Sony bekräftar: Ingen möjligheter att utöka interna lagringen i Playstation 5 vid lansering

Robot
Sony bekräftar: Ingen möjligheter att utöka interna lagringen i Playstation 5 vid lansering

Det var inte bara själva kompatibilitetslistan som skulle dröja.

#playstation-5


Medlem

Känns inte helt oväntat då det är ganska specifika krav på vilka SSD som kommer fungera.

Medlem

Känns väl helt ok. Varför ska man köpa lagring innan man ens använt den interna? Lagring kommer ju droppa i pris hela tiden. Kanske väldigt mycket med.

Avstängd

Helt förnuftigt.
Slippa alla dessa hemma-pulare som stoppar i random NVMe köpta för något år sedan för att sen klaga på att det inte fungerar eller att prestandan är urusel och fanboys och olika media snappar upp det och målar fan på väggen


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Känns väl helt ok. Varför ska man köpa lagring innan man ens använt den interna? Lagring kommer ju droppa i pris hela tiden. Kanske väldigt mycket med.

De där tillgängliga 664 GB kommer ju ta slut direkt. Så det hade ju varit bra om det fanns alternativ för utökning vid lansering.

Skägg.
10 Chambers

Frågan är vad priserna blir. Just nu är det väl bara WD Black SN850 som någorlunda matchar PS5, där priserna nästan är på samma nivå som Seagates lösning till Xbox.


signatur
Medlem

Tycker det varit ganska många negativa nyheter gällande PS5 på sistone, undrar hur mycket det kommer spegla sig i slutbetygen.

Förmodligen ingenting.

(5/5)

Medlem

Inte som om att det finns så mycket nya spel att fylla den med...

Medlem

Ser inte några problem här... Det är ju ändå bara spel som är utformade för PS5 och dess specifika lagringsteknik som kommer nå optimala hastigheter. Om man har en massa PS4-spel och bara måååååste ha 5-10 spel installerade som tar upp det befintliga lagringsutrymmet i konsolen så får man helt enkelt koppla in en extern hårddisk. Betydligt snabbare än att ladda ned på nytt, och definitivt billigare än att köpa utökad internlagring till PS5(eller Xbox series X/S) när det väl släpps, lagringen kostar nästan lika mycket som halva konsolen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker det varit ganska många negativa nyheter gällande PS5 på sistone, undrar hur mycket det kommer spegla sig i slutbetygen.

Förmodligen ingenting.

(5/5)

Framförallt upplever jag det som att Playstation, som inledde sjukt starkt med sjukt djupgående Cerny-snack, tappade lite momentum i informationsflödet på sluttampen. Det blir förhoppningvis bra mycket bättre nu när recensionerna är på väg.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Frågan är vad priserna blir. Just nu är det väl bara WD Black SN850 som någorlunda matchar PS5, där priserna nästan är på samma nivå som Seagates lösning till Xbox.

Jag förutspår att de kommer starta så men falla snabbare i pris än för xbox, men länge vara kostsamt.
Och dessutom kommer det gå att köpa mindre och större diskar än 1 TB. Så för de med djup plånbok kommer 2 TB sitta fint.

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker det varit ganska många negativa nyheter gällande PS5 på sistone, undrar hur mycket det kommer spegla sig i slutbetygen.

Förmodligen ingenting.

(5/5)

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Framförallt upplever jag det som att Playstation, som inledde sjukt starkt med sjukt djupgående Cerny-snack, tappade lite momentum i informationsflödet på sluttampen. Det blir förhoppningvis bra mycket bättre nu när recensionerna är på väg.

Ja PS5 har ju inte haft samma momentum i reklamen. Men de har fått mycket av föregångaren också. Men det är ju lite typiskt Japanska företag det att vara tyst också.

Haha ja troligen får den 5/5 för Sony har väl aldrig misslyckats. Dock är det ju lika torrt denna release som PS3 när den kom. Behövs mer spel men det är ju kanske inte så konstigt när Covid härjar.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Checker:

Helt förnuftigt.
Slippa alla dessa hemma-pulare som stoppar i random NVMe köpta för något år sedan för att sen klaga på att det inte fungerar eller att prestandan är urusel och fanboys och olika media snappar upp det och målar fan på väggen

Jag tror Sony kommer lägga in en lista över godkända diskar så konsollen kommer vägra använda för långsamma diskat. Eller möjligen att de går ner i "PS4-läge" om de inte är med på listan så du inte kan installera PS5-spel till dem.

Annars komemr de få så mycket problem med just det du nämner.

