Astronomi och fysikteorier

Medlem
Astronomi och fysikteorier

Hej! När jag var inne på hamsterpaj inatt (ja, jag hade jävligt tråkigt) så hittade jag en tråd om hur det var innan big bang. Trådskaparen skrev:

"Okej, ni som är helt övertygade om att big bang skapade universum, kan ni svara på några frågor?
Till att börja med; vad fanns innan big bang? Och var var allting, om inte universum fanns?
Vad var det som startade big bang? Och varför hände det?
Kom gärna med motiveringar och källor."

Tänkte att det skulle leda till bra diskussioner och att jag skulle lära mig något nytt. Men tyvärr så var dom väldigt omogna och argumenterade utan källor och riktiga argument. Så jag tänkte att jag kunde starta en likadan tråd här=) Så vad tror ni?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Det är väl rätt allmänt känt att om man räknar baklänges till big bang kommer all materia i universum att koncentreras till en liten punkt och bli så komprimerat att det uppstår en singularitet. I senaste numret av Illustrerad Vetenskap har de nån illustration av nån "ny teori" (jag vet inte riktigt hur man ska värdera illvet som källa, därav citationstecknen), på den ser man en massa universum som sitter ihop som prinskorvar. I knytpunkten mellan varje "korv" finns en punkt som är en singularitet, vilket innebär att det har funnits tidigare universum innan vårt universum, och att det kommer komma nya universum när vårt krymper ihop i en egen singularitet.

Nu är jag ingen hejare på kvantfysik, men om nån råkar ha artikeln tillgänglig och djupare kunskaper i området kan de säkert bidra med en bättre förklaring.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

För att göra alla nöjda så kan man säga såhär, Gud fanns och så gjorde även the big bang,

Gud hade käkat kebab och släppte en big bang som sen blev alla stjärnor och planeter,
så vi alla är kommna från gud och utvecklades från the big bang.
Så tacka alla pizzabagare för vår existens,
för utan kebab hade vi inte funnits och gud hade vart alldeles ensam i ett stort tomt universum och hade bara suttit och tröstätit skräpmat och dött en för alltför tidig död samt varit gravt åderförkalkad pågrund av all fet mat.

Hur gud fick tag på kebab när han var alldeles ensam är ju en gåta, men han är ju gud och kan göra och skapa vad han vill.

Medlem
Skrivet av Juno Reactor:

För att göra alla nöjda så kan man säga såhär, Gud fanns och så gjorde även the big bang,

Gud hade käkat kebab och släppte en big bang som sen blev alla stjärnor och planeter,
så vi alla är kommna från gud och utvecklades från the big bang.
Så tacka alla pizzabagare för vår existens,
för utan kebab hade vi inte funnits och gud hade vart alldeles ensam i ett stort tomt universum och hade bara suttit och tröstätit skräpmat och dött en för alltför tidig död samt varit gravt åderförkalkad pågrund av all fet mat.

Hur gud fick tag på kebab när han var alldeles ensam är ju en gåta, men han är ju gud och kan göra och skapa vad han vill.

FAIL.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Juno Reactor:

För att göra alla nöjda så kan man säga såhär, Gud fanns och så gjorde även the big bang,

Gud hade käkat kebab och släppte en big bang som sen blev alla stjärnor och planeter,
så vi alla är kommna från gud och utvecklades från the big bang.
Så tacka alla pizzabagare för vår existens,
för utan kebab hade vi inte funnits och gud hade vart alldeles ensam i ett stort tomt universum och hade bara suttit och tröstätit skräpmat och dött en för alltför tidig död samt varit gravt åderförkalkad pågrund av all fet mat.

Hur gud fick tag på kebab när han var alldeles ensam är ju en gåta, men han är ju gud och kan göra och skapa vad han vill.

FAIL.

+1

Dessa skämt är inte speciellt roliga, eller hur BangBoomBang?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Juno Reactor:

För att göra alla nöjda så kan man säga såhär, Gud fanns och så gjorde även the big bang,

Gud hade käkat kebab och släppte en big bang som sen blev alla stjärnor och planeter,
så vi alla är kommna från gud och utvecklades från the big bang.
Så tacka alla pizzabagare för vår existens,
för utan kebab hade vi inte funnits och gud hade vart alldeles ensam i ett stort tomt universum och hade bara suttit och tröstätit skräpmat och dött en för alltför tidig död samt varit gravt åderförkalkad pågrund av all fet mat.

Hur gud fick tag på kebab när han var alldeles ensam är ju en gåta, men han är ju gud och kan göra och skapa vad han vill.

FAIL.

+1

Dessa skämt är inte speciellt roliga, eller hur BangBoomBang?

Väldigt fail.

Ont: http://www.youtube.com/watch?v=EL-vlLEpZwI

edit: denna är också lite rolig o lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=4JR17UknoLg&feature=related

Medlem
Skrivet av Klfh:

Det är väl rätt allmänt känt att om man räknar baklänges till big bang kommer all materia i universum att koncentreras till en liten punkt och bli så komprimerat att det uppstår en singularitet. I senaste numret av Illustrerad Vetenskap har de nån illustration av nån "ny teori" (jag vet inte riktigt hur man ska värdera illvet som källa, därav citationstecknen), på den ser man en massa universum som sitter ihop som prinskorvar. I knytpunkten mellan varje "korv" finns en punkt som är en singularitet, vilket innebär att det har funnits tidigare universum innan vårt universum, och att det kommer komma nya universum när vårt krymper ihop i en egen singularitet.

Nu är jag ingen hejare på kvantfysik, men om nån råkar ha artikeln tillgänglig och djupare kunskaper i området kan de säkert bidra med en bättre förklaring.

Så du menar att vårt universums expandationskraft tar slut någon gång, och då "dras" allting tillbaka till en liten punkt och formar en ny singularitet? Detta måste ju ha en början någonstans, vad fanns före den första singulariteten? Hur kan något ens existera utan tid och rum? Tid och rum kom ju efter Big Bang. Som jag har förstått det så måste de dimensionerna existera för att något annat ens ska kunna hända, eller ens finnas.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

såg detta kompendium från Patrik Norqvist precis

http://www.tp.umu.se/~norqvist/BigBang.pdf

ganska intressant, men hann inte läsa klart hela. Får göra det snart.

Medlem

En del tror ju att till slut blir det ett stort svart hål sen smäller det igen vilken kan ta astronomiska år.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Juno Reactor:

För att göra alla nöjda så kan man säga såhär, Gud fanns och så gjorde även the big bang,

Gud hade käkat kebab och släppte en big bang som sen blev alla stjärnor och planeter,
så vi alla är kommna från gud och utvecklades från the big bang.
Så tacka alla pizzabagare för vår existens,
för utan kebab hade vi inte funnits och gud hade vart alldeles ensam i ett stort tomt universum och hade bara suttit och tröstätit skräpmat och dött en för alltför tidig död samt varit gravt åderförkalkad pågrund av all fet mat.

Hur gud fick tag på kebab när han var alldeles ensam är ju en gåta, men han är ju gud och kan göra och skapa vad han vill.

FAIL.

+1

Dessa skämt är inte speciellt roliga, eller hur BangBoomBang?

Vem är denna BangBoomBang ?
En medlem i Mensa ? Kanske rentutav en Nobelpristagare...

Får söka på google.

Medlem

Tänkte när jag läste trådskaparens inlägg försöka vackla mig fram till teorin som så mästerligt jämförts nu med prinskorv!
Alltså den att hela universum är något sorts pulserande som när explosionskraften ifrån mattats av tar kärnans dragningskraft över och drar ihop allt till "singularitet". På det är jag övertygad om att människan verkligen inte kan förstå evighet, som jag vill tro att korvbandet handlar om, och vi måste partitionera alltsammans med en början, mitt och slut när det inte alltid är applicerbart.

Men utan källor och enbart vaga tankar vill jag med mitt intresse för denna pop.-vetenskap bara säga att jag kommer hålla koll på denna tråden och tacka för intressant läsning!


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Det här med att det "pulserar", alltså prinskorvsteorin, det måste ju ha en början någonstans? Men det jag nu inte förstår är hur folk kan säga att universum är oändligt när man också på samma gång säger att big bang startade det hela? Och om det nu expanderar så är det ju inte heller oändligt, utan det kommer då någon gång stanna eller dras inåt igen då kraften tar slut?
Är det någon här som är insatt i strängteorin?

TobbeW, ska ta och läsa det där, tack för länken=)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Vad jag sett i diverse dokumentärer att det är en Big Bang,
och att sen universum expanderar, men efter ett antal miljarder år så börjar galaxer och allt annat dras ihop igen för att bli en klump som förmodligen smäller igen.

Medlem

Som nybliven troende så vet jag att Gud skapade allt. Sen varifrån han kommer och hur han har kunnat existera före tid och rum skiter jag fullständigt i. Han är allsmäktig och kan sånt bara.

Medlem
Skrivet av Stealther:

Men det jag nu inte förstår är hur folk kan säga att universum är oändligt när man också på samma gång säger att big bang startade det hela?

Förstår precis hur du menar och det är något som diskuterats här [http://www.fz.se/forum/thread.php?id=10506&page=1].

Rekommenderar en titt.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Ska ta en titt där och läsa mig igenom den tråden=) Tror ni att det kanske finns antimateria utanför vårat universum?

Psykotisk: Föredrar helst teorier med vetenskapliga grunder och bevis. Sättet som du skrev det där på, det enda som saknas i ditt inlägg är /thread. Iaf, om du vill motivera dig mer så är det helt okej.

Edit: Efter att ha läst ditt inlägg igen så känns det bara som om du var sarkastisk? Eller har jag fel?:P


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Ibland brukar jag tänka att tid egentligen inte finns. Det är vi, människan, som uppfunnit tid. Tex, om allting i hela universum stannade, atomrörelser, (strängar om ni tror på strängteorin) etc, då skulle det inte ha skett en förändring, ingen rörelse någonstans. Alltså: Inga sekunder, minuter skulle ha gått, då "tiden" inte ens hade "rört" på sig. Nu blev det svårt att förklara vad jag menar.. Någon som förstår mig ändå?:P


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av psykotisk:

Som nybliven troende så vet jag att Gud skapade allt. Sen varifrån han kommer och hur han har kunnat existera före tid och rum skiter jag fullständigt i. Han är allsmäktig och kan sånt bara.

Borde du kalla dig själv för troende om du redan vet?

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av psykotisk:

Som nybliven troende så vet jag att Gud skapade allt. Sen varifrån han kommer och hur han har kunnat existera före tid och rum skiter jag fullständigt i. Han är allsmäktig och kan sånt bara.

Borde du kalla dig själv för troende om du redan vet?

/facepalm

Medlem

Inga mer som är lika intresserade av detta som mig?=)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Jo, men alla gammla nissar här på FZ har pratat om detta i all evighet.

Medlem
Skrivet av Fraizer:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av psykotisk:

Som nybliven troende så vet jag att Gud skapade allt. Sen varifrån han kommer och hur han har kunnat existera före tid och rum skiter jag fullständigt i. Han är allsmäktig och kan sånt bara.

Borde du kalla dig själv för troende om du redan vet?

/facepalm

Medlem

Tycker String-Teorin har en intressant förklaring.

Medlem
Skrivet av nils45:

Tycker String-Teorin har en intressant förklaring.

Den enda string jag gillar är stringtrosor.

Medlem
Medlem

Oh yeah baby come to me

Medlem
Medlem

vad jag hört så skapades big bang av USA's Arme, någon prototype bomb tydligen

kraftig var den i alla fall

Medlem

Jag har hört nåt svagt rykte om att det var Ryssarna som först kom på den här iden och tillverkade ritningarna först till den här prototype bomben.

1
Skriv svar