Mysko drifting-problem på joycon

Medlem
Mysko drifting-problem på joycon

Halloj!

Jag har ett problem med min vänstra joycon på min Switch. Ibland så får den för sig att sticka i full fart åt vänster, som om man trycker ner analoga spaken i botten åt det hållet. Vi snackar alltså ingen vanlig drift där den kontinuerligt registrerar en liten rörelse åt något håll, utan det är fullt ös - medvetslös. Detta problem uppstår även när spaken inte används, så jag vet inte riktigt vad det är som provocerar fram det.

Så min fråga är: Har någon stött på nåt liknande och är det nåt man enkelt kan åtgärda själv?

Jag känner till att drifting är ett allmänt problem med joyconsen, men vad jag förstått så rör det sig då om att små spökrörelser registreras, inte att den går bananas helt utan anledning. Jag kontaktade Bergsala om det för ett tag sen, för jag ville mig minnas att dom fixar detta krux gratis, men fick till svar att en reparation av en joycon kostar 350kr, och inte ett ord om att det skulle vara gratis.

Medlem

Finns ersättningsspakar att byta ut.
Lätt att göra själv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade liknande problem med sonens ena joycon. Testa att blåsa med tryckluft under "damasken" på vänstra spaken (ingen euforism ). Körde även lite kontaktspray. Funkade sedan bra fram tills för någon månad sedan. Upprepade då proceduren och den funkar igen.

Medlem

Det är ett känt problem och Nintendo har även fått skit för det för att de erkänner det men inte gör något åt det. Som ovan skriver har jag hört att tryckluft eller annat som kan rensa i glappen mellan spakarna kan fungera då det ofta handlar om smuts som kommit in, men i värsta fall kan man testa att köpa reserv och byta dem själv med hjälp av någon guide.

Inaktiv

Vanligt problem, har det på båda mina vänsterdosor men ska prova tryckluft. Finns massa guider på youtube

Medlem

Jag testade att kalibrera om spaken och gav den samtidigt en rejäl ”omgång” och det verkar ha löst problemet 😅

1
Skriv svar