Diskutera – Hur ser det perfekta Indy-spelet ut?

Robot
Diskutera – Hur ser det perfekta Indy-spelet ut?
Medlem

Rent spontant känns det som att bästa Indy spelet skulle vara en Uncharted kopia... Med piska.

Inaktiv

Fan jag som tänkte skriva Battle Brothers och lämna det där!

Men eftersom det handlade om "Indy", vet att jag svär i kyrkan nu, så hade jag faktiskt velat se ett FPS. För säg vad man vill om Machine Games men riktigt snygga världar och väldigt skön mekanik i kanonerna. Tänk att piska på "il Duce" i första person i Peterskyrkan, ajamen!

Redaktör

En del folk på Machine Games kommer ju från det Starbreeze som gjorde Riddick: Escape from Butcher Bay. Och det var grymt jäkla bra. Finns en del kompetens i studion, så det här blir spännande.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En del folk på Machine Games kommer ju från det Starbreeze som gjorde Riddick: Escape from Butcher Bay. Och det var grymt jäkla bra. Finns en del kompetens i studion, så det här blir spännande.

Agreed!

Medlem

Det perfekta Indy-spelet finns ju redan, 1992 släpptes Indiana Jones and the Fate of Atlantis.

Medlem

Tomb raider typ fast mer story och inlevelse, mindre action, mer äventyr och upptäcka saker

Ska vara mer rpg och kunna bestämma vad som händer och vad storyn tar vägen

Medlem

Date of atlantis var magiskt

Medlem

Är också team FPS, mest baserat på tidigare erfarenheter av Machine Games. Kaffekoppen från teasern fick mig spontant att tänka på segmentet i början på Wolfenstein: The New Order när man "balanserar" en skvalpande kaffebricka genom ett skakigt men förrädiskt gemytligt nazisttåg. Små, små detaljer som får en att relatera och känna igen sig. De kan sånt, och det blir mer personligt i ett förstapersonsperspektiv.

Men tredjeperson kan givetvis också bli bra. Det viktiga är att de lyckas fånga stämningen och att berättelsen känns outforskad och utmanande. Och tight gameplay förstås.

Medlem

När det gäller Indiana Jönsson så önskar jag ett 3e persons perspektiv likt Uncharted serien. Det ska blandas på skjutande, stelth segment och rejäl upptäckarglädje i utforskande vackra världar. Ett långt matigt single player äventyr tack. Som sagt finns det rejäl talang inom Machine Games huset. Tror inte ett FPS läge fungerar lika väl i ett Indiana Jones spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Ett games as service Battle royale, mer månadspass och skins såklart!
Ser fram emot att låsa upp kylskåps-skinnet!

Jaha! Förlåt. Jag trodde det skulle vara ett spel som vore motsvarigheten till fjärde filmen, alltså ren skit. Men ni är ute efter 1-3 dvs BRA skit?

Som någon sa ovan. Tomb Raider, men med mindre fokus på action.

Medlem

Tyckte de Indy spelet de gjorde för drygt tio år sen såg sjukt intressant då, med all euphoria-fysik. Kollade på det nu och det såg rätt pajigt ut 😅

https://youtube.com/watch?v=MSDFgm7wSys&feature=share

Medlem

Som andra sagt så tycker jag det bästa skulle vara i samma stil som Uncharted och Tomb Raider fast mer fokus på utforskande och mindre fokus på action.

Medlem

För mig som är gammal så ska Indiana Jones vara ett adventure spel... typ Fate of Atlantis (som var/är så bra det kan bli).
Men kommer dom på något annat nytt som funkar så är det bara positivt.

Medlem

Många platser i spelet, en av styrkorna med tex fate of atlantis var att man inom några timmar spelande varit runt hela jävla världen i jakt på ledtrådar.

Jag tyckte om infernal machine också, liknade ju tomb raider en hel del. Likheter numera skulle väl vara uncharted serien, men det behöver ju inte vara lika överdriven action och mastodont händelser hela tiden, bara dom får till atmosfären.
Hade inte haft något emot dialogval osv som det var i gamla peka klicka spelet.

