Svart Playstation 5 drogs tillbaka efter hot mot medarbetare

Robot
Svart Playstation 5 drogs tillbaka efter hot mot medarbetare

För populär för sitt eget bästa.

#playstation-5


Medlem

Vet inte om det här företaget var/är pålitligt eller inte men var en rejält cool idé o snygg design trots allt. Och begriper inte hur vissa reagerar med att hota anställda på företag på det där sättet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vet inte om det här företaget var/är pålitligt eller inte men var en rejält cool idé o snygg design trots allt. Och begriper inte hur vissa reagerar med att hota anställda på företag på det där sättet.

Företaget rånade ju precis dem på $4400! Självklart att de blir arga då!

Nej, men verkligen. Förstår inte hur man resonerar, man förstör för alla andra OCH för sig själv. Både genom att ta bort produkten från marknaden men även eventuellt sin framtid förutsatt att hoten polisanmäls och man blir identifierad.

Medlem

Hade inte Sony gått ut tidigare med information om att de inte tillät sådana här saker? (Vilket för min del är jävligt tramsigt. Om du har köpt en ps4 borde det vara upp till dig om du bytade utseende på den).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Helt sjukt vad vissa håller på med när det gäller bla spelrelaterade grejer. Synd inte folk kunde engagera sig lika mycket (minus alla hot förstås) i viktiga frågor. Var ju samma sak när TLoU2 släpptes, utan att berätta för mycket.

Gnällkuk

Känns som ett seriöst företag...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ankh:

Hade inte Sony gått ut tidigare med information om att de inte tillät sådana här saker? (Vilket för min del är jävligt tramsigt. Om du har köpt en ps4 borde det vara upp till dig om du bytade utseende på den).

Har du köpt den kan du göra vad du vill. Dock är det väl en annan grej att ha som affärsidée att sälja med annan färg. Men vet inte alls hur det ser ut i avtal mm så.

Medlem

@Ankh @Komured Klart du får ändra utseende på din PS5 som du vill, men det är en helt annan femma att kopiera en design skyddad av upprätthovslagen, ändra färg på den, och sälja den som en produkt. Du behöver en licens från Sony om du vill göra detta öppet och lagligt.

Edit: Inser nu att detta kanske handlar om bara omlackade PS5:or, har kanske blandat ihop det med en av de som ska sälja svarta "skal" du kan byta ut de vita med.

Redaktör

Jag har tagit bort ett par inlägg om en viss politiker eftersom de inte känns särskilt relaterade till nyheten och riskerar att gå off-topic.


signatur
Medlem
Skrivet av Kyraal:

@Ankh @Komured Klart du får ändra utseende på din PS5 som du vill, men det är en helt annan femma att kopiera en design skyddad av upprätthovslagen, ändra färg på den, och sälja den som en produkt. Du behöver en licens från Sony om du vill göra detta öppet och lagligt.

Edit: Inser nu att detta kanske handlar om bara omlackade PS5:or, har kanske blandat ihop det med en av de som ska sälja svarta "skal" du kan byta ut de vita med.

Ja så kan det vara


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Kyraal:

@Ankh @Komured Klart du får ändra utseende på din PS5 som du vill, men det är en helt annan femma att kopiera en design skyddad av upprätthovslagen, ändra färg på den, och sälja den som en produkt. Du behöver en licens från Sony om du vill göra detta öppet och lagligt.

Jo precis.
Man får nog inte tillverka egna skal, men det borde väl inte vara några problem att modifiera befintliga?

Alltså bearbeta befintliga kan dem väl inte påverka?

Jag tror inte att någon tillverkare kan bestämma hur kunden bearbetar sin produkt, Volvo kan väl till exempel inte bestämma att kunden inte får lackera sin bil rosa?
Garantin får man nog inte behålla dock...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis.
Man får nog inte tillverka egna skal, men det borde väl inte vara några problem att modifiera befintliga?

Alltså bearbeta befintliga kan dem väl inte påverka?

Jag tror inte att någon tillverkare kan bestämma hur kunden bearbetar sin produkt, Volvo kan väl till exempel inte bestämma att kunden inte får lackera sin bil rosa?
Garantin får man nog inte behålla dock...

