Awesome Games Done Quick går av stapeln imorgon

Robot
Awesome Games Done Quick går av stapeln imorgon

Speedrunning och välgörenhet i en härlig kombination.

#Awesome-games-done-quick, #Speedrunning


Medlem

Meh. Det har tappat stinget

Medlem

Alltid älskat AGDQ men på senare tid har dem blivit alldeles för fjantiga, du får inte ens lägga en svordom längre utan att riskera att bli bannad från eventet kommande år framöver.

Många kritiker hävda att en väldigt liten del av pengarna faktiskt går till Prevent Cancer Foundation, verkar som en hel del pengar verkar försvinna eller något..

Sen är dem lite för extrema på HBTQ fronten för min del.

Medlem

Schemat i år gjorde inte mycket för att locka mig tyvärr.
Men i morgon söndag, tio i åtta, så kör PJ Mega man 7. Han är en av mina all-time favorit speedrunners, det brukar bli riktigt bra underhållning oavsett vad han spelar!

Annars är det nog ingenting jag defintivt kommer att försöka se live under veckan, möjligen zelda 3 randomizern mot slutet.
Är det någon som har tips på någon underhållande Runner utöver Andy och PJ?

NuZ
Testpilot
Skrivet av ompalompa:

Schemat i år gjorde inte mycket för att locka mig tyvärr.
Men i morgon söndag, tio i åtta, så kör PJ Mega man 7. Han är en av mina all-time favorit speedrunners, det brukar bli riktigt bra underhållning oavsett vad han spelar!

Annars är det nog ingenting jag defintivt kommer att försöka se live under veckan, möjligen zelda 3 randomizern mot slutet.
Är det någon som har tips på någon underhållande Runner utöver Andy och PJ?

Svensken Yisk kör Goose game bla. Sedan är ju Wolfs Dino Crisis run rätt härlig. Fantastiskt underhållande streamer.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Sen är dem lite för extrema på HBTQ fronten för min del.

Vad menar du med detta egentligen?

Medlem
Skrivet av Ernebro:

Vad menar du med detta egentligen?

Kanske menar att det är överspelat eller tröttsamt mycket om just det som lyfts fram i ett evenemang som handlar om något annat främst ?

Vet ej vad han menade så och ska inte lägga orden i munnen men, om så är fallet är det väl inget konstigt? För mkt av något med icke koppling till sammanhanget så hade jag lessnat också, oavsett om det är speedruns eller fräcka fredag som det handlar om.

Avstängd
Skrivet av Ztreek:

Alltid älskat AGDQ men på senare tid har dem blivit alldeles för fjantiga, du får inte ens lägga en svordom längre utan att riskera att bli bannad från eventet kommande år framöver.

Många kritiker hävda att en väldigt liten del av pengarna faktiskt går till Prevent Cancer Foundation, verkar som en hel del pengar verkar försvinna eller något..

Sen är dem lite för extrema på HBTQ fronten för min del.

Det har blivit ett stort företag med många sponsorer helt enkelt.

Medlem
Skrivet av heady89:

Kanske menar att det är överspelat eller tröttsamt mycket om just det som lyfts fram i ett evenemang som handlar om något annat främst ?

Vet ej vad han menade så och ska inte lägga orden i munnen men, om så är fallet är det väl inget konstigt? För mkt av något med icke koppling till sammanhanget så jag hade lessnat också, oavsett om det är speedruns eller fräcka fredag som gjorde det också.

Precis så!

Medlem
Skrivet av AplAy:

Det har blivit ett stort företag med många sponsorer helt enkelt.

Dem kan i sista sekund ändra schemat, dålig framförhållning ,dålig planering i övrigt som verkar stå i fokus bland kiritiker, men när det lyfts fram blir du permabannad från att delta i eventet.. lol

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=bG6hPJpxzm4 bra youtube video om skiten

Skribent

Det har blivit för stort nu tycker jag. För några år sedan när det var mindre och nytt och häftigt så var det roligt, kunde sitta alldeles för länge och kika på vad fan som helst.

Nu är det egentligen bara "Awful games done quick" segmentet (om det finns iår) och race som är roligt tycker jag. Varje år hoppas jag på ett racesegment men det blir aldrig av.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

bra youtube video om skiten

Fy fasen vilken dålig video.

Skribent
Skrivet av Ernebro:

Fy fasen vilken dålig video.

Jag hade missat helt att det är kontroverser, eller vad man ska kalla det, runt själva eventet, pengarna, deltagarna och de som ligger bakom så snokade lite på YouTube. Hittade en video som går lite mer på djupet om det som (han som gjort videon hävdar) AGDQ har utvecklats till och varför det är en del inom communityn som är öppet kritiska mot eventet. Intressant att det även är flera numera bannade speedrunners som ger sin syn på saken.

Avstängd

Jag håller med om att de har blivit för överkänsliga med saker som svordomar och så vidare. Å andra sidan så är det deras event så de bestämmer. Vi bestämmer bara om vi vill titta och/eller donera pengar helt enkelt.

