Top 3 Whisky/Whiskey.

Medlem
Top 3 Whisky/Whiskey.

Japp, som ämnet avslöjar så handlar det om Whisky/Whiskey. Denna fantastiska dryck som kan vara allt från rökigare än rökigast till sött och fruktig, allt beroende på vart ifrån den kommer.

Den mest sålda och kanske den som är mest känd är vad jag tror Famous Grouse, en blended whisky som jag personligen tycker bara duger som bjud whisky eller till irish coffee. För egen del så tycker jag att single malt whiskyn är den absolut godaste.

Mina top tre whisky:

1. Yamazaki 18 years old. (Japansk virre som är riktigt komplex, grym som 12-åring oxå)
2. The Glenlivet 12 years old.(Virre från Speyside, Skottland. Sött/fruktig med grym eftersmak som håller i sig läääänge.)
3. The Glenlivet Nadurra 16 years old.(Cask strength, 57.6%, en riktigt smak bomb av päron/vanilj och honung mm.)

Det var mina top tre så här långt, finns ju ett antal mer whiskys som jag inte har provat. Och skulle jag ha provat varenda en som finns så är jag övertygad om att listan skulle se helt anorlunda ut.

Någon mer som vill hänga ut sina top tre kanske?

Medlem

1. Famous Grouse
2. Aardbeg

Bör tilläggas att jag inte är en whisky-drickare i den bemärkelsen att jag är finsmakare. Ovan nämnda shottas vid ett fåtal tillfällen. Aardbegen för att den rökiga smaken sitter i två dagar efter intaget:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Single malt från Islay för hela slanten.

1. Laphroaig's 30-åriga på 43% (har en väldigt typiskt laphroaigkaraktär fast något dämpad rökighet och med sherryn som pricken över i:et).
2. Ardbeg 17 år 40% (även den är väldigt rökig med smak av apelsin och torkad frukt).
3. Bruichladdich 15 år 46% (ganska lätt smak av malt, citrus och toffee)

Bara att korka upp, nu kör vi! Fullast vinner!

Edit: Yamazaki är en whisky som jag länge har tänkt testa men det har aldrig blivit av. Många verkar gilla den så den måste testas. Får bli att ta en sväng på systembolaget här framöver känner jag.

Medlem

Jag har bara smakat en whiskey som jag faktiskt gillade. Det var Jhonny Walker blue label. Den gled ner hur fint som helst hehe.

Generellt, dock, är jag ingen whiskey kille. Jag har en polare som reser runt i världen och besöker destillerier (heter det väl?) och samlar på märkvärdiga flaskor och han har däremot inte gett upp ännu. =P


signatur
Medlem

1. Laphroaig, njut-whisky som man kan sitta och njuta av en hel kväll.
2. Jack Daniels, underbar att blanda groggar på eller att dricka on the rocks.

Medlem

Har inte druckit så många olika whiskeys men gillar de rökigare sorterna, där är laphroaig quarter cask favoriten och sedan ardbeg (fast den är lite väl stark om man inte ska finlira med en skvätt vatten), sen blir det väl nån vanlig jameson på tredje plats antar jag


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av psykotisk:

Single malt från Islay för hela slanten.

1. Laphroaig's 30-åriga på 43% (har en väldigt typiskt laphroaigkaraktär fast något dämpad rökighet och med sherryn som pricken över i:et).
2. Ardbeg 17 år 40% (även den är väldigt rökig med smak av apelsin och torkad frukt).
3. Bruichladdich 15 år 46% (ganska lätt smak av malt, citrus och toffee)

vad kostar de här flarrorna och var kan man få tag på dem?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av psykotisk:

Single malt från Islay för hela slanten.

1. Laphroaig's 30-åriga på 43% (har en väldigt typiskt laphroaigkaraktär fast något dämpad rökighet och med sherryn som pricken över i:et).
2. Ardbeg 17 år 40% (även den är väldigt rökig med smak av apelsin och torkad frukt).
3. Bruichladdich 15 år 46% (ganska lätt smak av malt, citrus och toffee)

vad kostar de här flarrorna och var kan man få tag på dem?

Dom två första flaskorna är ganska dyra men ack så fina. Har köpt dom från http://www.thewhiskyexchange.com på rekommendation av en bekant. Finns mycket där som inte finns på systembolaget. Något dyr frakt dock.

Bruichladdich-flaskan däremot finns på systembolaget och den får man för runt 500kr.

Medlem
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av psykotisk:

Single malt från Islay för hela slanten.

1. Laphroaig's 30-åriga på 43% (har en väldigt typiskt laphroaigkaraktär fast något dämpad rökighet och med sherryn som pricken över i:et).
2. Ardbeg 17 år 40% (även den är väldigt rökig med smak av apelsin och torkad frukt).
3. Bruichladdich 15 år 46% (ganska lätt smak av malt, citrus och toffee)

vad kostar de här flarrorna och var kan man få tag på dem?

Dom två första flaskorna är ganska dyra men ack så fina. Har köpt dom från http://www.thewhiskyexchange.com på rekommendation av en bekant. Finns mycket där som inte finns på systembolaget. Något dyr frakt dock.

Bruichladdich-flaskan däremot finns på systembolaget och den får man för runt 500kr.

350 € för laphroaigh var lite för dyrt för min smak.. huhuh

Man åker väl på skatt också till sverige? Testade att handla men sverige finns inte ens som val..
Ingen kris iofs, åker en sväng till finland på onsdag så det blir en flarra från båten


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av psykotisk:

Single malt från Islay för hela slanten.

1. Laphroaig's 30-åriga på 43% (har en väldigt typiskt laphroaigkaraktär fast något dämpad rökighet och med sherryn som pricken över i:et).
2. Ardbeg 17 år 40% (även den är väldigt rökig med smak av apelsin och torkad frukt).
3. Bruichladdich 15 år 46% (ganska lätt smak av malt, citrus och toffee)

vad kostar de här flarrorna och var kan man få tag på dem?

Dom två första flaskorna är ganska dyra men ack så fina. Har köpt dom från http://www.thewhiskyexchange.com på rekommendation av en bekant. Finns mycket där som inte finns på systembolaget. Något dyr frakt dock.

Bruichladdich-flaskan däremot finns på systembolaget och den får man för runt 500kr.

350 ? för laphroaigh var lite för dyrt för min smak.. huhuh

Man åker väl på skatt också till sverige? Testade att handla men sverige finns inte ens som val..
Ingen kris iofs, åker en sväng till finland på onsdag så det blir en flarra från båten

Hm, nu var det ganska länge sedan jag betällde något sist men då jag gjorde det så var det inga problem i alla fall. Om jag nu inte tänker på fel sida men det har jag svårt att tro

Måste kollas upp.

Medlem

1. laphroaigh delar första platsen med Bowmor enigma.

2. Springbank 100 proof 10år, 57%

3. Mackmyra preludium 03, 52% (svensk)

Famous Grouse och liknande går bara att bjuda andra på, dricker det inte själv.

Mvh Robban


signatur

Sugen på att spela BF2 med ett glatt gäng?
I sådant fall kolla gärna in http://www.phd-gamers.se/

Medlem
Skrivet av psykotisk:

Single malt från Islay för hela slanten.

1. Laphroaig's 30-åriga på 43% (har en väldigt typiskt laphroaigkaraktär fast något dämpad rökighet och med sherryn som pricken över i:et).
2. Ardbeg 17 år 40% (även den är väldigt rökig med smak av apelsin och torkad frukt).
3. Bruichladdich 15 år 46% (ganska lätt smak av malt, citrus och toffee)

Bara att korka upp, nu kör vi! Fullast vinner!