Japp, jag la till en edit efter jag insåg mitt misstag, men det var nog efter du började skriva ditt svar

Medlem

Det värsta av allt är att folk köper de också...LOL! Förmodligen samma personer som köper PS5:or på Tradera för 12 papp istället för att vänta några månader. Zero logic.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis.
Man får nog inte tillverka egna skal, men det borde väl inte vara några problem att modifiera befintliga?

Alltså bearbeta befintliga kan dem väl inte påverka?

Jag tror inte att någon tillverkare kan bestämma hur kunden bearbetar sin produkt, Volvo kan väl till exempel inte bestämma att kunden inte får lackera sin bil rosa?
Garantin får man nog inte behålla dock...

Inte här i eruopa iallafall I usa är det nog en helt annan grej med all EULA som måste accpeteras och du kan avsäga dig rättigheter.

Medlem

Har ingenting emot den vita färgen, men för gudskelov, se till att hålla det enhetligt. Antingen är den helt vit eller så är den helt svart. Att som nu göra den svart med vita vingar på sidorna är väl ändå det sämsta alternativet.

Dock bryr jag mig inte så mycket att jag kommer lägga tid på att lacka om den. TIds nog släpps det garanterat "limited editions" i andra färger och en Pro-modell, så den får gömmas undan så gott det går fram till dess.

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har tagit bort ett par inlägg om en viss politiker eftersom de inte känns särskilt relaterade till nyheten och riskerar att gå off-topic.

Pratar folk om Thorbjörn Fälldin nu igen?!


signatur

Ad hoc addendum

Redaktör
Skrivet av keffkebab:

Pratar folk om Thorbjörn Fälldin nu igen?!

Japp, det var en bild på någon som högg ner ett träd som såg ut som Fälldin, med texten "Fäll din statsminister" under.

(Det fanns en sån tröja en gång i tiden.)


signatur
Medlem
Skrivet av Ankh:

....borde det vara upp till dig om du bytade utseende på den).

bytade.. bytadE.. bytaDE.. bytADE.. byTADE!. bYTADE!! BYTADE!!??

Tack. Det var allt.

Medlem
Skrivet av My2nd:

Företaget rånade ju precis dem på $4400! Självklart att de blir arga då!

Nej, men verkligen. Förstår inte hur man resonerar, man förstör för alla andra OCH för sig själv. Både genom att ta bort produkten från marknaden men även eventuellt sin framtid förutsatt att hoten polisanmäls och man blir identifierad.

Men som jag förstod det så kommer sådana här konsoler skeppas när de får in dem och kan leverera? De har väl ändå inte mer konsoler att tillågg o modda än vad Sony kränger ut?! Kanske problemet låg i att man inte var väldigt tydlig med att det här är konsoler som inte kan skeppas för än de i sin tur har kunnat modda dem.
Eller så fattade jag helt fel.
Gick precis in på sidan och möttes av ett meddelande att alla som lagt beställningar kommer få sina pengar återbetalda. Så vet inte ad som hände. Hade de en seriös ide som gick i stöpet eller försökte de bara scamma folk på pengar o det sket sig..
Mystiken tätnar.

Ja alltså blir man svinnad på pengar så polisanmäler man händelsen och företaget man bör inte begå olaga hot mot anställda iaf. Så mkt har jag räknat ut haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Japp, det var en bild på någon som högg ner ett träd som såg ut som Fälldin, med texten "Fäll din statsminister" under.

(Det fanns en sån tröja en gång i tiden.)

Typiskt...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av vamp:

bytade.. bytadE.. bytaDE.. bytADE.. byTADE!. bYTADE!! BYTADE!!??

Tack. Det var allt.

ok


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av SunShine:

Men som jag förstod det så kommer sådana här konsoler skeppas när de får in dem och kan leverera? De har väl ändå inte mer konsoler att tillågg o modda än vad Sony kränger ut?! Kanske problemet låg i att man inte var väldigt tydlig med att det här är konsoler som inte kan skeppas för än de i sin tur har kunnat modda dem.
Eller så fattade jag helt fel.
Gick precis in på sidan och möttes av ett meddelande att alla som lagt beställningar kommer få sina pengar återbetalda. Så vet inte ad som hände. Hade de en seriös ide som gick i stöpet eller försökte de bara scamma folk på pengar o det sket sig..
Mystiken tätnar.

Ja alltså blir man svinnad på pengar så polisanmäler man händelsen och företaget man bör inte begå olaga hot mot anställda iaf. Så mkt har jag räknat ut haha.

Du verkar ha missat läsa hela artikeln. Företaget har alltså erbjudit en tjänst där man köper en PS5 för $599 (Originalpris $399) där det man betalar $200 för är själva lackeringen av konsolen och kontroller. De hade ett visst antal konsoler till försäljning och stängde därefter förbokningen. Företaget lyckades inte få tag på antalet konsoler de lagt ut till försäljning vilket gjorde kunderna arga. Vid detta laget la några kunder ut sina konsoler för $5000 på Ebay vilket gjorda att övriga kunder trodde att de blivit ignorerade/lurade.

Kundgrupp_ScalpersUtanKonsol fick Kundgrupp_IngenKonsol att tro att de blivit ignorerade och att konsolen var värd $5000 :O, vilket resulterade i att Kundgrupp_IngenKonsol blev arga och började hota företagets anställda.

Något i den stilen förstod jag det som iaf. Det är dock lite otydligt huruvida hoten kom i samband med att folk la upp annonser eller om det enbart beror på fördröjningen.

Medlem
Skrivet av vamp:

bytade.. bytadE.. bytaDE.. bytADE.. byTADE!. bYTADE!! BYTADE!!??

Tack. Det var allt.

Böt?

Medlem

Sprayade mina sidopaneler, 50 spänn för en färgburk

Redaktör
Skrivet av dix_xib:

Sprayade mina sidopaneler, 50 spänn för en färgburk

Och så kan du fakturera dig själv 1 950 kr i arbetskostnad. Win!


signatur
Medlem
Skrivet av My2nd:

Du verkar ha missat läsa hela artikeln. Företaget har alltså erbjudit en tjänst där man köper en PS5 för $599 (Originalpris $399) där det man betalar $200 för är själva lackeringen av konsolen och kontroller. De hade ett visst antal konsoler till försäljning och stängde därefter förbokningen. Företaget lyckades inte få tag på antalet konsoler de lagt ut till försäljning vilket gjorde kunderna arga. Vid detta laget la några kunder ut sina konsoler för $5000 på Ebay vilket gjorda att övriga kunder trodde att de blivit ignorerade/lurade.

Kundgrupp_ScalpersUtanKonsol fick Kundgrupp_IngenKonsol att tro att de blivit ignorerade och att konsolen var värd $5000 :O, vilket resulterade i att Kundgrupp_IngenKonsol blev arga och började hota företagets anställda.

Något i den stilen förstod jag det som iaf. Det är dock lite otydligt huruvida hoten kom i samband med att folk la upp annonser eller om det enbart beror på fördröjningen.

Ah. Jag skyller på att jag var trött när jag läste artikeln i morse haha.
Nu hänger jag med bättre. Danke för förklaringen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Och så kan du fakturera dig själv 1 950 kr i arbetskostnad. Win!

Minst!

Medlem
Skrivet av dix_xib:

Sprayade mina sidopaneler, 50 spänn för en färgburk

Det var så jag trodde de som ville ha en svart enhet gjorde...... men tydligen inte. Så nu kan du sälja svarta sidor och färgen kanske räcker till två enheter så då kan du tjäna 25spänn extra per enhet.

Medlem

Man undrar vad Sony håller på med när det uppenbart finns ett enormt intresse för PS5:or och handkontroller i en annan färg än dammgrå eller pissgul av all handsvett. Eller är det just det som Sony väntar på - att DualSense blir gul av svett och det börjar florera bilder på internet som gör narr av Sony, och när de inte längre kan hålla sig fast vid marknadsföringen av sin vita konsol tvingas de släppa PS5:or och handkontroller i nya färger? Då kanske de kan passa på att marknadsföra konsolen med en ny prislapp, nya funktioner eller något annat trevligt? Nya färger och PS5 Slim kommer med all sannolikhet, men förtillfället tvingas alla konsumenter till en vit konsol med en vit handkontroll.

1
Skriv svar