CDPR-grundare: Styrelsen är ansvarig för Cyberpunk 2077:s skick

Medlem

CDPR borde släppt pc versionen och väntat med konsolerna. Funkar prima för mig på pc förutom några buggar och saknad gameplay. Det är det snyggaste spelet jag spelat och storyn är suprim. Jag är mycket nöjd men det är oacceptabelt att släppa något sådant trasigt till konsolerna efter alla förseningar :/ Hoppas verkligen CDPR steppar upp och gör det lilla extra för sina fans.
Med det sagt tror jag inte att folk ska förvänta sig en cyberpunk simulator för det är snarare i stuk med Witcher än t.ex. GTA.

Medlem

Det är knappast bara styrelsens problem. Någon utvecklade spelet som är dåligt optimerat och fullt av buggar. Något säger mig att utvecklarna tog sig vatten över huvudet och försökte skapa något de egentligen inte kunde. Jag har varit kritisk till spelet sedan tidig utveckling, de lovade för mycket som lät för bra och visade på tok för lite för att backa det som sades, det mesta man fick se var scriptade scener, då kan man lika gärna gå och se på en film.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Jag har lite svårt att förstå varför next-gen uppdateringen skulle dröja så jäkla länge. Texturerna osv bör finnas eftersom de.finns på pc? Javisst, spelet ska optimeras för next-gen och buggfixas. Men hösten??? Realy? Vad är det som tar sån extremt lång tid?
Ändå skönt med en roadmap så man får ett litet hum om hur de tänker.

De som utvecklar detta kanske ska kompa några månader

Medlem
Skrivet av aholman:

De som utvecklar detta kanske ska kompa några månader

Ja det är de värda

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt ärligt så bryr jag mig inte om spelet släpptes buggigt, eller de 15 FPS på baskonsolerna (trots oacceptabelt). Det som stör mig mest, och som fick mig att begära en refund, är hur man lovat att spelet ska vara. Enligt de själva är Night City en levande stad. Man ska i stort sett kunna göra allt, och lite till. Alla liv (AI) i staden ska ha egna rutiner och en massa annat. Vad får vi? Ett spel som känns helt dött. Man känner dig verkligen ensam på ett sätt.

Därav kommer jag att det inte kommer gå att rädda, iaf inte inom en rimlig tid. Det är så många fundament som inte är klara - ta bara polisinsatserna som ett exempel.

Ne jag är varken nöjd med spelet eller hans försök till att skylla på Covid. Säg som det är istället, pengarna spelade roll och nu ville åt de extra intäkterna som julen innebar. Och framöver, måla ej upp er som helgon som gör allt för spelarna - för det är långt ifrån sanningen.

Ovanstående är exakt anledning till att CP2077 inte kommer få att räddas. Buggar och grafiska problem går att åtgärda under månadernas gång. Men att dem helt gör om spelmekaniken kommer inte att ske. En livlös och död stad och livlösa zombies till NPC:er kommer inte förändras nämvärt.

För mig som inte hängde med under spelets utvecklingsgång, vet någon när CDPR gick ifrån att säga att spelet skulle vara en FPS-rollspel till enbart en FPS-actionspel?


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Ovanstående är exakt anledning till att CP2077 inte kommer få att räddas. Buggar och grafiska problem går att åtgärda under månadernas gång. Men att dem helt gör om spelmekaniken kommer inte att ske. En livlös och död stad och livlösa zombies till NPC:er kommer inte förändras nämvärt.

För mig som inte hängde med under spelets utvecklingsgång, vet någon när CDPR gick ifrån att säga att spelet skulle vara en FPS-rollspel till enbart en FPS-actionspel?

Tror det var sommaren 2019 de ändrade beskrivningen till action-äventyr

Edit:

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/bz30fw/an_ope...


signatur

no remorse

Medlem

315 miljoner dollar och resultatet blev Cyberpunk 2077. Jisses.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av deezel:

Nån på allvar som inte trodde det var högsta hönsens "fel"?

Inte jag iallafall. Har noll förtroende för dom i toppen. Dom bryr sig bara om siffror, och spelet har dragit in mycket pengar. Nu blir det mycket gräddsås, och gå på strippklubb.

Medlem

Synd för CDPR. Hade de bara bitit i det sura äpplet, sagt "Sorry Corona åt vår lunch" och skjutit upp versionerna till PS4 och XBONE hade allt varit frid och fröjt. Ingen hade höjt på ögonbrynet och eftersom de andra versionerna var ett helt OK skick hade det inte alls blivit samma fokus på buggar.

Medlem

Borde inte styrelsen vara nöjd, produken har väll leverat vinst från dag ett?

Givet att PR grejen verkligen svider och skicket som det släpptes i var under all kritik men just syftet med produkten är ju nått?

Eller har dom gått back på hela äventyret??

Medlem

Jag tror att det är för enkelt att säga att det är ledningens fel, eller styrelsens, eller utvecklarna för den delen. Ett bolag behöver alla sina delar och utan "kostymnissar" går det knappast att driva runt ett miljardprojekt.

Jag är knappast i målgruppen för spelet och är inte ute efter att försvara någon, men det kan ju faktiskt ha varit så enkelt som att de hade slut på pengar och ingen ville investera nytt kapital. Valet för hela bolaget då blir ju att faktiskt släppa "något" och dra in mer pengar för att överleva eller att gå i konkurs.

Min poäng är att det nödvändigtvis inte är pengakåta aktieägare som är boven i dramat. Det kan ju vara så att de inte hade något val.

Medlem
Skrivet av S_Z:

Visst är det buggit, inget snack. Men jag hade mycket roligare med detta buggiga spel än jag hade med det buggfria Last of us 2 tex.

Men dom två spelen kan du väl inte jämföra.. hade du sagt Rage 2 tex.. då hade jag köpt det. Sen var spelet helt ospelbart för mig och jag spelar på Xbox one X.. som inte är långt ifrån Xbox series S. Totalt haveri. Så nog har jag rätt att var besviken för detta spel såg jag fram emot. Förresten tyckte jag om Rage 2.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

...alltså det händer ju från biltillverkarnas håll. Kampanjer, EMS-uppdateringar, servicebulletiner etc.

Det är ju också ”patchar” på ett sätt.

Mja, mer rättvist vore väl att jämföra det med en biltillverkare som släpper en ny modell med ett gäng olika motoralternativ. Den största motorn är fullt körbar, ibland helt fantastiskt och hänförande, men väldigt opålitlig i kvalitet. Vissa får i princip en felfri resa och andra har fullt av mjukvaruproblem som gör att resan blir en pina. De två minsta motoralternativen går dock på 2 cylindrar, ibland bara 1 och hostar och hackar sig fram på vägen. Det är helt enkelt okörbart. Men visst, om förväntningarna från tillverkaren var att skiten inte ens skulle starta med minsta motorn, då kanske den går "suprisingly well"...

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jösses, det där var ingen särskilt detaljerad roadmap... inga månader eller ens kvartal angivna. Får väl hoppas åtminstone 1.1 kommer snart, det är mycket som inte fungerar särskilt bra - och mycket funktionalitet som spelet verkligen skulle må bra av att få.

VEM tyckte exempelvis det var en bra idé att bara kunna uppgradera craftingmaterial 1st åt gången, där varje uppgradering tar ett par sekunder av nedhållen musknapp? När man måste ha hundratals av varierande kvalitet för att faktiskt göra något, och det dessutom bara går att uppgradera ett kvalitetssteg i taget? Rent vansinne. Borde åtminstone finnas craftingrecept för lite större mängder, så som 10, 25, 50 och/eller 100, om det nu skulle vara svårt att få till en funktion för att välja kvantitet själv.

När vi ändå är inne på crafting: vem tyckte det var en bra idé att inte visa vilka recept du redan har, när du lootar eller besöker försäljare? Har nog säkerligen köpt ett antal receptdubletter bara för att spelet inte visar vilka jag redan har.

Och på tal om det där med crafting - hur svårt ska det vara att visa hur det jag craftar kommer se ut? Med tanke på hur många groteskt fula klädesplagg (men å andra sidan också en del riktigt snygga sådana) det finns i spelet vill jag gärna se vad jag craftar och inte bara se en generisk kategoriikon.

Nästan på samma spår ligger inventoryt - där föremål allt som oftast visas felaktigt. 0.0 DPS är vanligt, tomma readables, föremål utan ikoner och/eller tooltips, ej uppdaterat antal efter disassembly etc. etc.

Och då är vi bara inne på craftingen/inventoryt... motorn och hur rörelser och fysik hanteras är ju en studie i glitchar som nästan Bethesda borde vara avundsjuk på. Saker som clippar genom varandra, pop-ins, kollisionsproblem med föremål, NPCer och fordon... Karaktär som gör T-pose genom biltaket när man kör lite fort genom staden är vackert.

Trots allt det tycker jag ändå det är ett bra spel. ^^
Nu gäller det att göra en No Mans Sky av det hela och faktiskt jobba på det så det blir i närheten av vad de hypade det till.

De satt sannolikt (som företag) ganska rejält i rävsaxen - ytterligare förseningar hade inte mottagits väl av varken spelare eller aktieägare. Någonstans måste de släppa, men med tanke på hur mycket som varit mer eller mindre trasigt vid release känns det som att det blev för tidigt.

Är övertygad om att det var ett pest eller kolera-val i någon mån, dock.

Ett välnyanserat inlägg. Jag misstänker också att det rör sig om två röriga positioner, men för att få tillbaka förtroendet från spelarna får detta inte hända igen... i alla fall inte direkt (shit happens). Jag misstänker att det är okej om något liknande i mindre skala skulle ske tre titlar senare, men nästkommande två lär vara väldigt... förstoringsglasade. I alla fall brister det för mig där så jag hoppas innerligt att de benar ut problemen i kommunikation och bearbetar rädslorna som antagligen varit främsta orsaken till hela situationen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Ååååh trodde inte det var ledningen, trodde det var hen som rita fodralen som tvinga ut spelet så inte fodralet skulle hinna bli inaktuellt med layouten. Ack så fel man kunde ha.

Rätt klassiskt att chefer/styrelser vill pumpa ut.
Så sa min nya chef jag fick tilldelat nu senast, resultat resultat resultat fuck no sa jag och börja från botten sen kommer efter hand resultatet.

S_Z
Medlem
Skrivet av Razuco:

Men dom två spelen kan du väl inte jämföra.. hade du sagt Rage 2 tex.. då hade jag köpt det. Sen var spelet helt ospelbart för mig och jag spelar på Xbox one X.. som inte är långt ifrån Xbox series S. Totalt haveri. Så nog har jag rätt att var besviken för detta spel såg jag fram emot. Förresten tyckte jag om Rage 2.

Varför kan jag inte det? Min jämförelse handlade om hur kul jag hade med dom, inte en jämförelse av spelen i sig.

Och visst har du rätt att vara besviken. Jag bara svarade på att jag inte tycker det är konstigt att det finns många som tycker det är ett strålande spel trots buggarna och utan att vara CDPR fanboys.

Medlem
Skrivet av bogani:

Mja, mer rättvist vore väl att jämföra det med en biltillverkare som släpper en ny modell med ett gäng olika motoralternativ. Den största motorn är fullt körbar, ibland helt fantastiskt och hänförande, men väldigt opålitlig i kvalitet. Vissa får i princip en felfri resa och andra har fullt av mjukvaruproblem som gör att resan blir en pina. De två minsta motoralternativen går dock på 2 cylindrar, ibland bara 1 och hostar och hackar sig fram på vägen. Det är helt enkelt okörbart. Men visst, om förväntningarna från tillverkaren var att skiten inte ens skulle starta med minsta motorn, då kanske den går "suprisingly well"...

Om man jämför rakt av med CP2077 kanske.
Men visst finns det saker som inte är klara på flång nya bilar sedan händer sådant du beskriver. Testa på fel sätt under utveckling. Det är inte helt ovanligt. En komponent kan fungera under simulering och riggprov sedan fallera när den är i verklig drift. Funderar på om CDPR har gjort så här. QA-testat snippets under resans gång, det är ju inte ett komplett spel från dag 1 de testar, men när allt är sammanbakat (Gone gold). Kaputt. Panik när en produkt lanseras, det händer det med även i fordonsbranchen.

Gud vad jag skulle vilja grotta i deras åtgärdsplan, vilket kul jobb!

Redaktör
Skrivet av S_Z:

Jag bara svarade på att jag inte tycker det är konstigt att det finns många som tycker det är ett strålande spel trots buggarna och utan att vara CDPR fanboys.

Buggigheten verkar variera kraftigt från dator till dator. Jag pratade med två kollegor i morse, båda har kört igenom det på pc. Den ena hade totalt en krasch och inga grövre buggar alls, bara lite glitchar. Den andra hade mängder med små och stora grejer: svävande vapen, urbuggade vapen, karaktärer osv. Sen är olika personer förstås olika känsliga för vad de betraktar som buggar, men dessa två herrar fick rätt olika upplevelse tekniskt sett.


signatur
Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Tror det var sommaren 2019 de ändrade beskrivningen till action-äventyr

Edit:
https://i.imgur.com/oDldUQQ.png

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/bz30fw/an_ope...

Det står inte heller på Cyberpunks hemsida att det är ett RPG utan ett action adventure.
Medans FZ skriver att det är ett rollspel, inte konstigt det blir snurrigt. Tror det står både i recensionen och årets spel.

Dex
Medlem
Skrivet av shelter:

Det står inte heller på Cyberpunks hemsida att det är ett RPG utan ett action adventure.
Medans FZ skriver att det är ett rollspel, inte konstigt det blir snurrigt. Tror det står både i recensionen och årets spel.

RPG = Role Playing Game så det är väl inte fel? Ett RPG kan väl också ha action?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Va? Dem flesta har träffat på något enstaka grafik problem.. Men "det mest buggiga"? Då kan du inte ha spelat mycket.

Jag har spelar genom hela main story.

Ett axplock:
Grafikbuggar i allt från att föremål dupliceras, ”lossnar” etc.

Den här supersjuka grejen att fordon som kör på bilvägar ”försvinner” när dom kommer närmre.

NPC/voiceover som går in i varandra. T ex så står man och pratar med någon när telefonen ringer & autosvaras och så grötas samtalen ihop.

Haft flera buggar i storyline där någon ska ringa / man ska vänta, men det har buggat så man kom inte vidare utan fick googla lösningar och göra massa specialare för att få det att ”lossna”.

Extremt dålig AI där NPC:er ofta fastnade och/eller var extremt lätta att lura så man bara stod helt still och matade skott tills dom gick ner.

Realoadbuggar under bossar som gjorde att man dog.

En annan bugg jag upplevde ofta var att Info-rutor man fick upp vid t ex mus-hover över loot fastnade. Enda sättet att få bort rutan var att starta om spelet.

Flera gånger så ”fastnade” en viss bakgrundsmusik och fortsatte loopas. Sjukt störande då fortsatt dialog blev förstörd.

Sen bara allmänt störande saker som jag nämnt tidigare, så som att dialogen inte ”håller”. Valde man att ”prata” dialog som var ”blå”, som alltså var lite mer fluffig extra story, så kunde saker upprepas eller inte hänga ihop när man sen valde dom gula alternativen för att föra storyn vidare, det var som att karaktären aldrig hade pratat om det man diskuterat i blått. Sjukt störande grej som lite förstör ”illusionen”.

Så ja, jag har t ex inte spelat ett enda PS4:a exklusivt spel under hela generationen som ens var i närheten av denna nivå av buggar och konstigheter.

Medlem

Inom 10 dagar skulle den första stora patchen släppas (till alla format) sa han i videon som släpptes igår. Så slutet av nästa vecka. Inför helgen borde den dyka upp. Ser fram emot vad som fixas och att krascher minskas.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

det är tråkigt att sitta och lyssna på detta. Man måste ha förståelse för de, visst, men det är en läxa de måste lära sig, att inte släppa nåt som inte riktigt funkar eller är klart! Hoppas Witcher 4 får en bättre start.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

kom ihåg: Fem av fem och gratis kaffekopp.

Medlem
Guld och gröna skogar

Jag var också extremt tveksam till hur spelet haussades up flera år innan release. Det borde varje vettig människs förstått att det där var omöjligt att leverera. Då kan man ju vara kritisk mot människor som målar upp denna orealistiska bild, men samtidigt så handlar det nog ofta om passionerade människor med en vision, snarare om slipade PR-människor. Även om branschen definitivt har några riktiga lögnare som kräks ut hypeord i en strid ström utan att själva tro på ett ord också.

Hade CDPR kunnat göra Witcher 3 direkt, hoppa över 1an och 2an direkt? Nej, knappast. Här känns det som om dom försökte just det. Gör en stad som är 1/4edel så stor, utan så mycket röstskådespel och med hälften av vapnen/förmågorna. Bygg på det.

Medlem

Det verkar iaf helt klart vara ett spel som man ska vänta med om man som jag inte bryr sig om handling utan bara om system, interaktionsdjup/-möjligheter, looting, crafting, spelutmaning, karaktärsbyggande osv, alltså typ allt förutom storyn.

Medlem

Peter Molyneux+CDPR=💘SANT?

Medlem

Jag började ana oråd redan i början av hypen.
Det både lät och såg ut helt enkelt... för bra.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Till deras försvar så ska den grafiska uppgraderingen faktiskt vara gratis.

Öhhh, har de något försvar att komma med efter att ha lurat sin fanbase + alla övriga ivriga att få spela ett spel de hittills inte släppt?
Det cyberpunk de utlovade kommer aldrig göras tyvärr, kanske i en ny skrud till NÄSTA generation om de börjar jobba å cruncha redan nu då haha

Inaktiv
Skrivet av Caesarsaurus:

Öhhh, har de något försvar att komma med efter att ha lurat sin fanbase + alla övriga ivriga att få spela ett spel de hittills inte släppt?
Det cyberpunk de utlovade kommer aldrig göras tyvärr, kanske i en ny skrud till NÄSTA generation om de börjar jobba å cruncha redan nu då haha

Vad har det med Witcher att göra?

Skriv svar