Snabbkollen – Kommer högre priser på nextgen-spel påverka dina köpvanor?

Ambassadör
Xbox

Xbox Game Pass.

Nuff said.


signatur

Jump in.

Medlem

Påverkar inget, eftersom jag inte köper nextgen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Påverkar inget, eftersom jag inte köper nextgen.

Jag fatter inte ens att det kallas nextgen

Medlem

Rent spontant, ja. Tror att jag kommer vara mer kräsen och främst satsa på de stora exklusiva spelen (givet en högre genomsnittlig prisnivå).


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Köper aldrig spel för €60 nuförtiden, eller ens €50. Avvaktar tills priset sjunker en aning. €40 är min smärtgräns.
Suger lite att jag inte kommer spela Cyberpunk 2077 på release men äsch, det försvinner ingenvart så jag klarar mig! Har dessutom en jävla backlog i November...

Är dessutom sjukt nöjd med Game Pass.

Medlem

Köper kanske 3 spel om året direkt vid release så självklart är ett högre pris inget att gråta om.

Medlem

Är priset högre, så är andrahandsvärdet högre på tradera med, så det blir ingen större skillnad.

Med PS5 blir det nog väldigt många spel på skiva, då jag kan kosta på mig ett skivbyte när laddtiderna är så trevliga och jag kör oftast bara ett spel i taget. Kommer nog tjäna in den extra kostnaden för optiska PS5 på första året om de digitala priserna blir fantasipris.

De spel jag vet att jag kommer behålla för alltid kan man slå på med special edition med steelbox och en figur till hyllan. Det gör man typ tre gånger per generation, så inte så stor skillnad där heller.

Klart blir det väl digitala spel med, men inte dag ett, utan snarare på de största reorna. Sen de som ingår i plus då, vilket ofta är rätt bra spel.

Medlem

Mina inköp på PC har inget med priserna på konsolspelen att göra, de får vara hur dyra eller billiga som helst. Skulle däremot pc-spelen ränna iväg mot 800kr så blir det nog mer f2p för min del och färre köp av AAA-lir. Det fick bli "fortsätter som vanligt", 0% konsolspel.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det har dock inte Microsoft sagt. De har sagt att next gen spels prissättning är "komplicerat". Microsoft har dock inget riktigt nextgen spel som släpps anytime soon så de behöver inte sätta något pris ännu. Deras titlar som släpps nu är last gen titlar som sedan kommer ha en i de flesta fall gratis uppdatering till next gen när en sådan patch finns via deras "smart delivery". Men de har inte uttalat sig om vad next gen titlar kommer kosta nyköpta.

Källa: https://www.gamesradar.com/xboxs-marketing-boss-says-next-gen...

Eurogamers slutsats på området sade det bäst.

https://www.eurogamer.net/articles/2020-10-01-we-need-to-talk...

Tack! Det är nog jag som minns fel helt klart.

Fick för mig att jag läste det i intervjun med Spencer i fredags i Kotaku, men när jag läser om den nu så ser jag att du har nog rätt.

https://kotaku.com/xbox-boss-phil-spencer-on-series-x-launch-...

Mitt minne som spökade. Sorry!

Själv så är det i nästan aldrig jag betalar fullpris för några spel. Väntar oftast tills de kommer på rea, eller till Game Pass (tack och lov för den tjänsten!). Så inget som påverkar mig alls egentligen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

800 kronor är brutalt, avrundas mentalt till tusenlappen på samma sätt som 600 avrundas till en femhundralapp. Köpte princip aldrig spel för 600 heller så det kommer väl mer påverka mig indirekt när rea-priserna är baserade på start-priset.

Tycker hur som helst att få till inga spel är värda sådana summor och det ska bli intressant att följa hur det här slutar.

Medlem
Skrivet av Sille:

Jag fatter inte ens att det kallas nextgen

För att konsolerna tillhör nästa generation?

Medlem

Kommer fortsätta att handla när dom kör Halloween deals, julrea, Februari froza, vårrea, sommarrea, höstrea, veckans erbjudande, månadens erbjudande, jubileums erbjudanden osv. Det med PlayStation Plus eller PS Now och Xbox Game Pass där dom bokstavligen slänger spel efter mig fortare än vad jag hinner spela klart 😁 Köper fullpris spel ca 1-3 gånger per år så 800kr kommer inte att påverka mig nämnvärt.

Medlem

Är extremt få spel jag köper på release då backloggen alltid är välfylld.

Den enda påverkan är väl om man får en konsol vid release, då har man inte så mycket annat val än att köpa första spelet till fullpris...

Däremot så talar ju detta också för att köpa disc-versionen, idioti att låsa in sig i ett digitalt ekosystem med mindre sannolikhet för sänkta priser och utan begagnatmarknaden...

Medlem

Jag skulle bara må bra av att lägga mer energi på färre spel. Just nu är jag väldigt dålig på att spela klart alla spel och vissa spel jsg köpt har jag helt enkelt inte tid med alls. Ska försöka spela klart så mycket ps4 spel jag kan nu på ps5an. Och ps3an eftersom jag har 2 tv apparater nu. Så kanske jag kan börja och spela klart Ni nu kuni tex.

Medlem
Skrivet av Exxo:

För att konsolerna tillhör nästa generation?

men launch spelen är ju ett skämt, motiverar inte ens ett köp i nuläget...

Medlem

Är sällan logiskt eller rationellt vettigt att köpa någon enda konsol på launchdagen.

Buggiga system, oväntade hårdvaruproblem i första batcherna, priset är som allra högst, och väldigt lite optimerade spel som finns tillgängliga.

Jag gör nog som vanligt och "campar" och väntar 1-2 år tills att jag överväger nytt konsolköp. Brukar då passa på vid reor som tex. BF eller nyårsreor.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

På ett sätt är det bra om det blir dyrare, jag har grova problem med mina impulsköp, runt 800 kr så funderar jag ett par tre fyra gånger i alla fall, läser på osv.

Nextgen konsol brukar jag köpa 1-2 år efter release

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men launch spelen är ju ett skämt, motiverar inte ens ett köp i nuläget...

Nej så är det.

Man kan gott avvakta med köp tills nästa år någon gång.

Avstängd

Högkvalitativa spel, som Sony är kända för, betalar jag gärna för att spela. Prenumerationstjänsterna får stå för kvantiteten


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Högkvalitativa spel, som Sony är kända för, betalar jag gärna för att spela.

Köper du bara spel som Sony själva gjort?

Skrivet av Checker:

Prenumerationstjänsterna får stå för kvantiteten

Skall du komplettera med Game Pass?

De har faktiskt riktigt bra kvalitet!

Eller är det någon annan prenumerationstjänsten du kör med, eller tänkt att skaffa?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Köper du bara spel som Sony själva gjort?

Skall du komplettera med Game Pass?

De har faktiskt riktigt bra kvalitet!

Eller är det någon annan prenumerationstjänsten du kör med, eller tänkt att skaffa?

Du är smart nog att veta vad jag menar.

Finns många tjänster att välja på. och fler lär det bli.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Jag köper väldigt få spel nu när Xbox Game Pass är så billigt och ger så mycket.
Senaste spelet jag betalade standardpris separat för är COD MW.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Checker:

Du är smart nog att veta vad jag menar.

Finns många tjänster att välja på. och fler lär det bli.

Nej, jag är varken tankeläsare eller så smart (till mitt försvar var det dessutom väldigt otydligt/kryptiskt) .

Är det EAs tjänst du tänker på?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Tror inte jag kommer köpa fler eller färre spel på konsol har man ju alltid möjligheten att sälja spelet om man ångrar sig efter 5 timmar. (köper alla dyra spel på skiva för att ha den möjligheten)

Skrivet av SWEBarb:

men launch spelen är ju ett skämt, motiverar inte ens ett köp i nuläget...

Du får ju förbättrad prestanda i de flesta (kanske alla?) gamla också.
Många spel går ju från nästan o spelbara till trevliga när man går från 20-30 fps till stabila 60.
Enligt mig finns det mer anledningar att skaffa dagens next gen tidigt än ps4/xone de hade också rätt tråkiga dag 1 spel.

Avstängd
Skrivet av martinot:

Nej, jag är varken tankeläsare eller så smart (till mitt försvar var det dessutom väldigt otydligt/kryptiskt) .

Är det EAs tjänst du tänker på?

1. Playstation exklusiva spel som jag menar.
2. Exempelvis; Psnow, EA Play, Uplay+, Humble choice, gamepass, viveport infinity, amazon prime
Bara EA Play jag kör just nu, men alternativen finns

Men låt mig gissa... Jag får inte uttala mig om sådant jag inte betalar för för tillfället.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Köpte bara en handfull spel till PS4, lär endast bli 3-4 PS5-exklusiviteter till konsol i framtiden. Köper allt annat på Steam-reor och Humble Monthly.

Medlem
Skrivet av Checker:

2. Exempelvis; Psnow, EA Play, Uplay+, Humble choice, gamepass, viveport infinity, amazon prime
Bara EA Play jag kör just nu, men alternativen finns

Men låt mig gissa... Jag får inte uttala mig om sådant jag inte betalar för för tillfället.

Du får uttala dig om vad du vill. Är bara festligt när du ibland är så himla orolig för Xbox, och tjänsterna där, trots att du inte tänkt att använda de, men det är ju nästan lite gulligt av dig att vara så omtänksam om oss andra. 😍

Gällande spel; är det bara Sonys egna spel som du köper?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Köper i princip bara ps-exklusiva spel plus några fåtal som jag redan på förhand vet att jag kommer gilla, typ from softwares alla spel, och de brukar vara värda fullpris, 800 eller 600 påverkar mig inte det minsta.

Avstängd
Skrivet av martinot:

Gällande spel; är det bara Sonys egna spel som du köper?

Jag köper det jag gillar. Har gillat väldigt många playstation exklusiva genom tiderna.

Köper jag endast exklusiva? Nej. Köper jag endast Sonys egna spel? Nej. Använder jag mig ibland av diverse prenumerationstjänster? Ja.

Varför är du så orolig över vad jag köper och använder mig av för tjänster hela tiden?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Var bara lite nyfiken då du skrev "Högkvalitativa spel, som Sony är kända för, betalar jag gärna för att spela."

Så trodde därmed att du endast köpte spel som Sony själva producerat.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar