Spelguider: skulle du köpa en?

Skribent
Spelguider: skulle du köpa en?

Igår klottrade vi några rader om den officiella spelguiden på över 400 sidor som ska släppas till Cyberpunk 2077, och även om jag inte har för avsikt att använda den så blev jag rysligt sugen på att köpa den ändå för att bläddra i efter att jag klarat spelet.

Guideböcker för spel är i största allmänhet ett ganska intressant fenomen såhär år 2020, med tanke på hur mycket lättillgänglig och gratis information som finns online, så man börjar osökt att undra om det är särskilt många som köper dessa böcker för att faktiskt använda dem.

Släng gärna in en röst nedan så att vi får pejl på läget.

Köpte en fet guidebook till RDR2 men använde den aldrig, ser bra ut i bokhyllan dock.

Inaktiv

Jag bokade collectors edition till CP2077 igår. Har sedan tidigare The World of CP2077 och den var riktigt läcker, så mest för att komplettera bokade jag en igår.

Dock blir det inte för att nyttja under första genomspelningen utan mer för att bläddra i efter.

Medlem

Vill uppleva spelet utan spoilers men sitter man fast för länge på något (över en timme) så kan jag kika upp det men löser det hellre själv. Känns som man fuskar vilket aldrig är nice.

Jag har bara köpt en oofficiell guidebok för Kingdom Come, som var rätt kass om jag ska vara ärlig. Anledningen till att jag köpte den var för att första gången jag testa spelet så fastnade jag redan i början i Skalitz så jag köpte boken som hjälp och motivation. Och ska jag vara ärlig så funkade det faktiskt. Spelet är avklarat sen ett halvår tillbaka.

Har alltid varit fascinerad guideböcker dock och skulle vilja köpa in för favoritspelen, typ JRPG, Dragon Age m.m. Men har aldrig haft de pengarna att lägga samtidigt som man köper spelet och vissa äldre har dragit i väg i pris.

Kort och gott, jag tycker det verkar vara ett kul och intressant komplement till spelupplevelsen helt enkelt.

Kom på att jag innan dess också köpte in Officiella guiden till Breath of the Wild som jag aldrig använt.

Edit: i 99% av fallen använder jag dock onlineguider.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Samlar på limited edition guider, men skulle aldrig öppna dom innan en genomspelning. Däremot älskar jag att frossa i detaljer, art work och den där doften av nyöppnad plombering, trycksvärta och vetskapen om vad som väntar.

Medlem

Blir en Cyberpunk bok! Inte ofta jag köper men jag kommer köpa oavsett om jag kommer spela spelet eller ej. Jag är mer peppad för boken än för spelet faktiskt hahaha.

phi
Medlem

Nej, det finns bättre papper att torka sig i röven med.

Medlem

Min första spelguide var till Super Mario World. Hade inte ens spelet när jag köpte den, men jag tyckte om bilderna Idag så köper jag inga spelguider då allt ändå finns tillgänglig gratis på nätet, men skulle jag få för mig att köpa en spelguide så skulle det vara för att omslaget är snyggt.

Medlem

Ja det har jag gjort flera gånger senast till breath of the wild

Medlem

Vill påbörja spelet utan hjälp.
Om jag fastnar någontstans kan jag råka söka på Google efter hjälp.

ELF
Medlem

Nej, men får man med en med spelet så säger jag inte nej tack. Kommer dock inte läsa den föräns jag har spelat klart spelet och då blir det ändå bara en snabbtitt och sen ställ undan.

Behöver jag info för att jag sitter fast så letar jag online.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Min samling av guider är något jag håller ytterst kärt.
Allt från FF VII, Mario 64 och på senare tid hardbacks av Witcher 3 och Bloodborne.
Dom flesta är i nyskick och knappt lästa, pga att jag gillar att samla på dom.

Bäst är dock guiden om wow. Den fick sig en revival i och med att classic kom, för utan classic så är den boken hopplöst utdaterad.


signatur

“All thinking people are atheists.”

FM-guru
F.d. Sisyr

Hade ärligt talat inte ens koll på att fenomenet existerade. Men nej, det är inget jag lockas av.

Undantaget gäller väl komplexa strategispel där manual/guide är mer eller mindre nödvändigt. Att spela Dominions 5 utan att använda den officiella guiden alls är inte att rekommendera, exempelvis. Den manualen är också närmare 400 sidor lång, men helt gratis och tillgänglig på utvecklarens hemsida.

Medlem

Vill väl tillägga att guider är inte alltid bara för fusk.
Många guider ger en intressant inblick hur skaparna av spelet gjorde när dom skapade spelet.
Idag kan man googla det mesta, men inget slår en fet bok på 400+ sidor där man kan nörda ner sig totalt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Jag har köpt böckerna till American McGee's Alice och System Shock 2 i samlingssyfte. Jag har knappt bläddrat i dem dock.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Vill påbörja spelet utan hjälp.
Om jag fastnar någontstans kan jag råka söka på Google efter hjälp.

Tar ett eko på den kommentaren. Nog för att vissa saker gör sig i bokhyllan, men den är (och har varit lääänge) full.

Medlem

Aldrig, jag vill gärna uppleva spel så ”blint” som möjligt, även om det innebär att jag inte spelar det på optimalt sätt. När jag väl klarat motsvarande main campaign, då det jag det som fritt fram att läsa var som helst; i praktiken, kolla YouTube-filmer.

Läser aldrig recensioner heller, av samma anledning. Men brukar kasta ett öga på Metacritic och Opencritic att det ser hyfsat ut.

Medlem

Kör helst blint, men skulle jag köra fast riktigt ordentligt så brukar jag söka på google.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ser ingen mening med det förutom samlarvärde

Allt finns och söka upp på internet

Medlem

1990-2005 Ja, 2006-2020 Nej


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Jag har en del spelguider till äldre spel från 90-talet som jag gillar, som Daggerfall och Final Fantasy 7-9.

Men moderna spel har så mycket inbyggd hjälp i sig som visar vart man ska gå osv, så jag ser det som ett oerhört onödigt köp. Till exempel så fick jag en tjock spelguide för Skyrim i present, väldigt välgjord och full med information, men jag har aldrig använt den. Jag bläddrade igenom den någon minut när jag fick den, och sen dess har den samlat damm.

Medlem

Absolut. Har bla fysiska guider till några tidiga FF Spel bla FF7, 9 och 12.
Visst idag finns informationen lätttillgänglig online men hade nog ändå tyckt det kunde vara trevligt med en officiell fysisk guide.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Fick med en feting bok till Skyrim när jag förhandsbokade det. Den är aningen rörig, men jösses va sugen man blir på spelet när man bläddrar i den
Den är så extremt innehållsrik, så man kan nästan läsa den om man inte har möjlighet att lira själv

Medlem

Känns som att kasta pengar i sjön om man inte använder dom i "snygg att ha i bokhyllan" syfte.

Google is your Friend.

Medlem

Skulle egentligen vilja ha något till alla Paradox-spel jag har. Problemet är väl det att de blir utdaterade med varje uppdatering som släpps till deras spel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Köpte en dyr och fet guidebook till GTA: San Andreas men använde den aldrig, ser bra ut i bokhyllan dock.


signatur

autograph

Medlem

Kommer nog inhandla "Cyberpunk 2077 Complete Official Guide Collector's Edition" mest för att ha mer cyberpunk i bokhyllan men också för att bläddra i efter första genomspelningen

Medlem

Minns att när jag spelade genom The Elder Scrolls: Oblivion för första gången så fick jag låna en riktigt rejäl handbok av en bekant. Ganska mysigt att sitta och slå upp saker i en riktig bok mellan varven. Kommer ihåg att det var via den boken jag fick nys om Skeleton Key bland annat.

Men jag brydde mig så lite om eventuella spoilers på den tiden. Det vore skönt om det fortfarande var så. Som en vis man en gång sa ''vi vet alla om att vi en gång ska dö, men inte låter vi bli att leva för det".

Medlem

jo jag skulle nog köpa 1 för att använda vid påföljande genomspelningar om jag nu vill 100 det spelet vilket jag sällan gör. Men typ dark souls älska jag så pass att det var dom 3 första spelen jag någosin tagot alla achivments för och är dom ända spelet jag gjort det för.

Men jag skulle nog köpa en guide book helst digitalt för det tar minst plats och står inte och samlar dam i önödan. Har alldrig förståt mig på det där med att köpa saker bara för dom sedan ska stå o sammla damn tills du dör bara för att kanske kollas på eller igenom 4-5 gånger på 60år. Känns så önödigt.

12
Skriv svar