Routine Det bortglömda spelet

SoL
Medlem
Routine Det bortglömda spelet

Året var 2013 då Lunar software släppte en alpa gameplay trailer av Routine som fick min hypemätare att slå i taket, jag tror att Lunar då hade jobbat med Routine sedan 2010.
I detta scifi survival horror i futuristiskt 70 tals tema tar du dig runt på en månbas som verkar ha gått åt helvete. Det är du mot galna androider och eventuellt nån alien, enda vapen du har är något slags EMP vapen som tillfälligt hindrar fienden annars är det springa och gömma sig som gäller. Låter det bekant? Bara ett år senare, 2014, släppte Creative Assembly sin trailer av Alien Isolation vilket jag tycker är grymt! Men varför skulle dom göra Alien precis då? Var det slumpen? Kanske var det Alien som tog död på Routine.

Här är alpha gameplay av Routine

Teamet är väldigt litet, tre personer plus Mick Gordon som audio director. Många av er vet vem det är. Går man in på hans hemsida står fortfarande Routine listat som projekt. Med ett sådant litet team är det inte så konstigt att det skulle ta lång tid att bli klart.
Dom har släppt ca 1-2 uppdateringar om året sedan 2012, upddateringarna avslöjar om att dom jobbar hårt med spelet och att utvecklingen går bra.
Efter ett års tystnad så släpper dom en uppdatering på hemsidan i oktober 2016 - Realese Trailer

Det blev Mars 2017 och det var realese dags. Trodde vi som väntat och sett fram mot spelet.
Istället släpper Lunar Software en uppdatering den 23 mars

”Its March, and as our Release Date Trailer revealed a while back, it is release month!
When we last made an Update in October, we talked about how we could rush a release date of December 2016, but wanted to have a few extra months to really make sure that the game was polished and felt like something we could be proud of releasing, so we came up with a March Release Window.

That extra time has been invaluable to the project, and as things were being put into a final release state (Sound, Animations, Gameplay) we felt a great amount of joy and satisfaction in seeing everything in Routine really come to life. However, there was one thing we never felt clicked, and that was one of our paths.
Routine has always had two ways to progress through the game, each with their own unique endings, but we never quite knew how they would feel until the game content & experience was really polished up and playable as one solid, consistent, experience.”

Sedan dess har dom gått under jorden, twitter kontona är helt döda sedan 2017
Spelet var i stort sett klart, vad var det som hände?
Jag hoppas fortfarande att vi kommer få spela Routine en dag för jag tycker det ser as najs ut.

SoL
Medlem

Har försökt att klistra in youtube klippen direkt enligt [ video ][ / video ] som bara fungerar ibland.. kan det vara för att jag använder ipad?

Moderator | Testpilot
Skrivet av SoL:

Har försökt att klistra in youtube klippen direkt enligt [ video ][ / video ] som bara fungerar ibland.. kan det vara för att jag använder ipad?

I got you fam.

Problemet var att länkarna var från en mobilversion.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

SoL
Medlem

Tack!

Skrivet av uberpwnage2.0:

I got you fam.

Problemet var att länkarna var från en mobilversion.

Skägg.
10 Chambers

Minns att vi skrev om den första trailern men som du säger, de verkar ha lagt detta på is. Det kanske inte var så klart som de trodde. Eller ville ge intryck av. Kanske var ett sista desperat försök att locka till sig investerare.


signatur
SoL
Medlem

Jag tror inte dom är helt nöjda med spelet, det skrev dom till och med i senaste uppdateringen innan det blev tyst. Dom har sagt i en tidigare q&a att dom inte gör spelet för fansen utan för sig själva vad nu det betyder. Hursomhelst har jag lite hopp om att de släpps så småningom.annars tycker jag mick gordon borde tagit bort det från sin hemsida.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Minns att vi skrev om den första trailern men som du säger, de verkar ha lagt detta på is. Det kanske inte var så klart som de trodde. Eller ville ge intryck av. Kanske var ett sista desperat försök att locka till sig investerare.

Har också tittat in på deras sida lite då och då; fick System Shock-vibbar som har hängt med sedan dess. Det dyker säkert upp någon gång i framtiden; när människan bor på månen (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det kommer lite livstecken från Routine då och då Förra året blev det klart att svenska Raw Fury ska ge ut spelet och det kommer använda Unreal Engine 5.
https://store.steampowered.com/app/606160/ROUTINE/


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

1
Skriv svar