"Scalpers" - därför är det nästan omöjligt att köpa PS5 online

Medlem
Skrivet av chrillemeter:

Butiken kan sänka öppet köp till 10 dagar. Sen är det kört att lämna tillbaka. Öppetköp och bytesrätt regleras inte i någon konsumentlag. Det är helt upp till butikerna. Att bara få återbetalt en del av varans pris görs redan idag. Då varan inte längre är ny även fast man inte öppnat förpackningen, så kan du inte sälja den som ny.

Diistansavtalslagen rekommenderar jag att läsa, alltid 14 dagars ångerrätt vid distansköp så länge vara är i ursprungligt skick.

Skrivet av Tom76:

Fast marknaden sätter väl priserna i det här fallet? Du säljer en PS5 för 10tkr och någon är villig att betala för den. Mer marknad blir det ju inte.

Nja, jag menar att det är reglerat eftersom elgiganten/netonnet och andra ÅF inte får sätta de priser de vill. Hade hellre sett att de fick en större vinst när efterfrågan är högre än utbudet än giriga bottare som dammsuger marknaden.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Varför då? Om du har mycket pengar och är riktigt sugen på att få konsolen fort, varför skulle du då vara dum i huvudet om du betalade för att få detta? Hela poängen med pengar är ju att byta dem mot saker som kommer att tillfredsställa dina preferenser.

Så du tycker att det är bra att botar köper upp hela lager och konsumenter får betala ockerpriser?
Folk som köper stödjer bara detta idioti.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Testpilot

Är det någon som vet varför MS och Sony levererat så pass få konsoler egentligen? Är det pga Covid eller finns det andra förklaringar?

Medlem

Tekniskt sett skulle detta kunna fortsätta i flera år. Tills marknaden är mättad. Det jag menar är, Sony förser med 10.000 konsoller till sverige. Bottar rensar lagret, säljer till ockerpriser, sony förser sverige med 100.000 konsoller, bottar rensar lagren, säljer till ockerpriser, Sony förser sverige med EN MILJON konsoller. Bottar rensar lagren och säljer till ockerpriser.. sverige är mättat och de flesta som fått sin konsoll som inte har förbeställt ett år innan får köpa till ockerpris.. tills alla som verkligen vill ha konsollen har fått köpa den. Vips så har det gått 2-3 år....

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men detta blir väl bara en trend om folk låter sig dras med i hajpen? Eller man bygger upp en oro hos medborgarna att saker ska ta slut och detta utnyttjas. Om folk försöker lugna ner sig istället för att försöka vara först så löser sig problemet. Man kan jämföra med det stora toarulle-kriget tidigare i år. Även om det fanns toarullar åt alla så blev folk rädda att de skulle ta slut, vilket gav effekten att det tog slut. Tror problemet ligger mer hos människans natur än resellers. De är enbart en produkt som kommer från det verkliga problemet. Ekonomin i samhället bygger till stora delar på detta.

Toarulle är en dålig parallell. Det fanns att tillgå, trots hype, det gör inte PS5. Snarare tvärtom.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

KoP
Medlem
Skrivet av Natasamunrah:

Tekniskt sett skulle detta kunna fortsätta i flera år. Tills marknaden är mättad. Det jag menar är, Sony förser med 10.000 konsoller till sverige. Bottar rensar lagret, säljer till ockerpriser, sony förser sverige med 100.000 konsoller, bottar rensar lagren, säljer till ockerpriser, Sony förser sverige med EN MILJON konsoller. Bottar rensar lagren och säljer till ockerpriser.. sverige är mättat och de flesta som fått sin konsoll som inte har förbeställt ett år innan får köpa till ockerpris.. tills alla som verkligen vill ha konsollen har fått köpa den. Vips så har det gått 2-3 år....

Bokar man sin konsol så är man ju safe. Så enkelt är det. Sen är det långt ifrån alla som är villiga att betala dessa rövpriser. ╮(╯_╰)╭

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Nja, jag menar att det är reglerat eftersom elgiganten/netonnet och andra ÅF inte får sätta de priser de vill. Hade hellre sett att de fick en större vinst när efterfrågan är högre än utbudet än giriga bottare som dammsuger marknaden.

Ah. Hur funkar det där, vad är det som reglerar prissättningen hos ÅF? Avtal med Sony?

KoP
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Är det någon som vet varför MS och Sony levererat så pass få konsoler egentligen? Är det pga Covid eller finns det andra förklaringar?

Jag tror inte att dom direkt har levererat färre än vid förra launchen, det är väl bara fler folk som sitter inomhus och pillar navelludd och behöver något att aktivera sig med.

Medlem
Skrivet av KoP:

Bokar man sin konsol så är man ju safe. Så enkelt är det. Sen är det långt ifrån alla som är villiga att betala dessa rövpriser. ╮(╯_╰)╭

Absolut! Jag bokade några månader sedan, får den 2021. Nu spelar det ju inte så stor roll eftersom många som bokade via webhallen har redan lagt ut sina för 10k på blocket och tradera.. Då spelar det ingen roll om du förbokar eller inte, du blir ju fortfarande påverkad utav scalpers.

Medlem

Scalpers är bara en variant av hur bedragare försöker utnyttja FOMO beteenden hos människor. (Fear of missing out). Scalpers är inte ensamt dock. Många företag riktar in sig på samma mekanism i sin marknadsföring. Detsamma gör F2P spel med sina tidsbegränsade events eller deals.

Så allt det här handlar rätt och slätt om vem du är som person. Klarar du dig från att vara en early adopter eller faller du till föga för FOMO.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

det är inte olagligt.

Oväsentligt.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Det finns en viss emoji som föreställer ett visst långfinger som jag gärna hade velat infoga i mitt meddelande. Denna emoji hade med ett skrämmande sikte av kuslig aimbotkvalitet och kärlek riktats till dessa skalperare. Tack och lov för backlogs!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ok. Helt annat än min uppfattning i alla fall. Tredjepartsaktörer har ju alltid biljetter med 200-300 % påslag (oavsett arrangemang), ofta med bokning INNAN de officiella biljetterna ens släppts.

Bra om de jobbar med det i och för sig, fast vilka val har man som konsument? Det är ju oftast en aktör som har biljetterna vid släppet, är man missnöjd med dem finns ju inte direkt möjligheten att vända sig till en annan aktör.

Du ska bara veta hur mycket jag avskyr de för alla timmar extra-arbete de har orsakat mig. Svinkul att berätta för folk de har köpt en biljett som är för barn eller något annat egentligen. /s

Säljs det biljetter innan de har släppts officiellt så säljer de helt enkelt biljetter de inte har redan. Det är därför de ofta leverar tätt inpå.

Tex som här: https://www.gp.se/kultur/kultur/så-kan-du-luras-av-viagogo-gp...

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Så du tycker att det är bra att botar köper upp hela lager och konsumenter får betala ockerpriser?
Folk som köper stödjer bara detta idioti.

Ja, om tillverkarna och återförsäljarna vägrar sätta marknadspriser så får scalpers med sina bot-arméer göra det istället. Jag tycker att det är bra eftersom det förhoppningsvis gör folk så irriterade att tillverkarna och återförsäljarna blir tvungna att sätta marknadspriser från början istället.

Inaktiv
Skrivet av Tramsfabriken:

Ja, om tillverkarna och återförsäljarna vägrar sätta marknadspriser så får scalpers med sina bot-arméer göra det istället. Jag tycker att det är bra eftersom det förhoppningsvis gör folk så irriterade att tillverkarna och återförsäljarna blir tvungna att sätta marknadspriser från början istället.

Hur menar du att de skulle satt marknadspriser?
Om konsolen hade kostat 3000 kr mer hade scalpers kunnat göra exakt samma sak. Då hade de kunnat sälja den för 15000 istället. Det handlar mer om ett begränsat utbud och dessa scalpers som utnyttjar det för att sälja vidare till överpriser.
Sony sätter ju priset så pass dyrt så att de kan tjäna tillräckligt pengar med pengar på varje konsol men tillräckligt billigt för att många ska kunna köpa den.
Varför vill du att Sony ska sätta dyrare priser? Makes no sense.
Dessa scalpers är blodiglar som inte bidrar med något av värde utan bara gör allt sämre för alla andra till egen vinning.
En värdelös mellanhand som borde bekämpas på alla sätt.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Skulle må väldigt gott om jag fick veta att någon av dessa ockrare blev misshandlade och rånade på sina konsoler. Jag är själv inte intresserad av varken Series X eller PS5, men dom där jävla asen förtjänar all skit i världen.
Också skriver dom saker som "Jag fick andra utgifter så därför sälj..:", så fan heller, du fick inte andra utgifter, du är ett girigt jävla rövhål, ett oärligt sådant. Säg som det är istället och visa någon form av ryggrad din jävla amöba.

https://www.gamingbible.co.uk/news/games-console-scalpers-are...
Njuter i fulla drag :}

Medlem

Moderna scalpers gör ju oehört större skada än bara säljer igen produkter till ockerpriser. De försöker ju också krascha butiker med flit så att ingen annan ens får möjlighet att försöka köpa, vilket ÄR högst olagligt.

Medlem
Skrivet av Furo:

Det finns även säljare som inte mottagit sin beställning på Elgiganten idag. Hur kan det vara möjligt att sälja en produkt man inte ens äger för tillfället?! "Jag skickar produkten när jag mottagit den från EG".

Hahah förköp förköpet 😂

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Scalpers är bara en variant av hur bedragare försöker utnyttja FOMO beteenden hos människor. (Fear of missing out). Scalpers är inte ensamt dock. Många företag riktar in sig på samma mekanism i sin marknadsföring. Detsamma gör F2P spel med sina tidsbegränsade events eller deals.

Så allt det här handlar rätt och slätt om vem du är som person. Klarar du dig från att vara en early adopter eller faller du till föga för FOMO.

Håller med här. Man får inte glömma att man som kund har den egentliga makten.

Det handlar inte om överlevnad utan endast lyxig underhållning som du faktiskt inte måste ha nu nu nu.

Medlem

100st Ps5 på Tradera i morse, sjukt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tja, jag tänker iallafall dra mitt strå till stacken = kommer aldrig någonsin köpa något på blocket över försäljningspris

Gnällkuk
Skrivet av Shadee:

Jag förstår att återkommande kunder är bra, men är kunderna verkligen så trogna att de väntar med att köpa sin vara tills deras favoritbutik fått in den trots att den finns hos andra seriösa återförsäljare? Alternativt köper samma vara för dyrare pris från favoritbutiken?

I princip alla butiker har lojalitetsprogram och medlemsregister så det är ju bara sätta medlemskrav eller så får de med mest poäng beställa ett par dagar före alla andra om nu butikerna hade varit allvarliga med att de brydde sig gällande de här bristreleaserna som varit på senaste.

Det beror helt på produkt, när det är något som man vill ha nu på en gång så tenderar man att gå på leveranstid och sedan pris. Det jag syftar till är när du köper andra produkter, säg att du ska uppgradera minnen eller köpa en nvme ssd. Har du handlat från Komplett t ex och har bra erfarenhet med dem så är sannolikheten att du väljer Komplett över en annan ÅF avsevärt högre.

En helt ny produkt som det är stor efterfrågan på som AMDs nya cpuer och gpuer, nvidias gpuer och de nya konsolerna spelar mindre roll för de flesta skulle jag tro. Däremot när man köper saker som inte är sprillans nya så är det här man tjänar in pengar när kunden återkommer och kanske delar med sig av sina positiva erfarenhet i forum eller kanske när man pratar med vänner.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Men yes! Fan vad grymt!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Hatar alla dessa som köper och sen säljer av "diverse skäl"! Avboka då för f-n istället eller ångra köp på studs i butik. Långt sidoskott nu. Värsta exemplet jag har är från i våras när coronan tog fart när rövhål köpte upp alcogel/handsprit och la upp på diverse sälj/auktonssiter till hutlösa priser. De borde ha fått stå i skampåle på torg. Gudskelov så förbjöds försäljning av dessa produkter. jag hoppas de som köpte upp allt fick dricka upp det i sin sorg. (Vårdar i hemmet och använder handsprit därav)


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Toarulle är en dålig parallell. Det fanns att tillgå, trots hype, det gör inte PS5. Snarare tvärtom.

Nej, rädslan för att de skulle ta slut gjorde så att det tog slut. Hyllorna var tomma förutom något billigt skit. PS5 skulle också finnas om inte alla sprang och köpte den samtidigt.

Medlem

Kan man inte applicera en typ av BankID när
man skall förhandsboka och köpa via nätet text
Eller går det att kring gå det också med hjälp av programvara

Medlem

Det är ju tur att det kommer restocks på tech-produkter iaf, ja.

*tittar på RTX 3000FE och 6800/XT referenskort*

Right...

Skrivet av Gongcro83:

Kan man inte applicera en typ av BankID när
man skall förhandsboka och köpa via nätet text
Eller går det att kring gå det också med hjälp av programvara

Det gör det väl mest lite besvärligare, du kan ju låta hela familjen/bekanta köpa åt dig som bulvaner.
Samtidigt är det ju tyvärr lite besvärligt i och med att distributionen och tilldelningen av enheter varit så spretig mellan återförsäljare - jag förstår till viss del att presumtiva kunder vill gardera sig när det ser ut så.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Nu när vi pratar om sneakers också. Lidl har släppt ett par under en begränsad period. Kommer rapporter om att de börjar ta slut. Så skynda på: https://www.expressen.se/dinapengar/lidls-nya-sneakers-gor-su...

149SEK i butik.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Nej, rädslan för att de skulle ta slut gjorde så att det tog slut. Hyllorna var tomma förutom något billigt skit. PS5 skulle också finnas om inte alla sprang och köpte den samtidigt.

Stämmer ej. Fanns konstant en massa toapapper att köpa, både i butiker och online. Att enstaka butiker hade tomt är en annan femma.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar