Microsoft ska vara sugna på att köpa japanska utvecklare, "stora som små"

Robot
Microsoft ska vara sugna på att köpa japanska utvecklare, "stora som små"
Medlem

Är det ens värt att satsa att bli stor i Japan? Är det en så stor marknad jämfört med t.ex Europa för MS? Det är ju inte direkt de "vanliga" japanska spelen som vi vet om, som är populära i Japan.

Medlem

Jag tror de kan lyckas rätt bra om de fixar lite spel som japaner gillar (ingen aning om vad det är men uppenbarligen inte dagens Xbox utbud)
Jag har förstått att mobilt spelande är populärt där och de har ju en rätt bra lösning för det med Streaming till mobilen. Som kan komplettera konsolen hemma.

Medlem
Medlem

Det känns som de satsar på att ta över världen, eliminera all konkurrens typ.
De kommer ju typ ha monopol på spelindustrin i framtiden om de får fortsätta. Tycker det faktiskt är rätt så oroväckande att se att de inte skyr några medel för att köpa åt sig fler utvecklare.
En liten teori jag har bara.

Medlem

Det är en oroande utveckling när allt snart är få stora företag som äger allt , bigtec äger redan tillräckligt för att styra länder och tippa politiker.
Spelen blir ju oftast inte bättre med massa aktieägare och styrande som inte vet hur ett spel fungerar och att dom skiter i användaren.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

De kommer köpa SEGA.

Medlem

Säljer säkert bättre än tidigare, dock från en tidigare "väldigt låg nivå" till en "låg nivå".

Medlem

Köp Mistwalker, om det fortfarande existerar, och utveckla Lost Odyssey 2. Skulle gärna se en uppföljare till 360ans bästa spel.

Medlem

Efter misslyckandet med Marvel's Avengers kanske de köper Square Enix.


signatur

Victims; aren't we all?

Ambassadör
Xbox

Poängen med en stark japansk närvaro handlar inte enbart om den japanska marknaden i sig. Det är viktigt för den västerländska spelmarknaden också, där japanska utvecklare och spel har en stor fanbase.

För övrigt har Xbox redan sin första japanska studio i Tango Gameworks så den första tröskeln är passerad!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Det är en oroande utveckling när allt snart är få stora företag som äger allt , bigtec äger redan tillräckligt för att styra länder och tippa politiker.
Spelen blir ju oftast inte bättre med massa aktieägare och styrande som inte vet hur ett spel fungerar och att dom skiter i användaren.

Hållet helt med.
Vi får vl se hur långt de kommer. MS har hamnat i onåd med konkurrenslagar innan så de får nog passa sig lite iaf och inte bara köpa hur som helst.
Personligen tycker jag de borde grunda egna studios istället och låta de här tredjeparts utvecklarna vara ifred så vi har lite konkurrens på marknaden.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Man glömmer att Japanska företag i stor utsträckning är familjeföretag så att kliva in och köpa en stor studio är inte så enkelt som i väst.

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Drömmen det! Det eller Sega skulle ha bra IP


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av SunShine:

Hållet helt med.
Vi får vl se hur långt de kommer. MS har hamnat i onåd med konkurrenslagar innan så de får nog passa sig lite iaf och inte bara köpa hur som helst.
Personligen tycker jag de borde stöta o grunda egna studios istället och låta de här tredjeparts utvecklarna vara ifred så vi har lite konkurrens på marknaden.

Tror inte det är någon risk här iaf inte med tanke på hur stor andel sony har.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Hållet helt med.
Vi får vl se hur långt de kommer. MS har hamnat i onåd med konkurrenslagar innan så de får nog passa sig lite iaf och inte bara köpa hur som helst.
Personligen tycker jag de borde stöta o grunda egna studios istället och låta de här tredjeparts utvecklarna vara ifred så vi har lite konkurrens på marknaden.

Problemet är att dom har samma kapital som ett mindre land har i BNP så dom är i princip ostoppbara.
Det är svårt att motstå dessa summor dom erbjuder,det är oftast pengar nog för att göra hela släkten oberoende av pengar i en evighet.
Jag själv skulle nog inte kunna motstå frestelsen.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Köper dom From Software blir jag tokig! Och kommer antagligen köpa ett xbox då...

NuZ
Testpilot

Svenska Xbox twitter pratar med Bandai Namco Nordic om eventet ikväll de även gästar. Kanske betyder nått Det är IP som Dark Souls, Ace combat osv

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bandai_Namco_video_game...

https://twitter.com/xboxse/status/1325748140604059654


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Svenska Xbox twitter pratar med Bandai Namco Nordic om eventet ikväll de även gästar. Kanske betyder nått Det är IP som Dark Souls, Ace combat osv

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bandai_Namco_video_game...

https://twitter.com/xboxse/status/1325748140604059654

Bandai är väl bara en utgivare, From Software äger Dark Souls, Demons soul etc.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Laddemannen:

Bandai är väl bara en utgivare, From Software äger Dark Souls, Demons soul etc.

Precis, De är de som får ge ut Dark Souls, Studion i sig äger sig rätten att göra det och Namco äger "namnet". Som jag fattat det så, Kan mycket väl ha fel

edit:
Nej det är Namco som äger Dark souls, Pac man, Elden ring osv.
https://gameranx.com/updates/id/64011/article/demons-souls-re...


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

KoP
Medlem

Det bästa vore väl att dumpa Japan helt och hållet. Det är ju en av dom svåraste marknaderna att slå sig in på som utländskt företag pga att dom är ganska patriotiska och gärna föredrar sina inhemska märken.

Avstängd

Konstigt många som gråter över hur exklusiva spel till annat format äro utav ondo tycker alla dessa uppköp av Microsoft är bra.

Men visst. Kan man inte vinna marknadsandelar på något annat sätt så måste man väl köpa den.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Konstigt många som gråter över hur exklusiva spel till annat format äro utav ondo tycker alla dessa uppköp av Microsoft är bra.

Men visst. Kan man inte vinna marknadsandelar på något annat sätt så måste man väl köpa den.

Varför skulle de vara exklusiva? Att vara utgivare är där de stora pengarna finns och alla vet att MS är jänkare så


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Köper dom From Software blir jag tokig! Och kommer antagligen köpa ett xbox då...

Ja fy det vore mardrömmen

Medlem

De köper Sony!

Flakmonkey

Pay to win > git gud?

Är ju inte svårt att förstå hur de tänker. Visst att det finns genres och spelserier som (i stort sett) bara är populära i Japan men det är ju inte som att Resident Evil, Metal Gear Solid, Monster Hunter, Souls-serien, etc etc inte är populära här i väst. Plus att det skulle vara en rejäl spark i skrevet på Sony och det väger nog rätt tungt det också, hur mycket de än försöker spela good guys och att allt de gör minsann är för spelarnas bästa

Den tråkigaste utvecklingen vore ju om det här gör så att Sony och MS också försöker knyta så många studios som möjligt till sig. Jag har verkligen ingenting emot exklusiva spel, men vet inte om en utveckling mot fler sådana är att önska. Framförallt om det sker via uppköp.

Medlem

Jag hade tankarna på Square Enix.

Medlem

Att knyta till sig små studior och utveckla dessa samt starta nya studior är positivt och kanske någon enstaka gång "krydda" med ett större köp.

Att bara köpa på sig mer och mer för att man kan är inte positivt för spelbranschen.

Medlem
Skrivet av Checker:

Konstigt många som gråter över hur exklusiva spel till annat format äro utav ondo tycker alla dessa uppköp av Microsoft är bra.

Men visst. Kan man inte vinna marknadsandelar på något annat sätt så måste man väl köpa den.

Ja för Sony äger ju inga studios själva.. Pinsamt hur du skall försöka klanka på microsoft för du gillar Sony

Avstängd
Skrivet av bleken:

Ja för Sony äger ju inga studios själva.. Pinsamt hur du skall försöka klanka på microsoft för du gillar Sony

Ok.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

12
Skriv svar