Xbox Series S avtäckt – kostar 3 595 kronor!
Detta gör mig lite orolig för microsoft. Deras spel kommer eventuellt "skadas" på grund av hur svag denna maskin är.
Tanken är att den enda skillnaden kommer att vara upplösning. Allt annat ska fungera lika bra på både X och S.
Vilken källa är det? Borde inte Sony börja nämna det vid det här laget?
VRS, SFS, Mesh Shaders, Machine Learning och DXR t.ex.
Men snabbare hårddisk, visst.
https://twitter.com/LisaSu/status/1260602084669390850?s=19
https://www.sweclockers.com/nyhet/29324-microsoft-introducera...
Räcker AMD och Microsoft som källa?
Även Mark Cerny nämner RDNA 2 i sin presentation.
Detta är en villfarelse som Xbox-fans brukar försöka sprida.
Både CPU och GPU kan vara maxade samtidigt. En eventuell nedklockning sker baserat på belastning/energiförbrukning och är då marginell. Jag har för mig att det sades att en nedklockning på 2% ger cirka 10% lägre energiförbrukning.
Det är en smart teknik som jag tror kommer att användas i fler datorer och konsoler i framtiden.
Vet inte om just talet nio men AMD’s smartshift fungerar så att den shiftar kraftenndit den behövs för stunden. Upp till 10,2tf i ”grafikkraft” Betyder inte 10,2 övertid. AMD har en redigt bra lösning där och de presenterade lösningen i början av året på CES men kommer inte på laptops fören 2021 på deras Rysen 4000 plattor. Så talet 9 är inte konstant precis som 10,2 inte är konstant. Om de behövs mer processor sänks det osv
Nu funkar ju inte AMD smartshift riktigt så. Fanboys från båda sidorna kastar fakta hejvillt. Vi får se helt enkelt. Men ja ungefär. Beror på grundvärdet också. Höll på mycket med OC en gång i tiden men typ sant
ah, förlåt, blandade ihop VRS med variable refresh, därav hdmi.
Du har rätt där, jag missade att ps5 kör på en RDNA 1 variant, så avsaknad av vissa saker om de inte lagt till det själva, men har som sagt mer att göra med GPU än directx.
Xbox series x har utan tvekan den bättre hårdvaran, och ett par viktiga funktioner i GPUN som sony inte varit så tydliga med om de har.
Nja! Du får tänka på att de använder smartshift. Så när PS5:ans CPU är maxad och ändå långsammare, så är deras GPU på kanske 9tf.
9TF är en siffra som youtubers och Xbox fanboys ofta nämner utan källa på det.
Enligt Mark Cerny så körs oftast CPU och GPU i max hastighet och behöver bara klockas ner ett fåtal % i dom få fall när prestandan behöver prioriteras.
Ser ut som en nygammal digitalbox från ComHem, inget vidare. Däremot är priset väldigt bra, ligger 1080p-prestandan i nivå med den dyrare varianten är det ett klart bättre alternativ för oss som inte planerar att byta till 4K-TV inom de närmsta åren.
EDIT: Glömde att den var helt digital, det är ju såklart en dealbreaker.
ah, förlåt, blandade ihop VRS med variable refresh, därav hdmi.
Du har rätt där, jag missade att ps5 kör på en RDNA 1 variant, så avsaknad av vissa saker om de inte lagt till det själva, men har som sagt mer att göra med GPU än directx.
Xbox series x har utan tvekan den bättre hårdvaran, och ett par viktiga funktioner i GPUN som sony inte varit så tydliga med om de har.
Ja, ingen fara. Jag lär mig gärna av kunnigare om det är så att jag har fel. Men inte av PR-klipp på youtube.
Undrar om vi tvingas vänta till DF får tag i en PS5 innan vi verkligen får veta vad för funktioner och vad den verkligen går för?
Ser väldigt mycket fram emot deras jämförelsevideor, och särskilt om något år framåt när utvecklarna fått mer tid på sig.
Ja om du har något som inte är en tweet om det så shoot! . Det där kan tolkas som att hon ser någon RDNA2-funktion lika gärna. Var pratar hon om RDNA3 och var nämner hon att PS3 stöder alla funktioner och mer som du sa?
Ja om du har något som inte är en tweet om det så shoot! .
AMD:s sajt om RDNA 2 använder Unreal-demot på PS5 som exempel på vad som går att göra med tekniken.
Så denna klarar inte 4k 60 fps men laddar spelen på nolltid medan "gamla" xbox one x klarar 4k 60 fps men laddar spel långsammare.
Förstår varför de slutade tillverka one x.
Varför ens bry sig om 4k?! 4k i 60 fps ser sämre ut än 100 fps i 1440p. bekräftat, dock om du ska titta på film på den det är en helt annan femma.
https://twitter.com/LisaSu/status/1260602084669390850?s=19
https://www.sweclockers.com/nyhet/29324-microsoft-introducera...
Räcker AMD och Microsoft som källa?
Även Mark Cerny nämner RDNA 2 i sin presentation.
9TF är en siffra som youtubers och Xbox fanboys ofta nämner utan källa på det.
Enligt Mark Cerny så körs oftast CPU och GPU i max hastighet och behöver bara klockas ner ett fåtal % i dom få fall när prestandan behöver prioriteras.
Som jag sa tidigare. Vi får se hur Sony har implementerat Smartshift i konsolen för syftet precis som Mark säger är ju vettigt för värmeutvecklingen. Smartshift är galet coolt och vi får se i november helt enkelt och ska försöka få tag i en PS5a innan jul iaf. Sjukt coolt också att en konsol stor som Wii är såpass kraftfull som den är med Series S.
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Lol 9-10tflops hit, RDNA2 dit. Lär nog inte spela roll ändå när alla grafikkåta utvecklare lägger till ray-tracing, som kommer mörda bilduppdateringen ner till 25-30fps x).
Hade någon utav nextgen konsolerna haft bra prestanda inom det området hade vi nog sett det nu. Istället pratas det lite nervöst om att det går optimera sig runt. Lol okej Series X som kanske nu är kraftigast, ligger och segar i Minecraft 1080p 30-60fps, medans ett nu förlegat 2080ti klarar 4k DLSS 60fps.
Dvs RTX 3070 med liknande prestanda ser ut att levererar 4-8x prestanda inom området mot vad bästa nextgen konsolerna presterar, samtidigt folk ujjar sig över några futtiga Tflops. Men visst det går säkert optimera sig runt 🤭.
Nu använder Sony inte enbart Smartshift.
De har en lösning där både CPU och GPU normalt går "för fullt". Om det sedan uppstår tillfällen då belastningen skulle bli för stor så klockar man ner marginellt. Smartshift är vad jag förstår en teknik man använder i tillägg till detta om det skulle uppstå läge för det.
Ja de vet jag och det presenterat i en rätt luddig formulering av Mark men då skulle inte smartshift ha någon funktion utöver den lösningen som redan används eller? CES presentationen förklarar rätt mycket också men som jag sa tidigare också. Vi får se snart och jag själv förhoppningsvis runt jul
Nya konsoler är svinkul och är skitpepp på att lägga vantarna på dem
Lol 9-10tflops hit, RDNA2 dit. Lär nog inte spela roll ändå när alla grafikkåta utvecklare lägger till ray-tracing, som kommer mörda bilduppdateringen ner till 25-30fps x).
Hade någon utav nextgen konsolerna haft bra prestanda inom det området hade vi nog sett det nu. Istället pratas det lite nervöst om att det går optimera sig runt. Lol okej Series X som kanske nu är kraftigast, ligger och segar i Minecraft 1080p 30-60fps, medans nu ett förlegat 2080ti klarar 4k DLSS 60fps.
Dvs RTX 3070 med liknande prestanda ser ut att levererar 4-8x prestanda inom området mot vad bästa nextgen konsolerna presterar, medans folk ujjar sig över några futtiga Tflops. Men visst det går säkert optimera sig runt 🤭.
Nu ska inte PC töntarna komma och kasta pengar runt sig och tro att de är nått
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Ja om du har något som inte är en tweet om det så shoot! . Det där kan tolkas som att hon ser någon RDNA2-funktion lika gärna. Var pratar hon om RDNA3 och var nämner hon att PS3 stöder alla funktioner och mer som du sa?
Jag har svårt att tolka Tweet:et från AMD:s VD på något annat sätt, samtidigt som länken som Margy la upp säger att RDNA 2 är grunden till kommande grafikkort och konsoler.
RDNA 3 påståenden har lite lösa grunder, det är därför jag inte gav några direkta källor till det, utan påpekade bara att det fanns.
Moores Law is dead, Gaming Bolt och Tidux påstår att dom har källor som säger att features som finns i PS5 också kommer till RDNA 3.
Det ligger också i linje med AMDs och Sonys sammarbete där Mark Cerny nämde att teknik som dom sammarbetat med även kommer till AMDs produkter framöver.
Nu ska inte PC töntarna komma och kasta pengar runt sig och tro att de är nått
Fine, more yummy graphics for me!
Mmm delicious!
Tanken är att den enda skillnaden kommer att vara upplösning. Allt annat ska fungera lika bra på både X och S.
Innebär inte detta det jag precis sade?
X straffas med andra ord grafiskt. Om S har 4 teraflops och X 12 teraflops så har jag svårt att se att S bara kommer ha mindre upplösning under 10 år. Om den bara har mindre upplösning innebär inte det att next gen spelen kommer inte vara så snygga grafiskt mot Xbox One X generationen?
Innebär inte detta det jag precis sade?
X straffas med andra ord grafiskt. Om S har 4 teraflops och X 12 teraflops så har jag svårt att se att S bara kommer ha mindre upplösning under 10 år. Om den bara har mindre upplösning innebär inte det att next gen spelen kommer inte vara så snygga grafiskt mot Xbox One X generationen?
Som det ser ut nu så kör både Sony och Microsoft fullt ut på att spelen ska vara i 4k, de om något tänker jag segar upp utvecklingen. Dom kunde ju satsat på jävelsnygga spel i 1440p eller 1080p istället, men men.. Sålänge spelen släpps och är spelbart i 4k på XsX så lär det inte vara svårt att driva i minst 1080p på XsS
Innebär inte detta det jag precis sade?
X straffas med andra ord grafiskt.
Jag kan inte förutspå framtiden men varför skulle X straffas grafiskt av att S kör samma spel i lägre upplösning?
Det är möjligt att det kan uppstå problem men tanken verkar vara exakt samma spel i olika upplösningar. Om det fungerar så borde inte X drabbas?
Jag kan inte förutspå framtiden men varför skulle X straffas grafiskt av att S kör samma spel i lägre upplösning?
Det är möjligt att det kan uppstå problem men tanken verkar vara exakt samma spel i olika upplösningar. Om det fungerar så borde inte X drabbas?
Det enda jag kan tänka mig är att det ställer större krav på utvecklarna då spelen även måste funka på en klenare maskin. Nu ska ju spela förvisso fungera på PC också så just i Series S fall lär det inte vara någon större skillnad.
Men tro klart att det kan spela roll när utvecklarna inte bara har en konsol generation att fokusera på. T.ex Uncharted 4, God of War och Spiderman på PS4. Hade dom spelen verkligen blivit så fantastiska som dom är om dom även skulle fungera på PS3?
Naturligtvis är det jätte svårt att svara på då det bara är utvecklarna som vet, men kan mycket väl tänka mig att det håller tillbaka utvecklingen en del för visa utvecklare.
Sen tycker jag dock att det är helt rätt beslut av Xbox då det passar mycket bättre in i deras nuvarande strategi med att sälja tjänster framför allt. Tror det blir klockrent för dom.
Men personligen så föredrar jag nog Sonys strategi med ett helt nytt generationsskifte då det förmodligen kan komma helt fantastiska spel till PS5. Med tanke på vilka tekniska mästerverk PS4 släppte dom senaste åren så ska det bli spännande att se vad dom kan göra med PS5:an.
Men tro klart att det kan spela roll när utvecklarna inte bara har en konsol generation att fokusera på. T.ex Uncharted 4, God of War och Spiderman på PS4. Hade dom spelen verkligen blivit så fantastiska som dom är om dom även skulle fungera på PS3?
Nu är väl inte situationen likadan som mellan PS3 och PS4?
Det man siktat på med S och X verkar vara att X ska kunna rendera ett spel i 4K och att S ska rendera samma spel i 1080. Nu kanske det behövs diverse tekniker för att nå dessa upplösningar men detta verkar vara grundtanken.
Om det kan uppstå problem på grund av att S är svagare är svårt att bedöma nu.
Innebär inte detta det jag precis sade?
X straffas med andra ord grafiskt. Om S har 4 teraflops och X 12 teraflops så har jag svårt att se att S bara kommer ha mindre upplösning under 10 år. Om den bara har mindre upplösning innebär inte det att next gen spelen kommer inte vara så snygga grafiskt mot Xbox One X generationen?
Det är inte särskilt svårt att ställa in olika grafiska inställningar beroende på vilken maskin som kör spelet. Helt enkelt att spelet kollar av om det körs på en S eller X och väljer grafikläge därefter.
Series S lär nog inte hålla Series X tillbaka då det är väldigt lätt att bara justera grafikinställningar/upplösning. Båda 2 har ju ändå samma CPU och NVMe-disk.
Däremot kommer Xbox One/One X göra det med sina Jaguarprocessorer och HDD samt även kanske klenare PC:s även om man nu mest troligt inte har dom i åtanke, men vem vet. Ser man till exklusiva PC-spel är ju dom flesta inga tekniska mästerverk då man vill att spelen ska vara tillgänglig för så många som möjligt. Dom flesta sitter ju på betydligt svagare komponenter än gentlemännen här på FZ och Sweclockers.
Som det ser ut nu så kör både Sony och Microsoft fullt ut på att spelen ska vara i 4k, de om något tänker jag segar upp utvecklingen. Dom kunde ju satsat på jävelsnygga spel i 1440p eller 1080p istället, men men.. Sålänge spelen släpps och är spelbart i 4k på XsX så lär det inte vara svårt att driva i minst 1080p på XsS
Good point. Eftersom allt ska vara i 4k så drabbas allt oundvikligt. Grafiken kommer bli bättre men inte på en mindblowing nivå kanske. Vi får se. Om Series S klarar allt med samma grafik fast de är 1080 bara då är den intressant eftersom man inte har en 4k skärm.
Med Series X blir det då ett 2.1 system?
Nu är väl inte situationen likadan som mellan PS3 och PS4?
Det man siktat på med S och X verkar vara att X ska kunna rendera ett spel i 4K och att S ska rendera samma spel i 1080. Nu kanske det behövs diverse tekniker för att nå dessa upplösningar men detta verkar vara grundtanken.
Om det kan uppstå problem på grund av att S är svagare är svårt att bedöma nu.
Nä det var nog betydligt större skillnad mellan PS3 och PS4 än vad det kommer vara mellan PS4 och PS5 så det var nog ett litet dumt exempel.
Och som jag sa så tror jag kanske inte heller Series S kommer bli problemet utan mer att spelen också ska komma till PC som kräver mer för spelutvecklare.
Ett bättre exempel jag kom på är kanske Final Fantasy 7 Remake. När du går mellan dom olika områdena så hamnar du alltid en smal liten gång där man nästan smyger fram mellan områdena bara för att spelet ska hinna ladda in det nya området i tiden innan du hinner dit.
På PS5 hade dom inte behövt göra dom där smala gångarna där man smyger då hårddiskarna nu kommer vara så pass snabba att dom hinner ladda in nya områdena så pass snabbt att det inte behövs något sådant. Precis som hissarna i Mass Effect.
Men ska dom då släppa spelet även till PC och inte bara till PS5 så måste dom ju även designa om det så det funkar på PC med vanliga hårddiskar och då måste dom ju ändå antingen ha den där smala gången där dom smyger fram så dom kan ladda in det nya området eller så får dom helt enkelt ha en laddningsskärm.
Sen är det ju naturligtvis omöjligt och säga hur mycket extra jobb det är för utvecklarna att hantera detta. Många större studios har kanske så pass stora resurser så dom fixar det på någon dag bara, men vem vet.
Just därför tycker jag Sonys strategi känns mer next-gen, men det kan som sagt också bli att jag har helt fel och överskattar det här extra jobbet!
Att bara sänka upplösningen som det är snack om här med Series S däremot är ju säkert inga större konstigheter.
Så nu i efterhand kom jag på att mitt inlägg här nu inte egentligen hade någonting att göra med Series S..... Så ber om ursäkt att jag spårade ur tråden lite här!
Ettor och nollor
Utvecklar du på ps5 så inte måste dom göra mycket jobb för att det ska fungera på pc om det släpps och spel som släpps har förmodligen långsammare ladd tid eller kanske kräver mer hårddisk utrymme , ren gissning men misstänker jag inte är helt off.
Om jag inte helt missat så utvecklas väl spel fortfarande på en pc/mac och sen kompileras för respektive plattform det ska släppas på och sedermera test på sagda plattform?
quod similis saporem blandeque coruscant
Lite snabb matte.
4k = 3840 x 2160 = 8,294,400 pixlar
1440p = 2560 x 1440 = 3,816,000 pixlar.
Så det är lite mer än dubbelt så många pixlar att hålla reda på.
Min erfarenhet som pc spelare genom åren är att upplösningen kräver ganska så mycket av maskinen.
Men nedskalning från 4k till 1440p borde spara ganska bra med grafikminne. Och för utvecklarna så är inte det något superstort arbete.
Med Series X blir det då ett 2.1 system?
Haha, tillbaks till Photoshop!
Udda design, påminner om trähögtalarna i skolan när man var liten. 299 känns som en bra kontring på att man inte har lika start line-up vid starten av generationen, kan tänka mig att om inte Sony har motsvarande att de vinner över en hel del kunder på det, kombinerat med game pass.
Nice. I samarbete med IKEA eller?
Japp!
Annars så tänkte själv direkt på en Braun-radio när jag såg bilden.
Fick tydliga vibbar av Dieter Rams när jag såg den.
Snygg /tycker jag/ !
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/eneby-portable-blu...
Jag kallar det "Sommarstuge-Xboxen".
Snygg kusin!
Jo, brukar ta med mig NES Mini, eller liknande, men en sådan här skulle absolut kunna vara modernt alternativ. Speciellt om den blir lätt och transporttålig med avsaknad av både HDD och ODD.
Xbox Series S-ommarstuga.
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/