Recension – Disco Elysium

Frilansare
Skrivet av Blessus:

aha typ som witcher spel. ?

Njä, där springer du ju runt och letar ledtrådar med din witcher-blick. Du får testa!

Frilansare
Skrivet av Sisyr:

Utvecklarna påstår att en vanlig genomspelning (där man inte rusar fram) tar runt 60 timmar, men jag själv klarade spelet på 17 timmar så den siffran känns rejält saltad.

Däremot kan jag tänka mig att det kan ta runt 30 timmar eller kanske lite mer om man inte gör som mig och blir skadad och sängliggande så spelet hoppar fram i tiden flera dagar...

Jag var på dag 2 efter typ 15 timmar, så tror inte det är saltat. Men alla spelar ju olika!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Jag var på dag 2 efter typ 15 timmar, så tror inte det är saltat. Men alla spelar ju olika!

Förstår inte hur! Jag menar, tiden i spelet går ju framåt av sig självt så man får gå till sängs efter X antal timmar oavsett hur man spelar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Förstår inte hur! Jag menar, tiden i spelet går ju framåt av sig självt så man får gå till sängs efter X antal timmar oavsett hur man spelar.

Som jag förstått så gör den bara det när du pratar med folk fram och tillbaka. Du kan utforska och diverse utan att tiden går framåt.

Jag ska inte säga för mycket då jag inte spelat än, men ska bli kul att återkolla i tråden för att se huruvida det stämmer eller ej.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hade kunnat tänka mig spela det bara för att sångaren i ett av favoritbanden (SikTh) spelar en av karaktärerna. En av Peripherys gitarrister har visst också lånat ut sin röst.
Vore kul ifall det är just de två exemplen som Joakim nämnde i recensionen haha

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Njä, där springer du ju runt och letar ledtrådar med din witcher-blick. Du får testa!

tack mannen. Jo det låter som ett köp. Tycker om kingmaker piller of enternity encased etc.. kommer nog digga denna också


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Oj, vilken fin recension. Vilken läcker inledning!
Fantastiskt fint språk
Tack för den njutningen.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Låter spännande. Men ack, man kan inte ändra sin figurs utseende. Stort minus i egen bok.

Finns hela dialoger om hur härjad huvudkaraktären ser ut(Vilket är rätt relevant för story:n som spelet), skulle inte direkt fungera med en character creation tool.

Frilansare
Skrivet av Leon_:

Oj, vilken fin recension. Vilken läcker inledning!
Fantastiskt fint språk
Tack för den njutningen.

Men, vad snällt sagt!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som jag förstått så gör den bara det när du pratar med folk fram och tillbaka. Du kan utforska och diverse utan att tiden går framåt.

Jag ska inte säga för mycket då jag inte spelat än, men ska bli kul att återkolla i tråden för att se huruvida det stämmer eller ej.

Jo, men utforskande resulterar ju i dialoger. Karln kan ju för fasen tala även med objekt, inte bara med folk.

Hur som helst är det GOTY för mig, hittills. Ett av de bästa rollspelen jag kört ö.h.t.

Medlem

Har än så länge riktigt kul i spelet. Skapade ett geni men som har muskelstyrka som en femåring och noll kontroll över sin kropp. Inledde med att ha ihjäl mig själv ett flertal gånger innan jag ens lyckat få på mig kläderna och lämna mitt hotellrum.

Dock så gick det att lägga till ett par poäng i uthållighet, men jag ångrar lite att jag gjorde det såhär i efterhand men den som lever får se. Ser definitivt fram mot resten av spelet och att sedan spela om det med ett muskelberg som istället ligger på en femårings tankekapacitet.

Inaktiv

Fan vad pretto det låter.
Men låter också som de kanske har fångat lite pnp-rollspelskänsla där allt kan hända, så blir helt klart att prova.

Medlem

Stämmer det att spelet har en tydlig vänsteragenda? läst att man bokstavligen tar död på sig själv om man spelar som nationalist

Inaktiv
Skrivet av Cane:

Stämmer det att spelet har en tydlig vänsteragenda? läst att man bokstavligen tar död på sig själv om man spelar som nationalist

Såg denna screenshot i ett annat forum:

Men om det nu är så som du säger tycker jag det ändå är intressant att spela och se vad de hittat på. Know thine enemy!