Kom ihåg: det är INTE obligatoriskt att donera bara för att man tittar, om det är så hemskt. Alternativt kan man köpa en t-shirt från TheYeeti som de brukar samarbeta med så får man iaf något för pengarna om man är så orolig över att "kasta pengar i ett svart hål"!

Medlem

Har blivit rena skiten.

Skribent
Skrivet av Ernebro:

Fy fasen vilken dålig video.

Skrivet av Ernebro:

Fy fasen vilken dålig video.

Du har ett bra ordförråd.
Lust att utveckla eller är du bara här för att trolla?

Jag tyckte videon jag länkade till satte fingret på det jag märkt av senaste åren, främst monetariseringen men även gällande att det inte verkar vara så frispråkigt som det var innan. Att det, som han säger i videon, utvecklats till att drivas som ett stort företag istället för ett gräsrotsevent. Det i sig är inte så konstigt, de får större och större sponsorer och vill få in så mycket pengar som möjligt men det gör det lite tråkigare tycker jag personligen.

Jag hittade en del race som jag tänkte försöka se, t.ex. SMB 3, ActRaiser, Ninja Gaiden 2, Ghouls 'n Ghosts, Jak 2 och Mega Man X. Få se hur många man hinner/kommer ihåg att titta på.

Medlem

Brukar alltid titta på AGDQ men det har blivit mindre frekvent de senaste 2(?) åren. Brukade också donera men efter "kontroverser" och en massa rykten om huruvida pengarna faktiskt går till en organisation som faktiskt stöttar indivder inom cancer och liknande har jag slutat donera. Tråkigt att de inte kan bryta samarbetet med Prevent Cancer och faktiskt samarbeta med någon mer trovärdig organisation.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Avstängd

Att donera pengar till välgörenhet är bara ett sätt att betala skattefri skatt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Lust att utveckla eller är du bara här för att trolla?

Dom var dåliga för att det fanns en uppenbar agenda om att bara snacka ner AGDQ oavsett vad. Dom tog upp att det tydligen kostar mycket pengar att producera ett såhär extremt stort event plus att det var en eller två streamers som hade blivit ledsna efteråt över hur de behandlades. Det fanns liksom ingen motpol i argumentationen, ingenting om de positiva effekterna som kommer utifrån eventet, bara negativa saker. Och det gör mig misstänksam. Då har man en personlig agenda som man försöker smeta ner alla andra med, och uppenbart så lyckas man med det.

Medlem

@Ernebro: Ungefär så har jag upplevt kritiken mot AGDQ också, i stort sett all kritik jag lagt speciellt märke till har kommit från en relativt liten skara människor som upplevt sig missbehandlade av AGDQ eller människor i nära kontakt med dem, men som ofta har möjlighet att skapa stora drev i sin sak för att få någon slags hämnd eller upprättelse...

För några år sedan minns jag en runner som gjorde stora nyheter p.g.a. att han blev orättvist bannad för att han hade svurit en del under sin run, och de blev ju mycket drag runt honom mot AGDQ, hans subs spred aggressivt "hans sida" av saken, några nyhetsidor nappade på historian, o.s.v.

Men några dagar senare kom det ju ut att den riktiga anledningen att han blev bannad var att han kom stupfull och betedde sig stökigt, tafsade på nån tjej och hade sönder utrustning... Han blev ju ganska självklart utkastad och tillsagt att han inte längre var välkommen längre. Den versionen blev ganska snabbt bekräftat av många, både besökare och andra runners som hade varit med på AGDQ den gången...
Det tar dock väldigt länge innan den falska versionen glöms bort och skadan mot AGDQ's rykte består väääldigt länge. Trots att AGDQ i det här fallet gjorde helt rätt i att sparka ut honom, och till och med var rätt just mot runnern efter vad han gjort genom att försöka hålla vad han gjort diskret.

De flesta skandaler från AGDQ jag hört talas om har verkat vara varianter på ovanstående incident...

Avstängd

Börjar om mindre än 2 timmar. Tagga och njut för sjutton tusan. Att donera är valfritt, så titta och njut av "tjurrusande TV- & datorspelare". Alternativt köp en tisha från deras TheYetee-partner så får du nått för donationspengarna.

HÄR HITTAR DU FÄRDIGRUSADE SPEL I EFTERHAND OM DU MISSAT NÅGOT LIVE:
https://www.reddit.com/r/speedrun/comments/ek9zmz/agdq_vod_th...

Klicka på Time/Link för spelet ifråga när genomdragna strecket är borta. Då har det lagts upp i tråden. Där brukar jag titta varje dag jag vaknar för att se om det var något roligt spel som jag missade under natten.