Avstängd
Skrivet av fooobar:

Jag tror Sony kommer lägga in en lista över godkända diskar så konsollen kommer vägra använda för långsamma diskat. Eller möjligen att de går ner i "PS4-läge" om de inte är med på listan så du inte kan installera PS5-spel till dem.

Annars komemr de få så mycket problem med just det du nämner.

Jepp. Godkända diskar kommer troligtvis ha Vendor samt Device hårdvaru ID inpatchade i Ps5an så att det helt enkelt inte kan gå fel


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

600gb...det är ju typ 3-4 spel nu för tiden. Tur man slutat köpa konsoler. Mina 35 spel på Stadia tar upp 0gb

Medlem
Skrivet av robbis:

600gb...det är ju typ 3-4 spel nu för tiden. Tur man slutat köpa konsoler. Mina 35 spel på Stadia tar upp 0gb

Närmare 10-20..

De flesta spel tar runt 50gb

Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha ja troligen får den 5/5 för Sony har väl aldrig misslyckats. Dock är det ju lika torrt denna release som PS3 när den kom. Behövs mer spel men det är ju kanske inte så konstigt när Covid härjar.

Sony kommer undan med i stort sett vadsomhelst eftersom de är just Sony. Hoppas recensenterna lyckas hålla sig någorlunda opartiska.

Är dock skeptisk till det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Sony kommer undan med i stort sett vadsomhelst eftersom de är just Sony. Hoppas recensenterna lyckas hålla sig någorlunda opartiska.

Är dock skeptisk till det.

Haha ibland känns det så (med foliehatten på) men Sony gör mycket rätt också som tilltalar kunderna. MS har blivit väldigt bra på bara några år. Innan det så strunta de nästan helt i oss. Nu känner iaf jag att MS har övertaget i att lyssna på kunderna, hårdvara och tjänster. Bara spel som saknas och ett 3e personsäventyr behövs för det gillar kunderna och där är Sony urstarka. Ett förfinat Rysen med realtidsstrider <3


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Finns ju inga möjligheter att ens få konsolen vid lansering, så skulle väl säga att detta är ett av deras minsta problem


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Sony kommer undan med i stort sett vadsomhelst eftersom de är just Sony. Hoppas recensenterna lyckas hålla sig någorlunda opartiska.

Är dock skeptisk till det.

Med tanken på den kommentaren och din profilbild så kommer du nog anse att ett bra betyg betyder att dom är partiska.

Medlem
Skrivet av robbis:

600gb...det är ju typ 3-4 spel nu för tiden. Tur man slutat köpa konsoler. Mina 35 spel på Stadia tar upp 0gb

Jag skulle på riktigt vara rädd att de lade ner tjänsten helt plötsligt. Google är ganska aggressiv på sånt.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Med tanken på den kommentaren och din profilbild så kommer du nog anse att ett bra betyg betyder att dom är partiska.

Är fullständigt övertygad om att PS5 både kommer få och förtjänar bra betyg. Är helt klart en mycket bra konsol av det man fått se och höra hittills. Inget snack om saken. Kommer förmodligen köpa en själv, om 2-3 år eller så när priset gått ner.

Med det sagt måste det även finnas ett visst mått av sans och balans, något jag tror kommer utebli när recensionerna väl landar.

Den som lever får se.

Medlem

De PS4-spel som blivit patchade för den nya komprimeringstekniken Oodle Texture, som Sony köpt till både PS4 och PS5, har minskat spelen rätt rejält i storlek. Även laddtider har blivit bättre på PS4.

Kraken decodern i PS5 gör det jobbet ännu bättre. Spel som tidigare låg på 200GB installeras i sin komprimerade form på PS5 och tar då endast upp 100 GB, för att ta ett extremt exempel. De flesta spelen går idag inte över 50GB, vilket då skulle bli 25GB.

Så det gamla sättet att mäta spelstorlek blir lite fel med PS5, som då närmare motsvarade 1200gb på PS4, om man räknar på det rättvist.

Dessutom behöver man inte längre upprepa assets 100 gånger för att få snabbare söktid på den mekaniska disken. Med SSD blir spelen naturligt mindre redan från start, vilket ytterligare gör det knasigt att jämföra rakt av.

Så glöm det där med att PS5 bara skulle rymma tre till fyra spel. När det väl börjar bli trångt så kommer det finnas tillräckligt snabba SSD att ploppa i PS5. Sen behöver man ju inte ha alla spel installerade, hur många spelar närmare tio spel samtidigt?

För de allra flesta blir en expansion nu då i början ganska onödigt.
.
.
.

Googla detta om ni vill veta mera:
PS5: How Oodle Kraken and Oodle Texture supercharge its IO system

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Är fullständigt övertygad om att PS5 både kommer få och förtjänar bra betyg. Är helt klart en mycket bra konsol av det man fått se och höra hittills. Inget snack om saken. Kommer förmodligen köpa en själv, om 2-3 år eller så när priset gått ner.

Med det sagt måste det även finnas ett visst mått av sans och balans, något jag tror kommer utebli när recensionerna väl landar.

Den som lever får se.

Finns ingenting som tyder på att recensionen skulle vara opartisk, låter jättekonstigt att utgå ifrån att den ska vara det, och lite motsägelsefullt också. Du säger att den förtjänar ett bra betyg och att det är en bra konsol men samtidigt flaggar du för att du kommer vara missnöjd om den skulle få ett bra betyg.

Som jag ser det finns det väldigt få saker att vara missnöjd med både när det gäller Series X och Playstation 5, både Sony och Microsoft har gjort ett riktigt bra jobb med sina konsoler och närmsta 2-3 åren kommer nog vara en riktigt bra tid för oss gamers oavsett vilket format vi väljer att spela på.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Finns ingenting som tyder på att recensionen skulle vara opartisk, låter jättekonstigt att utgå ifrån att den ska vara det, och lite motsägelsefullt också. Du säger att den förtjänar ett bra betyg och att det är en bra konsol men samtidigt flaggar du för att du kommer vara missnöjd om den skulle få ett bra betyg.

Som jag ser det finns det väldigt få saker att vara missnöjd med både när det gäller Series X och Playstation 5, både Sony och Microsoft har gjort ett riktigt bra jobb med sina konsoler och närmsta 2-3 åren kommer nog vara en riktigt bra tid för oss gamers oavsett vilket format vi väljer att spela på.

Jag skulle inte alls bli missnöjd om PS5 får bra betyg, jag säger ju själv att den förtjänar det. Det intressanta är ju hur pass bra betyg, men det lär vi väl få veta inom några dagar.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag skulle på riktigt vara rädd att de lade ner tjänsten helt plötsligt. Google är ganska aggressiv på sånt.

Lite off-topic men Google är in speciellt aggressiva på betaltjänster däremot gratistjänster dumpar de hejvilt.
Stadia blir just nu bättre och bättre och jag hoppas och tror den kommer ge plus i deras kassa snart, kontra investeringar.

Ser dock fram emot PS5 och har en extern NVME disk via USB-C. Hoppas den går att använda till PS5 om det skulle behövas.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag skulle inte alls bli missnöjd om PS5 får bra betyg, jag säger ju själv att den förtjänar det. Det intressanta är ju hur pass bra betyg, men det lär vi väl få veta inom några dagar.

Vi borde kanske få veta idag runt 2 tiden enligt en läcka.
Någon reviewer som tweetade att det är 8AM. Internetdetektiver hittade att killen som tweetade är bosatt i Brooklyn vilket skulle betyda EST som tidszon. 8AM EST = 14:00 svensk tid.

@Carl Johansson-Sundelius: Blinka 2 gånger om det stämmer

Tiden kan ju vara lite off, däremot så har denna veckas "PS, I Love You XOXO" pod-avsnitt som vanligtvis sänds på torsdagar av någon outgrundlig anledning blivit flyttad till idag istället. Så vi får nog vänta oss recensioner, eller i alla fall, mycket mer information senare idag.

Tydligen samma sak med IGNs pod Beyond! - Flyttad från onsdag till "längre fram i veckan"


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vi borde kanske få veta idag runt 2 tiden enligt en läcka.
Någon reviewer som tweetade att det är 8AM. Internetdetektiver hittade att killen som tweetade är bosatt i Brooklyn vilket skulle betyda EST som tidszon. 8AM EST = 14:00 svensk tid.

@Carl Johansson-Sundelius: Blinka 2 gånger om det stämmer

Svenska GR kläckte ur sig redan igår att det är 14:00 som gäller - inklusive Miles Morales-recension.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Svenska GR kläckte ur sig redan igår att det är 14:00 som gäller - inklusive Miles Morales-recension.

Ah ok... Gillar verkligen inte GR så håller mig undan därifrån så mycket det bara går.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Taskman:

Lite off-topic men Google är in speciellt aggressiva på betaltjänster däremot gratistjänster dumpar de hejvilt.
Stadia blir just nu bättre och bättre och jag hoppas och tror den kommer ge plus i deras kassa snart, kontra investeringar.

Ser dock fram emot PS5 och har en extern NVME disk via USB-C. Hoppas den går att använda till PS5 om det skulle behövas.

För PS4 spel är det nog inga problem. Själv kör jag Usb3 SSD i ps4 för tillfället men blir nog en NVMe USB framöver.

Speed is king


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

12
Skriv svar