Utvecklare: Xbox Series S är en flaskhals

Robot
Utvecklare: Xbox Series S är en flaskhals

Id Software-programmerare "riktigt irriterad" på RAM-minnet.

#id-software, #microsoft, #pc, #playstation-5, #xbox-series


Medlem

Ha ha holy fuck, lite truth boombs redan innan nästa generation ens är släppt, ouch.

Medlem

Och folk i en tidigare tråd om Series S tyckte att jag var fånig som påpekade att två versioner av konsolen skulle kräva mer utvecklartid... Nej, det handlar inte "bara" om att sänka upplösningen för att få allt att lira.

Medlem

Vad var det jag sa häromdan om Slow edition? 🙂 Istället fick jag stenar och snack om steorida TFLOPS. 🤷

PS Slow editions prestanda floppar redan NU, tänk er hur det blir om ett par år...

PS2 @snille: 2 st. L dvs konsoll. Plural konsoller. Ingen orsak.

Medlem

Det kallas en konsol!

Medlem

Vilken överraskning


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

De borde gjort som PS och tagit fram en helt digital version, men med samma prestanda.
Detta kommer påverka alla multiplattformsspel som kommer till next-gen


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Hmm. Det låter bekant det där. Att utvecklare måste göra spelen med lägsta hårdvara i åtanke med allt vad det innebär. Vem/vilka kan ha sagt det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

Tur man inte är en konsolbonde.

Medlem
Skrivet av eino:

Tur man inte är en konsolbonde.

Vi drabbas ju tyvärr ändå. Både av detta och t ex handkontrollerna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tror det hade vart enklare om dom enbart hade kompromissat på GPU och haft samma RAM/CPU i båda.
Är ju jäkligt tråkigt om det ska bli en flaskhals för utveckling framåt.

Om det nu skall komma något positivt ur detta så kanske det (långsökt) kan få bort 4k hysterien lite. Bygg ett spel som är så snyggt som möjligt för att köra 1080p30fps på XsS och sen hellre optimalisera till PS5/XsX med tex 1440p60fps med massa annat ögongodis på... om 4k ändå är kört menar jag

Medlem
Skrivet av conthox:

Vi drabbas ju tyvärr ändå. Både av detta och t ex handkontrollerna.

Och av dåliga datorer


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv
Skrivet av eino:

Tur man inte är en konsolbonde.

Det var en mogen kommentar.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Och av dåliga datorer

Hur tänkte du nu? Jag som har en bra dator drabbas inte av någon annans dåliga dator, för spelen utvecklas inte med dom som primär fokus. Däremot drabbas jag av att spelen utvecklas med den sämsta konsolen och handkontroller i åtanke.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur tänkte du nu? Jag som har en bra dator drabbas inte av någon annans dåliga dator, för spelen utvecklas inte med dom som primär fokus. Däremot drabbas jag av att spelen utvecklas med den sämsta konsolen och handkontroller i åtanke.

Jo, du blir drabbad. "Min spec matters".


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av eino:

Tur man inte är en konsolbonde.

Skrivet av conthox:

Vi drabbas ju tyvärr ändå. Både av detta och t ex handkontrollerna.

Skrivet av FejkFejksson:

Och av dåliga datorer

Minsta gemensamma nämnare Suger. Men det är tyvärr vad vi får leva med.

Super uppenbart på vr spel som skall fungera på både quest och pcvr.
https://uploadvr.com/onward-pc-quest-maps/

Medlem

Tråkigt, men kan hålla med om RAM är lite lågt.
Borde ha varit minst 16GB i alla varianter. Sure, man kan ha olika moduler/hastigheter men 16GB borde varit minimum.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jo, du blir drabbad. "Min spec matters".

Definiera "min spec" i så fall. Argumentet går inte ihop med att många hävdar att "de flesta har sämre datorer än konsolerna", vilket skulle innebära att spelen utvecklas åt dem i åtanke men det gör dom alldeles uppenbarligen inte. Dessutom så är spelen som släpps på PC oftast gjorda så att man kan ställa in upplösning, grafik, ljud, FOV och allt annat som gör att en person med en sämre dator kan spela med lägre inställningar och de som har en bättre dator kan skruva upp settings.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det kan vara lite oroväckande om utvecklarna börjar "gnälla" redan nu och denna hårdvara ska stödjas i många år framöver.

Medlem

Vad kan konsekvenserna bli av det här? Antar att utvecklare inte kan välja att inte utveckla spel som fungerar även på series s! Kommer Ps5 få de bästa versionerna av multiplatformspelen på ett väldigt tydligt sätt trots att series x är bättre, kommer vissa spel kanske bli Ps5 exklusiva pga av series s ikte klarar av vad utvecklare vill göra? X box väljs helt enkelt bort?
Det här förklarar säkert en stor del av Halo Infinity debaklet med.

Medlem

"Kanske inte det Microsoft mest av allt ville höra just nu..."

Men kanske det dom behöver höra så dom kanske fixar till det annar lär S modlen sälja så pass dåligt att dom kommer gå på sånt stor förlust att dom får sluta med S modlen och enbart sälja X modelen. Fast stora företag är ju full av idioter idag så dom lär nog sälja skiten med föelust och ändå vara glad.

Medlem

Låter som att man får undvika multiplattformspel och hoppas på att det blir mer exklusiva spel till pc igen, samt ps5. Annars låter det som utveckligen kommer stalla


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

"Kanske inte det Microsoft mest av allt ville höra just nu..."

Men kanske det dom behöver höra så dom kanske fixar till det annar lär S modlen sälja så pass dåligt att dom kommer gå på sånt stor förlust att dom får sluta med S modlen och enbart sälja X modelen. Fast stora företag är ju full av idioter idag så dom lär nog sälja skiten med föelust och ändå vara glad.

Blir svårt för dom att sluta stöda series s, de som sitter med den skulle ju helt plötsligt sitta på en värdelös konsol. Antar att det säkert kommer säljas upp emot 10 miljoner i världen av den på ett par år.

Medlem
Skrivet av conthox:

Definiera "min spec" i så fall. Argumentet går inte ihop med att många hävdar att "de flesta har sämre datorer än konsolerna", vilket skulle innebära att spelen utvecklas åt dem i åtanke men det gör dom alldeles uppenbarligen inte. Dessutom så är spelen som släpps på PC oftast gjorda så att man kan ställa in upplösning, grafik, ljud, FOV och allt annat som gör att en person med en sämre dator kan spela med lägre inställningar och de som har en bättre dator kan skruva upp settings.

Du har rekommenderat och minimum angivet när du köper PC-spel idag. Assets görs med minimum i åtanke. Det är precis som ID Software säger inte bara att dra ner på reglagen.
Som utvecklare tjänar du inga pengar under minimumkraven, då du låst de under att spela ditt spel. Men eftersom du vill behålla jobbet och få in pengar så sänker du hellre baskravet.

Om alla satt med en PC med det rekommenderade kravet hade såklart hela spelet kunnat göras med en högre baslinje för assets. Ännu bättre om alla satt med det optimala, då snackar vi rejäla förbättringar.

Därför är MS val här med en så låg gemensam nämnare inför nästa generation dåligt för alla gamers som spelar multiplatt-spel.
Bästa vore om folk röstade med plånboken i detta fallet och skaffar PS5/Nvidia 30XX istället.

Medlem

Då har vi svart på vitt att spel till flera generationer/editions av hårdvara är dåligt för den tekniska kvalitén.

Inaktiv

Gneiting får gneta vidare

Medlem

Så i och med att Xbox Series One X Super 2000 flaskas av en konsol svagare än PS4 Pro så lär prestandaskillnaden mot PS5 gå förlorad. Trist.

Medlem

De flesta tycker nog att det är lagom att spendera runt 4000 ungefär vart 7e år för att kunna spela de flesta spelen på ett godkänt sätt.
Att ha en dator som hela tiden klarar de högsta grafikinställningarna är en betydligt dyrare historia.
Kan väl på ett sätt förstå om många utvecklare är besvikna, men de borde inte vara förvånade.
Är för övrigt en ganska låg andel av alla som spelar idag som har en "high end gaming pc" som de verkar vilja kunna rikta sitt fokus på.

Medlem

Som jag och många andra tidigare påpekat, sjukt korkat och kommer förhindra att spel verkligen nyttjar X när det är krav att de ska funka på S.

Lägstanivån sätter ribban precis som han säger. Blir ps5 utan tvekan ändå, de har spelen.

Medlem

Så nästa generation av spel kommer se sämre ut pga av series s?

123
Skriv svar