Dom måste dock få till ett roligt och snyggt fighting system när man väl ska börja veva.
Där har ju i princip alla indy spel som gjorts misslyckats.

Medlem

Hoppas smått på fps och att utvecklarna har sett/lirat City of Brass.
Fast bästa är ju om dom lyckas överraska en och ger en något man inte visste man ville ha

Medlem

Fate of Atlantis var grymt.

Vill man ha lite mer "Action" så är första Tomb Raider en fantastisk förebild.
(Alltså inte det nya "Rambo" skräpet/prequels, utan PS1 versionen)

Första Tomb Raider hade mycket mystik, historia och historik, stämning, mytomspunna platser och legender, mängder av pussel att lösa och hemliga gångar/hemligheter att hitta.

Låt mig ta de viktiga ingredienserna igen.
Mycket mystik, historia och historik, stämning, mytomspunna platser och legender, mängder av pussel att lösa och hemliga gångar/hemligheter att hitta.

Medlem

Tredjepersons äventyr, likt Uncharted och Tomb Raider, men kanske mindre döda och mer skattletande/pussel, och likt filmerna skulle jag vilja ha.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Skribent

Jag tror Uncharted är en bra grund, men de ska då skära ned rejält på skjutandet. Biljakter och liknande är mer ok, då det förekommer sådant i filmerna. Men cover-skjutandet där du mördar 100 bad guys per rum måste bort (gäller även nya Tomb Raider).

Så tänker Uncharted, humorn är sitter redan som en smäck där, men mer äventyr och pussel på exotiska platser.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Call of duty: Indiana Jones.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Geeks Gaming
Skrivet av Kazutoyo:

Det perfekta Indy-spelet finns ju redan, 1992 släpptes Indiana Jones and the Fate of Atlantis.

Ah, minnena! ”You spineless sausage!” ❤️

Medlem

Det allra viktigaste för mig är att de inte försöker göra Indiana Jones till en ofelbar badass. Den stora charmen med honom är ju att för varje sak han lyckas med så är det också något han klantar till - utlöser en fälla, ramlar genom golvet, osv. Han är 50% actionhjälte, 50% tönt och det är perfekt.

Medlem

Håller med flera här. Vill se det som Tomb Raider från den gamla goda tiden. Mkt klurigheter inte mkt pang pang.

Medlem

First person, action orienterat med undvika fällor såväl som slåss, klättra m.m

Skulle dock vilja se nytänk och inte bara nazister.

bossfighter som är svåra och intressant dvs inget korkat ai där siffror är höga hp/dmg. utan mekaniker saker du ska trycka på under bossfighten. ja you name it.spelet får även stundvis ha lite rpg och lite open world på ett smart sätt(inte far cry eller assasins creed!)

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Fate of Atlantis var grymt.

Vill man ha lite mer "Action" så är första Tomb Raider en fantastisk förebild.
(Alltså inte det nya "Rambo" skräpet/prequels, utan PS1 versionen)

Första Tomb Raider hade mycket mystik, historia och historik, stämning, mytomspunna platser och legender, mängder av pussel att lösa och hemliga gångar/hemligheter att hitta.

Låt mig ta de viktiga ingredienserna igen.
Mycket mystik, historia och historik, stämning, mytomspunna platser och legender, mängder av pussel att lösa och hemliga gångar/hemligheter att hitta.

https://101videogames.files.wordpress.com/2010/04/tomb_raider...

Ps1 versionen du menar pc? för det vart där det kom först

Medlem

Ett spel med Indianen Jonas borde vara ett äventyrsspel med pussel i grunden som har andra spelmoment lagda ovanpå. Just själva skattjakterna är ju bland de viktigaste händelserna i filmerna. Inledningsscenen i Försvunna skatten med fällorna samt kartrummet, den hemliga ingången till de fördömdas tempel, biblioteket i Venedig och de tre prövningarna i Sista korståget. Att studera historia och kulturer för att lösa pussel borde vara höjdpunkterna. Sen behövs givetvis action med knytnävsslagsmål, skjutande, jakter och akrobatik.

Fate of Atlantis håller jag fortfarande som det bästa spelet genom tiderna. Det beror delvis på att det lyckades pricka in nästan alla ovannämnda aspekter (inget plattformande så akrobatiken saknas tyvärr). Sen kunde spelaren även välja hur den ville spela igenom en tredjedel av spelet samt vissa pussel ändrades slumpmässigt varje gång du startade ett nytt spel vilket markant ökade omspelningsvärdet och är fortfarande sällan skådat i liknande spel än idag.

Att lyckas göra ett lika kul spel som Atlantis i modern 3D där action-sekvenserna kan vara mer utarbetade jämfört med musstyrd 2D samt större miljöer och hisnande akrobatik vore en fullpoängare i min bok.

Fastnade tyvärr aldrig riktigt för varken Tomb Raider eller Uncharted, fast då spelade jag bara de första spelen i respektive serie. Infernal Machine och Staff of Kings var Indy-varianter av dom spelserierna som ungefär var på samma nivå som förlagorna enligt mig. Hade givetvis bättre action än Atlantis men många av de övriga aspekterna saknades. Ett kul exempel på ett Indy-liknande spel med plattformselement är Montezuma's Return som nästan blev som en föregångare till Mirror's Edge spelen. Dock är det bästa exemplet på en spelserie med liknande aspekter fast i 3D tveklöst Zelda enligt mig. Att spelaren hittar föremål som kan användas både till strid och för pussel är en kul mekanik som kan fungera utmärkt för ett spel med Indy.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Ps1 versionen du menar pc? för det vart där det kom först

Tomb Raider kom först till Sega för att därefter komma till PC och PS1.

(Tomb Raider is a 1996 action-adventure video game developed by Core Design and published by Eidos Interactive. It was first released on the Sega Saturn, followed shortly by versions for MS-DOS and the PlayStation.)

Skulle dock tro att det sålde bäst på PS1

(Tomb Raider topped the British charts a record three times, and contributed substantially to the success of the PlayStation. In the previous year, Eidos Interactive had recorded a nearly $2.6 million pre-tax loss. The success of the game turned this loss into a $14.5 million profit in a year. As one of the top-selling games of the PlayStation console, it was one of the first to be released on PlayStation's 'Platinum' series, and its success made Tomb Raider II the most anticipated game of 1997)

Hur som helst så skulle jag utan att tveka, köpa både 1:an och 2:an om de kom ut i remastrade versioner idag.
Eller ett Indy spel om det följde samma mall...

(Vilket är lite ironiskt då Tomb Raider hade Indiana Jones som förebild,)

Skägg.
10 Chambers

Jag har svårt att se hur piskan skulle fungera bra i förstapersonsvy, samtidigt gjorde de The Darkness...


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har svårt att se hur piskan skulle fungera bra i förstapersonsvy, samtidigt gjorde de The Darkness...

Det är därför det skulle göra mig intresserad först om jag fick veta att det skulle vara i förstaperson...

Hur spelet skulle se ut känns nästan för självklart - som Uncharted fast med Indiana Jones ist för Drake (vilket också ifs är ungefär indentiska förutom att Drake är minus 10 år, typ).

Uncharted 4 är lixom textbok hur man "borde" eller skulle göra ett Indiana Jones spel som är cinematiskt och håller väldigt hög kvalité... Hur skulle ett liknande spel kunna ha något att komma med?

Ett jävligt bra spot on Indiana Jones spel med grym grafik finns redan - Uncharted 4... Gör det peka-klicka ist så kanske man höjer på ögonbrynen iaf.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har svårt att se hur piskan skulle fungera bra i förstapersonsvy, samtidigt gjorde de The Darkness...

Nu använder ju egentligen inte Indy piskan så jättemycket. Är väl mest svinga sig i den lite nu och då? Skulle ju gå att lösa genom att spelet går över till tredjeperson om man svingar sig etc? Tänker lite om Rainbow Six Vegas går över till tredjeperson när du går in i cover, men i övrigt är i förstaperson.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar