Vissa Oculus Quest 2-köpare blir utelåsta från sina headsets p.g.a. Facebook

ELF
Medlem

Är bara fult gjort av dem att de kräver konto för att det ska fungera. Medför ingen som helst grundfunktion som måste finnas.
Ett vr headset ska mer eller mindre bara vara en dum enhet precis som en vanlig dator/tv skärm. (Syftar så klart inte på en smart tv)


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Får hoppas att det här korkade facebook-kravet slår tillbaka rejält, men med tanke på hur lite folk verkar bry sig så är väl det tveksamt, tyvärr...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tur att man slipper det bekymret, kommer aldrig skaffa Facebook. Så detta gör bara att jag går åt andra håll.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Visst är det så. Men om du inte ser problemet med att "behålla sina åsikter för sig själv", för att tillåtas använda en produkt, så vet jag inte hur jag skall få dig att förstå vad det faktiskt är och innebär.

jag tror du overdriver.
med det sagt, jag anvander inte facebook till sant sa det beror mig inte.
det ar samma regler pa youtube, twitter, twitch mm anda.

skriver fran VR nu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

det ar samma regler pa youtube, twitter, twitch mm anda.

Ointressant jämförelse eftersom man inte förlorar tillgång till hårdvara och spelbibliotek om man blir bannad från någon av de tjänsterna.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Ointressant jämförelse eftersom man inte förlorar tillgång till hårdvara och spelbibliotek om man blir bannad från någon av de tjänsterna.

Ja det kanske det är,
Men det dom som får problem får det ju åtgärdat av Oculus, det har dom gått ut med.
Och ska vi vara ärliga med varandra, det är inte så svårt att undvika att bli bannad från Facebook
Vet folk som har ett konto enbart för VR, facebook kontot används i övrigt inte, kollar man personens sida så är det helt tomt.

Men som sagt, börjar man trolla och sprida skit så får man väll förvänta sig att bli bannad, är man en sån person så är det ju bara att inte välja köpa ett Oculus VR-Headset.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ELF:

Är bara fult gjort av dem att de kräver konto för att det ska fungera. Medför ingen som helst grundfunktion som måste finnas.
Ett vr headset ska mer eller mindre bara vara en dum enhet precis som en vanlig dator/tv skärm. (Syftar så klart inte på en smart tv)

Nja du har missförstått.
ett VR-headset som Oculus Quest är inte en "dum enhet" som en datorskärm. Det är som en "VR-konsol/dator".
Man spelar på konsolen och gör allt ifrån den utan att använda en dator eller konsol.
Så jämför det med att du måste ha ett Xbox eller playstaion konto för dom konsolerna.
Med det sagt är det fullt möjligt att köra den mot dator också men det är som sagt inte "bara en skärm" man har på huvudet.
Jag rekomenderar dig att lära dig mer om VR om du inte har koll, det är en helt ny spelplan som öppnar sig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så Palmer Luckey erbjuder pengar för att jailbreaka produkten han själv grundat....har jag missat nåt i tidslinjen?

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Så Palmer Luckey erbjuder pengar för att jailbreaka produkten han själv grundat....har jag missat nåt i tidslinjen?

Palmer blev sparkad från Oculus och sa en gång i tiden att ett FB-konto aldrig skulle behövas för Oculus Rift, så det är väl kanske kopplat till det

Dax
Medlem

Inte så konstigt då folk skapar ett andra FB konto och det tillåts inte så då blir man ju självfallet bannad, inget konstigt med det.

Medlem

Med tanke på hur mycket skit som FB redan samlar på sig om sina användare så kan jag ju bara spekulera i hur mycket spännande information de kommer kunna samla på sig med hjälp av Oculus, och hur de kommer använda den.

får kväljningar av bara tanken.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Ja det var den delen jag tänkte.
Att ett avstängt fb konto ställer till det är för jävligt. (Men sen är frågan va fan de gjort så de lyckats bli avstängda)

Alla jag känner som blivit avstängda har suttit dag och natt och trollat och skrivit hatmeddelanden/politisk bajs. Känns väl som det borde finnas en god anledning om man nu blir avstängd och då kanske det är svårt att gnälla på det.

ELF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja du har missförstått.
ett VR-headset som Oculus Quest är inte en "dum enhet" som en datorskärm. Det är som en "VR-konsol/dator".
Man spelar på konsolen och gör allt ifrån den utan att använda en dator eller konsol.
Så jämför det med att du måste ha ett Xbox eller playstaion konto för dom konsolerna.
Med det sagt är det fullt möjligt att köra den mot dator också men det är som sagt inte "bara en skärm" man har på huvudet.
Jag rekomenderar dig att lära dig mer om VR om du inte har koll, det är en helt ny spelplan som öppnar sig

Mm, men då är inte det headsetet något för mig. Är bara ute efter ett som enbart agerar vr headset , inte egen konsol.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Mm, men då är inte det headsetet något för mig. Är bara ute efter ett som enbart agerar vr headset , inte egen konsol.

Så kan man förstås tycka. Och du är nog inte ensam att förstå fel
Fördelarna är att du behöver inte vara vid din dator/konsol när du vill köra VR.
Tyvärr är Oculus Quest 2 det enda alternativet som finns idag.

HTC och Pico har stand alone headsets men det är mer för asiatiska marknaden och enterprise.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Får lite känsla av Watch Dog spelen, där stora företag har koll på vad du gör hela tiden. Kanske borde starta en liknande klan som dedsec?👌 😁

Medlem

Sååååå glad att jag köpte en valve index. Skulle aldrig köpa oculus skärpet.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Alla jag känner som blivit avstängda har suttit dag och natt och trollat och skrivit hatmeddelanden/politisk bajs. Känns väl som det borde finnas en god anledning om man nu blir avstängd och då kanske det är svårt att gnälla på det.

Jo men är det att kontot blivit helt avstängd eller har de bara fått temporär avstängning? Temporär är inte så otroligt svårt att få - men att få hela kontot raderat är en annan sak.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Sååååå glad att jag köpte en calve index. Skulle aldrig köpa oculus skärpet.

🤣 Säger uppenbarligen någon som aldrig kört trådlöst. Säg till när du kan ta med din Index vart som helst och köra på vilken yta som helst. Kanske inte ens ha några gränser så du kan köra utomhus på en jättestoryta och går runt fysiskt i dina favvospel. Nä, tänkte väl det...

Angående Facebook krav, so what? Är alla sååååå himla rädda om sin kära data nuförtiden? Sverige, landet där man inte vill sätta upp kameror för att brottslingar och annat avskum inte ska bli kränkta...

Tragiskt

Hail Oculus Quest!

Medlem
Skrivet av Hussmannus:

🤣 Säger uppenbarligen någon som aldrig kört trådlöst. Säg till när du kan ta med din Index vart som helst och köra på vilken yta som helst. Kanske inte ens ha några gränser så du kan köra utomhus på en jättestoryta och går runt fysiskt i dina favvospel. Nä, tänkte väl det...

Angående Facebook krav, so what? Är alla sååååå himla rädda om sin kära data nuförtiden? Sverige, landet där man inte vill sätta upp kameror för att brottslingar och annat avskum inte ska bli kränkta...

Tragiskt

Hail Oculus Quest!

Skulle gissa på att det är en extreeeeemt liten mängd användare som kommer köpa VR och sen springa runt utomhus

Antagligen för de allra flesta är det ingen större skillnad på trådade varianter och en trådlös som Quest.

Sen att somliga har denna inställningen till sin "data" är väldigt tråkigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

ELF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så kan man förstås tycka. Och du är nog inte ensam att förstå fel
Fördelarna är att du behöver inte vara vid din dator/konsol när du vill köra VR.
Tyvärr är Oculus Quest 2 det enda alternativet som finns idag.

HTC och Pico har stand alone headsets men det är mer för asiatiska marknaden och enterprise.

Förstå fel?
Har jag en dator så vill jag ju inte bettala extra för en stand-alone enhet. Då låter jag ju självklart datorn sköta jobbet.
Men säger inte att de som vill köra allt på bara headsetet inte får det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Förstå fel?
Har jag en dator så vill jag ju inte bettala extra för en stand-alone enhet. Då låter jag ju självklart datorn sköta jobbet.
Men säger inte att de som vill köra allt på bara headsetet inte får det.

Men quest kostar mycket mindre än alla bra pcvr headset, kan köra pcvr spel trådat eller trådlöst och standalone quest spel...
Så man betalar mycket mindre och inte mer för mer funktionalitet

Medlem

Jag har ett Facebookkonto som jag kollar till en gång i månaden eller så men jag tycker ändå att det är fel väg att gå.
Påminner lite om när Xbox One skulle lanseras och MS sa att man var tvungen att verifiera sig online en gång per dygn för att kunna spela på konsolen. Något som jag tror är en av anledningarna till att Xboxen hamnade efter PS4 i popularitet.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tråden rensad på politiskt trams som inte har med saken att göra.

Får man fråga vad det var för politiskt trams som rensats bort?
Jag menar hela artikeln bygger på faktumet att en del blir bannade från Facebook, något som man eventuellt kan bli om man har "fel" åsikter eller politisk åskådning.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Hussmannus:

🤣 Säger uppenbarligen någon som aldrig kört trådlöst. Säg till när du kan ta med din Index vart som helst och köra på vilken yta som helst. Kanske inte ens ha några gränser så du kan köra utomhus på en jättestoryta och går runt fysiskt i dina favvospel. Nä, tänkte väl det...

Angående Facebook krav, so what? Är alla sååååå himla rädda om sin kära data nuförtiden? Sverige, landet där man inte vill sätta upp kameror för att brottslingar och annat avskum inte ska bli kränkta...

Tragiskt

Hail Oculus Quest!

Oculus quest ska tydligen inte fungera i direkt dagsljus, så köra utomhus på en fotbollsplan är nog inte att tänka på

Avstängd
Skrivet av KnäckeHäxan:

Oculus quest ska tydligen inte fungera i direkt dagsljus, så köra utomhus på en fotbollsplan är nog inte att tänka på

Att köra utomhus när det är molnigt/mulet går utmärkt.
Har själv kört utomhus på min terrass i somras (i skuggan av huset) och på fotbollsplan när det varit lite mulet.
Så det är nog att tänka på.
Finns ju även inomhus-tennisbanor och hela gymnastiksalar man kan boka om man vill lattja runt helt fritt


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Skulle gissa på att det är en extreeeeemt liten mängd användare som kommer köpa VR och sen springa runt utomhus

Antagligen för de allra flesta är det ingen större skillnad på trådade varianter och en trådlös som Quest.

Sen att somliga har denna inställningen till sin "data" är väldigt tråkigt.

Även om man kör inomhus så är trådlösheten en stor sak för att göra den tillgänglig och rolig att använda. Ju fler grunkor du måste använda och inställningar göra, desto mindre sannolikt är det att du orkar ge dig in i VR. Starta upp dator, koppla in strömmen till lighthouse, kalibrera spelytan osv. går efter några månader fetbort jämfört med att bara dra på sig headsetet och vara inne i VR direkt

Skrivet av ELF:

Förstå fel?
Har jag en dator så vill jag ju inte bettala extra för en stand-alone enhet. Då låter jag ju självklart datorn sköta jobbet.
Men säger inte att de som vill köra allt på bara headsetet inte får det.

Du betalar inte extra eftersom den är billigare än alla alternativ, antagligen pga kraftiga subventioner

Medlem
Skrivet av Hussmannus:

Angående Facebook krav, so what? Är alla sååååå himla rädda om sin kära data nuförtiden? Sverige, landet där man inte vill sätta upp kameror för att brottslingar och annat avskum inte ska bli kränkta...

Tragiskt

Hail Oculus Quest!

Skrämmande resonemang. Vi kan hitta på ett potentiellt exempel;

Du är ett stort fan av Manga-porr och om 3 år så går staten ut med att Kina har gömt hemliga budskap och genom hypnos kan få människor som tittar att begå hemska våldshandlingar i sömnen. Därför blir Manga-porr olagligt och alla som tittar på sånt riskerar fängelse i 2 år. Eftersom straffskalan hamnar på 2 år så kan åklagare och polis få rätt att genomsöka din dator på distans, installera trojaner för att övervaka så du inte tittar på Manga-porr och kanske rent av "flagga" dig som potentiell sexualförbrytare eller våldsbejakare och därför får du exempelvis inte ta körkort, resa till USA eller skaffa vapenlicens om du vill ut och jaga med din farfar. Det läskiga är väl att även om du inte tittat på Manga-porr på flera år så finns ändå din historia av missbrukande av Manga-porr kvar i arkiven och det kan potentiellt visa sig när din nya arbetsgivare begär ett utdrag ur brottsregistret. Det var det jobbet det..

Så visst, det är bara gängkriminella och pedofiler som har något att förlora på övervakning och det är ju enbart positivt! Men imorgon kanske du anses vara gängkriminell bara för att du kollat på Manga-porr som ett kriminellt gäng streamat på sin hemsida. Men det är det väl värt för att kunna få alla "Achievements"..

Medlem
Skrivet av Abominable:

Skrämmande resonemang. Vi kan hitta på ett potentiellt exempel;

Du är ett stort fan av Manga-porr och om 3 år så går staten ut med att Kina har gömt hemliga budskap och genom hypnos kan få människor som tittar att begå hemska våldshandlingar i sömnen. Därför blir Manga-porr olagligt och alla som tittar på sånt riskerar fängelse i 2 år. Eftersom straffskalan hamnar på 2 år så kan åklagare och polis få rätt att genomsöka din dator på distans, installera trojaner för att övervaka så du inte tittar på Manga-porr och kanske rent av "flagga" dig som potentiell sexualförbrytare eller våldsbejakare och därför får du exempelvis inte ta körkort, resa till USA eller skaffa vapenlicens om du vill ut och jaga med din farfar. Det läskiga är väl att även om du inte tittat på Manga-porr på flera år så finns ändå din historia av missbrukande av Manga-porr kvar i arkiven och det kan potentiellt visa sig när din nya arbetsgivare begär ett utdrag ur brottsregistret. Det var det jobbet det..

Så visst, det är bara gängkriminella och pedofiler som har något att förlora på övervakning och det är ju enbart positivt! Men imorgon kanske du anses vara gängkriminell bara för att du kollat på Manga-porr som ett kriminellt gäng streamat på sin hemsida. Men det är det väl värt för att kunna få alla "Achievements"..

Hoppas du undviker alla googles tjänster och kör med trackingblockerare med en sådan foliehatt

Medlem
Skrivet av ELF:

Förstå fel?
Har jag en dator så vill jag ju inte bettala extra för en stand-alone enhet. Då låter jag ju självklart datorn sköta jobbet.
Men säger inte att de som vill köra allt på bara headsetet inte får det.

Ja, jag förstod det som att du inte förstod vad Oculus Quest var för sorts VR.
Ja man kan vilja ha ett riktigt PCVR det förstår jag mycket väl, har haft ett sånt jag också.

Men vi kan väll säga precis som Nintendo switch är populärt, bla pga att man kan köra den både stationärt och bärbart är Oculus Quest populär för att man kan kör den både stand alone och PCVR.
Trådlösa friheten är också nått som inte riktigt går att jämföra, ja det är väll om man takmonterar sin kabel med ett upphängningssystem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mirage:

Trolla och sprida skit = sprida sanningen i vissa fall. Se senaste veckan när republikaner fick konton avstängda från Twitter, samt både facebook och twitter blockerade att man delade en artikel från NYPost (gammelmedia) som inte var bra för Biden.

Så nej, det är inte trollning, det är åsiktsregistrering och åsiktskorridor alá grande.

Ja alltså man kanske inte ska hålla på med det då, jag tror inte republikaner som blir bannade bryr sig ärligt eller ens tänker köra Oculus Quest på dom kontona.

Men jag försvarar inte Facebook, tycker inte det är en rumsren plattform.
Som jag sa tidigare, vill man ha stand alone VR så är Oculus Quest 2 idag enda alternativet.
HTC och Pico är enda som har riktiga alternativ men det är bara för den asiatiska och enterprise marknaden.
Annars är det skräpig mobil VR som inte alls är nått i jämförelse


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar