P3 Spel går i graven

Medlem

Tråkigt Har lyssnat på P3s spel-radio/podd-utbud sedan slutet av 90-talet. Först Syntax Error som del av programmet Frank, sen blev det ett eget program; sen var det väl uppehåll ett bra tag innan P3 Spel kom och tog tag i det

Detta visar ju bara ännu en gång att så gott som alla "gammel-media" nästan siktar på att undvika spel så mycket det bara går. Spel är ju så mycket mer nu än för 20-30 år sedan.

För det första är det ju spel den "medie-industrin" som omsätter mest pengar, så bara det borde ju rättfärdiga att det ska finnas mer, inte mindre (!!) bevakning av detta medium.

För det andra så finns det ju så många bottnar i utbudet i dag; allt från dussin-spel (precis som inom alla medier som film, musik, böcker) men även många guldkorn, kanske teknik-mässigt, även berättar- och story-mässigt. Med dagens teknik, och hur tänkandet kring spel har utvecklats upplever jag ofta mer känslor genom ett spel än en film, bok eller serie. En skräckfilm är aldrig lika skrämmande som att spela (speciellt i VR!) Resident Evil 7, ett actiondrama är aldrig lika stenhårt och känslosamt på samma gång som Last of Us 2, en actionfilm får aldrig min puls att höjas lika mycket som när man har en Marauder efter sig i Doom Eternal!

Nu kan man bara hoppas att de andra "Kultur-programmen" på SR, t.ex. Kulturnyheterna och P1 Kultur tar upp spel än mer; de pratar ofta om t.ex. TV-serier, men spel, där verkar gränsen gå

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Måste vara ett bra test: att de man gillade på P3 går till P4 med samma typ av innehåll.

I övrigt kan både förstå och inte förstå beslutet att lägga ner P3 Spel. Det märkligaste var egentligen att man strök det från tablån, och försökte göra det relevant på massa plattformar (förutom pod) som det är notoriskt svårt att bli stor mekaniskt på.

Jag har också varit lite avis på tiden de har kunnat lägga på en enskild speldokumentär. Att göra bra produktioner kräver både kunnande och massor av tid.

Det har tagits väldigt märkliga beslut inom "Public Service" sedan politikerna fick mer hållhake på dem i och med finansiering genom skattsedeln.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Redaktör
Skrivet av lajklajk:

8 miljarder i bidrag men lägger ner nåt som är intressant. Gillar deras podcasts, lyssnade just om fenomenet Hugo. Riktigt bra!

3 miljarder får SR i år, 8 miljarder är för all public service (SR, SVT, UR). Men ja, trist för medarbetarna och lyssnarna.


signatur
Medlem

Har lyssnat på alla deras dokumentärer, vissa både två och tre gånger. Så tycker givetvis att det är tråkigt att det kommer läggas ner.
Men deras nyhetsprogram har jag aldrig fastnat för, vet inte varför.

Medlem

Men det kan ju ändras i framtiden men har lyssnat på dom i radioformat i flera år sen tror ungefär förr förra året gick jag över till podden. Värst vad alla är emot spel då,har folk inte nåt bättre å göra än att klaga på spelvärlden när folk skjuts hit och dit

Medlem

De gick väl för bra för P3 Spel och tog all publik ifrån andra program så Public Service blev tvungna ge sig av med dem för att alla andra tråkiga program ska gå runt.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Skojar dom? P3 Spel är det sista programmet med anknytning till P3 som jag lyssnar på.
Lyssnade jättemycket förr när morgonpasset hade Matina Thun. Och dom sände bra humor som Deluxe och Mammas nya kille.
Och Christer i P3. Kanalen var ju kanon förr. Fattar inte vad dom håller på med.

Ja inte är det mycket kvar att lyssna på i poddformat ens. MP gästen emellanåt då jag inte orkar med alla förändringar genom åren i huvudprogrammet och eventuellt P3 historia, hatar dock tjejen som håller i det som planterar sina 2000 -tals åsikter i det feodala "ojämställda" samhället. Fy i helvete.
P3 spel har jag bara lyssnat på sporadiskt, men ett bra komplement ibland.

Skrivet av Håkan:

Vad P3 är för något nuförtiden, vet jag inte. Dom har ju ändrat så mycket. Något jag har tänkt på är hur alla programledare är i 40 års åldern och gör radio för 20-30 åringar. Dom verka inte kunna byta ut sina programledare till yngre förmågor utan fortsätter med samma som senaste 10-15 åren.

Ja och nej, de tenderar att bytas ut när de faller för åldersstrecket. Då det har varit unga förmågor tycker jag det har varit bedrövligt rent ut sagt i vissa program. Oftast fattar de ingenting om nånting. Det är väl en balansgång det där.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av mats:

Kan inte annat än hålla med! Speciellt den biten som handlar om 'ung gubbe' och 'lugnare tempo'. ^^
Sen har ju P4 Krister och Morgan på sin tablå. Tiderna förändras och inte fan blir man yngre...
/hälsningar från en av de 'unga gubbarna'

Haha underbart. Vi är nog inte ensamma heller;). Fint är det!

Medlem

Det var väl det här och UFO-podden som var nåt intressant från SR. Båda är nu nedlagda. Synd.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Ge mig namn på dessa poddar tack 🙂

Skrivet av Dunder:

Dropped Frames är väl den jag först kommer att tänka på, den jag lyssnar på mest.

Jag brukar kolla på Dropped Frames då det är en talkshow på Twitch. "Itmejp" är det som håller i den.

Medlem

Trist att bli arbetslös men den podden hade väl gjort sitt.

Medlem

Aldrig lyssnat på. Men sen P3... sista programmet med humor där var Riskradion

Ofi
Medlem

Verkligen tråkigt att höra. Deras dokumentärer är oftast väldigt intressanta och mycket välgjorda. Vad jag vet finns det inga andra som gjort något liknande. Åtminstone inte på svenska. Alla de som gnäller på SR i tråden hoppas jag har lyssnat på några av dessa innan de önskar livet ur P3 Spel.

Medlem

Tråkigt att de går i graven. Det var bra kvalité på de flesta dokumentärer och småmysigt att lyssna på nyhetspoddarna. Storhetstiden innan Annica slutade var ju ännu bättre dock. Lyssnade ikapp mig från första programmet för ett par år sedan samtidigt som jag drog igenom Grim Dawn, det är ett varmt minne jag kommer att bära med mig 💚
Rip P3 spel.

Medlem

Jag var knappt någon lyssnare. FZ fredag, täcker mitt behov idag mest. Tittar helst på kamerapoddar på Youtube med några få undantag.

Btw, finns det en FZ discord? Länk?

Medlem

Trist, kollade lite på deras twitchkanal förra året, de hade en hyffsad jargong. I övrigt så brukar jag oftast lyssna på P3 Dokumentär samt Historia samt Morgonpasset. Avskyr reklamradio, speciellt kring jul med 24h julmusik. Mix Megapol t ex kör ju typ "Best of Jul -94" på repeat i 6 veckor.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

P3 Spel är nog bäst vad gäller dokumentärer i spel Sverige. Särklassigt bäst på både djupet och i snacket. Väldigt mycket underhållningsvärde generellt, kunniga och roliga. Trist att de ska sluta men tror de kommer att fortsätta i annan form någon annanstans.

Medlem

Var mycket bättre innan när man kunde höra bland annat Angelica, Victor och Farez. Tappade charmen när de gjorde om formatet.

Medlem

For the greater good


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av ZeroSaberX:

"Nördigt" är helt klart den bästa podcasten för spel/film/tv-serier/comics. Lyssnar inte på något annat

Gillar också nördigt, enda podden om spel och film mm förutom fulkultur jag lyssnar på, och har nog lyssnat på alla avsnitt sen runt avsnitt 100. Men jag önskar att de ibland hade varit lite mer pålästa vad gäller spel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av aasecond:

Nu kan man bara hoppas att de andra "Kultur-programmen" på SR, t.ex. Kulturnyheterna och P1 Kultur tar upp spel än mer; de pratar ofta om t.ex. TV-serier, men spel, där verkar gränsen gå

Spel har aldrig varit "finkultur", så vi lär nog inte få se mer än små pliktskyldiga glimtar i program som Kulturnyheterna. T.o.m. Filmkrönikan plockade de ju bort (vilket mot slutet inte var någon större förlust, ärligt talat).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tråkigt, lyssnade varje vecka.
De var ett bra komplement till fz.se , då de pratade även lite allmänt vad som hänt i spelvärlden under senaste vecka, der gillade ja.
De tog även upp nyheter som inte direkt var spel, utan nyheter & händelser om community, företag i spelbranchen osv.

Hoppas de tre skapar en egen podd.

Min favoritdel av p3 spel var när Samson Wiklund gjorde ett inslag om undervattens och is banor....

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dajvan:

Jag var knappt någon lyssnare. FZ fredag, täcker mitt behov idag mest. Tittar helst på kamerapoddar på Youtube med några få undantag.

Btw, finns det en FZ discord? Länk?

https://www.fz.se/nyhet/274098-snacka-med-redaktionen-pa-var-...


signatur
Medlem

Jag har väl känt till att P3 spel finns men ärligt talat aldrig ens försökt lyssna då det är just P3. Jag lyssnar på någon form av podd från SR i princip nästan varje jobb-pass men just P3 orkar jag fan inte med.

Medlem

lyssna på sveriges radio? aldrig i livet

NuZ
Testpilot

Synd det här för P3 spel hade bra dokumentärer och relevanta ämnen. Var bra i tablån också. Men när de bara blev som pod och twitch etc. var det inte längre samma sak. Poddarna var väldigt bra gjorda men svårt att bli stor där.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Noterar hur många som kommenterar att P3 som helhelt inte behövs. Kom ihåg att du numera tvingas betala för public service oavsett om du använder det (som få gör) eller inte. Ett public service som sysslar med allt annat än vad som borde vara kärnverksamhet som nyhetsförmedling och samhällsinformation. PS i Sverige är en stöld.

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Och vad ska man lyssna på istället ? Jönsarna på reklamradiokanalerna ? Finns det nåt mer pinsamt än morronzoo eller de andra wannabe-clabbe ?

Nä, P3-spel var(är) grymt! Deras dokumentärer är ju höjden av kvalitet som visar hur riktiga proffs kan göra podcasts!

Jag tror du har citerat fel person.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

När fokus ofta låg på att det var viktigare att det var en stark kvinna i huvudroll eller liknande istället för själva spelkänslan så tappades totalt intresset för mig. Bra att skiten läggs ner, så kan fler politiskt neutrala spelmedier få mer fokus istället.

Medlem

Trist, gillar verkligen deras dokumentärer.

Skriv svar