Edit: Yamazaki är en whisky som jag länge har tänkt testa men det har aldrig blivit av. Många verkar gilla den så den måste testas. Får bli att ta en sväng på systembolaget här framöver känner jag.

Med tanke på att du föredrar whisky från Islay så är kanske Yamazaki mer åt en Speyside, fast inte riktigt samma "karaktär" dock. Japansk tenderar att var lite sötare och mer åt honung/päron eller kanske körsbärs paj/kaka hållet till. Sött, men inte för sött så att det blir sliskigt.

Jag har aldrig testat, men jag har tänkt att pröva framöver, rökigare Japanare. Det verkar som att Yoichi är något åt det rökiga hållet till (tror jag) men tror inte att den kommer upp i Laphroaighs/Ardbeg/Lagavulins rökighet.

http://bank.whiskyforum.se/whiskygrades.aspx?listtype=Y

Medlem
Skrivet av Pliskin:

2. Jack Daniels, underbar att blanda groggar på eller att dricka on the rocks.

Inte en whiskey.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Blev ju inte så svårt det där.

* Ardbeg (10 Years)
* Lagavulin (16 Years)
* Laphroaig (10 Years)

Inte i någon speciell ordning, beror lite på vad man är sugen på.

(Laphroaig/Lagavulin/Ardbeg)

Vore ju ingen skit att få bo där i krokarna 8):heart:


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Pliskin:

2. Jack Daniels, underbar att blanda groggar på eller att dricka on the rocks.

Inte en whiskey.

Ööh, vad menar du? Skulle inte JD vara Whiskey? Eller menar du att blanda grogg på JD inte klassas som virre?

http://www.youtube.com/watch?v=1AS_gmdAlqg&feature=channel_pa...

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Pliskin:

2. Jack Daniels, underbar att blanda groggar på eller att dricka on the rocks.

Inte en whiskey.

Ööh, vad menar du? Skulle inte JD vara Whiskey? Eller menar du att blanda grogg på JD inte klassas som virre?

http://www.youtube.com/watch?v=1AS_gmdAlqg&feature=channel_pa...

JD är en bourbon, men det spelar inte så stor roll i den här tråden om det är whisky/whiskey/bourbon imo.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MarkusWolf:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Pliskin:

2. Jack Daniels, underbar att blanda groggar på eller att dricka on the rocks.

Inte en whiskey.

Ööh, vad menar du? Skulle inte JD vara Whiskey? Eller menar du att blanda grogg på JD inte klassas som virre?

http://www.youtube.com/watch?v=1AS_gmdAlqg&feature=channel_pa...

JD är en bourbon, men det spelar inte så stor roll i den här tråden om det är whisky/whiskey/bourbon imo.

Vet inte om jag vill hålla med dej där riktigt, jag får JD till att vara Tennesee Whiskey.

Medlem

Ska ju vara skillnad på "whisky" och "whiskey" - ena är oftast destillerat på de brittiska öarna medan det andra är utkramat på andra sidan atlanten och gjort på majs (har jag för mig).

Själv smuttar jag Ardbeg (oftast 10årig då systemets priser avskräcker) eller Laphroaig. Ska det supas så är det Black Label eller Jim Beam som gäller - men oftast blir det en iskall vodka (Vitrysk Björkvodka eller Stoly) som snapsas istället - synd att slösa whisky på att bli full.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Jag är allt annat än finsmakare men Chivas Regal 12årig brukar falla mig i smaken även fast folk har påpekat att det är en kärringwhisky.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MarkusWolf:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Pliskin:

2. Jack Daniels, underbar att blanda groggar på eller att dricka on the rocks.

Inte en whiskey.

Ööh, vad menar du? Skulle inte JD vara Whiskey? Eller menar du att blanda grogg på JD inte klassas som virre?

http://www.youtube.com/watch?v=1AS_gmdAlqg&feature=channel_pa...

JD är en bourbon, men det spelar inte så stor roll i den här tråden om det är whisky/whiskey/bourbon imo.

Vet inte om jag vill hålla med dej där riktigt, jag får JD till att vara Tennesee Whiskey.

oj, där ser man, efter lite googlande är det bourbon men även tennesee whiskey pga den extra destilleringen.. aja spelar mig inte så stor roll, är ingen JD fan

Skrivet av bapelsin:

Jag är allt annat än finsmakare men Chivas Regal 12årig brukar falla mig i smaken även fast folk har påpekat att det är en kärringwhisky.

hihi min frulles favorit är 12 årig chivas regal
Själv tycker jag den smakar lite för mycket sprit och är inte så len som den sägs vara, därför föredrar jag jameson av de vanliga whiskey-sorterna.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av psykotisk:

Single malt från Islay för hela slanten.

1. Laphroaig's 30-åriga på 43% (har en väldigt typiskt laphroaigkaraktär fast något dämpad rökighet och med sherryn som pricken över i:et).
2. Ardbeg 17 år 40% (även den är väldigt rökig med smak av apelsin och torkad frukt).
3. Bruichladdich 15 år 46% (ganska lätt smak av malt, citrus och toffee)

vad kostar de här flarrorna och var kan man få tag på dem?

Dom två första flaskorna är ganska dyra men ack så fina. Har köpt dom från http://www.thewhiskyexchange.com på rekommendation av en bekant. Finns mycket där som inte finns på systembolaget. Något dyr frakt dock.

Bruichladdich-flaskan däremot finns på systembolaget och den får man för runt 500kr.

350 ? för laphroaigh var lite för dyrt för min smak.. huhuh

Man åker väl på skatt också till sverige? Testade att handla men sverige finns inte ens som val..
Ingen kris iofs, åker en sväng till finland på onsdag så det blir en flarra från båten

Om du funderar över att köpa någon av dessa listade så kan jag rekommendera Laphroaighs 15-åring, billigare än 30-åringen och lenare än 10an.
En favorit för egen del.

http://www.whiskyguiden.se/Islay/laphroaig15.html

Medlem

Jag dricker inte tillräckligt mycket för att kunna säga att jag har en favorit men ju "svårare" smak desstå bättre. Det skall smaka som en bränd bit av en hårt tjärad brygga som legat blöt i fem veckor i en kasserad lädersoffa.

Ingen is.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

1. Jameson
2. Shivas Regal
3. Tullamore Dew

Alla minst 12 år förståss


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem
Skrivet av sWeRaT_:

1. laphroaigh delar första platsen med Bowmor enigma.

2. Springbank 100 proof 10år, 57%

3. Mackmyra preludium 03, 52% (svensk)

Famous Grouse och liknande går bara att bjuda andra på, dricker det inte själv.

Mvh Robban

Mackmyra 03an så högt alltså, är den så bra? Har inte testat den själv men det får jag nog ta och göra kanske.

Medlem

Den är ganska ok, men man måste hålla den svenska maltwisky högt så får vi kanske får se mer av den varan. Om du gillar den så kan jag rekommendera Mackmyra Special:02 - Jubileumsutgåvan om du lyckas få tag i den.


signatur

Sugen på att spela BF2 med ett glatt gäng?
I sådant fall kolla gärna in http://www.phd-gamers.se/

Medlem
Skrivet av sWeRaT_:

Den är ganska ok, men man måste hålla den svenska maltwisky högt så får vi kanske får se mer av den varan. Om du gillar den så kan jag rekommendera Mackmyra Special:02 - Jubileumsutgåvan om du lyckas få tag i den.

Ok, jag måste erkänna att jag har inte brytt mej om att testa Mackmyra pga att det enda jag har hört om den är att den är för ung fortfarande och att den smakar skit rätt ut sagt. Får nog ta och besöka Bishops Arms nere på stan och göra ett test och avgöra själv kanske. När allt kommer om kring så handlar det ju om smak och tycke.

1
Skriv svar