Medlem
Skrivet av Cane:

Stämmer det att spelet har en tydlig vänsteragenda? läst att man bokstavligen tar död på sig själv om man spelar som nationalist

Nej det stämmer inte,
Jag önksar att folk slutade att blanda in politik och annat skit i varenda jävla spel/serie/film.

Inaktiv
Skrivet av Senjinone:

Nej det stämmer inte,
Jag önksar att folk slutade att blanda in politik och annat skit i varenda jävla spel/serie/film.

Fast av recensionerna att döma verkar ju politisk diskussion vara ganska inbakat i spelet.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Förstår inte hur! Jag menar, tiden i spelet går ju framåt av sig självt så man får gå till sängs efter X antal timmar oavsett hur man spelar.

Nej tiden "rör sig" bara när du pratar med andra och inte ens då rör den sig speciellt snabbt.
En timme i spelets värld kan alltså ta 10 timmar i verkligheten.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tack för att du läser! You're in for a ride.

Får lite "Fear and loathing in Las Vegas" vibbar av recensionen och vad jag sett av spelet.

Medlem
Skrivet av Cane:

Stämmer det att spelet har en tydlig vänsteragenda? läst att man bokstavligen tar död på sig själv om man spelar som nationalist

Kan man säkert göra, man kan säkert överleva det med. Världen man spelar i har ingen direkt vacker syn på kommunister heller, företaget som gjort spelet är dessutom från Estland och de har ju inga direkt positiva intryck av kommunism överlag. Men vad menar du med nationalism? De flesta "nationalister" jag träffat på i spelet har trott på rasbiologi och annat nonsens, inga personer jag direkt hejar på att de ska få ett gott slut i spelet.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Får lite "Fear and loathing in Las Vegas" vibbar av recensionen och vad jag sett av spelet.

Hunter S Thompson och Burroughs känslan är väldigt närvarande. Vansinnigt underhållande.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Cane:

Stämmer det att spelet har en tydlig vänsteragenda? läst att man bokstavligen tar död på sig själv om man spelar som nationalist

Min karaktär var tokfascist. Fick ett lyckligt slut. Du har bara läst någon smörja från nån snöflinga som blev kränkt av något.

Huruvida man lever/dör har inget med karaktärens politiska åskådning att göra. Nästa genomspelning ska jag nog vara kommunist istället.

Medlem

Fantastiskt spel, fantastisk recension.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kan man inte inleda en recension med att försöka förklara vad spelet handlar om istället för att babbla på om massa annan smörja?

Medlem

Jag blev snabbt extra intresserad utav spelet när jag insåg att Mikee Goodman är huvudröstskådisen och jobbat mycket med voice actingen för spelet. Ni som ej vet vem han är och tycker om metal MÅSTE kolla in hans band SikTh.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Kan man inte inleda en recension med att försöka förklara vad spelet handlar om istället för att babbla på om massa annan smörja?

"Suggestion [Medium: Success] – ”Utan tvekan ett av årets allra bästa spelsläpp, snutjävel”"

Första meningen i recensionen är typ 100% vad spelet är. 😂😂😂😂

Medlem

Detta spel har jag helt missat, det måste införskaffas inom en snar framtid.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Finns hela dialoger om hur härjad huvudkaraktären ser ut(Vilket är rätt relevant för story:n som spelet), skulle inte direkt fungera med en character creation tool.

Säkert helt rätt och riktigt. Jag har bara svårt för rollspel där jag inte får välja mitt eget utseende. Allt annat verkar hur bra som helst så jag får nog ha överseende den här gången.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Ambassadör
Xbox

Recension of the Year för Game of the Year?

Tack för den fantastiska recensionen, Jocke!


signatur

Jump in.

Frilansare
Skrivet av skogsvilden:

Får lite "Fear and loathing in Las Vegas" vibbar av recensionen och vad jag sett av spelet.

Absolut lite såna känslor!

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

Recension of the Year för Game of the Year?

Tack för den fantastiska recensionen, Jocke!

No, YOU'RE awesome!

Skriv svar