Recension – Project Cars 3

Robot
Recension – Project Cars 3

Inte den racingsim vi blev lovade. Ingen racingsim alls, faktiskt.

#project-cars-3


Medlem

Usch vilken flopp. Apropå era hårdvaruspecs, ni borde byta ut processorn, den flaskhalsar garanterat. Jag fick byta ut mitt i5 7600K ganska nyligen och då fick jag mycket bättre flyt & fps i spel. Har 1080 Ti.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Usch vilken flopp. Apropå era hårdvaruspecs, ni borde byta ut processorn, den flaskhalsar garanterat. Jag fick byta ut mitt i5 7600K ganska nyligen och då fick jag mycket bättre flyt & fps i spel. Har 1080 Ti.

4c/4t processorer har fått mer och mer problem senaste tiden. 8600k har 6c/6t så borde fortfarande vara okej i de flesta fall. Men visst, i RDR2 fick även sådana CPUer problem, medans äldre i7:or klarade sig fint.

Inför nextgen nu borde man hursom se till att ha minst 6c/12t, helst 8c/16t.

Medlem

Testade det igår. Verkade närmast som man spelade Forza. Alltså inget dåligt spel på något sätt. Men ingen simulator som sagt.

Farornas Konung

Tråkigt att det inte håller måttet.
Men, men. Finns ju Automobilista 2 och Assetto corsa. Project Cars 2 är ju fortfarande rätt skoj också så håller mig till det då.

Redaktör
Skrivet av Exxo:

Testade det igår. Verkade närmast som man spelade Forza. Alltså inget dåligt spel på något sätt. Men ingen simulator som sagt.

Håller med, ganska mycket känsla av Forza light, men inte lika bra i något aveende. Det var ruskigt svårt att välja mellan 2 eller 3 i betyg. Spelet är okej i grund och botten, men det har för många brister för att få godkänt, även om det är väldigt nära.


signatur
Medlem

Inte för att vara den som är den men Rimac C2 är la inte i prototypstadiet?
Nico Rosberg inhandlade nyligen en i väntan på sin AMG One...

https://youtu.be/EFAu2xquedk

Redaktör
Skrivet av Dohman:

Usch vilken flopp. Apropå era hårdvaruspecs, ni borde byta ut processorn, den flaskhalsar garanterat. Jag fick byta ut mitt i5 7600K ganska nyligen och då fick jag mycket bättre flyt & fps i spel. Har 1080 Ti.

CPU:er är inte mitt expertområde, så jag har svårt att säga emot dig. Men jag upplevde inga större prestandaproblem. Har kört med maxgrafik i 2 560 x 1 440, enda fps-bekymren jag hade var med skitmånga bilar i bild och nederbörd, annars låg det stadigt över 60 fps. Tycker det funkar bra så jag har inte testat lägre settings för högre fps. Även MS Flight Sim funkar överlag bra med datorn.


signatur
Redaktör
Skrivet av Zibbit:

Inte för att vara den som är den men Rimac C2 är la inte i prototypstadiet?
Nico Rosberg inhandlade nyligen en i väntan på sin AMG One...

https://youtu.be/EFAu2xquedk

Ah, tack! Fixar.


signatur
Medlem

Bra recension! Jag älskar forza-spelen men utlovas ett sim är det ju det man bör få.

Medlem

RIP Project Cars .. Ärlig recension! Tack för det!

Gnällkuk

Hmm, så typ ett spel som ingen vill ha? Bra recension, fick mig att förstå vad jag skulle kunna förvänta mig. Blir nog en fetpass på detta.

En sak jag undrar över, du har skrivit som minuspunkt att det är "Motsatsen till vackert", men du ägnar inte en enda rad i recensionen om att prata om grafiken?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Visste inte ens att detta spelet var på gång. Känns som dom första två spelen hypades mer än trean.


signatur

PSN: MrOakenborn

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, så typ ett spel som ingen vill ha? Bra recension, fick mig att förstå vad jag skulle kunna förvänta mig. Blir nog en fetpass på detta.

En sak jag undrar över, du har skrivit som minuspunkt att det är "Motsatsen till vackert", men du ägnar inte en enda rad i recensionen om att prata om grafiken?

Känns som att de inte riktigt vet vad de vill. Man kan spekulera kring att Codies gått in och styrt och ställt, men det är ju bara ca nio månader sen affären blev klar, så jag vet inte om de hade hunnit det. Men men, om föregångarna inte sålt så bra verkar det väl klokt att testa nåt nytt, men det är ändå obegripligt varför de då inte bara säger vilken målgrupp de söker. Konstigt är det.

Jag brukar inte ta upp grafik om den inte sticker ut på nåt sätt. Här gjorde den väl visserligen det (den är rätt trött), men inte så våldsamt mycket att jag tog upp det. Kunde ha gjort det i några meningar kanske, att den ser medelmåttig ut också för dagens konsoler, och det är väl inte nåt bra betyg på pc.


signatur
Medlem

Hur är fartkänslan i 3an? Petter von GR tyckte att Project Cars 2 saknade den rätta fartkänslan jämfört med dåtidens konkurrent Forza MotorSport 7. Även fast han tyckte Project Cars 2 var ett bättre spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Sapiens:

4c/4t processorer har fått mer och mer problem senaste tiden. 8600k har 6c/6t så borde fortfarande vara okej i de flesta fall. Men visst, i RDR2 fick även sådana CPUer problem, medans äldre i7:or klarade sig fint.

Inför nextgen nu borde man hursom se till att ha minst 6c/12t, helst 8c/16t.

cod mw gillar inte min 6c 6t 8600k iallafall xd 6 är knappt minimun längre känns det som

Medlem

Detta kanske är någonting för mig? Gillar ju när det blir lite arcadigare i körstilen. Spelar hellre Outrun eller Burnout före renodlade simulatorer.

Redaktör
Skrivet av lerb:

Vill man prova på det här med racing sim så finns ju även RaceRoom som är free to play.

Hur är det numera, har det hänt nåt med fysik och annat? Senast jag körde för några år sen kändes det fortfarande väldigt Race 07.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

CPU:er är inte mitt expertområde, så jag har svårt att säga emot dig. Men jag upplevde inga större prestandaproblem. Har kört med maxgrafik i 2 560 x 1 440, enda fps-bekymren jag hade var med skitmånga bilar i bild och nederbörd, annars låg det stadigt över 60 fps. Tycker det funkar bra så jag har inte testat lägre settings för högre fps. Även MS Flight Sim funkar överlag bra med datorn.

Bottlenecking i mitt fall

Bottlenecking i ert fall

Då får jag lov att ta tillbaka mitt påstående förmodligen är det som @Sapiens skrev, att 6c/6t är tillräckligt gentemot 4c/4t. Jag hade problem med vidriga framerate dips i Prey (2017) och spiklags i Resident Evil 2 Remake (när man öppnade en dörr till ett nytt rum), processorn körde på 100% konstant. Alla problem blev som bortblåsta när jag uppgraderade processorn mot en Ryzen 9:a.

Det som kändes lite jobbigt var att jag la ner väldigt mycket tid på att undersöka varför fan jag hade spiklags i RE2, när mina kompisar med i7:a och sämre grafikkort inte hade det. Att min i5:a skulle flaskhalsa fanns tydligen inte på kartan då. Och att jag redan kört genom spelet ungefär 10 gånger. (GOTY 2019 imo)


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur är det numera, har det hänt nåt med fysik och annat? Senast jag körde för några år sen kändes det fortfarande väldigt Race 07.

Jag har ca 700 timmar i raceroom och tycker det är utmärkt. Det har hänt massor på både fysiken, content, features osv. Visst börjar det bli till åren men å andra sidan jobbar utvecklarna hårt fortfarande med det. Skulle dock behöva en grafisk uppgradering snart.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Känns som att de inte riktigt vet vad de vill. Man kan spekulera kring att Codies gått in och styrt och ställt, men det är ju bara ca nio månader sen affären blev klar, så jag vet inte om de hade hunnit det. Men men, om föregångarna inte sålt så bra verkar det väl klokt att testa nåt nytt, men det är ändå obegripligt varför de då inte bara säger vilken målgrupp de söker. Konstigt är det.

Jag brukar inte ta upp grafik om den inte sticker ut på nåt sätt. Här gjorde den väl visserligen det (den är rätt trött), men inte så våldsamt mycket att jag tog upp det. Kunde ha gjort det i några meningar kanske, att den ser medelmåttig ut också för dagens konsoler, och det är väl inte nåt bra betyg på pc.

Nej, det känns väldigt spretigt om man valt den här vägen... Sen är det ju dessutom ett spel men en viss typ av nisch och inriktning som man nu går ifrån. Det verkar mest vara någon slags ljummen mellanmjölk. Beror det inte mer på att marknaden för simracing är otroligt liten?

Ja, när du ändå drog den som en minuspunkt och jag var tvungen att läsa om recensionen två ggr för att se om jag var blind så hade det ju kunnat vara bra med en rad om det åtminstone


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Oj. Har de två förra.
Tack för bra recension!
Då blir det tyvärr nej tack denna gång.


signatur

autograph

Medlem

För mig är det en enorm besvikelse eftersom jag är lite mer hardcore simracer och hade hoppats på en utveckling från Project Cars 2.

Har man däremot inte kört Project Cars 1 och 2 innan så kanske det kan kännas kul och nytt.

Jag tycker PC3 är ett mellanting av Forza Motorsport och Forza Horizon som har sin plats för de som gillar lite mer casual racing. Båda dessa titlar är bra. (Forza Horizon 4) har sjukt bra körkänsla!

Ur en simracers synvinkel skulle jag ge PC3 max en 4:a av 10 i nuläget

Ur en casual racers synvinkel spontant skulle jag ge det 6 av 10 (men måste köra det mer än bara en dag för ge rätt betyg)

Medlem

Men, snart kommer väl den nya Dirt också!?
Kunde de inte slagit ihop dessa båda då de ju tyvärr verkar likna varandra?
Eller är det bra med så många bilspel de senaste åren? De ser ju likadana ut nu!


signatur

autograph

Redaktör
Skrivet av autograph:

Men, snart kommer väl den nya Dirt också!?
Kunde de inte slagit ihop dessa båda då de ju tyvärr verkar likna varandra?
Eller är det bra med så många bilspel de senaste åren? De ser ju likadana ut nu!

Nja, Dirt är ju rally(cross)-baserat, det här är asfaltsracing. Detta är snarare som ett mer verklighetsnära Grid. Men det har identitetskris, vet inte riktigt vad det ska vara.


signatur
Medlem

Så trist att de valt att gå arkadvägen. Blir inget köp!
Tack för en bra och ärlig rec.


signatur

| AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 2x16GB DDR5 6GHz CL30 | Asus ROG Strix X670E-F | Gigabyte RTX 3080 OC 10GB | Samsung 990 Pro | Acer Predator Z35+ 35" | Logitech G413 | Logitech G310 | Sennheiser Game One |

Medlem

Oj, jättetråkigt att recensenten inte gillade det. Jag personligen fann denna nya inriktning helt rätt väg att gå.

Lätta upp på assistering o annat och få mer realism, och gör att man tillsammans med ännu mer xp ges moroten att hela tiden utmana sig själv... pusha sig själv till mer utmanande inställningar. Allt medan du i grunden har ett ypperligt bilspel, där till man får en god portion spelglädje, treskärmsstöd och support för några av de bättre rattarna på marknaden. För min del ser jag gärna de finslipar detta läge o helt och hållet fortsätter på denna linje. Känns fräscht för en spelserie som annars kunde gått den "lätta" vägen med att bara vara ytterligare en simulator.

Riktigt bra spel...även om jag kan hålla med om att det knappast är perfekt.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Uppköpta av CM och sen ta bort allt som PC1 och PC2 stod för... till förmån av xp points, customizing, dekaler, arkadkänsla..
Mer casual och för en bredare publik.

NEJ tack.

Bra recension.


signatur

"High life on low budget"

Redaktör
Skrivet av drsnap:

Oj, jättetråkigt att recensenten inte gillade det. Jag personligen fann denna nya inriktning helt rätt väg att gå.

Lätta upp på assistering o annat och få mer realism, och gör att man tillsammans med ännu mer xp ges moroten att hela tiden utmana sig själv... pusha sig själv till mer utmanande inställningar. Allt medan du i grunden har ett ypperligt bilspel, där till man får en god portion spelglädje, treskärmsstöd och support för några av de bättre rattarna på marknaden. För min del ser jag gärna de finslipar detta läge o helt och hållet fortsätter på denna linje. Känns fräscht för en spelserie som annars kunde gått den "lätta" vägen med att bara vara ytterligare en simulator.

Riktigt bra spel...även om jag kan hålla med om att det knappast är perfekt.

Jag gillar lätt-simmar som Forza rejält, så riktningsbytet gör mig inte så mycket (även om jag tycker utvecklarna kunde ha sagt det). Men jag tycker spelet svajar i fråga om svårighetsgrad, AI och karriärupplägg, det är för ojämnt och opolerat. Tyvärr.


signatur
Medlem

Jag kanske ska prova ändå? Eftersom jag gillade Dirt Showdown. Den var riktigt rolig!
PC 1&2 tyckte jag var för svåra.


signatur

autograph

1
Skriv svar