Diskutera – Vad avgör om du köper Playstation 5 eller Xbox Series X/S?

Medlem

Xbox för Game Pass, handkontroll samt gränssnittet.

Bonus är Dolby Vision samt Forza


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Ps5 blir det nog har insnöat mig på Xbox och har ett skapligt konto med spel. Men tycker ps5 var riktigt snygg och gillat vitt så kör på ps5 blir nog med 4k blu-ray spelare

Inaktiv

På Ps3/Vita/Ps4 har jag spelat 1029 spel (en hel drös bara snabba test via Ps Now) , Det är vad jag har statistik på. Innan det hade jag både Ps2 och orginal.

Det sitter för djupt nu för att bryta, jag har lirat både Xbox och Nintendo men jag har helt enkelt roligare när jag spelar på mina Playstation.

Man har spelserier i mängder som jag älskar.

Tycker även man släpper fram otroligt många bra indiespel även om både Nintendo blivit bättre på det och Xbox också har den styrkan. Finns otroligt många bra spel som kommer till Ps4 först ett år efter det redan varit ute till PC och Xbox.

Trophylistan är också en orsak, svårt att förklara varför. Det är skoj när det plingar till

Medlem

Väljer PS5 p.g.a. att jag gillar Sonys exklusiva spel betydligt mer än Microsofts. Att det går att ladda ner option files till Pro Evolution Soccer-spelen är också ett stort plus (även om Xboxen kanske fixar det nästa generation?).

Medlem

Spelutbudet avgör helt och hållet för mig. Xbox Utbud har jag redan tillgång till via mina 2 gaming PCs så jag har inget behov av att köpa en Xbox. Så blir en PS5. Men jag väntar tills det släpps ett ordentligt RPG.

Medlem

Jag köper nog båda så småningom. Det är lite 50/50 i nuläget.

Xbox har bättre rå prestanda, och tar mindre plats i bokhyllan.

Ljudnivåer avgör en del. Vill ha knäpptyst konsol som föregående Xbox One. Hoppas de lyckas även denna gång.

Medlem

Xbox series X Gamepass är ju sjukt stort mervärde. Vägrar Sony så länge dom tycker det är vettigt att låsa in folk med exclusives och ta 80€ för spelen för att folk inte har något val. får man ju ett år av gamepass per spel till Ps5

Flakmonkey

Med en vettig PC så ser jag inte någon anledning att skaffa en xbox så blir ps5 för mig. En xbox skulle rent krasst bara vara en maskin där jag kan spela (sämre?) versioner av de spel som kan spelas på PC.

Medlem

Har en konsol som min primära spelenhet. Och har endast ägt PlayStations sen tvåan så det blir mest naturligt att gå över till femman. Spelar med ett stort gäng kamrater som har hållit ihop sen ps3/4 tiden och samtliga kommer uppgradera till en PS5

Medlem

Spelen, så helt klart PS5. Har startat Xbox One två gånger sedan det släpptes, och det var för att köra Rare Replay. Så Xbox kommer jag aldrig någonsin att köpa igen om de inte släpper massa magiska spel helt plötsligt.

Medlem

Tja, antar det blir både en PlayStation 5 och en XBox Series X... men egentligen borde man väl skippa Xboxen med tanke på hur lite man använt sin XBox One, men om man inte köper en ny lär ju den gamla stå framme ändå, så vafan, lika bra att köpa den nya istället och slänga ut den gamla xb1, så får det bli!

Medlem

Har tid att spela igenom kanske 6-7 spel per år och Sonys exklusiviteter tilltalar mig, därför blir det PS5. När jag väl ska spela ska allt bara funka och jag vill ligga bekvämt i soffan med en filt upp till hakan, därför går PC bort.
Gamepass såklart prisvärt, men har ändå inte tid att spela så mycket att jag skulle kunna utnyttja det.

Medlem

Blir den som har dolby vision då jag behöver en 4k bluray spelare
spel blir en bonus

Medlem

Exklusiva spel jag vill spela.

Medlem

För mig blir det en ps5. När beror dock helt på när nya god of war släpps samt hur ff16 kommer arta sig. Är intebhelt såld hittills av 16 då ja såg alldeles för mycket av ff15 i det o de var verkligen inte mitt typ av ff. Visst nya horizon ser bra ut ratchet med men inget jag köper en konsol för.

Medlem

Jag shoppar alltid konsoler eller grafikkort av en enda anledning; spelutbudet.

Medlem

Spelutbud och tjänster avgör såklart och där vinner Xbox för min del enkelt. Att hårdvaran är bättre, spelen billigare och att jag kan använda samma kontroller är bara en bonus.

Medlem

Såhär går mina tankar:
* XBOX Series X är snabbare
* XBOX Series X är snyggare
* XBOX Series X har större hårddisk
* XBOX har bättre spelpris med game pass

Så valet blir att köpa en PS5 för den har bättre spel.

Medlem

Har PC för gamepass.. då behövs inte en Xbox.. så blir Ps5 av den anledningen.

Nu samlar jag dock konsoler och spel så om den där med månadsavbetalning kommer till sverige, så kan det vara en lösning

KoP
Medlem

Först en Xbox Series X sedan en PS5 när det börjar droppa in intressanta exklusiva spel.

Medlem

Klart det blir ett ps5.
Orsaken är helt klart spelen.
Hade xbox haft fler tilltalande spel hade man ju köpt en sån också.

Medlem

Spelen, så om det blir någon blir det PS5.
Men med tanke på att PS3’an mest agerat mediaspelare och PS4’an knappt är använd borde det inte bli någon alls. Misstänker att jag kommer villhöva så småningom ändå dock


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

1. Den som är tystas.
2. Den som är kraftfullast.
3. Den som har skönast handkontroll.

Med det sagt så köper jag båda men vilken som blir min huvudkonsol sorterar jag ut som ovan.

Medlem

Självklart blir det Xbox, väntar bara att det går officiellt förhandsboka. Aldrig övervägt en PS. Spelar några spel, flesta finns ändå för båda, sen använder jag den som media center. Men självklart föredrar jag en som har windows som operativsystem. Men det måste bli en X series eftersom jag använder den även till film.

Jac
Medlem

Har både Xbox One X och PS 4 Pro idag. Så det är givet - det blir PS 5 och Series X i november. Det är otänkbart för mig att avstå exklusiva titlar.

Tänk att inte få spela The Last of Us?! Eller Halo?

Nej, jag vill inte vara utan något av dem.
Och inte vill jag tillhöra ett Playstation-fack eller ett Xbox dito.
Så det blir en av varje.

Medlem

Ps5, räknar med att Sony kommer regera spelmässigt denna generation också, samt att de satsat på en ny kontroll medans ms fortsätter med samma gamla skåpmat.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Är emot exklusiviteter och älskar gamepass ultimate då jag spelar både på konsoll och pc.
Så slipper jag köpa spel till barnen också.
Xbox series x om ett år. Köper aldrig nått direkt utan låter andra leta fram buggarna innan jag sätter tänderna i det.

Edit: Glömde bakåtkompabiliteten. den är ett måste.

Medlem

Xbox då man kan fortsätta att använda samma kontroller samt att PS kontrollers är för små för mina händer så man får kramp av att använda dem, samt att jag har haft alla tidigare Xbox lådor så det är bara naturligt att fortsätta på samma.

Inaktiv
Skrivet av Liquidedust:

PS5 för platform exclusives helt klart, Playstation har varit sjukt starka på den biten sedan slutet på PS3 eran.

Playstation har haft starka exklusiva spel ända sen ps1? Tekken och Final Fantasy är inga dåliga titlar t.ex.

Medlem

PS5 optiska, eftersom hon är 39 cm hög, 26 cm djup och 10,4 cm bred. Störst och sexigast, vilka kurvor!

Bara tanken på att hennes slot är redo för mina skivor är svårslaget!

Att foten dessutom är avtagbar är bara ren bonus!

123
Skriv svar