Skribent
Skrivet av Ernebro:

Dom var dåliga för att det fanns en uppenbar agenda om att bara snacka ner AGDQ oavsett vad. Dom tog upp att det tydligen kostar mycket pengar att producera ett såhär extremt stort event plus att det var en eller två streamers som hade blivit ledsna efteråt över hur de behandlades. Det fanns liksom ingen motpol i argumentationen, ingenting om de positiva effekterna som kommer utifrån eventet, bara negativa saker. Och det gör mig misstänksam. Då har man en personlig agenda som man försöker smeta ner alla andra med, och uppenbart så lyckas man med det.

Ok, du tänker så. Tack för förklaringen. Om man går in i det och tänker sig att man ska se ett neutralt klipp så blir man besviken och tycker det är kasst. Det kan jag förstå och hålla med om, för klippet är långt från neutralt. För att få hela bilden så måste man se till flera källor, det gäller alla ämnen. Det här var en förklarande del av kritik mot eventet som jag inte visste existerade, och ur den aspekten så tyckte jag det var ett bra klipp.

Jag kan nog googla mig till hundratals artiklar och filmer som belyser allt det som är bra med AGDQ men som inte tar upp det dåliga och det är inget fel med det heller, det är säkerligen bra klipp och artiklar det också (har läst ett par stycken t.o.m.).

Skribent

Ratchet and Clank Future Tools of Destuction ska jag nog se. Börjar 20.53 sägs det. Ett av mina favoritspel från PS3an och i mitt tycke fortfarande det bästa Ratch and Clank. Har spelat igenom det mååååånga gånger.

Medlem

Föredrar ESA, mindre drama och mer fokus på spelen, vet inte vad jag ska tycka om eventet i Malmö för ett par dagar sedan dock, blev lite torrt när dom satt i en kub på torget utan publik i bakgrunden, kunde haft en extern kamera.

Riktiga ESA winter nästa månad iaf, också i Malmö då.

Avstängd
Skrivet av Rurounin:

Föredrar ESA, mindre drama och mer fokus på spelen, vet inte vad jag ska tycka om eventet i Malmö för ett par dagar sedan dock, blev lite torrt när dom satt i en kub på torget utan publik i bakgrunden, kunde haft en extern kamera.

Riktiga ESA winter nästa månad iaf, också i Malmö då.

Utmaningen är att ett event känns mer "dött" om det inte finns en fysisk publik som kollar samtidigt som nättittare, oavsett vilket event det än är. Tänk Barcelona FC vs Real Madrid med tomma läktare. Skulle kännas som om man kom till en träningsmatch. Så på den biten har GDQ gjort rätt trots att man tycka vad man vill annars om arrangören.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Utmaningen är att ett event känns mer "dött" om det inte finns en fysisk publik som kollar samtidigt som nättittare, oavsett vilket event det än är. Tänk Barcelona FC vs Real Madrid med tomma läktare. Skulle kännas som om man kom till en träningsmatch. Så på den biten har GDQ gjort rätt trots att man tycka vad man vill annars om arrangören.

På AGDQ är det ju alltid helt jäkla tomt i publiken förutom på amerikansk kvällstid. Supertrist. De lägger också alltid de bästa spelen på amerikansk primetime, vi andra får kolla på skruttet som blir över. Jag tycker de borde behandla det som det internationella event det ändå är. Känns ju onödigt att köra dygnet runt annars.

Gen
Medlem
Skrivet av Ernebro:

Vad menar du med detta egentligen?

Gissar att han menar att om en person lirar som identifierar sig som en kille så står det "He/Him" bredvid hans namn så det inte råder några tvivel om saken. Skulle någon identifiera sig som något annat (tex en attackhelikopter) så skulle det stå så också.

Medlem
Skrivet av Gen:

Gissar att han menar att om en person lirar som identifierar sig som en kille så står det "He/Him" bredvid hans namn så det inte råder några tvivel om saken.

Jaha, och vad är problemet? Dissar man gdq för att det står vilket kön personen identifierar sig med, ja då är man nog universums största tönt.

Avstängd

Jovars borde de ha planerat det bättre för det internationella planet. Tyvärr kommer alltid halva sidan av jordklotet få lida vid "internationella" evenemang. Vissa kliver då upp tidigare på mornarna för vissa spel de verkligen vill se, medan andra struntar i det, å en andel gnäller endast om saken.

Skrivet av Ernebro:

Jaha, och vad är problemet? Dissar man gdq för att det står vilket kön personen identifierar sig med, ja då är man nog universums största tönt.

Haha, såg det jag med. Liksom why even bother. De verkar dock ha tagit bort det redan efter 24 timmar eller så har de inte lagt in för alla spelare helt enkelt.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha, såg det jag med. Liksom why even bother. De verkar dock ha tagit bort det redan efter 24 timmar eller så har de inte lagt in för alla spelare helt enkelt.

Skulle tro att de inte lägger in det för alla spelare, inte säkert att man vill att det ska stå nåt, och då är det väl ens eget val. Inte mer med det 😊

12
Skriv svar