Tim Sweeney: "Lagringen i Playstation 5 ligger långt före något du kan köpa på pc"

Medlem
Skrivet av Troll1:

Alltså lägsta nivån kommer alltid utgöras av gamla pc-burkar, inte konsoler. Den genomsnittlige pc gamern sitter på en ganska mjölkig pc. Ocj även om den i dagsläget kanske är vassare än en konsol så har du ju har ju åtminstone hälften av pcspelearbasen på sämre prylar. Det blir ju lite fånigt när jämförelser mellan pc och konsol alltid görs med en pc som ägs av kanske 0.1% av spelarbasen.

Konsoler hjälper snarare till att höja medelvärdet tack vare att fler enkelt kan köpa ett fint litet paket med mycket kraft per krona.

Skillnaden stavas grafikreglage. Spel optimeras för konsol, inte för den fulla potentialen i PC. Premissen med konsol är ju att du ska få en bra upplevelse, och alla har mer eller mindre samma hårdvara. Men som sagt är bra prestanda på konsolerna en win-win för oss alla.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

PS5 klarar 5.5gb/s. Hemligheten är inte hastigheten utan hårdvarustödet för decompression. CPU:n belastas alltså inte och datan laddas direkt in i grafikminnet. I dagens PC går datan SSD -> CPU -> minne -> GPU. Det spelar ingen roll om PC har en SSD på 10gb/s, det behövs en förändring i flödet

Medlem
Skrivet av neocon:

Ärligt talat så känns det inte som att folk blir lika imponerade över grafiska förbättringar längre. Inte ens raytracing är tillräckligt för att skapa jättehype. Vi är helt enkelt vana vid att grafiken blir bättre och bättre.

SSD i konsolerna kan potentiellt tillåta nya sorters speldesign som vi vanliga dödliga har svårt att föreställa oss på förhand och därmed generera bra mycket mer hype än bättre grafik.

SSD i PS5: 5,5GB/sek
GDDR6 minne i PS5: 448GB/sek - 80 gånger snabbare än läsning från SSD!

Om spelet behöver rendrera en sak som inte finns i grafikminnet orsakar det en mycket stor prestandaförlust ifall det behöver läsa från SSD istället.

Sen är förstås en snabb SSD mycket bra för systemet i PS5 och Xbox Series X. Allting med operativet kommer gå mycket rappare.

Men spelen kommer inte påverkas så mycket som Sony/Sweeney hypar om. Vad är det för ny okänd speldesign en SSD kommer tillåta? Enorma öppna världar utan laddningar? Det finns redan med långsamma HDD i nuvarande konsoler. Stora öppna världar utan laddingar handlar om mycket RAM/GDDR. Gamla 32-bit spel gjorda för lite arbetsminne hade laddningar när man gick igenom dörrar, eftersom de inte kunde hantera all data i minnet samtidigt.

Om de hade velat skakat om spelvärlden ordentligt hade de bankat in 64GB GDDR6. Nu kostar det lite för mycket, men med sånt minne tillgängligt hade man kunnat göra enormt detaljerade spel.

Medlem
Skrivet av maaex:

PS5 klarar 5.5gb/s. Hemligheten är inte hastigheten utan hårdvarustödet för decompression. CPU:n belastas alltså inte och datan laddas direkt in i grafikminnet. I dagens PC går datan SSD -> CPU -> minne -> GPU. Det spelar ingen roll om PC har en SSD på 10gb/s, det behövs en förändring i flödet

Grafikdata är redan hårt komprimerat och dekomprimeras inte av CPU. Skulle man lägga upp okomprimerad data i grafikminnet skulle spelen bli betydligt fulare än de är idag med lägre upplösta textures. Hårdvarustöd för dekomprimering vid rendrering i GPU har funnits sen urminnes tid.

Medlem
Skrivet av Fulci:

SSD i PS5: 5,5GB/sek
GDDR6 minne i PS5: 448GB/sek - 80 gånger snabbare än läsning från SSD!

Om spelet behöver rendrera en sak som inte finns i grafikminnet orsakar det en mycket stor prestandaförlust ifall det behöver läsa från SSD istället.

Sen är förstås en snabb SSD mycket bra för systemet i PS5 och Xbox Series X. Allting med operativet kommer gå mycket rappare.

Men spelen kommer inte påverkas så mycket som Sony/Sweeney hypar om. Vad är det för ny okänd speldesign en SSD kommer tillåta?

(Jag kopierar mitt svar från en annan tråd)

5,5 GB/s är inte maxhastigheten utan den "minimala" hastigheten om helt okomprimerad data skulle användas. Hastigheten kommer ligga på 8-9 GB/s normalt.

Sedan används inte saker direkt från SSD:n så jag fattar inte poängen?

Med så här snabb lagring går det att designa spel på nya sätt och utnyttja minnet betydligt mer effektivt. Tänk dig att du i ett spel befinner dig i ett fyrkantigt rum med en dörr i varje vägg. Idag måste allt i rummet du befinner dig i samt alla fyra angränsande rum med innehåll finnas i minnet. Med så här snabb lagring kan man istället ladda "nästa" rum när spelaren börjar närma sig en dörr vilket gör att man kan lägga mer "krut" på det du ser och har närmast omkring dig.

Cerny lade fram det som att man istället för att ha de kommande 30 sekunderna i minnet så kan man fokusera på den närmaste sekunden.

Han visade även att man skulle kunna dumpa saker som är bakom spelaren ur minnet eftersom man hinner ladda in det igen medan man vrider på sig.

Medlem
Skrivet av Margy:

Med så här snabb lagring går det att designa spel på nya sätt och utnyttja minnet betydligt mer effektivt. Tänk dig att du i ett spel befinner dig i ett fyrkantigt rum med en dörr i varje vägg. Idag måste allt i rummet du befinner dig i samt alla fyra angränsande rum med innehåll finnas i minnet. Med så här snabb lagring kan man istället ladda "nästa" rum när spelaren börjar närma sig en dörr vilket gör att man kan lägga mer "krut" på det du ser och har närmast omkring dig.

Man kan inte designa spel efter läsning från den i jämförelse mycket långsammare SSD:n som minsta gemensamma nämnare, då blir grafikminnets enorma hastighet värdelös.

Visst är en SSD bra på att ladda snabbt till buffertminne, men det finns redan idag i spel med HDD och fungerar utan problem.

Medlem

I min åsikt är den enormt snabbare CPU-delen i nya PS5 och Xbox Series X en betydligt viktigare del för framtida spel än SSD. CPU i PS4 och Xbox One är mycket långsam i jämförelse. Detta kommer göra att man kan lägga ner massivt mer CPU-tid på saker som AI, fysik, gameplay med mera.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Grafikdata är redan hårt komprimerat och dekomprimeras inte av CPU. Skulle man lägga upp okomprimerad data i grafikminnet skulle spelen bli betydligt fulare än de är idag med lägre upplösta textures. Hårdvarustöd för dekomprimering vid rendrering i GPU har funnits sen urminnes tid.

Det du missar är att du kan kasta och ladda om hela grafikminnet på under 2s i PS5an. Det är det som är styrkan och det är därför allt kan vara så detaljerat. Grafikminnet behöver bara innehålla det som ska renderas i precis denna stund.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte designa spel efter läsning från den i jämförelse mycket långsammare SSD:n som minsta gemensamma nämnare, då blir grafikminnets enorma hastighet värdelös.

Visst är en SSD bra på att ladda snabbt till buffertminne, men det finns redan idag i spel med HDD och fungerar utan problem.

Varför blandar du in hur snabb kommunikationen mellan primärminne och CPU/GPU är med hur snabbt det går att ladda in saker i primärminnet från SSD:n?

Det är ingen som påstår att saker ska laddas direkt från SSD:n till GPU.

Ja, det finns spel som fungerar utan problem idag eftersom de är designade för att fungera med en långsam HDD. Med en ilsnabb SSD går det att designa spel på sätt som inte gått tidigare.

Medlem
Skrivet av Fulci:

I min åsikt är den enormt snabbare CPU-delen i nya PS5 och Xbox Series X en betydligt viktigare del för framtida spel än SSD. CPU i PS4 och Xbox One är mycket långsam i jämförelse. Detta kommer göra att man kan lägga ner massivt mer CPU-tid på saker som AI, fysik, gameplay med mera.

Det var Microsoft som sa "Delivering four times the processing power of an Xbox One" och det kan nog stämma med tanke på hur långsam CPU det är i PS4/Xbox One. Att få en så mycket snabbare CPU blir oerhört mycket viktigare för spelutvecklingen än allt snack om SSD.

Medlem
Skrivet av maaex:

Det du missar är att du kan kasta och ladda om hela grafikminnet på under 2s i PS5an. Det är det som är styrkan och det är därför allt kan vara så detaljerat. Grafikminnet behöver bara innehålla det som ska renderas i precis denna stund.

Det du missar är att spel har högre framerate än 0,5fps.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är ingen som påstår att saker ska laddas direkt från SSD:n till GPU.

Alla som verkar tro att Sonys snabba SSD kommer revolutionera spelen. Samt Sony PR som sitter med en betydligt långsammare GPU än Microsofts konsol, och försöker prata om det som den viktigaste biten i nya konsolerna eftersom det är det enda de är bättre på.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det du missar är att spel har högre framerate än 0,5fps.

Vad har det med framerate att göra?

Medlem
Skrivet av Fulci:

Alla som verkar tro att Sonys snabba SSD kommer revolutionera spelen. Samt Sony PR som sitter med en betydligt långsammare GPU än Microsofts konsol, och försöker prata om det som den viktigaste biten i nya konsolerna eftersom det är det enda de är bättre på.

Skillnaden i GPU-kraft (teraflops) är mindre än den var mellan PS4 och Xbox One och mellan Pro och X så där blir det nog mest marginella skillnader i upplösning/framrate.

Att ha en mer än dubbelt så snabb SSD är betydligt svårare att bedöma vad det kan bli för skillnader då utvecklare aldrig haft dessa hastigheter att jobba med. I multiplattformspel lär det inte göra så mycket skillnad - möjligen något längre draw-distance eller liknande saker.

Medlem

Fan vad jag hatar när de säger sådana här saker. Framförallt när han skriver att oavsett hur myckte pengar man kastar på problemet. Stoppa in x antal diskar i raid0 och det är snabbare än konsoller någonsin kommer ha. Jädra trams.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det du missar är att spel har högre framerate än 0,5fps.

Haha, dryg man kan vara. Kollar du hela videon så diskuterar de ju exakt detta. Modellerna de renderar kan ha såna extrema detaljer just pga att de inte behöver hålla massa onödigt i VRAM utan de kan strömma in det när det behövs. Såklart skulle 64GB VRAM hjälpa mer, det skulle troligtvis även en IBM Summit i fickformat göra (men till vilket pris?).

Att kunna byta ut så stor del av VRAM så snabbt har aldrig varit möjligt förut. PS4an hade väl typ 50MB/s från HDD:n, att den ska fylla 8GB VRAM är ju det som orsakar loading screens eller de utdragna animationer och smala korridorer som finns för att dölja laddningen.
PC har begränsningar, inte i SSD:ns snabbhet, men i hur fort datan kan ta sig till VRAM. Troligtvis kommer det snart förbättras, precis som herr Sweeney säger, men det kommer nog inte räcka med enbart en SSD upgrade.

Medlem
Skrivet av maaex:

Haha, dryg man kan vara. Kollar du hela videon så diskuterar de ju exakt detta. Modellerna de renderar kan ha såna extrema detaljer just pga att de inte behöver hålla massa onödigt i VRAM utan de kan strömma in det när det behövs. Såklart skulle 64GB VRAM hjälpa mer, det skulle troligtvis även en IBM Summit i fickformat göra (men till vilket pris?).

Och jag har redan flera gånger sagt att en snabb SSD är bra, men inte så stor fördel som de försöker göra det till. Det är PR och liknande kommer vid varje generation nya konsoler där de försöker framhäva sina fördelar som de bästa. Och jag har inte vad jag kan minnas kallat andra för "dryga" bara för att de har andra åsikter.

Medlem

Vad som är bra med kommande konsolerna i min rangordning.

+++ Ny mycket snabbare CPU på båda konsolerna. Nuvarande CPU är väldigt långsam och detta öppnar för stora förbättringar på många plan.

++ Klart bättre GPU prestanda. Fördel Xbox Series X med sina 12 TFLOPS. Möjligt till 60fps 1440p och uppskalad 4K beroende på hur mycket grafik utvecklarna lägger på. Att konsolspelare står ut med 30 fps förstår jag inte. Jag har själv möjlighet att spela spel med snygg grafik i 4K@30fps på min PC, men jag föredrar alla gånger uppskalad 1440p i 60fps.

+ SSD och mycket snabbare lagring, fördel Sony för snabbaste lagringen. Snabbare laddtider och mycket rappare OS hantering. Får vi se speciella Sony spel som inte kan göras på Xbox Series X eller PC på grund av detta? Det tror jag inte.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Och jag har redan flera gånger sagt att en snabb SSD är bra, men inte så stor fördel som de försöker göra det till. Det är PR och liknande kommer vid varje generation nya konsoler där de försöker framhäva sina fördelar som de bästa. Och jag har inte vad jag kan minnas kallat andra för "dryga" bara för att de har andra åsikter.

Tycker ändå att detta inte är någon "pr hype" från Sony eller Epic. Epic har ju inte mycket att vinna på att hypa upp detta för att sedan om ett år släppa motorn och då få kritik för att det var inte riktigt som dem hade sagt från början. En av personerna bakom tekniken ( Nanite ) har forskat på detta i över tio år så att de skulle handla om bara pr verkar långsökt. Sen så är i princip hela spel-branschen, även vfx och andra branscher där denna teknik kan tänkas användas, ganska överraskade eftersom det i princip är ett paradigm skifte i hur realtids grafik görs och renderas, så ja, jag skulle säga att i nuläget så verkar detta vara ett väldigt stort steg framåt, mer än vi sett de senaste konsol-generationerna. Och ja, mycket av detta verkar ju vara pga en snabb SSD ( och mycket annat). Sen så återstår väl att se vad det bidrar till för resten av spelet som inte är grafik men spännande hur som.

Medlem
Skrivet av Effktor:

Tycker ändå att detta inte är någon "pr hype" från Sony eller Epic. Epic har ju inte mycket att vinna på att hypa upp detta för att sedan om ett år släppa motorn och då få kritik för att det var inte riktigt som dem hade sagt från början. En av personerna bakom tekniken ( Nanite ) har forskat på detta i över tio år så att de skulle handla om bara pr verkar långsökt. Sen så är i princip hela spel-branschen, även vfx och andra branscher där denna teknik kan tänkas användas, ganska överraskade eftersom det i princip är ett paradigm skifte i hur realtids grafik görs och renderas, så ja, jag skulle säga att i nuläget så verkar detta vara ett väldigt stort steg framåt, mer än vi sett de senaste konsol-generationerna. Och ja, mycket av detta verkar ju vara pga en snabb SSD ( och mycket annat). Sen så återstår väl att se vad det bidrar till för resten av spelet som inte är grafik men spännande hur som.

Vi får väl se lite längre fram. När det gäller UE5 ska motorn först släppas (mitten av 2021). Sen ska spel börja utvecklas för den. En högbudget titel är det väl minst 3-4 år. Sen kommer förstås Sonys egna studios släppa titlar anpassade för PS5 tidigare. Problemet är att det inte går att direkt jämföra exklusiva titlar, utan det måste vara multiplattform. Om det inte är så att någon exklusiv titel uppvisar fantastiska egenskaper som inte går att återskapa på Xbox.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Som det är nu så ser jag inte behovet av snabbare än "vanliga" SSD hastigheter.

Då har du aldrig testat ramdisk på en dator med quad channel memory.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot
Skrivet av marcus8958:

Då har du aldrig testat ramdisk på en dator med quad channel memory.

haha ja det går ju alltid att hitta extrem exempel.

Min poäng var dock att det som skryts med om på de nya plattformarna är att deras SSD tekniskt kan pressas ur mer hastighet än "normala" PC SSD diskar.

Steget från vanliga HDD's till SSD och att helt strunta i bakåtkompabilitet med långsamma HDD är ju det som är det som kommer göra mest skillnad för de nya PS5/SeriesX.
Att sedan utnyttja skillnaden från SSD till SSD det kräver mer optimering för att göra större skillnad.

Bara o titta på de minimala skillnaderna i dagens lir trots stora läshastighetsskillnader mellan SSD och M.2
Det kommer ta åratal av utveckling innan vi ser skillnaderna i spel.

I testet nedan:
HDD = max ca 180MB/sek
SSD = 550MB/sek
M.2 = 3400MB/sek

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fulci:

Alla som verkar tro att Sonys snabba SSD kommer revolutionera spelen. Samt Sony PR som sitter med en betydligt långsammare GPU än Microsofts konsol, och försöker prata om det som den viktigaste biten i nya konsolerna eftersom det är det enda de är bättre på.

Även Xbox-sidan prisar den snabba lagringen.


signatur
Medlem

Konstigt att de inte nämner något om den dubblerade minnesstorleken till 16GB som betyder mer totalt sett än att kunna streama snabbt från sekundärminnet. Om de pratar om hur bra lagringen är borde de också prisa mängden minne.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Konstigt att de inte nämner något om den dubblerade minnesstorleken till 16GB som betyder mer totalt sett än att kunna streama snabbt från sekundärminnet. Om de pratar om hur bra lagringen är borde de också prisa mängden minne.

Sanningen är kanske att en dubblering av RAM inte betyder mer. Alla tecken verkar ju tyda på det och alla utvecklare säger samma sak. Minnet har dubblerats, TFLOPs har dubblerats, CPUn har 2,5x (?) högre frekvens, men lagringen är 50-100ggr snabbare än förut. De flesta större spel har strömmat data från HDD och tvingats till förändringar och begränsningar pga snigelfarten.

Såklart återstår det att se om det bara är PR, men när alla från alla sidor säger samma sak så är det onekligen intressant. I alla fall känner jag mig väldigt hypad 😀

Medlem
Skrivet av maaex:

Sanningen är kanske att en dubblering av RAM inte betyder mer. Alla tecken verkar ju tyda på det och alla utvecklare säger samma sak. Minnet har dubblerats, TFLOPs har dubblerats, CPUn har 2,5x (?) högre frekvens, men lagringen är 50-100ggr snabbare än förut. De flesta större spel har strömmat data från HDD och tvingats till förändringar och begränsningar pga snigelfarten.

Såklart återstår det att se om det bara är PR, men när alla från alla sidor säger samma sak så är det onekligen intressant. I alla fall känner jag mig väldigt hypad 😀

Det blir intressant att se vad Rockstar kan göra med nästa spel som släpps enbart för nya konsolerna. GTA VI om det inte är multiplattform t.ex.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det blir intressant att se vad Rockstar kan göra med nästa spel som släpps enbart för nya konsolerna. GTA VI om det inte är multiplattform t.ex.

Japp! DET ser jag fram emot!

Medlem

Nu dyker i alla fall en spelutvecklare upp som säger att de tycker den nya CPUn är den största fördelen med nya konsolerna.
https://wccftech.com/scorn-developer-says-cpus-rather-than-ss...

"Everyone is touting the SSD as the next big thing, and yes SSDs will help a lot with loading and moving assets, but the biggest culprit that is creating problems in the current generation is the CPU. That’s where the biggest next-gen difference compared to current generation will come from."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fulci:

Nu dyker i alla fall en spelutvecklare upp som säger att de tycker den nya CPUn är den största fördelen med nya konsolerna.
https://wccftech.com/scorn-developer-says-cpus-rather-than-ss...

"Everyone is touting the SSD as the next big thing, and yes SSDs will help a lot with loading and moving assets, but the biggest culprit that is creating problems in the current generation is the CPU. That’s where the biggest next-gen difference compared to current generation will come from."

Intressant, tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Intressant, tack!

Slutkontentan är väl att då i princip alla delar får stora uppdateringar blir det en generation konsoler som kan erbjuda riktigt bra hårdvara och klara av tekniskt väldigt avancerade spel.

Skriv svar