Sony patenterar system för att identifiera användare via kontrollen
Är det? Du har väl inget att dölja? Rent mjöl i påsen, and all that. Om du lättar på en övervakning, varför inte den andra?
Vad har du att dölja?
Ja det anser jag, annars hade jag väl inte skrivit det? Att ha en fingeravtryck i en databas eller bli filmad 24/7 anser jag vara en extremt stor skillnad på.
Ja det anser jag, annars hade jag väl inte skrivit det? Att ha en fingeravtryck i en databas eller bli filmad 24/7 anser jag vara en extremt stor skillnad på.
Övervakning som övervakning. Har du rent mjöl i påsen så borde du inte ha något emot det. Annars måste vi ju undra vad du har att dölja?
I drank what?
Övervakning som övervakning. Har du rent mjöl i påsen så borde du inte ha något emot det. Annars måste vi ju undra vad du har att dölja?
Det är din åsikt, min åsikt är att "övervakning som övervakning" inte är applicerbart. Jag anser att det ok för min del att ha ett fingeravtryck i en databas.
Jag skulle inte vilja bli kameraövervakad i mitt hem. Oavsett rent mjöl i påsen eller ej.
Det kan väl inte vara så svårt att förstå även för dig som försöker göra någon poäng av att argumentera samma sak om och om igen.
Jag är snart 40 och tycker bra. Tänk dig attkunna starta bilen med fingeravtryc.
så länge inte bilen registrerar ens körvanor, sträckor, hastighet, adresser etc, och lagrar det hos biltillverkaren som kan sälja ut det till sina "samarbetspartners" (alla som betalar för det).
Det är din åsikt, min åsikt är att "övervakning som övervakning" inte är applicerbart. Jag anser att det ok för min del att ha ett fingeravtryck i en databas.
Jag skulle inte vilja bli kameraövervakad i mitt hem. Oavsett rent mjöl i påsen eller ej.
Det kan väl inte vara så svårt att förstå även för dig som försöker göra någon poäng av att argumentera samma sak om och om igen.
Poängen är att "fingeravtryck? ja, jag har inget att dölja." för att sedan följa upp med "Kamera? NEJ!" så låter du som en hycklare. har du inget att dölja, så har du inget att dölja. Staten kommer inte bry sig, öppnar du upp för det ena kommer det andra strax.
I drank what?
Poängen är att "fingeravtryck? ja, jag har inget att dölja." för att sedan följa upp med "Kamera? NEJ!" så låter du som en hycklare. har du inget att dölja, så har du inget att dölja. Staten kommer inte bry sig, öppnar du upp för det ena kommer det andra strax.
Du jämför äpplen med päron och tror att du kan kalla någon en hycklare.
Det är rätt stor skillnad på att ha sitt fingeravtryck i en databas eller tex ha sin DNA i en databas jämfört med 24/7 kamera övervakning i sitt hem.
Det är min åsikt, det gör mig inte till någon hycklare.
@Rydell1986: Uppenbarligen har du inte rent mjöl i påsen. Samt verkar du inte förstå när A är uppnått är B nästa mål.
I drank what?
@Rydell1986: Uppenbarligen har du inte rent mjöl i påsen. Samt verkar du inte förstå när A är uppnått är B nästa mål.
Uppenbarligen har foliehatten suttit för tajt runt skallen så enkla argument kring åsikter verkar passera dig obemärkt.
Uppenbarligen har foliehatten suttit för tajt runt skallen så enkla argument kring åsikter verkar passera dig obemärkt.
Foliehatt? Se bara på resten av samhällsutvecklingen. Officiella uppgifter blir hemliga i allt större utsträckning. Nu sist så HEMLIGSTÄMPLAS vilka SKOLOR som finns i Sverige. Vår kära regering försöker ändra grundlagen.
Så sitter du här och tror att de inte skulle bevaka dig hemma om de kunde? Hahah, visst. Om jag har en foliehatt så lever du under en sten.
I drank what?
Inte jättemycket till foliehatt imo, eftersom det var precis detta som hela Snowden-skandalen handlade om. Att NSA använde webbkameror, laptops, telefoner, sociala platformar osv för att spionera på dig. Vi kan ju också kika hur det går borta i Kina där de implementerat "medborgarpoäng" (vet inte exakt vad de kallar det) men du får poäng beroende på hur du beter dig som medborgare, och har du för kass poäng kan du inte göra vissa saker i samhället, som att få lån exempelvis. Lite som en kreditupplysning. Går du mot röd gubbe blir du public shame:ad på stora tv-skärmar runt om i staden med bilder på dig där du går över vägen vid denna röda gubbe.
"Kina ja, men inte Sverige" hör jag ofta när jag tar upp detta. Precis som om min dammsugare hemma inte är från Kina, eller min telefon producerad där. Eller att kinesiska staten äger andelar av vårt SF Bio, eller andra svenska och europeiska företag. Länder är närmare varandra än vad man tror.
Att tycka det är okej att ha sina fingeravtryck lagrade i en databas bara för man har rent mjöl i påsen kan bli värre än vad man tror, även om jag håller helt med dig om att lagring av fingeravtryck och kameraövervakning inte är samma sak. Ponera att någon hackar databasen och börjar använda dina fingeravtryck. Inte nog med att du måste kunna bevisa att du inte varit på platsen där dessa finns, du kan aldrig någonsin byta ut dina fingeravtryck heller.
[quote postid="4031165" userid="110055" name="Mirage"]
Foliehatt? Se bara på resten av samhällsutvecklingen. Officiella uppgifter blir hemliga i allt större utsträckning. Nu sist så HEMLIGSTÄMPLAS vilka SKOLOR som finns i Sverige. Vår kära regering försöker ändra grundlagen.
Så sitter du här och tror att de inte skulle bevaka dig hemma om de kunde? Hahah, visst. Om jag har en foliehatt så lever du under en sten.
[/quot
Vad har skolverkets tolkning av en kammarrättsdom gällande huruvida namn på skolor ska affärsskyddas något som helst med att göra gällande diskussionsämnet fingeravtryck och kameraövervakning.
Ens stunden är du oroad över att fingeravtrycksinsamling och kameraövervakning ska ta över Sverige och ingenting längre blir hemligt, sedan ryter du till om att skolors namn klassas som affärshemligheter..
svänger väldigt snabbt hos dig.
Kan ju ta det igen, verkar som att det missades innan: #4029242
Patentet nämner inget om fingeravtryck men är heller inte särskillt luddigt utan nämner specifika sensorer: accelerometer, gyroskop, magnetometer (kompass) samt hur man rör spakarna och knapparna. Det verkar gå ut på att läsa av hur man håller och använder nuvarnade typer av kontroller och skapa ett ID baserat på rörelsemönster.
I artikeln på Arstechnica finns rubriken "Controller fingerprinting" men det handlar inte om fingeravtryck från fingrar utan om digital fingerprinting baserat på användarmönster. Att identifiera personer genom fingeravtryck är ju heller inget nytt eller svårt, varför skulle Sony vilja eller ens kunna ha ett patent på det? Deras lösning är betydligt mer invecklad om man läser patentet.
Sony vill inte lagra dina fingeravtryck, det är (som vi märker i tråden) ett alldeles för laddat ämne.
[quote postid="4031165" userid="110055" name="Mirage"]
[/quot
Vad har skolverkets tolkning av en kammarrättsdom gällande huruvida namn på skolor ska affärsskyddas något som helst med att göra gällande diskussionsämnet fingeravtryck och kameraövervakning.
Ens stunden är du oroad över att fingeravtrycksinsamling och kameraövervakning ska ta över Sverige och ingenting längre blir hemligt, sedan ryter du till om att skolors namn klassas som affärshemligheter..
svänger väldigt snabbt hos dig.
Det är samhällsutvecklingen. Detta är en del av det, och det börjar någonstans. Rent mjöl eller inte, det stannar inte här. Det är det som är min poäng. Tillåter du A så är B näst på listan. Till sist har du hamnat någonstans som du inte vill vara.
Some föregående talare säger, Kinas Social Credit är ett perfekt exempel på var du hamnar till slut om saker som detta inte kvävs i sin linda.
I drank what?