Recension - Doom Eternal
Doom Eternal är som en våt pojkdröm för actionfantaster men hur kul är det egentligen att vakna upp mitt i natten och inse att kroppen har fått en feltändning?
Ser helt fantastiskt ut. Gillar starkt att det är nyskapande men ändå väldigt snabbt och old-school. Platformandet hade jag gärna skippat dock.
Jag är som sagt övertygad om att många kommer att älska detta men för mig skavde de nya systemen.
Jag kan förstå att man ska använda andra vapen också, det är det som man kan klaga lite på i vissa FPS, där man blir överöst av ammunition och man använder aldrig pistolen igen eller dylikt.
Nu är ju inte Doom som Metro eller annan skjutare av rang. Är kanske inte meningen att just Doom ska ha det på detta vis. Doom är ju mer ösa på med allt man har.
Hursomhelst är det för dyrt i dagsläget och man har som vanligt andra spel att beta av, men kanske vid första rean så.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Jag är som sagt övertygad om att många kommer att älska detta men för mig skavde de nya systemen.
Ja, det är helt förståeligt. Gör man ett nytt systemet gentemott föregångaren tar man en risk och alla kommer inte gilla det. Kommer bli intressant att se hur de utvecklar systemet i framtiden.
Där ser man, trevlig läsning, Ska bli intressant och se fler recensioner.
Inget om musiken? Doom hade väl förjäkla trevlig musik.
Musiken är grym, en av höjdpunkterna helt klart. Och då går jag sällan igång på spelmusik. Betygen är väldigt höga, vilket var ganska väntat.
Nått har hänt med språket här
" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt mer försiktig med superlativen"
" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt ÄR JAG mer försiktig med superlativen" kanske det skulle vara?
I Doom 2 led man också av ammobrist emellanåt till skillnad från föregångaren. Det gällde verkligen att gå fram med större försiktighet än i Doom där man bara kunde springa in i ett rum och bara spraya kulor i alla väderstreck. Gäller samma sak i Eternal? Medan ammobristen i Doom 2 ledde till mer taktiskt spelande verkar den i Eternal leda till irritation. Eller har jag tolkat fel? 🤔
Pausar spelet när man är inne i en sådan där animation, eller blir man odödlig? Eller kan det stå folk och skjuta ner en medans man drar av käken för att få ut lite ammo?
Odödlig!
Nått har hänt med språket här
" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt mer försiktig med superlativen"
" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt ÄR JAG mer försiktig med superlativen" kanske det skulle vara?
Fixat!
Det är inte fel på dig Calle, det fel på alla andra. Av det jag sett av detta spel får det en svag 2 av 5.
//LD
Haha, tack!
Finns det single player kampanj?
Det är vad Doom Eternal fokuserar på, det har bara ett litet multiplayerläge.
Alltid sevärda LGR, har petat upp en videorescension av det också (har inte tittat igenom den än).
Hoppas det e ok o länka den.
Klart det är ok. Bara bra om folk läser olika åsikter.
Sidnotering, vad gör Youtube med kvalitén på klippen!
Ser ju förjävligt ut.
Alltid sevärda LGR har petat upp en videorescension av det också (har inte tittat igenom den än).
Hoppas det e ok o länka den.
Intressant att han faktiskt berömmer platformandet. Förhoppningsvis är det inte så dåligt trots allt, efter att ha spelat Black Mesa är jag redan uppvärmd för fps platforming haha.
Trevlig recension, men några funderingar.
1) Hur pass obligatoriska är dessa "hopp"-moment? Går det inte bara att skippa dom?
2) Är inte bristen på ammo oldschool i sig? I DOOM 2016 blev man i princip "matad" med ammo överallt, fanns ingen anledning att hamstra på ammo då det oftast fanns en ammolåda runt hörnet. I DOOM 1 och 2 kom man oftast lätt undan om man kände till secrets, annars blev man tvungen att prioritera "rätt" ammo på "rätt" monster. Inte så kul att försöka ta ner en grupp av barons of hell med enbart shotgun i en trång korridor. Eller bli instängd på "Tricks and traps" med enbart pistolen mot alla pinkys...
3) Inget nämns om Mick Gordons bidrag till även detta doom, för vad jag förstår är soundtracket en väldigt stor del varför doom blev så bra som det blev. En del säger att det är "noise", men jag tänker det är "good noise" och passar DOOM atmosfär och stämning.
Vapenkänslan är ändå det viktigaste för min del i ett id-software spel. Resten brukar falla automatiskt på plats.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
"Ge mig mer ammo" känns mer som ett good ol' case of "GIT GUD". 3/5? Nej, inte en chans.
Man ska cykla mellan sina vapen för maximal effekt.
Se exempel @ 01.40:26 https://youtu.be/YDkWioXuPz0?t=6026
Haha, det var som om jag förutspådde sådana kommentarer.
"Ett spel stöpt i git gud-anda snarare än den moderna retroflört vi fick för fyra år sedan."
Och missförstå mig rätt, älskar du att hälla ner hela din själ i att bli jättebra på ett spel finns det mer djup i Eternal än 2016 års spel. På bekostnad alla andra som bara vill kötta lite.
Trevlig recension, men några funderingar.
1) Hur pass obligatorisk är dessa "hopp"-moment? Går det inte bara att skippa dom?
2) Är inte bristen på ammo oldschool i sig? I DOOM 2016 blev man i princip "matad" med ammo överallt, fanns ingen anledning att hamstra på ammo då det oftast fanns en ammolåda runt hörnet.
3) Inget nämns om Mick Gordons bidrag till även detta doom, för vad jag förstår är soundtracket en väldigt stor del varför doom blev så bra som det blev. En del säger att det är "noise", men jag tänker det är "good noise" och passar DOOM atmosfär och stämning.
Vapenkänslan är ändå det viktigaste för min del i ett id-software spel. Resten brukar falla automatiskt på plats.
1. 50/50. Vissa passager måste du ta dig igenom, andra är för att hitta hemligheter och så vidare.
2. Ja och nej. Såklart värsta ammon ska vara snål men stapelvara som shotguns shells och liknande vill man ju ha en buffert för. Här verkar de ha tänkt "super shotgun är för kraftfull så vi ger alla fiender kraftfulla närstridsattacker och mer än halverar ammon du kan ha". Istället för att... nerfa super shotgun?
3. Fick inte in musiken på ett bra sätt i texten men den är väldigt bra, perfekt balans mellan flört med det gamla och nytt.
Sån jävla blunder att de inte gör ett renodlat TDM/FFA läge.
Med all movement och weapon switching hade det varit intressant! Kanske kommer senare.
Haha, det var som om jag förutspådde sådana kommentarer.
"Ett spel stöpt i git gud-anda snarare än den moderna retroflört vi fick för fyra år sedan."
Och missförstå mig rätt, älskar du att hälla ner hela din själ i att bli jättebra på ett spel finns det mer djup i Eternal än 2016 års spel. På bekostnad alla andra som bara vill kötta lite.
Absolut. Någon måste ju ge dig rätt
"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"