Diskutera – Vad är maxpriset för ett grafikkort?

Medlem

Jag säger max 5000.
Just nu finns det inget spel som kan motivera ett högre maxtak.
Jag spelar bara i 1080p och det finns inga nya spel som lockar särskilt.

Medlem

Beror på vad man får men 30.000 hade jag nog kunna lägga. Men som sagt är det fruktansvärt mycket pengar för några pixlar som rör sig. Hoppas AMD kommer med något i hästväg nu som kan kontra Nvidias priser även om jag tror AMD siktar in sig på 3-4000kr kort som den stora massan ändå lägger sig.

Medlem

3-400€ brukar jag hålla mig till, kan dock tänka mig upp till typ 700€ ifall det fortfarande är bra pris/prestanda. Dvs är ett kort för 700€ dubbelt bättre än ett kort för 350€ så går det an.

Medlem

4000

Det kommer troligen aldrig att komma ett relativt 'stort' spel (dvs i budget och ambition osv.. påkostat) där du skulle behöva betala mer än 4000 (eller 2000 för den delen) för att kunna få den tänkta upplevelsen...

Skulle det kräva ett som är dyrare än så skulle helt enkelt markaden vara för liten för att det ska funka ekonomiskt och gå runt (det finns inte så många människor med bättre grafikkort än så... Det finns alltså inte så många människor som kan spela spelet).

Har du ett grafikkort som är dyrare än så, så håller du antingen på med att typ rendera CGI-filmer på datorn eller så vill du ha en big swinging dick dator bara för du tycker som att det är tufft


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tydligen så var det inga problem att lägga kring 15000 på ett 2080 ti men det var också det enda kortet från turing som kändes som en ny generation. Kommer ha kvar det en generation till eller åtminstone tills nvidia eller amd släpper något mellan ett 3090 och ett 3080 då får det väl bli 15000 kronor igen! Köper inte ett kort 2020 för närmre 10 lax med mindre grafikminne än det jag har.

Medlem

priset är ju inte vad som avgör om jag köper utan vad det ger mig och prestande osv.

om ett 16k grafikort ger något som håller länge osv så kan det vara värt det oftast är inte så fallet.

jag är helnöjd med mitt RTX iaf.

Medlem

Svårt att tänka mig att betala mer än 8k för ett grafikkort.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Tydligen så var det inga problem att lägga kring 15000 på ett 2080 ti men det var också det enda kortet från turing som kändes som en ny generation. Kommer ha kvar det en generation till eller åtminstone tills nvidia eller amd släpper något mellan ett 3090 och ett 3080 då får det väl bli 15000 kronor igen! Köper inte ett kort 2020 för närmre 10 lax med mindre grafikminne än det jag har.

Mängden grafikminne är inte alltid så relevant då komprimeringen av datan kan förbättras mellan generationerna.
Högre minnesbandbredd kompenserar också då det går fortare att skyffla datan.
Med andra ord: 11 GB VRAM != 11 GB VRAM.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

i mitt fall inte mer än 6 lax, känns inte värt det om man inte då kör 32 tum lr mer 4k skärm minst, kanske 3 av dom


signatur

//monster

Medlem

6500 och då ska det ingå ett spel i alla fall. Skaffade ett 2070 Gaming Z år 2018 och fick med BF V på köpet men tror inte jag skulle vilja ge mer vilket spel det än gällde. Tycker man ska kika på speltester och grafer som Sweclockers brukar ha där man snabbt kan jämföra med andra grafikkort och se vad som duger för en själv. Pris per prestanda är något att gå efter för att bli så nöjd som möjligt utan att det ska kännas för tomt i plånboken.

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Well Asus vill ha över 20 000 för deras 3090 OC.
Det är för dyrt för en GPU tycker jag, så blir en 3080 OC.

Jag sitter fortfarande på 1080Ti så blir en riktig trevlig uppgradering.

Sitter på samma kort,skall bli kul att se vad testerna säger.
Ett 3090 blir det iallafall även om det är bra dyrt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Medlem

Jag brukar dra gränsen vid 9000-10000kr. Sen beror det på lite vilken sorts generation det är. Är det en grafikkortsgeneration som introducerar massa ny teknik med tveksam prestanda, då är jag som mest villig att köpa ett midrange-kort om mitt nuvarande kort går sönder eller liknande.

Medlem

Trodde 1500kr var min maxgräns, det var vad jag betalade för 660gt. Men sedan kom 1060 för dubbla priset...
Tycker 1500kr för 3060 vore rimligt, tillbaks till gammal prissättning!

Medlem

Runt 5-6 tusen, skulle aldrig betala 16 tusen för ett grafikkort.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det dyraste jag köpt är ett 1060 6GB för 3000 kronor och jag har svårt att se mig själv lägga ut mer än så. Är i grunden en konsollspelare så lägger hellre pengarna på spel än fläskig grafik.

Medlem

Känns som man måste ha ett nytt nätagg för grafikkortet eller har jag fel? Annars är det möjligt för ett köp

Medlem

Jag önskar att max var runt 6000 kr. Men även det är dyrt för en datordel. Kan väl acceptera att titan och 3090 är sjukt dyra men kan tycka att 10000 för 3080 är lite blodigt. Fast blir nog ett sånt ändå.

Medlem

Jag gav 6000 kr för mitt 1080 ti som jag köpte i slutet av 2017. Det är det mesta jag någonsin gett för ett separat g-kort... och kommer aldrig mer köpa något så dyrt kort.

Medlem
Skrivet av Barak:

Mängden grafikminne är inte alltid så relevant då komprimeringen av datan kan förbättras mellan generationerna.
Högre minnesbandbredd kompenserar också då det går fortare att skyffla datan.
Med andra ord: 11 GB VRAM != 11 GB VRAM.

Du har helt rätt att nya sätt att skyffla data kan göra mängden minne mer eller mindre relevant. Dock har jag inte hört något kring ny komprimeringsteknik i och med ampere men vem vet? Det kommer hur som helst bli intressant att läsa alla tester.

Farornas Konung

25000:- Skulle aldrig betala mer.

Medlem

Max runt 4000:- med tanke på att grafik korten nu för tiden har en tendens att gå sönder lättare. Mitt GTX 780 la av nyligen efter uppdaterat drivers, blev det klassiska upprepade pixlar "artifacting" över skärmen, aldrig överklockat och väl kylt chassi. Fungerade en månad ca efter att testat baka det i ugn, innan det dog igen. Trist att kvalitet är så dålig now days. Man får även höra folk som drabbas av coil whines oxo. GPU borde inte vara fastlödda precis som CPU, lödningarna tål inte snabba temperaturväxlingar i det temperaturer de arbetar i eller så används det lod av fel kvalitet.

Medlem

Ser ingen skillnad på varken 1080/4k eller medium/ultra så några tusenlappar räcker för mig.

Medlem

10 tusen. Har höga krav gällande grafik och framerate. Klarar det inte driva något spel i minst 60 FPS @ 1440p (High settings är absolut minimum) blir det ett nytt ganska direkt. Skönt med en egen inkomst.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Beror på upplösningen.
Just nu kör jag enbart i 1080p, så ett kort med prestanda kring 5700 XT från AMD eller 2060 Super från Nvidia, men då med vettigare raytracingprestanda som kommer att hålla i typ 3 år, kan få kosta runt 3500 för att vara prisvärt den här generationen,

Medlem

Jag ser de lite så här kunde jag runt 2000 lägga 10k på 1gb rambus så kan jag idag lägga 15k + på ett grafikkortet. I mitt fall är de en livstil och då kostar de att ligga på topp.

Medlem

3080 kortet ligger vid min gräns, ~8-9k. Efter det känns det inte värt pengarna för vad man dår eller vad jag känner är nödvändigt för mig att ha.

Jag sitter just nu på ett 1080ti och kommer troligen inte uppgradera innan nästa höstdå det inte rikrigt känns som om jag behöver det än.

Medlem

Det skulle vara en mer rimlig prisbild om man satte omkostnaderna per år istället. Låt oss säga att man köper nytt grafikkort vart 3:e år för 9000 kr. Då skulle du betala 3000 kr per år, medans om du köper ett kort för 20 000 (3090) som du sen förväntar dej ha i 5 år så blir priset per år 4000 kr.
Att enskilt fråga hur mycket pengar man kan tänka sej lägga på ett grafikkortet blir en aningen trubbigt sätt att få en vettig bild över hur mycket pengar man lägger på grafikkort över tid.
Tex så hade jag min gamla cpu i7 860 från 2010-2019 vilket är 9 år och därmed inte så mycket pengar per år. Med den måttstocken köpte jag en 3900x för 6000 kr förra året då jag förväntar mej kunna ha detta monster i 8-10 år vilket då inte blir särskilt många kronor per år.

Så hur mycket kan jag tänka mej lägga per år på grafikkortet? 1000-1500 kr så vart 3:e år nånstans mellan 3-4500 kr.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Om 3070 korten har ca 2080ti kraften för 6000kr är det givet köp👍

Medlem
Skrivet av Nomman:

En gång i tiden hade jag 4000 kr som maxtak för grafikkort. Allt annat är är bara marginellt förbättrad prestanda för mångdubbelt högre pris, resonerade jag. Sedan spontanköpte jag 1080ti för någonstans runt 10000 kr.

Så vad känner jag nu? Att mer än 5000 kr egentligen är fullständigt onödigt. För så kräsen att jag ser skillnad mellan 50 och 80 fps är jag inte. Ej heller mellan Medium eller Ultra, eller ens 1440 eller 4K. Men med det sagt kan det inte uteslutas att jag slinter på köpknappen igen framöver. För shopping är kul.

TL;DR Den moraliska gränsen ligger vid 5-6000 kr medan den reella gränsen aldrig kan nås förrän sparkontot är tömt

Haha, så sant som det var sagt! Behöva och villhöva är två olika saker.

Jag brukade hålla mig till mellanklass. GeForce 3 Ti 200, 6600GT, 8800GT. Mycket prestanda för spenderad krona. Det dyraste kortet jag köpt är ett GTX 1080 för runt 7000 kr. Det är dock ett av de bästa köp jag gjort. Gav nästan samma hallelujah moment som när jag köpte GeForce 256. Plötsligt kunde jag maxa alla spel i skärmens upplösning. Så jag tänker nog som så att ger det tillräckligt mycket tillbaka så kan det vara lönt att spendera lite extra. Det känns som att jag hela tiden höjer min gräns för vad som är rimligt men skulle nog säga att runt 7000 - 8000 kr är sweet spot.

Nu har jag dock nyligen slängt en större hög pengar på en 77" OLED-TV som jag börjat spela en hel del på. Tidigare spelade jag uteslutande på en 34" 3440x1440 och där fungerade GTX 1080 riktigt bra. När jag nu inser vilken härlig upplevelse det är att lira på TV:n i 4K så känner jag mig nästan benägen att löpa hela linan ut denna gång och satsa på ett 3090 för att inte behöva bry mig om inställningarna. Extra bonus att LG:s C9 har G-Sync mellan 40 - 120Hz över HDMI 2.1. Ska bli kul att testa!

24 september får med andra ord gärna komma lite extra snabbt


signatur

Mvh,
Michael Claesson

123
Skriv svar