Sony tror att generationsväxlingen mellan PS4 och PS5 kan bli en lång historia

Robot
Sony tror att generationsväxlingen mellan PS4 och PS5 kan bli en lång historia

Räknar med att den kan ta ungefär tre år.

#playstation-5, #sony


Medlem

Utan spel kommer dom ingenvart.
Dom behöver ett exklusivt GTA6!

Medlem
Skrivet av ohGr:

Utan spel kommer dom ingenvart.
Dom behöver ett exklusivt GTA6!

Shit vad jag suktar efter ett sproilans nytt Grand Theft Auto 6 uppbyggt från grunden till nästa generation PlayStation 5 och Xbox Series X. Det kommer bli snuskigt mäktigt.

Usch när jag tänker på halvfabrikatet GTA 5 som dras mellan femtioelva olika konsolgenerationer.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Shit vad jag suktar efter ett sproilans nytt Grand Theft Auto 6 uppbyggt från grunden till nästa generation PlayStation 5 och Xbox Series X. Det kommer bli snuskigt mäktigt.

Usch när jag tänker på halvfabrikatet GTA 5 som dras mellan femtioelva olika konsolgenerationer.

GTA5 var inget halvfabrikat när det kom men det har mjölkats


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

GTA5 var inget halvfabrikat när det kom men det har mjölkats

Jo absolut. Väldigt fel ordval. Var inne på den otroliga mjölkningen mest. Riktigt bra spel när det kom men att den släpas mellan så många generationer är komisk. Men visst ja fattar att det säljer fortfarande. Ovanlig situation som jag har svårt att smälta. Hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Molotov:

GTA5 var inget halvfabrikat när det kom men det har mjölkats

Nja, tokstollar som valde att köpa det mer än en gång. Obegripligt egentligen kan tyckas.

Medlem

Nishino förstår varför utvecklare till en början kommer dra sig för att göra spel exklusivt. En smar spel utveklare vet att göra exklusivt är idiotisikt spcielt också om du är indie företag visst du kanske får en fin summa för det men genom att släppa på mer än 1 platform kan du få MYCKET mer exposure mer försäljning. Jag menar hur fan skulle det se ut om en pizzeria sa nä vi säljer pizza enbart till fransmen du går ju miste om en jävla massa kudner genom att hålla dig till 1 platform eller 1 typ av spelar typ gör ett spel med tjejer som focus eller killar så går du ju misste om massa poteniala kunder.

Men konsol exklusivitet skapar ju konkurrens. Hur då är min fråga Konkurrens skapar ju du bäst genom erbjuda samma vara som andra men till billigare pris och inte ser jag 40 andra företag skapa demon souls remaster eller GTA 5 visst det skapas kloner som ofta är sämre än originalet eller inte alls det du ville ha. Det du skapar är ensam rätt bara inte konkurens. Men visst tack vare dark souls så har det skapats massa souls like spel men då var ju inte dark souls endast på ps3 utan fanns på pc och xbox och fick ändå folk att vilja ta sig in på souls like marknaden.

Konsol exklusivt är endast för att skapa högre försäljning åt dig själv genom att ge alla kunder ultimatumet att köpa min konsol eller gå miste om dessa spel. Klart som fan är ju det bra för Sony så dom kan kränga mer konsoler men om man måste få folk att köpa deras konsoler enbart för att spelet finns där och ingen annan stans då kan ju konsolen i sig inte vara så bra jag menar PS5 borde kunna sälja skit mö utan exklusiva titlar annars varför är det ens för mening med konsoler om du ej kan sälja av sin egen merit.

För jag förstår inte om du köper en konsol enbart för den har spel du vill spela då är ju konsolen i sig hel jävla meningslös utan det är ju bara spelen du vill åt och skulle ej bry did om spelet var PC endast eller Xbox endast eller PS endast. Så då är ju frågan varför har vi sån val möjlighet på hårdvara när det bara är mjukvaran som gäller ?

PS5 och xbox ska ju säljas för folk kanske gillar det över PC eller så och då ska inte spel exklusivitet betyda någon alls.

Medlem

Klart det kommer ta 3 år om de redan nu har restorder fram till maj

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Konsol exklusivt är endast för att skapa högre försäljning åt dig själv genom att ge alla kunder ultimatumet att köpa min konsol eller gå miste om dessa spel. Klart som fan är ju det bra för Sony så dom kan kränga mer konsoler men om man måste få folk att köpa deras konsoler enbart för att spelet finns där och ingen annan stans då kan ju konsolen i sig inte vara så bra jag menar PS5 borde kunna sälja skit mö utan exklusiva titlar annars varför är det ens för mening med konsoler om du ej kan sälja av sin egen merit.

För jag förstår inte om du köper en konsol enbart för den har spel du vill spela då är ju konsolen i sig hel jävla meningslös utan det är ju bara spelen du vill åt och skulle ej bry did om spelet var PC endast eller Xbox endast eller PS endast. Så då är ju frågan varför har vi sån val möjlighet på hårdvara när det bara är mjukvaran som gäller ?

PS5 och xbox ska ju säljas för folk kanske gillar det över PC eller så och då ska inte spel exklusivitet betyda någon alls.

Jag bryr mig inte vart jag spelar utan vad jag spelar.
Spel säljer konsoler och gör dom bra spel så köper man deras konsol.
Man köper liksom inte en konsol utan bra spel, vänta jag tar tillbaka det sista då folk tydligen gör det nu med xbox.
Xbox första first party game släpps om tidigast 1 år annars är det third och second party eller gamla spel man får.

Jag köper iaf en konsol för spelen och inte för märket. Hade en ps1 sen en 360 och nu ps4. Nästa blir ps5 då kommer bra spel dit och om xbox kan släppa något bra spel om några år så kanske man köper en series x.

Men fortsätt köp konsol för märket du och inte för spelen.

Medlem

Det kommer nog ta 3 år för mig i alla fall, vill inte ha ett enormt 200W monster i min TV-bänk, kommer vänta på en energisnålare och mindre PS5 Slim.

Medlem

3 år är lika lång tid det tar att göra ett AAA spel. Inte så lång tid ändå.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Jag bryr mig inte vart jag spelar utan vad jag spelar.
Spel säljer konsoler och gör dom bra spel så köper man deras konsol.
Man köper liksom inte en konsol utan bra spel, vänta jag tar tillbaka det sista då folk tydligen gör det nu med xbox.
Xbox första first party game släpps om tidigast 1 år annars är det third och second party eller gamla spel man får.

Jag köper iaf en konsol för spelen och inte för märket. Hade en ps1 sen en 360 och nu ps4. Nästa blir ps5 då kommer bra spel dit och om xbox kan släppa något bra spel om några år så kanske man köper en series x.

Men fortsätt köp konsol för märket du och inte för spelen.

Jag köper spel för spel skull men inte fan går jag och köper en konsol bara för några får låsta spel till den konsolen hej jag ska kasta 6000kr i sjön bara för ps5 kommer ha demons souls och Marvel's Spider-Man då säger jag fine behåll spelen så jävla viktigt är det inte att spela det.

Den enda anledningen jag skulle vilja köpa en ps5 om jag hade råd är ps5an är starkare än min dator och betydligt billigare än att uppgradera min dator.

Men annars är finns det inget som lockar med konsoler då dom själva inte erbjuder något speciellt. förr i tiden hade konsoler något ut över PC. Idag är konsoler bara en billig PC som lever på exklusiva spel.

För i tiden hade konsoler spel PC bara kunde drömma om och var sjukt mycket billigare idag finns inte det på samma sätt för dom spelen konsoler har idag kan PC ofta lavera 5 gånger bättre.

Där av gillar jag inte exklusiva spel då det känns dom göra det så bara för att stanna relevant kvar på marknaden.

Och det är det jag menar att självaste konsolerna erbjuder inget ut över PC än exklusiva spel och jag kan leva utan den kostanden för o spela 2-3 spel.

Men jag tror inte du kommer förstå vad jag menar efter som jag är dålig på att förklara så vi lämnar det som det är.

Medlem

Ja, med tanke på att det nästan inte är någon skillnad förutom laddningstiden så är det inte så märkligt. Skulle väntat tre år till helt och hållet med en ny konsol så hade det kanske märkts av en större skillnad och varit en mer intressant konsol.

Medlem

Man undrar vilket tempo studios kommer ge ut spel i. Blir det bara ett spel var från studios som naughty dog och guerilla blir man ju besviken.

Medlem

Ångrar redan att jag sålde mitt ps4 i våras. Borde behållit det och väntat några år på PS5.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Nja, tokstollar som valde att köpa det mer än en gång. Obegripligt egentligen kan tyckas.

Om man verkligen gillar spelet är det väl ändå rimligt beroende på plattformar och annat som förändras. Jag tror jag äger Doom 3 på typ 4-5 ställen, orginal+steam+bfg+ps4.

Kommer Dead Space på tex ps4 eller ps5 skulle jag också köpa om dem då jag verkligen diggade dem och ibland går tillbaka, betydligt smidigare att ha det på nyare plattform.

Medlem

Kommer ju ta flera år för vanligt folk att få en ps5 i den här takten.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag köper spel för spel skull men inte fan går jag och köper en konsol bara för några får låsta spel till den konsolen hej jag ska kasta 6000kr i sjön bara för ps5 kommer ha demons souls och Marvel's Spider-Man då säger jag fine behåll spelen så jävla viktigt är det inte att spela det.

Den enda anledningen jag skulle vilja köpa en ps5 om jag hade råd är ps5an är starkare än min dator och betydligt billigare än att uppgradera min dator.

Men annars är finns det inget som lockar med konsoler då dom själva inte erbjuder något speciellt. förr i tiden hade konsoler något ut över PC. Idag är konsoler bara en billig PC som lever på exklusiva spel.

För i tiden hade konsoler spel PC bara kunde drömma om och var sjukt mycket billigare idag finns inte det på samma sätt för dom spelen konsoler har idag kan PC ofta lavera 5 gånger bättre.

Där av gillar jag inte exklusiva spel då det känns dom göra det så bara för att stanna relevant kvar på marknaden.

Och det är det jag menar att självaste konsolerna erbjuder inget ut över PC än exklusiva spel och jag kan leva utan den kostanden för o spela 2-3 spel.

Men jag tror inte du kommer förstå vad jag menar efter som jag är dålig på att förklara så vi lämnar det som det är.

Jag köper denna istället för PS4 PRO, alltid skippat pro-versionerna, då det bara ger en liten extra boost. Då får jag ett större hopp när jag faktiskt byter

Medlem

Var lika för mig förra generationen också, tog 2-3 år innan det kom tillräckligt många exklusiva spel till PS4 innan det var värt att köpa den. Uncharted 4, Detroit, Horizon etc

Tror dock att jag kommer köpa PS5 tidigare, förhoppningsvis i slutet av nästa år då "Horizon 2" släpps!

Jag är tillräckligt speltokig ibland, för vissa "serier", att jag har inga problem att köpa en konsol enbart för ett spel, till att börja med. Nintendo + Zelda host host Släpps det ett nytt Zelda-spel på en ny Nintendo-konsol, sign me up! Vet inte varför jag inte känner detsamma för Xbox/PS-spelen. Ingen har ännu lyckats toppa Nintendo's urgamla serier, Zelda och Mario, speciellt Zelda, i mina ögon, men då är jag en gammal gamer som spelat dessa sen 80-talet

Medlem

Fast angående allmän förändring/steg mellan konsolversioner, så tycker jag att jag ser mindre skillnad nu, än förr. Visst, snabb laddningstid är en sak, men när spelet väl laddat in så glömmer jag laddningstiderna.
Tänk på skillnaderna mellan NES -> SNES -> N64, eller varför inte PS1 -> PS2 -> PS3.
Där kan vi prata om banbrytande förändringar och förbättringar! Nu känns det mer som att byta från iPhone X till 12 eller Samsung S9-10 till S20, mycket snabbare visst, men det mesta ser likadant ut.

Medlem

Jag brukar alltid vänta ca. 1-2 år innan jag köper. Barnsjukdomar borta, bättre pris och vettiga spel. Köpte aldrig vanilla PS4 då jag tyckte den var för klen. Gick direkt på PS4 Pro. PS5 slim är bara en tidsfråga, kan hända att jag väntar fram tills dess.

All problematik kring lagerhållning vid släpp av nya konsoller, mobiler, grafikkort och annan elektronik luktar FOMO lång väg. Dvs ett sätt marknadsförare använder för att få dagens kids att köpa NU.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Fast angående allmän förändring/steg mellan konsolversioner, så tycker jag att jag ser mindre skillnad nu, än förr. Visst, snabb laddningstid är en sak, men när spelet väl laddat in så glömmer jag laddningstiderna.
Tänk på skillnaderna mellan NES -> SNES -> N64, eller varför inte PS1 -> PS2 -> PS3.
Där kan vi prata om banbrytande förändringar och förbättringar! Nu känns det mer som att byta från iPhone X till 12 eller Samsung S9-10 till S20, mycket snabbare visst, men det mesta ser likadant ut.

Förändringarna som sker kommer väl mer gradvis i den här generationen. Tror vi kommer se en stor skillnad på grafiken på ett Ps4-spel från 2020 och ett till Ps5 2025.

Medlem
Skrivet av Thane:

Förändringarna som sker kommer väl mer gradvis i den här generationen. Tror vi kommer se en stor skillnad på grafiken på ett Ps4-spel från 2020 och ett till Ps5 2025.

Ja jag tänker ju först och främst på "The last of us" släpptes till PS3 och början av tiden för PS4. Var ingen skillnad som kändes särskilt stor iaf. Även Metro ( 2 ). GTA 5 har ju som några påpekade redan "mjölkats rejält".
Men jag kommer verkligen ihåg vad imponerad jag var av "The last of us" till ps3an.

Medlem

Så när PS5 pro kommer så blir skiftet alltså, good to know.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag köper denna istället för PS4 PRO, alltid skippat pro-versionerna, då det bara ger en liten extra boost. Då får jag ett större hopp när jag faktiskt byter

personligen tycker jag pro modelarna bara är för att tjäna exstra pengar på alla dom galningar som vill ha det nyaste och bästa. Nästan som bolagen medvetet gör sin konsol lite klen för att bara 2 år senare släppa pro modelen så alla som har en PS4 köper en PS4 till bara för den är 10% starkare.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

personligen tycker jag pro modelarna bara är för att tjäna exstra pengar på alla dom galningar som vill ha det nyaste och bästa. Nästan som bolagen medvetet gör sin konsol lite klen för att bara 2 år senare släppa pro modelen så alla som har en PS4 köper en PS4 till bara för den är 10% starkare.

Enig!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Jag bryr mig inte vart jag spelar utan vad jag spelar.

Jag håller med alla som säger att det är spelen, och därmed även speltjänsterna, som räknas. Det är spelen/speltjänsterna som gör konsolerna/datorerna.

Hårdvaran är viktig för prestandan, och för att möjliggöra spelandet, men det är spelen och tjänsterna som gör den stora skillnaden.

Sedan om man vill spela på PC, konsol eller streamat tycker jag inte spelar någon roll? Man väljer det som passar en bäst.

Gott så!

Själv köper jag nog inte någon ny konsol nu i år, men däremot så blir det nog Game Pass Ultimate.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Megagurra:

3 år är lika lång tid det tar att göra ett AAA spel. Inte så lång tid ändå.

Exakt! Det har nästan varje ny konsolgeneration tagit just runt 3 år innan de första spelen som maxar de nya konsolerna är klara och helt optimerade. Inget nytt för denna generationen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag köper spel för spel skull men inte fan går jag och köper en konsol bara för några får låsta spel till den konsolen hej jag ska kasta 6000kr i sjön bara för ps5 kommer ha demons souls och Marvel's Spider-Man då säger jag fine behåll spelen så jävla viktigt är det inte att spela det.

Den enda anledningen jag skulle vilja köpa en ps5 om jag hade råd är ps5an är starkare än min dator och betydligt billigare än att uppgradera min dator.

Men annars är finns det inget som lockar med konsoler då dom själva inte erbjuder något speciellt. förr i tiden hade konsoler något ut över PC. Idag är konsoler bara en billig PC som lever på exklusiva spel.

För i tiden hade konsoler spel PC bara kunde drömma om och var sjukt mycket billigare idag finns inte det på samma sätt för dom spelen konsoler har idag kan PC ofta lavera 5 gånger bättre.

Där av gillar jag inte exklusiva spel då det känns dom göra det så bara för att stanna relevant kvar på marknaden.

Och det är det jag menar att självaste konsolerna erbjuder inget ut över PC än exklusiva spel och jag kan leva utan den kostanden för o spela 2-3 spel.

Men jag tror inte du kommer förstå vad jag menar efter som jag är dålig på att förklara så vi lämnar det som det är.

Är helt med på vad du försöker säga, och finner inget konstigt i det.

PC har nog dessutom nu förtiden ett större spelutbud jämfört med alla konsoler (oavsett om PS, Xbox eller Switch).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av heady89:

Om man verkligen gillar spelet är det väl ändå rimligt beroende på plattformar och annat som förändras. Jag tror jag äger Doom 3 på typ 4-5 ställen, orginal+steam+bfg+ps4.

Jag kan förstå det. Är ju frihet att kunna spela sina favoritspel var man vill, och inte bara vara låst till en enda typ av enhet. Kan absolut köpa hur du gjort.

Är just en orsak till att jag gillar Xbox Anywhere där jag kan spela titlarna på både mina konsoler och alla mina PC, utan att behöva köpa det flera gånger. Samma sak med spel som ingår i Game Pass Ultimate. Har själv vanliga Game Pass idag (som är grymt i sig), men kommer nog just därför att uppgradera till Ultimate.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar