Rykte: Xbox Series X kan kosta 6 500 kr

NuZ
Testpilot
Skrivet av denza:

Blir ett köp oavsett pris Hade kunnat kosta 15.000kr. Ogillar datorer skarpt så konsol is the way to go för mig.

Fast jag är forumets stora konsolförespråkare och en riktig ”console pleb” så förstår jag inte ditt argument? 15 loppor är en hyffsad dator som ger mer, mycket mer än konsol fast under kortare tid då iförsig men 15k är lite väl mycket imo.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Generellt spännande läsning i tråden, väldigt många som skriker "NEJ!" att det är för dyrt och att de inte är villiga att betala priset.
Läste även någon som tror på flopp

Vad jag läst så har Sony redan varnat för att tillgången kommer vara låg i år, mest troligen pga hur Covid-19 påverkat tillverkningen av komponenter i Kina.
Bekräftas väl av att det står ex "Max 1 per kund" hos diverse säljare.

Begränsad tillgång gör att den kommer garanterat sälja slut till julhandeln, Sony kommer då även maxa sin försäljning och deras resultat kommer slå exakt som förväntat utan risk.

Det enda negativa jag ser är att många som i denna tråd skriver av sig hur mycket de inte kommer köpa konsolerna, kommer i en kovändning sitta i höst och spy galla över Sony/Microsoft över hur den är slutsåld och ej går att få tag i?

Medlem

Max 4000kr. Känner inte att jag har så mycket tid över för gaming att jag kan rättfärdiga ett dyrare köp.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Fast jag är forumets stora konsolförespråkare och en riktig ”console pleb” så förstår jag inte ditt argument? 15 loppor är en hyffsad dator som ger mer, mycket mer än konsol fast under kortare tid då iförsig men 15k är lite väl mycket imo.

Fast det beror på hur mycket prestanda du fått. Säg att du fått 24 tf och en 2tb SSD och 32gb ram istället för 15.000 så hade det varit rätt bra. Men tror generellt att de är väldigt prispressade och stämmer 599$ så är bra pris för XSX. Men visst är det bra om man i så fall gör två versioner av konsolen, en bas och en premium precis som MS gör. Hade dock själv gjort premium versionen lite vräkigare men det är jag det. 😉

NuZ
Testpilot
Skrivet av BooliBoo:

Fast det beror på hur mycket prestanda du fått. Säg att du fått 24 tf och en 2tb SSD och 32gb ram istället för 15.000 så hade det varit rätt bra. Men tror generellt att de är väldigt prispressade och stämmer 599$ så är bra pris för XSX. Men visst är det bra om man i så fall gör två versioner av konsolen, en bas och en premium precis som MS gör. Hade dock själv gjort premium versionen lite vräkigare men det är jag det. 😉

Ja de är ju sant. Ja de tror jag med. Blir ungefär 14k kr jag slänger iväg på konsolerna i vinter sen. Det är ju en tillräcklig pc de med, men står fortfarande fast i att konsoler ”håller” sig aktuella längre i bekostnad på upplevelse och en helhet som PC kan leverera.

Men är också en #console älskare så 14k är de värt. Precis som för ”master race” folket tycker 20k är värt för en dator


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kommer bli PS5 nästa gång(oavsett pris) för o spela spelen som ej släpps på PC.. Xbox känns onödigt vid PC innehav

Medlem

@Molotov: Nä förstås det datorer är ju bäst men för mig som alltid få ha skit datorer livet ut så för mig är konsoler bättre för dom alltid varigt så mycket billigare jag menar 2300kr för en Xbox one S på Elgiganten kan spela Witcher 3 rätt bra kanske inte med 60 fps men 30fps det är mer än vad min dator pallar på witcher 3.

Medlem

Köper direkt för 5500 kr. Är övertygad om att konsolerna är värda mer, men för mig är det smärtgränsen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ser att många säger att pc är bäst och visst är det så. Men jag tänker köpa mig ett ps5, allt annat kan jag spela på datorn faktiskt. Men att utesluta helt playstationspel kommer jag inte att göra. För mycket bra exklusiva titlar för att man inte ska köpa konsolen, i alla fall i mitt tycke.

Sen så förstår jag faktiskt inte varför man ska köpa sig en ny xbox då allt även kommer att komma till pc vad det ser ut som. Tycker att deras affärsidé är lite skum när det kommer till att tillverka en helt ny konsol. Annars gillar jag skarpt deras prenumerationstjänst som faktiskt är oerhört mycket bättre än den på Playstation.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Köper direkt för 5500 kr. Är övertygad om att konsolerna är värda mer, men för mig är det smärtgränsen.

Håller med, runt 5500 där går gränsen.. Har andra saker som kräver $ så tyvärr drar jag gränsen ungefär där.

NuZ
Testpilot
Skrivet av krille1986:

Ser att många säger att pc är bäst och visst är det så. Men jag tänker köpa mig ett ps5, allt annat kan jag spela på datorn faktiskt. Men att utesluta helt playstationspel kommer jag inte att göra. För mycket bra exklusiva titlar för att man inte ska köpa konsolen, i alla fall i mitt tycke.

Sen så förstår jag faktiskt inte varför man ska köpa sig en ny xbox då allt även kommer att komma till pc vad det ser ut som. Tycker att deras affärsidé är lite skum när det kommer till att tillverka en helt ny konsol. Annars gillar jag skarpt deras prenumerationstjänst som faktiskt är oerhört mycket bättre än den på Playstation.

De gör konsolen för de som inte kan spela på pc
Se MS som ett av världens största företag som är utgivare av mjukvara och spel med även erbjuder en konsol för billigare slant än en PC som kan köra vettigt 4K


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

Om man tycker 6500kr är dyrt för en konsol så kan man ju kolla på vad 3090 kostar. Galet. Rent ut sagt galet dyrt

https://m.sweclockers.com/nyhet/30220-nvidia-geforce-rtx-3090...


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av krille1986:

Ser att många säger att pc är bäst och visst är det så. Men jag tänker köpa mig ett ps5, allt annat kan jag spela på datorn faktiskt. Men att utesluta helt playstationspel kommer jag inte att göra. För mycket bra exklusiva titlar för att man inte ska köpa konsolen, i alla fall i mitt tycke.

Sen så förstår jag faktiskt inte varför man ska köpa sig en ny xbox då allt även kommer att komma till pc vad det ser ut som. Tycker att deras affärsidé är lite skum när det kommer till att tillverka en helt ny konsol. Annars gillar jag skarpt deras prenumerationstjänst som faktiskt är oerhört mycket bättre än den på Playstation.

Det är mycket man inte förstår.
Jag förstår inte varför man ska ha playstation, sämre gränssnitt, sämre handkontroll och bara ett spel (TLOU Remastered) som varit värd att ha Ps4 Pro för. och nu kommer ju fler och fler av deras spel också till pc, om än med viss delay

jag tycker att fps lämpar sig bäst på PC, så där spelar jag dom spelen.
alla andra spel kör jag på xbox.

damen gillar konsol men spelar inte på pc. så med game pass kan vi båda spela samma spel, på olika plattformar i en och samma subscription.
samt att jag nu kommer kunna spela lite enklare spel i samma subscription på mobilen medans jag pendlar eller väntar på tåg eller inte har någon att äta lunch med gör saken bara bättre.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om man tycker 6500kr är dyrt för en konsol så kan man ju kolla på vad 3090 kostar. Galet. Rent ut sagt galet dyrt

https://m.sweclockers.com/nyhet/30220-nvidia-geforce-rtx-3090...

En kraftfull PC är definitivt en lyxvara. För 17 000 kr kan jag köpa Sexbox, PS5, Switch, och gamepass + ett par spel.
Nu kommer visserligen inte någon av konsolerna vara i närheten av ett 3090 i prestanda, de motsvarar knappt ett 2080, och det är ett två år gammalt kort.

Med det sagt, jag är och har alltid varit av åsikten att PC är ett bättre val OM man har en massa extra pengar, vill maxa allting, eller använder sin PC till andra saker som är krävande. Sett till prestanda per krona är både PS5 och Sexbox överlägsna, förstår inte varför så många försöker göra en så stor sak av det hela. Köp det ni vill spela på, där ni har era vänner och favoritspel, sluta bråka.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

En kraftfull PC är definitivt en lyxvara. För 17 000 kr kan jag köpa Sexbox, PS5, Switch, och gamepass + ett par spel.
Nu kommer visserligen inte någon av konsolerna vara i närheten av ett 3090 i prestanda, de motsvarar knappt ett 2080, och det är ett två år gammalt kort.

Vad kostar det kortet? Ser att många är snabba med att säga vad för prestanda konsolerna kommer att ha. Då de är så pass specialbyggda, är inte det lite tidigt att avgöra än? Förstår om ni vill jämföra del för del och komma i närheten. Men det fungerar inte riktigt så.

Ang 2080:
https://www.windowscentral.com/early-xbox-series-x-benchmarks...

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vad kostar det kortet? Ser att många är snabba med att säga vad för prestanda konsolerna kommer att ha. Då de är så pass specialbyggda, är inte det lite tidigt att avgöra än? Förstår om ni vill jämföra del för del och komma i närheten. Men det fungerar inte riktigt så.

Ang 2080:
https://www.windowscentral.com/early-xbox-series-x-benchmarks...

Det kortet kostar fortfarande 9k+. Jag tycker ett övergripande problem är hur många stirrar sig blinda på prestandasiffror, en stor anledning till att konsoler kan lansera spel som ex. Last of Us och Uncharted 4, är för att spelen är exklusiva. När en spelutvecklare får möjlighet att utveckla till en specifik typ av hårdvara går det att krama ur varenda liten flop av prestanda. Så fort ett spel ska lanseras på både Playstation och Xbox, samt ett myller av oändligt många kombinationer av PC, så är det helt enkelt inte möjligt att få samma kvalitet på spel.
Den kraftfullare hårdvaran på PC går ofta åt för att "kompensera" de icke-optimerade spelen. Frågan är dock om vi får dessa otroligt optimerade spel när konsolerna lanseras, eller om det dröjer några år innan vi verkligen får se hårdvaran nå sin fulla potential.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Ni som gång på gång tar upp eran PC och jämfört med konsoler, samt undrar varför folk inte lägger pengarna på en gamingdator - vad är det ni inte förstår.

Majoriteten av oss som köper en konsol uppskattar det sociala kring att spela i vardagsrummet. Tjejen tittar på ibland eller sköter sitt vid sedan av, men man kan fortfarande kommunicera och umgås, samt spela spel tillsammans.

PC är nog det bästa som finns, minns de gamla dagarna. Men sitta i ett rum med hörlurar i en hel kväll och svettas, dom dagarna är förbi.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det kortet kostar fortfarande 9k+. Jag tycker ett övergripande problem är hur många stirrar sig blinda på prestandasiffror, en stor anledning till att konsoler kan lansera spel som ex. Last of Us och Uncharted 4, är för att spelen är exklusiva. När en spelutvecklare får möjlighet att utveckla till en specifik typ av hårdvara går det att krama ur varenda liten flop av prestanda. Så fort ett spel ska lanseras på både Playstation och Xbox, samt ett myller av oändligt många kombinationer av PC, så är det helt enkelt inte möjligt att få samma kvalitet på spel.

Håller med delvis. Men det finns många undantag som RDR2 där det sett riktigt bra ut till många format. Det har väl mest med att göra hur duktig utvecklaren är tänker jag, där det är Naughty Dog du tar upp som är mästare på grafik. Inte många exklusiva når den nivån.

Skrivet av Lirilesh:

Majoriteten av oss som köper en konsol uppskattar det sociala kring att spela i vardagsrummet. Tjejen tittar på ibland eller sköter sitt vid sedan av, men man kan fortfarande kommunicera och umgås, samt spela spel tillsammans.

PC är nog det bästa som finns, minns de gamla dagarna. Men sitta i ett rum med hörlurar i en hel kväll och svettas, dom dagarna är förbi.

Precis. Finns många fördelar med konsol. Ekosystemen kan man även föredra. Sen att de är gjorda för spel. Att bara säga åt Google "Starta Halo 5 på Xbox" är en läcker grej. Eller att spelen fortsätter exakt där jag var trots att jag stängt av konsolen.
Men jag ser fördelarna med PC med. Kommer nog att köpa en ny värsting när jag flyttar till större boende. Men som det är nu står datorn i sovrummet och där blir inte mycket spelande.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Håller med delvis. Men det finns många undantag som RDR2 där det sett riktigt bra ut till många format. Det har väl mest med att göra hur duktig utvecklaren är tänker jag, där det är Naughty Dog du tar upp som är mästare på grafik. Inte många exklusiva når den nivån.

Tyvärr tog det sju års utveckling för att RDR2 skulle släppas, och det tog ett helt år(åtta år totalt) att optimera det till PC, och jag vet inte om jag tyckte det var den bästa PC-porten. Spelet var snyggt och så, men det tog också en hel konsolgeneration, vilket jag inte tycker är hållbart.

Vi ser dock hur God of War tog fem år, Uncharted 4 och Spider-man tog båda fyra år respektive. Nu menar jag inte att det finns någon absolut matematisk formel för hur mycket längre eller kortare tid det tar för exklusiva titlar, men en rimlig slutsats är att spelutvecklare måste välja mellan följande: Lansera ett spel som är perfekt till en konsol, eller lansera samma spel till alla plattformar med betydligt sämre optimering. Båda alternativen kostar lika mycket tid och pengar, och det är spelupplevelsen som blir lidande.

Jag tar alla dagar i veckan två AAA-exklusiva titlar över en. Om det är PC, Xbox, PS, eller Switch spelar mig ingen roll, jag vill helt enkelt känna att jag får valuta för mina pengar. Jag tror inte någon vill köpa in sig på en plattform och känna att alla spel finns någon annanstans.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Tyvärr tog det sju års utveckling för att RDR2 skulle släppas, och det tog ett helt år(åtta år totalt) att optimera det till PC, och jag vet inte om jag tyckte det var den bästa PC-porten. Spelet var snyggt och så, men det tog också en hel konsolgeneration, vilket jag inte tycker är hållbart.

Vi ser dock hur God of War tog fem år, Uncharted 4 och Spider-man tog båda fyra år respektive. Nu menar jag inte att det finns någon absolut matematisk formel för hur mycket längre eller kortare tid det tar för exklusiva titlar, men en rimlig slutsats är att spelutvecklare måste välja mellan följande: Lansera ett spel som är perfekt till en konsol, eller lansera samma spel till alla plattformar med betydligt sämre optimering. Båda alternativen kostar lika mycket tid och pengar, och det är spelupplevelsen som blir lidande.

Jag tar alla dagar i veckan två AAA-exklusiva titlar över en. Om det är PC, Xbox, PS, eller Switch spelar mig ingen roll, jag vill helt enkelt känna att jag får valuta för mina pengar. Jag tror inte någon vill köpa in sig på en plattform och känna att alla spel finns någon annanstans.

Det är även större på de flesta sätt än de spel du tar upp. Så att det tog lång tid är förståeligt. Men att det går snabbare om man enbart utvecklar till en typ av hårdvara. Jo, självklart. Låter logiskt. Även om det finns exempel åt bägge håll där det gått olika.

Så känner inte jag för exklusiviteter. God of War och Uncharted sjönk knappast i värde sedan när man kunde spela dem på PC med PSnow. Inte heller tycker jag att Detroit och HZD sjönk i värde på något sätt. Bara fint att fler få ta del av upplevelserna.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det är även större på de flesta sätt än de spel du tar upp. Så att det tog lång tid är förståeligt. Men att det går snabbare om man enbart utvecklar till en typ av hårdvara. Jo, självklart. Låter logiskt. Även om det finns exempel åt bägge håll där det gått olika.

Så känner inte jag för exklusiviteter. God of War och Uncharted sjönk knappast i värde sedan när man kunde spela dem på PC med PSnow. Inte heller tycker jag att Detroit och HZD sjönk i värde på något sätt. Bara fint att fler få ta del av upplevelserna.

Ja, det bästa kan jag tycka vore om både Xbox och Playstation erbjöd alla sina titlar via molnet, så kunde vi få samma kvalitet på PC utan tid och resurser gick till att PC-optimera spelen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Ja, det bästa kan jag tycka vore om både Xbox och Playstation erbjöd alla sina titlar via molnet, så kunde vi få samma kvalitet på PC utan tid och resurser gick till att PC-optimera spelen.

Jo, något sånt. Det hade varit grymt. Eller bra verktyg så att inte optimeringen till olika format var så kostsam. Men i framtiden kanske det finns. Sony tjänar nog bra på att streama ett spel så att det i efterhand kan spelas på PC, för månadskostnaden till PS now. För de som inte vill köpa PS4/5 men gärna testar spelen.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Sen så förstår jag faktiskt inte varför man ska köpa sig en ny xbox då allt även kommer att komma till pc vad det ser ut som. Tycker att deras affärsidé är lite skum när det kommer till att tillverka en helt ny konsol. Annars gillar jag skarpt deras prenumerationstjänst som faktiskt är oerhört mycket bättre än den på Playstation.

Samma anledning till att du köper ett PS5.

Jag köper aldrig single player spel för 600kr, utan förlitar mig mer på Gamepass som helt klart ger mer för pengarna och där vinner Xbox.

Jag har själv ett PS4, köpt några exklusiva titlar och provat köra dom. Visst, bra spel - men galen överdriven hype över alla dom.

123
Skriv svar