Vilken studio är bäst på gunplay?

Skägg.
10 Chambers
Vilken studio är bäst på gunplay?

Jag brukar tjata om vapenkänsla, gunplay, när jag testar actionspel. Den där lite svårdefinierade upplevelsen av hur vapnen i ett spel fungerar och som för mig är ganska så avgörande om jag tillbringar större av tiden med fingret på avtryckaren.

Frågan känns lite extra aktuell nu när Anthem är på gång. För många är ju Bioware ett rollspelsföretag och i min bok är det sällan synonymt med just vapenkänsla. Vilket inte är så konstigt, man har lagt resurser på andra intrikata system.

Men vilken studio är bäst på detta idag, 2019? På 90-talet var det ju utan tvekan Id Sofware, och hagelbrakaren i Doom är än idag fantastisk att använda. Epic var ju inte mycket sämre i början av 2000-talet med sina Unreal Tournament-spel. Tyckte dock inte att Gears of War hade så mycket tyngd, om du inte satte lancerns sågblad i någon.


signatur
Tråddemonen
Testpilot
Moderator | Testpilot

Inget snack om saken att Id är i täten. Doom 2016 var underbart och Rage ser ut att leverera på den fronten också.

Värt att nämna Machinegames också då Wolfenstein's vapen i mitt tycke var härliga att panga med också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Titanfall 2 kändes väldigt bra, COD4 var/är väldigt välslipad och snubbarna på Respawn kommer från Infinity Ward besitter denna "fintolkning" som resonerar väl med mig.

Edit:

BF4 är också ett spel som hade rätt gunplay för mig.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Id Software för DOOM 2016 och Respawn för Titanfall 2.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Doom 2016 hade riktigt bra vapenkänsla, så iD är fortfarande på topp. Machinegames har lärt sig väl av mästarna, för nya Wolfenstein är också riktigt bra.

Medlem

do som gjorde /gör borderlands.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

do som gjorde /gör borderlands.

gearbox


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Tripwire tycker jag gjort bra ifrån sig.

Medlem

Mja, utöver det som sagts så SQUAD kanske?

Offworld Industries

Skribent

Jag tycker Remedy har väldigt konsekvent och bra gunplay i sina spel. Bland de sämsta hamnar Avalanche, där det mest känns som att man drar runt en muspekare snarare än använder vapen.

Medlem

Fallout 76.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Tycker Battlestate Games har fått till det jävligt bra:

Och id Software då såklart.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Valve förtjänar ett omnämnande tycker jag. Inte så pråligt gunplay jämfört med Doom och Wolfenstein, men Half-Life och CS är en fröjd att spela mycket tack vare tighta kontroller och härligt tryck i puffrorna.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Svårt. Den som skapade CS från början, vilken utvecklare det nu var.

Annars toppar nog ID software, Konami och Capcom.

Edit: hedersutnämning till People can fly och Monolith productions.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Medlem

Swordplay = From Software.
Gunplay = Snälla From Software, testa.

Tack.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Valve förtjänar ett omnämnande tycker jag. Inte så pråligt gunplay jämfört med Doom och Wolfenstein, men Half-Life och CS är en fröjd att spela mycket tack vare tighta kontroller och härligt tryck i puffrorna.

Fast Valve har väl inte släppt ett fps sedan CS:GO 2012?

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Tripwire tycker jag gjort bra ifrån sig.

Håller med, vapenkänslan i RO/Rising Storm-spelen är riktigt riktigt trevlig.

Inaktiv

@Fr0gg0.: Har inte provat själv men baserar detta på klippet du länkade. För mig är halva grejen med gunplay hur vapen känns och beter sig när man skjuter men andra halvan är hur det svara i fienderna. Av det jag såg från klippet så reagerade personerna som blev skjutna nästan omärkbart tills att hp blev 0 och de kollapsade. Både hagelbössan vid 10:0 och SMGn 13:45

Medlem

ID, tveklöst! Doom2016 var rakt av toppklass och Quake serien är ju historisk.

Men Squad har även det en superb känsla!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar