Som befarat - spelen till nextgen blir dyrare
År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)
På tal om dyra spel, alltså.
instämmer kollade på min låda till Turtles till nes prislapp på 800kr och det var i regel in så många speltimmar inräknat då som dagens spel
Menar du att det är för mycket? 800 kr för ett spel du potentiellt spenderar tiotals, om inte hundratals timmar i?
Vars utveckling kostar mer än en Hollywoodfilm?
Skämtet är kanske snarare att folk förväntar sig att kunna få / uppleva allt som släpps men knappt vill betala för det.
Ja, utan tvekan, på tok för mycket. Runt 400 tycker jag smärtgränsen går, om det inte är något spel jag längtat länge efter och som jag vet jag kommer gilla.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Spel är ju ganska bra billiga idag så en prisökning spelar inte särskilt stor roll, egentligen på tiden, har varit på nuvarande nivå förvånansvärt länge. Och det är om man räknar bort att alla rabatter och sånt som regelbundet dyker upp. Rabatter som, för övrigt, är oerhört bra jämfört med andra produkttyper.
Så det här är ju helt meningslöst att bli arg på, om du känner att det är för dyrt, köp inte det och vänta på en sådan rabatt, helt enkelt.
Jag förstår inte riktigt vad folk klagar över. Priserna har inte riktigt utvecklats på över 20 år! Nedan screenshot är ifrån EBGames år 2004. Man kunde förhandsboka GTA San Andreas för 649:- och de flesta andra spelen kostade runt 599:-. För samma peng idag får man mycket mer värde, och i många spel kan man lätt spela över 100-200 timmar utan få slut på saker att göra i spelen. Det var inte riktigt så på PS2-tiden men spelen kostade trots allt över 500kr.
konsol spel hahaha
Minns jag köpte Super Mario Allstars för 714 kr och hade en polare på 90-talet som håvade in ett Neo Geo för 6000kr, där spelen kostade mellan 1500-2000kr. Känner ändå att det på något sätt är befogat med en prisökning på många av dagens spel. Lyckas det hålla undan massa mikrotransaktioner och meningslös dlc så vore det ännu bättre, även om jag är väldigt tveksam till det. Blir iaf intressant att se hur det utvecklas.
Menar du att det är för mycket? 800 kr för ett spel du potentiellt spenderar tiotals, om inte hundratals timmar i?
Vars utveckling kostar mer än en Hollywoodfilm?
Skämtet är kanske snarare att folk förväntar sig att kunna få / uppleva allt som släpps men knappt vill betala för det.
800:- är mycket pengar. 600:- är mer rimligt för ett spel. Se vinsterna som spelbolagen gör, och nu ska det höjas. Mycket vill ha mer, och åsikter som dina om det möjliggör det.
I drank what?
Men mikrotransaktioner betalda från din plånbok är ju upp till dig
Dock är 800 för ett standardspel för högt
Håller med om att 800 är mycket för ett standardspel. Speciellt när de är fyllda med MTX.
Ca 50% av Activision/Blizzards inkomster under 2016 kom från mikrotransaktioner, det är för 4 år sedan. Extra magstarkt blir det med de flesta bolagens skatteplanering, inkl Activision/Blizzard. Länkar till en intressant video fast den är gammal vid detta laget.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"
Menar du att det är för mycket? 800 kr för ett spel du potentiellt spenderar tiotals, om inte hundratals timmar i?
Vars utveckling kostar mer än en Hollywoodfilm?
Skämtet är kanske snarare att folk förväntar sig att kunna få / uppleva allt som släpps men knappt vill betala för det.
Fåtal spel kostar mer än filmer.
Och spel är redan markant dyrare än annan media. Så vad är det vi inte betalar för? De tjänar mer pengar än någonsin, de har en extremt mycket större kundbas än vad de hade för 10 år sedan, för att inte nämna hur mycket mer de tjänar på digital försäljning, speciellt med en egen online affär.
Inte riktigt det som var poängen.
Varför du och många klappar händerna när de hittar på en anledning till att krama mer pengar ur er är poängen och frågan.
Jag klappar inte överhuvudtaget. Konstaterar mest att prisnivåerna på spel har stått still väldigt länge. Konstaterar att de blir lite dyrare.
Prisbilden har ju inte följt konjunkturen som mångt och mycket annat som vi konsumerar.
Vad som ligger bakom prishöjningen egentligen eller varför den har varit mer eller mindre konstant så länge går bara att anta.
En teori
Möjligt är det som jag tror du antyder.
Att köpa spel idag görs mycket mer digitalt nu, koder, nycklar.. gjort det billigare att kränga spel. Kanske därför priser har legat still i ett decennium om inte mer.
Omkostnader försvinner, mer pengar till utgivare, utvecklare och plattformar. Någon slags balans, omkostnader och utgifter jämnar ut sig till en prisnivå vi är vana vid.
Det är väl främst trippel A titlar. Det är mycket mer omkostnad i produktioner nu än då. Det är kanske nu balansen är ur spel. Mastodontproduktioner. Priset måste upp.
Har ingen blekaste om vad konsolernas handelsplatser tar ut i % av utvecklarna. Rimligtvis så är de rätt fastförhandlade. Men ett högre pris digitalt borde rimligtvis gå även utvecklarna till gangs om procenten är samma.
För egen del om priserna går upp en hunka, jag kommer inte märka det om jag köper ett spel varannan månad. Jag tycker det är rimligt att priser följer konjunkturen.
Blev långt. Hoppas du förstår min synvinkel och jag tror jag förstår din.
@Krisum: Hmmm, ja Neogeo var ju galet dyr. Men oj vad sugen man var på att köpa en men det fanns ingen chans att spara ihop till den summan när man gick i högstadiet. Minns att man kunde hyra Neo geo konsoler på den lokala videobutiken. Tycker bättre om affärsmodellen med microtransaktioner och dlc men billigare grundspel så länge det inte är p2w. Fler får chansen att spela spelen.
Jag klappar inte överhuvudtaget. Konstaterar mest att prisnivåerna på spel har stått still väldigt länge. Konstaterar att de blir lite dyrare.
Prisbilden har ju inte följt konjunkturen som mångt och mycket annat som vi konsumerar.
Vad som ligger bakom prishöjningen egentligen eller varför den har varit mer eller mindre konstant så länge går bara att anta.
En teori
Möjligt är det som jag tror du antyder.
Att köpa spel idag görs mycket mer digitalt nu, koder, nycklar.. gjort det billigare att kränga spel. Kanske därför priser har legat still i ett decennium om inte mer.
Omkostnader försvinner, mer pengar till utgivare, utvecklare och plattformar. Någon slags balans, omkostnader och utgifter jämnar ut sig till en prisnivå vi är vana vid.
Det är väl främst trippel A titlar. Det är mycket mer omkostnad i produktioner nu än då. Det är kanske nu balansen är ur spel. Mastodontproduktioner. Priset måste upp.
Har ingen blekaste om vad konsolernas handelsplatser tar ut i % av utvecklarna. Rimligtvis så är de rätt fastförhandlade. Men ett högre pris digitalt borde rimligtvis gå även utvecklarna till gangs om procenten är samma.
För egen del om priserna går upp en hunka, jag kommer inte märka det om jag köper ett spel varannan månad. Jag tycker det är rimligt att priser följer konjunkturen.
Blev långt. Hoppas du förstår min synvinkel och jag tror jag förstår din.
Förstår helt vad du menar.
Och håller med till viss del, men någonstans känns det som att de endast gör det för att de kan.
Först får vi höra att spelutveckling kommer att strömlinjeformas och bli mer tidseffektiv, alltså spara pengar.
Direkt efter det börjar de prata om att det är så extremt dyrt att utveckla spelen, för att inte tala om att de lägger ungefär 50% av budgeten på marknadsföring. (Ett roligt exempel på det är väl Activision som lade $50 miljoner på att utveckla Modern warfare 2 och $200 miljoner på marknadsföringen)
Det hela känns som att aktieägarna såg en chans att krama ur lite extra pengar, med kostnad som ursäkt.
Hur mycket utvecklingsstudios gagnas av Sonys höjning vet vi inte, men de får ju antagligen en viss procent av varje spel som säljs.
Skulle i nuläget inte betala 800kr för ett spel. De flesta spel är ganska mediokra och även om spelet är 50-timmar långt är man knappast i extas i 50-timmar.
Jag ser det mer som att man slösar bort både tid och pengar.
Visst inflation och grejer men man säljer många gånger fler spel idag än man gjorde då och det kostar inget att "trycka" nya digitala kopior.
Argumentet att "spela på dator blir dyrare i längden" blir mindre och mindre trovärdigt 😁 Nog för att spelen kan vara dyra där också, men min upplevelse är då att man oftast kommer billigare undan än på konsol. Även om PS4 hade en del fina rabatter ibland.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
800kr för ett spel... Vilket skämt
SNES och 64-spel kunde kosta ~700-800 kr, vilket idag motsvarar mellan 900-1200 kr. Så det är fortfarande relativt billigt historiskt sett.
@Gregerory: Haha ja jag försökte inte antyda att de lika gärna kan skippa marknadsföring. Metro Last Light och Metro Exodus är ett bra exempel på hur stor skillnad lite marknadsföring kan göra.
Men vissa är exempel är rent utsagt galna.
Nej alla framgångsrika utgivare tjänar väldigt bra med pengar, att priserna legat oförändrat spelar ingen roll, antal kunder som köper spelen har ju vuxit explosionsartat så kundbasen är mycket större än vad den var före, tittar man på vinstmarginaler så har dom bara gått uppåt... men ingen verkar ju titta på sånt utan allt handlar om subjektiva argument som "vafan jag har ju råd".
Ok. Så varför tror du att priserna ökar för första gången på årtionden?
Ok. Så varför tror du att priserna ökar för första gången på årtionden?
För att det är ett bra tillfälle att öka priser och tjäna mer pengar?
Dom ekonomiska resultaten är ju publik information så det är ganska lätt att se att det inte går någon nöd på företagen..
Åh nej, blir inte många spel på releasedagen framöver alltså... eller vänta, hur var det nu? Jo! Xbox Game Pass får alla 1st party-spel direkt på releasedagen!
Dessutom är det bara att sitta still i båten och vänta, så trillar det in mängder med tredjepartsspel i biblioteket för en spottstyver. Fler än man hinner spela.
Jump in.
År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)
På tal om dyra spel, alltså.
Det var också sämre konkurrens mellan butikerna, prisjakt fanns inte och kassetterna var dyrare att tillverka.
Du fick också ett komplett färdigt spel, utan mikrotransaktioner, DLC eller expansioner för att få hela upplevelsen. Spelen var designade att vara kompletta från början också! En jädra skillnad att exempelvis inte få en pop-up att "du behöver dlc#3 för att gå in här".
Det som fanns upptäcktes genom spelet, inte genom att köpa till "legendary dragon sword" DLCet eller genom att se ultimate edition innehåller "secret vampire lair". Jaha men va spännande och oväntat då när man "upptäcker" det sen i spelet... /sarkasm.
För att inte tala om hur all form av inlevelse att man befinner sig i en annan värld, helt sugs ur en när man blir påmind en ingame-onlinestore, att köpa skins, items eller credits.
Inlevelse jag snackar om fucking jävla
I N L E V E L S E.
Kommer folk ens ihåg det!? Ni vet, det spel hade innan de blev glorifierade storefronts...
Vad prata jag från början om nu... Just det 899kr för Secret of Mana...
Du hade inga laddtider eller behövde köpa till en lagringsenhet för 2000kr.
Du kunde enkelt låna ut spelet till dina vänner och låna deras spel.
Du kunde hyra spel och sälja dem.
Ditt spel (om du tog hand om dina spel och konsol hyfsat väl) fungerar troligtvis än idag, ingen jädra onlinekrav.
---
Med dagens spel och konsoler, speciellt digital editions är man fucked. 80€ är ofta startpriset för många titlar. Som dessutom kan sluta fungera helt eller delvis efter servrarna går ner.
Tror också Amiga och PC-spel som såldes på disketter, var bra mycket billigare också. Dvs inte ens nödvändigtvis sant att spel var så dyra förr.
SNES och 64-spel kunde kosta ~700-800 kr, vilket idag motsvarar mellan 900-1200 kr. Så det är fortfarande relativt billigt historiskt sett.
Ja, det var också på tok för mycket.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Det spännande med spelindustrin är att konsumenterna är udda nog att aktivt leta anledningar till varför man ska få mindre för pengarna. Kanske finns någon koppling till hur mycket skit som företagen kommer undan med, vem vet.
Själv har jag inte köpt något nytt trippel A spel på ett bra tag då jag tycker det som erbjuds är tråkigt, iterativt och ambitionslöst och inte i närheten av värt 600 spänn.
Inser att jag är helt out of touch men det ska bli spännande att se vad som händer nu med nästa generation med dessa priser för deras utbud av spel är så in i helvete tråkigt att det inte är klokt. Det enda jag är lite intresserad av är det hör Harry Potter spelet och då är jag skadad sedan barnsen när det kommer till detta.
Är någon ens förvånad med den prislappen på konsolen med det hoppat på teknik jämnfört med förgångna konsoler?`
själv tycker jag det är bara bra, jag tror färre hade köpt dyr konsol och billigare spel.
FInns absolut inget att klaga över, klagar man enligt mig är man *blipp*
och fördelen blir om inget storkliv görs(nvidia gjorde dock ett nyligen med nya rtxen, men görs inga större hopp denna generation och det kommer se stelt ut som vi haft det)
Då kommer dessa konsoler klara sig myyyycket längre och bättre innan du behöver köpa en ny en ny.