PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, vilken återförsäljare tror ni man har bäst chans på om man beställer idag?

Bäst chans har du om du köper den på Blocket. Men det hoppas jag verkligen inte du gör. 😉
Annars är min gissning några de stora aktörerna med internationella logistikflöden som typ EG eller MM. Hjärtat säger dock Webhallen, överlägset bäst för entusiasten.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Bitrocker:

"Alla andra" får inte alls, det kanske uppfattas så men EG är störst och verkar få flest, Komplett är stora men får knappt nått för at ge rum för Webbhallen (som de äger) för att lägga krutet där och ändå blir det kaos. Sedan kan man inte påstå att Sony failat när de lyckats leverera fler PS5 än PS4 gjorde på sin launch Utan pandemi.

Är det så alltså ? att de levererat ut fler enheter nu än vid ps4 launchen ?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Är det så alltså ? att de levererat ut fler enheter nu än vid ps4 launchen ?

Sony har väl endast leverera 2 miljoner PS5 vid launch medans vid launch av PS4 levererades 4 miljoner.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kris:

Bäst chans har du om du köper den på Blocket. Men det hoppas jag verkligen inte du gör. 😉
Annars är min gissning några de stora aktörerna med internationella logistikflöden som typ EG eller MM. Hjärtat säger dock Webhallen, överlägset bäst för entusiasten.

Hehe, näe, det är inte aktuellt - ska köpa in till redaktionen och vill att kostnaden hamnar i år, vilket blir lite knepigt när inga låter en beställa.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hehe, näe, det är inte aktuellt - ska köpa in till redaktionen och vill att kostnaden hamnar i år, vilket blir lite knepigt när inga låter en beställa.

Låter ju som ett Uppdrag Granskning reportage annars, du knackar på, förklädd, kanske dubbla skägg,...rafflande! Bra content!

Om du betalar direkt, kommer väl kostnaden i år?

Medlem

När släpps förhandsbokningen till ps6? Lär väl få beställa nu om man inte ska få den 1år efter release😂

Mediamarkt har "lovat" mig december men börjar tappa hoppet!

Medlem

Webhallen lyckades i alla fall leverera mitt RTX 3080 för 3-4 veckor sedan, men egentligen skulle jag beställa den där det gick. Just nu har jag ändå tappat suget helt och väntar på den riktiga lanseringen istället för det här pågående skämtet.

Medlem
Skrivet av Deekar:

När släpps förhandsbokningen till ps6? Lär väl få beställa nu om man inte ska få den 1år efter release😂

Mediamarkt har "lovat" mig december men börjar tappa hoppet!

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Media Markt kan lova oss leverans i Decemeber, när de överhuvudtaget inte kan uttala sig om när eller hur många konsoler de får in.

Medlem
Skrivet av Spacmec:

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Media Markt kan lova oss leverans i Decemeber, när de överhuvudtaget inte kan uttala sig om när eller hur många konsoler de får in.

Good point...

Medlem
Skrivet av fnitch:

Sony har väl endast leverera 2 miljoner PS5 vid launch medans vid launch av PS4 levererades 4 miljoner.

Du kan ha rätt, jag har gått på vad Sony sagt (men det beror på hur de räknar så klart) att de första 2 veckorna såldes fler PS5 men sedan är det nog så att när de påstår att det är deras största launch ever så kan de ha en glädje kalkyl som innefattar alla bokningar...

Medlem

Tjejen fick SMS för ungefär en timma sedan att hon kan hämta sin ps5 digital hos Inet sisjön.
Beställde i mitten av Juni 2020

Medlem

Beställde från Mediamarkt 18/9 och har min faktura avbruten hos Klarna.
Pratade med MM idag och de sa att min skickas så fort de får in en leverans.
Det borde vara snart då de, som han sa, är en stor återförsäljare.
Inget konkret eller löften, som väntat...
Fick iaf lugnande besked angående Klarna.

Medlem

krasst så fick vi info det skulle vara leveransbrister redan i juni? på både ps5 o xbox.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Svampfhen:

Beställde från Mediamarkt 18/9 och har min faktura avbruten hos Klarna.
Pratade med MM idag och de sa att min skickas så fort de får in en leverans.
Det borde vara snart då de, som han sa, är en stor återförsäljare.
Inget konkret eller löften, som väntat...
Fick jag lugnande besked angående Klarna.

Det verkar som att vi MM-kunder får sitta lugnt i båten så kommer konsollerna när de kommer, förhoppningsvis denna veckan(!) MM verkar inte "hetsa" ut konsolerna likt konkurenterna, vilket är surt, men den som väntar på något gott?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hehe, näe, det är inte aktuellt - ska köpa in till redaktionen och vill att kostnaden hamnar i år, vilket blir lite knepigt när inga låter en beställa.

Beroende på hur nitisk revisorn är och huruvida ni kan beställa på företagskort eller om ni måste ha faktura så kan ni "köpa" från de butiker som låter köpen gå igenom. Varan blir restnoterad men så länge som pengarna dras från kontot i december så är det ju kosher. Revisorn kanske vill boka upp det som förskott för varor från leverantör, men det kommer hursomhelst kunna hamna på budgetåret 2020.

Varje nyår myser jag över att ha brutet räkenskapsår

Medlem

Xbox Series X gick ju fort att få. Beställde en på Webhallen den 23:e november och fick mail om att den gick att hämta i förrgår 6:e december, så två veckor. PS5 ser ju sämre ut dock, förbokning (ej digitala varianten) på Webhallen från december föra året och fortfarande ingen konsol :/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gregerory:

Låter ju som ett Uppdrag Granskning reportage annars, du knackar på, förklädd, kanske dubbla skägg,...rafflande! Bra content!

Om du betalar direkt, kommer väl kostnaden i år?

Problemet är att de flesta inte ens erbjuder en att betala för den nu, för att de inte vill bygga på kö.

Skrivet av serdyllon:

Beroende på hur nitisk revisorn är och huruvida ni kan beställa på företagskort eller om ni måste ha faktura så kan ni "köpa" från de butiker som låter köpen gå igenom. Varan blir restnoterad men så länge som pengarna dras från kontot i december så är det ju kosher. Revisorn kanske vill boka upp det som förskott för varor från leverantör, men det kommer hursomhelst kunna hamna på budgetåret 2020.

Varje nyår myser jag över att ha brutet räkenskapsår

Mjo, det går säkert att lösa.


signatur
Medlem
Skrivet av Spacmec:

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Media Markt kan lova oss leverans i Decemeber, när de överhuvudtaget inte kan uttala sig om när eller hur många konsoler de får in.

Hur många hollywood filmer har man inte sett där hjälten "lovar" sin familj att allt kommer bli bra för att sedan kasta sig in i brinnade lava och bli beskjuten av 1000 arga terrorist (som uppenbarligen fått en dålig start på dagen) med relastiskt överlevnads odds = 0,001%.
Så "lova" är väl ganska enkelt...eller?

Medlem

Alla ni som säger att julen är räddad si och så, vad för spel ska ni spela på PS5an? Kanske skickar tillbaks min konsol då allting är i 30/60 fps? Typ inget spel alls som är 120? Sen så kostar en TV 3-4 gånger så mycket son konsolen, för 4K 120.. någon som håller med?

Sony har ju snackat hur mycket som helst om t.ex spiderman, om 120Hz, 8k.. om sin ray tracing? Sen så spelas det i 30fps? 🤣🤣👍 Mitt ps2 körde 30Hz..

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Problemet är att de flesta inte ens erbjuder en att betala för den nu, för att de inte vill bygga på kö.

Mjo, det går säkert att lösa.

Varför vill du att kostnaden kommer på det här året?
Om inte bokföringsprinciperna är avsevärt olika mellan Finland och Sverige så är det ju bara en bokförings mässing detalj som det ändrar om det är i år eller 2021, som den köps.

Alltså kan du köpa en 2020 så redovisas ju kvittot och om du inte kan köpa och betala den 2020, så gör bokföraren en investerings reservering och 2021 förhoppningsvis så används reserveringen för köp av produkten.

Ursäkta offtopic😅

Medlem
Skrivet av Lokander:

Tjejen fick SMS för ungefär en timma sedan att hon kan hämta sin ps5 digital hos Inet sisjön.
Beställde i mitten av Juni 2020

Hjälp! Sitter på nålar här, jag beställde 16 juni, det står "I lager imorgon" inget sms här inte.
När beställde hon om jag får fråga?

Medlem
Skrivet av Spacmec:

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Media Markt kan lova oss leverans i Decemeber, när de överhuvudtaget inte kan uttala sig om när eller hur många konsoler de får in.

De lovat inget, men jag ser det som osannolikt att de inte får någon leverans alls i december.

Medlem
Skrivet av Arfir98:

Alla ni som säger att julen är räddad si och så, vad för spel ska ni spela på PS5an? Kanske skickar tillbaks min konsol då allting är i 30/60 fps? Typ inget spel alls som är 120? Sen så kostar en TV 3-4 gånger så mycket son konsolen, för 4K 120.. någon som håller med?

Sony har ju snackat hur mycket som helst om t.ex spiderman, om 120Hz, 8k.. om sin ray tracing? Sen så spelas det i 30fps? 🤣🤣👍 Mitt ps2 körde 30Hz..

För min del så kommer jag spela Spiderman, Demon's Souls och fortsätta spela mina Ps4-spel på Ps5an. Med det sagt, så finns det inget som hindrar en att spela både på konsol och PC, förutsatt att man har budgett för det
Men det ser ut som de flesta spelen på Ps5an har stöd för 60fps, vilket är mer än tillräckligt för Single-player spel. Även för mig så är 30fps helt fine beroende på spel (såsom The Last of Us spelen).

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Varför vill du att kostnaden kommer på det här året?
Om inte bokföringsprinciperna är avsevärt olika mellan Finland och Sverige så är det ju bara en bokförings mässing detalj som det ändrar om det är i år eller 2021, som den köps.

Alltså kan du köpa en 2020 så redovisas ju kvittot och om du inte kan köpa och betala den 2020, så gör bokföraren en investerings reservering och 2021 förhoppningsvis så används reserveringen för köp av produkten.

Ursäkta offtopic😅

Min gissning är att de har debiterad ingående moms att dra av som de vill utnyttja.

Medlem
Skrivet av Sulukai:

Hjälp! Sitter på nålar här, jag beställde 16 juni, det står "I lager imorgon" inget sms här inte.
När beställde hon om jag får fråga?

Vilken version? Beställde en med disk 11:e Juni och för mig står det fortfarande okänt leveransdatum hos Inet.

Medlem
Skrivet av Bitrocker:

"Alla andra" får inte alls, det kanske uppfattas så men EG är störst och verkar få flest, Komplett är stora men får knappt nått för at ge rum för Webbhallen (som de äger) för att lägga krutet där och ändå blir det kaos. Sedan kan man inte påstå att Sony failat när de lyckats leverera fler PS5 än PS4 gjorde på sin launch Utan pandemi.

Kan tänka mig att du har ett Ps5 redan. Sedan har jag läst att dom har sålt lite över 2 milj. Deras mål var att sälja minst 5 innan året är slut så du får tycka vad du vill och jag vad jag vill. Visst det är pandemi men säg inte så som dom gjorde då. Att det kommer inte vara några problem vi kommer skicka kontunerligt konsoler.

Medlem
Skrivet av Janne-Loffe:

Vilken version? Beställde en med disk 11:e Juni och för mig står det fortfarande okänt leveransdatum hos Inet.

Digital Edition, verkar som att det dykt upp en batch DE av vad jag kan utläsa i forumet.

Medlem
Skrivet av Arfir98:

Alla ni som säger att julen är räddad si och så, vad för spel ska ni spela på PS5an? Kanske skickar tillbaks min konsol då allting är i 30/60 fps? Typ inget spel alls som är 120? Sen så kostar en TV 3-4 gånger så mycket son konsolen, för 4K 120.. någon som håller med?

Sony har ju snackat hur mycket som helst om t.ex spiderman, om 120Hz, 8k.. om sin ray tracing? Sen så spelas det i 30fps? 🤣🤣👍 Mitt ps2 körde 30Hz..

Ända jag bryr mig om är laddningstiderna just nu. Får psykbryt snart på de långa laddningstiderna i Valhalla på mitt ps4 pro. Längtar som fan efter mitt Ps5!!!

Medlem
Skrivet av Sulukai:

Digital Edition, verkar som att det dykt upp en batch DE av vad jag kan utläsa i forumet.

Ok, tack för svar! Hoppas det kommer en batch med standard snart också!

Medlem
Skrivet av Svampfhen:

Beställde från Mediamarkt 18/9 och har min faktura avbruten hos Klarna.
Pratade med MM idag och de sa att min skickas så fort de får in en leverans.
Det borde vara snart då de, som han sa, är en stor återförsäljare.
Inget konkret eller löften, som väntat...
Fick iaf lugnande besked angående Klarna.

Wut? Jag beställde 25/9 från MediaMarkt och fick min utskickad på release (inte packat upp den dock, julklapp).

Eller just ja, jag pratar om XSX, du kanske pratar om PS5?

För övrigt så tror jag Elgiganten och Media Markt är best bet då de (särskilt Mediamarkt/Saturn) är gigantiska.

Skriv svar