Se den första grafikjämförelsen mellan Playstation 5 och Xbox Series X

Robot
Se den första grafikjämförelsen mellan Playstation 5 och Xbox Series X

Devil May Cry 5 är kanske ingen titel alla suktar efter men i Digital Foundrys testbänk ger spelet en första indikation på maskinernas hårdvarukaft.

#devil-may-cry, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Äntligen börjar det mätas next-gen sida vid sida. Tycker dock att jämförelsen inte är helt enkel att göra på DMC5 då det inte är en fast slinga utan gameplay vid samma område, om vi bortser från cut scenes då.

Medlem

Så märkliga de är på Capcom. Först 45 fps förra generationen och nu fladdrande kring 100.

Ser fram emot andra jämförelsevideos och då särskilt på nya spel, och såna som gjorts för den nya generationens konsoler.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ribcage:

Så märkliga de är på Capcom. Först 45 fps förra generationen och nu fladdrande kring 100.

Ser fram emot andra jämförelsevideos och då särskilt på nya spel, och såna som gjorts för den nya generationens konsoler.

Valhalla borde ju dyka upp inom kort.


signatur
Medlem

Men med sådana FPS siffror måste man väl säga att ps5 nuvarande ej existerande stöd för VRR måste ses som en väldigt stor nackdel. Även om det förmodligen kommer i framtiden, precis som extra lagring och inget stöd för 1440p. Nu är det ju nästan inte en människa som kommer få sitt ps5 innan ovan nämnda features kommer i alla fall😁

Flakmonkey

Blir intressant att se om skillnaden i multiplattformsprestanda blir en faktor den här generationen. Xbox 360 var ju erkänt den bättre konsolen den generationen och då var det ett verkligt argument till att köpa den istället för PS3. Förra generationen var varierade det ju mer, inte minst med tanke på att det släpptes upphottade versioner av konsolerna, men jag kan ändå inte minnas att grafikkvalitet och prestanda för multiplattformsspel var något som vägdes in. Då var det ju snarare viktigare vad kompisarna hade (vilket kanske blir mindre relevant denna generation tack vare crossplat), vilket ekosystem man redan var inne i samt exklusiva titlar. Det var mer intressant att jämföra konsolernas exklusiva flaggskepp än att se om det senaste assassins creed, call of duty eller Battlefield flöt på bättre på en Playstation eller en Xbox. Och kanske blir det på samma sätt den här generationen?

Medlem

Såg den igår.
Det känns ju verkligen jämnt prestandamässigt för den här titeln.
De har ju inte hårdvara som skåpar den andra direkt just nu verkar det som.

Spännande och se jämförelse av rena optimerade nextgen gen titlar i framtiden utan hänsyn till cross-gen.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Och kanske blir det på samma sätt den här generationen?

Så märkligt. Jag håller inte med om någon av dina punkter. Cellprocessorn sades skåpa ut 360 rätt ordentligt. Om det blev sanning av det är en annan femma. Men PS3 marknadsfördes med kraft. Samma med PS4 som hade bättre prestanda och var 1080p-konsolen. 1080o gör dig till en bättre gamer och allt de sa. Ja, även den marknadsfördes med kraft och köptes en del därför. One X och Pro är en annan femma då det vände prestandamässigt.

Att nu Series X har bättre hårdvara i en mindre konsol för samma pris påverkar nog någon. Men tror det krävs mycket mer för att jämna ut försprånget som Sony har nu. Stuiouppköpen är nog en bit på vägen. Men ger frukt först om några år.

Vilken upplösning är det i "performance läget"?

Medlem
PS5 bättre handkontroll avgör

Hade X-box haft en bättre handkontroll hade jag valt Xbox istället. För mig vinner PS5 pga. handkontrollen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Hade X-box haft en bättre handkontroll hade jag valt Xbox istället. För mig vinner PS5 pga. handkontrollen.

Håller med. Även faktum att God of War är PS5 exklusivt. Dessa två punkter blev avgörande för mig.

Personligen har jag ingen 120Hz TV. Så 4K 60fps är lugnt för mig, vilket det kommer vara för majoriteten av folket. Hade man kunnat lira alla kommande next-gen spel i 4K 60fps med Ray-Tracing aktiverat, ja då är det lugnt! Får se hur det blir med den saken

Medlem

De enda som kan dra nytta av detta är de som är nya till konsoller och/eller inte bryr sig om exklusiva titlar.

Jag har mitt bibliotek på PS. De släpper alla de spel jag vill spela*. Även om Xboxen hade varit lika bra som min gamingdator så hade jag köpt PS5 iaf.

Xbox-spel släpps på PC
Xbox-spel kan crossplay med PC (växande lista)

Har man en PC redan så är det väl ingen anledning att köpa en Xbox? Jag kanske har fel och ngt som gör den unik för någon i denna situation?

Med det sagt är det kul att se huruvida den enas eller andras tillvägagångsätt är bättre (fler kärnor eller högre frekvenser, snabbare connections eller bredare bredd, etc). Rent tekniskt alltså.

*Hellblade 2 blir "Xbox exklusivt" men ska släppas på PC så nemas problemas.

Inaktiv

Intressant! Ska bli kul att se fler tester.

Skrivet av Anthrax:

De enda som kan dra nytta av detta är de som är nya till konsoller och/eller inte bryr sig om exklusiva titlar.

Jag har mitt bibliotek på PS. De släpper alla de spel jag vill spela*. Även om Xboxen hade varit lika bra som min gamingdator så hade jag köpt PS5 iaf.

Xbox-spel släpps på PC
Xbox-spel kan crossplay med PC (växande lista)

Har man en PC redan så är det väl ingen anledning att köpa en Xbox? Jag kanske har fel och ngt som gör den unik för någon i denna situation?

Med det sagt är det kul att se huruvida den enas eller andras tillvägagångsätt är bättre (fler kärnor eller högre frekvenser, snabbare connections eller bredare bredd, etc). Rent tekniskt alltså.

*Hellblade 2 blir "Xbox exklusivt" men ska släppas på PC så nemas problemas.

Jag har en PC som är bättre än Series X. Köpte en series X iaf. Game pass är fantastiskt! Hundratals spel att välja mellan utan att behöva betala extra då jag redan har 3 år GPU som jag gav 1500:- för. Det är en "killer app" om något.

Med det sagt finns det en plats redo för en Playstation 5 också. Men jag väntar tills dess att det finns några bra exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Intressant! Ska bli kul att se fler tester.

Jag har en PC som är bättre än Series X. Köpte en series X iaf. Game pass är fantastiskt! Hundratals spel att välja mellan utan att behöva betala extra då jag redan har 3 år GPU som jag gav 1500:- för. Det är en "killer app" om något.

Med det sagt finns det en plats redo för en Playstation 5 också. Men jag väntar tills dess att det finns några bra exklusiviteter.

Fastdet finns väl game pass för pc också? Då får du alla spel och sparar ca 5k för konsollen?

Medlem
Skrivet av Anthrax:

Fastdet finns väl game pass för pc också? Då får du alla spel och sparar ca 5k för konsollen?

Är inte exakt samma utbud på pc och xbox. Exempelvis age of empires serien finns endast på pc. Och det finns säkert ett gäng spel som xbox gamepass har men som saknas på pc varianten också.

Inaktiv
Skrivet av Anthrax:

Fastdet finns väl game pass för pc också? Då får du alla spel och sparar ca 5k för konsollen?

Skrivet av Lilagröt:

Är inte exakt samma utbud på pc och xbox. Exempelvis age of empires serien finns endast på pc. Och det finns säkert ett gäng spel som xbox gamepass har men som saknas på pc varianten också.

Ja precis! Nu har vi två bra enheter i familjen att spela på samtidigt och utbudet varierar lite. Sen spelar jag främst sport, racing och plattform på konsolen och resten på PC.

Medlem

Valhalla är nog det spel man ska se fram emot i en side-by-side. Finns ingen anledning att Xbox Series X inte skulle ha bättre flyt i alla lägen. Med den delta:n.

Notera båda två är bra konsoler.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

De enda som kan dra nytta av detta är de som är nya till konsoller och/eller inte bryr sig om exklusiva titlar.

Jag har mitt bibliotek på PS. De släpper alla de spel jag vill spela*. Även om Xboxen hade varit lika bra som min gamingdator så hade jag köpt PS5 iaf.

Xbox-spel släpps på PC
Xbox-spel kan crossplay med PC (växande lista)

Har man en PC redan så är det väl ingen anledning att köpa en Xbox? Jag kanske har fel och ngt som gör den unik för någon i denna situation?

Med det sagt är det kul att se huruvida den enas eller andras tillvägagångsätt är bättre (fler kärnor eller högre frekvenser, snabbare connections eller bredare bredd, etc). Rent tekniskt alltså.

*Hellblade 2 blir "Xbox exklusivt" men ska släppas på PC så nemas problemas.

Men du är inte den typen av kund som konsolerna riktar sig mot, vi finns men vi är "extra".
Majoriteten som spelar på konsol sitter inte på en monsterdator.

Enligt Steams undersökningar så är medel kraften på dess användare:
GPU: GTX 1060
CPU: Quad core - 3,3-3,69Ghz
Ram: 16GB (typ och hz ej specificerat)
Upplösning: 1920x1080

Vill du köpa en PS5 för att du har en dator motsvarande en Series X eller bättre och lika gärna kan köra på den så är väl det perfekt för dig, men som sagt så utgör inte vi som ev. tänker så ens 5% av konsol köparna. Sedan så har Microsoft gått med att det räcker att folk skaffar Gamepass, konsolen är inte livsviktig i sammanhanget.

Medlem
Skrivet av Kris:

För mig vinner PS5 pga. handkontrollen.

Crab-people!


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Winzi:

Men du är inte den typen av kund som konsolerna riktar sig mot, vi finns men vi är "extra".
Majoriteten som spelar på konsol sitter inte på en monsterdator.

Enligt Steams undersökningar så är medel kraften på dess användare:
GPU: GTX 1060
CPU: Quad core - 3,3-3,69Ghz
Ram: 16GB (typ och hz ej specificerat)
Upplösning: 1920x1080

Vill du köpa en PS5 för att du har en dator motsvarande en Series X eller bättre och lika gärna kan köra på den så är väl det perfekt för dig, men som sagt så utgör inte vi som ev. tänker så ens 5% av konsol köparna. Sedan så har Microsoft gått med att det räcker att folk skaffar Gamepass, konsolen är inte livsviktig i sammanhanget.

Ne självklart, men det är inte enda faktorn heller. Många av de som sitter med klenare datorer har också redan konsoller och sitter på en spcifik miljö (eller båda). Då är det mer biblioteket som avgör, inte att den ena presterar 1% bättre i något spel.

Medlem

2020. Året då alla tycks sitta på varsin high end-PC.

Medlem

jädrar vad det fladrar mellan 40-109 fps upp o ner vore mer kul om man lyckats had ett reelativt stadigt nr hela tiden typ 55-60 hela vägen ut. Något jag märker med min skit dator att när jag spelar något lite för krävande spel så flackar FPS mellan 35-80 vilket jädrar i mig gör mig nästan lite åk sjuk hadde spelet i stället hållt sig på stadig 35 så hadde jag nog alldrig ens reagerat. Men just när den flackar så mycket som den gör så blir det nästan lite som åka en bil på en väg med 1000 små små gropar dom gär inget makant men man känner av dom.

Medlem

Mja... vad spelar det för roll om Xbox levererar aningen bättre prestanda än PS5 när PS5 kommer ha spel som aldrig kommer att kunna spelas på en Xbox eller PC ändå


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Mja... vad spelar det för roll om Xbox levererar aningen bättre prestanda än PS5 när PS5 kommer ha spel som aldrig kommer att kunna spelas på en Xbox eller PC ändå

Sony har ju dock flirtat lite med PC-marknaden på sistone... Men visst, inget är hugget i sten.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

Fastdet finns väl game pass för pc också? Då får du alla spel och sparar ca 5k för konsollen?

Allt kommer inte till PC, precis som att allt inte kommer till Xbox. Det enda som garanterat kommer till båda plattformarna är Microsofts egna spel, och detta gäller endast nya spel.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Allt kommer inte till PC, precis som att allt inte kommer till Xbox. Det enda som garanterat kommer till båda plattformarna är Microsofts egna spel, och detta gäller endast nya spel.

Fast det finns Xbox Game Pass som man kan använda på PC också. Oavsett vad är det extremt få spel i så fall för även det fruktade Hellblade 2 som skulle bli Xbox exklusivt är bekräftat till PC.

Jag kanske missuppfattat hur deras Game Pass funkar men hur som haver, min poäng är att om man har en duglig PC finns ingen anledning att välja boxen över fläkten

Medlem

Det hjälper ju tyvärr föga att XB är något starkare när i princip alla exklusiva tunga spel kommer till PS. Det har varit så genom alla generationer och jag betvivlar att det kommer att ändras denna gång. Jag köper inte en konsol för bäst prestanda, då är det bättre att köpa en PC, jag köper konsol för spelen och bekvämligheten att sitta i soffan.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Det hjälper ju tyvärr föga att XB är något starkare när i princip alla exklusiva tunga spel kommer till PS. Det har varit så genom alla generationer och jag betvivlar att det kommer att ändras denna gång. Jag köper inte en konsol för bäst prestanda, då är det bättre att köpa en PC, jag köper konsol för spelen och bekvämligheten att sitta i soffan.

Bethesda: Håll min öl

Medlem

Tycker PS verkar ha bättre färg/ljusåtergivning men lite skarpare på boxen, men som sagt så många ggr förr så blir de de exklusiva spelen som avgör samt hur de lyckas med respektive serier , hoppas att vi får se kraftigt utvecklade grafikmotorer inom 3-5 år oxå.
Nu finns kraften tillfänglig för konsumenterna så hoppas utvecklarna kör gasen i botten nu

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Valhalla borde ju dyka upp inom kort.

Blir mycket spännande! Kommer ni på FZ att bencha?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar