Köpa Playstation 5 eller Xbox Series? Läs FZ:s guide!

Robot
Köpa Playstation 5 eller Xbox Series? Läs FZ:s guide!

Vi hjälper dig välja rätt next-gen-konsol.

#playstation-5, #xbox-series


Medlem

Vilken du än väljer får du typ vänta till sommaren nästa år innan du kan få tag i en, vid beställning idag.

Medlem

PS5 pga gammal vana och framför allt för att jag gillar Sonys exklusiva spel mer än Microsofts.

NuZ
Testpilot

Båda men föredrar Xbox. Ska bli spännande med DS dosan. Hållbarhet, batteri osv är också viktigt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Blev Xbox denna generation men plockar nog eventuellt upp ett PS5 om några år, har ett PS4 som får duga till exklusiva tills de inte supportar den mera.

Medlem

Har inte haft en Xbox sen 360-tiden, så har numera en Series X hemma. Beställde även en PS5 idag på Elgiganten (med leverans i december) då jag väntat att inhandla en hel del ps4 spel senaste året (gow, spiderman, tlou2 etc).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av B-itta:

Vilken du än väljer får du typ vänta till sommaren nästa år innan du kan få tag i en, vid beställning idag.

Inte alls korrekt. Jag plockade upp en idag som kommer levereras den fjärde december utan att förhandsboka. En polare gjorde exakt samma sak. Båda från Elgiganten men i olika städer.

Medlem

Jag köper PS5 när Sony kommer på bättre tankar ang "PSVR 2"

@bulleboss


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det lutade mer åt PS5 då jag föredrar den sorts spel dem ger ut.
Men nu när Bethesda ligger i MS händer, så blev jag kluven då främst att jag har en förkärlek för Fallout serien.
Vette f**n , får nog hänga kvar med den lånade PS4’n ett tag till.


signatur

Banksy

Medlem

Ps5. Allt känns fräschare och framförallt handkontrollen är intressant. Sen finns det ju ett par intressanta nya spel på lansering också. XBOXSX blir det möjligtvis längre fram, de behöver visa lite intressanta spel först.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Inte alls korrekt. Jag plockade upp en idag som kommer levereras den fjärde december utan att förhandsboka. En polare gjorde exakt samma sak. Båda från Elgiganten men i olika städer.

Du hade tur min vän... Har själv release Q1 och bokade i september månad. Var inne vid 9 idag och hade inte turen på min sida...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag köper PS5 när Sony kommer på bättre tankar ang "PSVR 2"

@bulleboss

Alltså ok. Vill du på riktigt att jag skall behöva engagera mig och göra en "citatlista" på de gånger du har varit inne i dessa konsoltrådar och påstått något om PC??

Snälla tvinga mig inte, skulle ta för mkt tid.

Va skönt dock att du tog mitt råd och la ner "pcmasterrace" snacket efter jag påpekade det.

Tack.

Sluta tagga mig i alla dina poster också, tack.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Jag köper PS5 när Sony kommer på bättre tankar ang "PSVR 2"

@bulleboss

Skrivet av bulleboss:

Alltså ok. Vill du på riktigt att jag skall behöva engagera mig och göra en "citatlista" på de gånger du har varit inne i dessa konsoltrådar och påstått något om PC??

Snälla tvinga mig inte, skulle ta för mkt tid.

Va skönt dock att du tog mitt råd och la ner "pcmasterrace" snacket efter jag påpekade det.

Tack.

Sluta tagga mig i alla dina poster också, tack.

Hahaha amazing ju av @molotov

Nja är väl bra att Sony fokuserar på spel än någon nischad gimmick


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Efter att ha sett hur Microsoft fullständigt struntade i core och hardcore spelarna på Xbox 360 efter att den blev populär hos "mainstream" så har det inte varit enklare. Om det blir en next gen konsol blir det utan tvekan PS5.

phi
Medlem

Jag har då fan gett upp både konsolköp och uppgradering av PC:n för det går ju inte att få tag på varken konsoller eller delar till att uppgradera PC:n.

Fortsätter det så här så får man vara glad att spela Cyberpunk till semestern nästa sommar. Det är fantastiskt.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag har då fan gett upp både konsolköp och uppgradering av PC:n för det går ju inte att få tag på varken konsoller eller delar till att uppgradera PC:n.

Fortsätter det så här så får man vara glad att spela Cyberpunk till semestern nästa sommar. Det är fantastiskt.

Samma här. Passar nog dock på med ny TV istället.

Medlem

Jag köpte min första xbox denna generation. Har haft PS sen PS2 .
Mycket tack vare @adfactory som sålde en till mig till inköpspris. Tack än en gång.

Men också för att jag är impad av xbox game pass och hur det jämförelsevis är mkt bättre än ps+/psnow .

Lite sur också över att det ska vara så oootroliiigt svårt att få tag på en ps5 på release. Jävla less blir man av att höra om bottarna och scalpers också.
Hoppas dom inte får skiten sålt. Men det får dom säkert. Är detta the pinnacle of capitalism? Smutsigt värre.

Kommer införskaffa en ps5 när nya GoW kommer om inte annat (och frugan godkänner , ska väl tilläggas. Eller har jag missat någon annan exclusive månne som kommer inom snar framtid?

Medlem

Fick min ps5 idag men släppte vidare den till en bekants son med speciella behov så får han en roligare höst och vinter

Medlem

PS5-kontrollen verkar lovande men jag vågar nog gissa på att plastkomponenterna i triggerknapparna kommer att uppdateras ganska fort när folk börjar rapportera om trasiga kontroller efter något års användning. Känns som en dum sak att snåla på. Kan även tycka att det blir lite märkligt att jämföra Microsoft råa dag 1-prestanda med Sonys löften om att en "snabb" SSD skulle kompensera för svagare GPU. Sist ett sådant löfte gjordes lät det att Cell minsann skulle kompensera för mindra RAM och svagare GPU i PS3, någonting som levererades ungefär lika väl som Microsofts magiska molnkraft med Xbox One.

Med det sagt är jag ändå bara intresserad av en PS5 den här generationen, blir för stort ha-begär av Sonys titlar för att sitta bredvid och tycka att det räcker med PC.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Alltså ok. Vill du på riktigt att jag skall behöva engagera mig och göra en "citatlista" på de gånger du har varit inne i dessa konsoltrådar och påstått något om PC??

Snälla tvinga mig inte, skulle ta för mkt tid.

Va skönt dock att du tog mitt råd och la ner "pcmasterrace" snacket efter jag påpekade det.

Tack.

Sluta tagga mig i alla dina poster också, tack.

Jag ska sluta.
Hade gött 🙂♥️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag ska sluta.
Hade gött 🙂♥️

<3

It's not a lake, it's an ocean

Båda. Tids nog. I sinom tid. Förr eller senare. Lutar väl åt att det blir en PS5 först eftersom jag kan ta del av det mesta Microsoft erbjuder med min Xbox One X.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Sgt
Medlem
Skrivet av Blackmalmoo:

Fick min ps5 idag men släppte vidare den till en bekants son med speciella behov så får han en roligare höst och vinter

Stort gjort. Sånt värmer att höra.

Medlem

Tummen upp för båda. Den nya DualSense blev vågmästaren i mitt beslut. Går inte att motivera en xbox när dualsense läggs i handen...

Medlem

XBox Gamepass Ultimate och att man kan lira allt både på PC, Mobilen och Series X gör att det fick bli en sådan. Alltid haft både-och, men efter PS4Pro och XBONE så kände jag att playstation inte har några intressanta exklusiva titlar längre. Final Fantasy har ju varit det som varit dragplåstret för Playstation och efter att det nu suddats ut finns ingen anledning att ha ett slutet ekosystem utan intressanta exklusives. Dessutom... Fallout, Elder Scrolls och DOOM via Gamepass både på konsoll och PC samtidigt som de slänger med EA Play så man kan köra EA:s spel? Eh, ja tack...


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Först Xbox(inväntar nästa leverans) och senare lär det trilla in en PS5. På ps4 pro har jag spelat igenom två spel på 4år, så känner att jag går som vanligt på Xbox först.

Medlem

Ingen! Satsar på VR istället. Nu är det äntligen dags...

Skribent

PS5 i bundle med Ratch & Clank. bara hoppas att den går att få tag i då.

Medlem

Handkontrollen är en väldigt stor del av upplevelsen. Om kontrollen är ologisk såsom xboxkontrollen så går det inte. Sony har lyckats mycket bättre i denna kategori och det blir avgörande för valet enligt mig.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Är för kär i min Xbox elite kontroller, svårt att byta bort.

Men blev också lite taggad att försöka få tag i en PS5a idag, men det gick inte så bra. Såg sen att inet hade Nvidia 3090 hemma så jag började allvarligt överväga det. Sen nyktra jag till och startade upp min Series X. Insåg att jag kan fan vänta

12
Skriv svar