New World
Lite förvånad över så lite prat om New World, Amazons nya storsatsning på MMORPG.
Kanske för att många sågat det vid fotknölarna långt innan släppet. För er som aldrig hört om New World är det ett MMORPG (som World of Warcraft) som utspelar sig i ett fiktivt 1600-tal, där en kontinent existerar mellan amerika och europa, där det finns magi.
Det är ett helt klasslöst spel, som ändå anammar den "heliga treenigheten" (Tank, helare och dps). Dina förmågor är olika beroende på vilken vapentyp då håller i. Combat är av typen action-based och inte tab-target. Spelet har också ett väl utvecklat craftingsystem där du i mån om tid och ork kan bemästra alla crafts så det finns inget behov att ha alts.
Player-housing, Tre olika fraktioner, belägringar, spelarstyrda "länder" och massa annat.
Spelet var från början tänkt att vara helt pvp, men har sedan dess ändrat riktning till att bli mer pve med pvp element som är frivilliga men belönande.
Just nu pågår en preview för alla som har förhandsbokat (pågår fram till natten mellan fjärde och femte september). Spelet finns på Steam (bland annat) och är tänkt att släppas våren 2021.
I motsats till många andra tycker jag detta spel är väldigt lovande. Jag avfärdade det helt när det annonserades just för att det var full pvp. Nu dock när det ändrats så har mitt intresse väckts och jag förhandsbokade det med ambitionen att refunda när jag testat klart, men jag måste säga att jag är helt biten. Är det perfekt och helt felfritt, naturligtvis inte. Jag har dock spelat i drygt 20 timmar och inte haft så roligt i ett spel på många många år. Jag sticker inte under stol med att Amazon har mycket att jobba med, men det finns mycket potential.
Spelet kommer inte ha någon subscriptionmodell utan vara helt pay to play, och jag är övertygad om att jag kommer få valuta för mina pengar. Jag hoppas naturligtvis att det kommer finnas mer för oss pve-intresserade i endgame, men bara vägen dit kommer vara värt 400 kronor.
Påminner om Runescape, vilket är positivt. Hur är det med looten, blir man översvämmad av skitloot, eller lootar man sällan, men värdefull EQ?
Pengar får du automatiskt. Loot är rätt sällan och mest craftingmaterial som stackar. Vapen och rustning som man inte vill ha kan man plocka sönder för material.
Jag gillade det jag spelade men det blev uppenbart väldigt snabbt att New World är långt ifrån färdigt. Jag skulle vilja kalla det en väldigt bra "proof of concept" snarare än ett bra och färdigt spel. Med det sagt skulle jag hellre vilja prata om vad spelet faktiskt gör, istället för att lägga kritik på vad det inte gör då det inte känns så relevant när spelet är i ett så tidigt skede.
Vad New World ger oss är en upplevelse väldigt lik Runescape, med skillnaden att man har kameran bakom karaktären, rör sig med WASD och strider är inspirerade av Dark Souls. New World var i början ett "full loot pvp"-spel med element tagna direkt från Ark och Conan Exiles, alltså mer ett överlevnads-spel.
New World har i dagsläget simpla uppdrag som bara finns där för att ta dig vidare i spelet, utforska världen en del och få testa stridssystemet. De flesta av dem involverar dödande av olika varelser eller att söka runt i olika lådor för att hitta föremål. Inget så jätte spännande överhuvudtaget med andra ord, men det räcker i ett sådant här tidigt skede så man får utforska, hugga träd, testa PVP, slåss mot NPCs och göra public events.
Vad vi kommer få i slutändan är svårt att säga. Tydligen så tyckte inte Amazon eller spelare om första konceptet och sedan fick vi vad vi har idag istället. Jag gillade det man fick spela då friheten i ett mmo är det viktigaste för mig.
Jag har inte spelat spelet men sett lite på twitch. Det som skrämmer mig lite är att det sägs att det ska släppas redan våren 2021. Det verkar sakna väldigt mycket kontent. Hinner de verkligen göra allt det på mindre än ett år? Känns som det är stor risk att det blir tomt och enformigt. Som det är nu så är man nästan "klar" med spelet på ett par dagar.
Jag har inte spelat spelet men sett lite på twitch. Det som skrämmer mig lite är att det sägs att det ska släppas redan våren 2021. Det verkar sakna väldigt mycket kontent. Hinner de verkligen göra allt det på mindre än ett år? Känns som det är stor risk att det blir tomt och enformigt. Som det är nu så är man nästan "klar" med spelet på ett par dagar.
De kommer mest troligen inte bli färdiga. Antingen så skjuts det upp igen, eller så släpps det kommer behöva ett år eller två innan det blir bra.
tycker spelet är super lik greedfall än rust. spelet har ingen koppling till conan eller ark. men jag har inte levlat till 30 så kan ej säga mer. upplever inte att jag måste äta dricka villa etc. vilket vad survivel spel är eller?. äta gör du å dricka å vilket mmrpg som helst. men som sagt jag vet inte ens om man kan bygga egen hus förutom att köpa hus å dekorera. men sen måste jag säga det känns enformig spel, atm bra koncept men atm i denna dragé känns det som en bra idé å koncept men inte färdig. å har inte nåt sin mål. känns det som. men rätta mig om jag har fel.
Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.
huh? jag spelade i 20 timmar sammanlagt och blev lvl 20 och var fortfarande på första området
Tycker redan det är tillräckligt med saker och göra och det är bara plus att de ska lägga till mer
Sluta spring genom spelet.
tycker spelet är super lik greedfall än rust. spelet har ingen koppling till conan eller ark. men jag har inte levlat till 30 så kan ej säga mer. upplever inte att jag måste äta dricka villa etc. vilket vad survivel spel är eller?. äta gör du å dricka å vilket mmrpg som helst. men som sagt jag vet inte ens om man kan bygga egen hus förutom att köpa hus å dekorera. men sen måste jag säga det känns enformig spel, atm bra koncept men atm i denna dragé känns det som en bra idé å koncept men inte färdig. å har inte nåt sin mål. känns det som. men rätta mig om jag har fel.
Spelet var väldigt likt Ark och Conan, men är inte längre i den nya versionen vi spelar nu.
Var riktigt kul!
Men de behöver göra något åt springa överallt. Blev sjukt segt i slutändan för det gick så segt när man ska fram o tillbaka.
huh? jag spelade i 30 timmar sammanlagt och blev lvl 20 och var fortfarande på första området
Tycker redan det är tillräckligt med saker och göra och det är bara plus att de ska lägga till mer
Sluta spring genom spelet.
Jag lirade cirkus 15 timmar och kom till level 25. Sprang till nya områden för att göra quests då det blev tråkigt att questa i samma område hela tiden.
Striderna känns också lite... Lösa eller vad man ska säga. Behöver putsa lite mer där.
Mycket av alla klagomål vet de nog redan om själva. Anledningen till att spelet känns så tunt är för att de bytte riktning, och måste då göra om mycket saker på nytt.
Jag lirade cirkus 15 timmar och kom till level 25. Sprang till nya områden för att göra quests då det blev tråkigt att questa i samma område hela tiden.
Striderna känns också lite... Lösa eller vad man ska säga. Behöver putsa lite mer där.
Mycket av alla klagomål vet de nog redan om själva. Anledningen till att spelet känns så tunt är för att de bytte riktning, och måste då göra om mycket saker på nytt.
Blev feltryck där, skulle stå 20 timmar
Jag utforska mycket, höll på med crafting, testa lite av dom standardquesten
Tyckte om striderna förutom weapon switching som kändes segt, och att pilbåge/gevär kändes som andrahandsvapen
VIll att man ska kunna ha range vapen som förstahandsval och kunna vara lika bra i pve
I PVP hade de mer nytta
För mig behöver det bara putsas till saker så är jag nöjd vilket de har mer än väl tid att göra
Har inga problem att spela dom standardquesten om o om igen. Har alltid gillat grinding sålänge det är roligt och det var det
Blev feltryck där, skulle stå 20 timmar
Jag utforska mycket, höll på med crafting, testa lite av dom standardquesten
Tyckte om striderna förutom weapon switching som kändes segt, och att pilbåge/gevär kändes som andrahandsvapen
VIll att man ska kunna ha range vapen som förstahandsval och kunna vara lika bra i pve
I PVP hade de mer nytta
För mig behöver det bara putsas till saker så är jag nöjd vilket de har mer än väl tid att göra
Har inga problem att spela dom standardquesten om o om igen. Har alltid gillat grinding sålänge det är roligt och det var det
Uppdragen behöver bli lite mer varierande. Det räcker inte med att bara döda monster, leverera ett föremål och att rota i lådor.
Annat än det är jag relativt nöjd. De behöver bara putsa och utveckla lite grejer, fler vapen, göra dem mer distinkt och balanserade, fylla på med mer och intressant innehåll så har vi förhoppningsvis ett bra spel.
Vettefanken, lirade några timmar. Men kände inte att jag upplevde någonting jag inte provat tidigare. Lite kul med fightsystemet, blocka attacker osv. Men blev snabbt väldigt enkelt att förutse mönster från monster. Utöver det kändes det hela som en stabil titel från ett väldigt litet spelföretag som precis gett sig in i matchen. Men att en bjässe som Amazon står bakom ekonomiskt. Det får mig att tänka, det borde ha varit mer. Mer polerat, mer nyskapande, mer utmanande. Bara mer överlag.
De har ju tid på sig att fixa det mesta. Men, imponerad blev jag inte.
- pixelfantast
bleh fantasy.
Med gevär!
Det absolut sämsta MMOt som någonsin har gjorts. Jag har sagt det sen jag spelade i alphan för ca 6 månader sedan, jag förstår inte ens varför dom ska releasa det, dom borde ha avslutat detta projekt för längesedan. Ingenting har hänt på 6 månader, ingenting kommer att hända tills release heller, jag förstår inte hur ett sådant här spel får släppas 2020 och folk kommer betala för det, jag gör verkligen inte det. Jag förstår att folk är MMO-starved, men för fan, kom igen.. Då ska vi inte ens prata om content, som är non-existent..
Några snabba frågor:
Kan man köra spelet helt utan att beblanda sig med PVP, och bara köra PVE content ?
Finns det PVE Dungeons/Raids ?
Life's a giant party, and I'm not invited...
Några snabba frågor:
Kan man köra spelet helt utan att beblanda sig med PVP, och bara köra PVE content ?
Finns det PVE Dungeons/Raids ?
Du behöver inte spela PVP.
Nej, om man jämför med hur det är i andra spel.
New World är dock långt ifrån färdigt ska sägas. Går inte riktigt att sätta det mot samma standard som andra spel i mitt tycke då spelet är långt ifrån färdigt. Spelet är inte släppt och går inte heller att spela efter den här veckan och dess test är slut.
Nej, PVE var väldigt tomt och riktigt tråkiga uppdrag. Skills, stats osv. känns ditklistrat bara för att. PVP var likaså riktigt kasst.
Det är som att de inte riktigt vet vad de vill med spelet och har försökt slängt in lite saker hit och dit. De har en vääldans lång väg kvar innan det ens känns värt att testa igen.
Spelade bara en kort stund då Wasteland 3 tar all uppmärksamhet just nu, men har kikat väldigt mycket på Twitch under veckan som gått.
Vapen- och stridssystemet behöver balanseras om rejält, men det känns ändå som att det finns mycket potential.
Tror dock fortfarande att AoC kommer bli det nya, stora MMO:et för min del.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.