Härmed proklamerar jag 2021 som backloggens år!
Det är ju kanske världens bästa spel..?
Haha, jo jag vet att många tycker det är fantastiskt. På förhand kan man tycka att det borde passa mig som handen i handsken då det checkar av några av mina favoritgrejer i RPG:n (turordningsbaserade strider, skapa egna karaktärer, väldigt mycket "player agency") men det klickar inte, tyvärr. Är väl i första hand manuset och spelmekaniken i strider som inte passar mig.
Men men, jag är drygt 30h in i spelet nu i alla fall. Innan februari är slut ska jag vara klar. Basta!
Jag personligen räknar alla inköpta spel som ett minus, då målet med detta för mig är att inte köpa massa spel innan backloggen är avbetad. (hah!)
Game Pass är klurigt. Jag räknar Xbox first party/exclusives till min backlog, då jag hade köpt dem om de inte låg på XGP. Övrigt som spelas via XGP är varken eller för min del; inget jag köpt och inget som räknas som klarat i backloggen.
Jag använder ju backloggery. Där ger varje nytt spel på listan -1, men sedan får man +1 så fort man klarat av ett spel på listan. Så då blir det +-0. Men det är väl lite tycke och smak.
Spel på GamePass som jag ägnar väsentlig på tid ser jag som ett "inköp". En del spel som jag bara testar lite kort ser jag mer som ett demo för att avgöra om de faller mig i smaken eller ej.
Så fort jag är klar med backloggen ska jag spela ett spel jag köpt av @keffkebab. Jag ser fram emot att spela lite Enternal Sonata igen. Fick plötsligt sådant otrolig sug efter musik av Chopin.
Bra fart ju!
Många är ju mindre titlar som klaras av på 2-4 timmar.
Sitter med en del spel jag gärna väntar med tills jag får en ps5.
Passar då bra att rensa bort dessa mindre titlar.
Många är ju mindre titlar som klaras av på 2-4 timmar.
Sitter med en del spel jag gärna väntar med tills jag får en ps5.
Passar då bra att rensa bort dessa mindre titlar.
Aha, men ett spel är ett spel är ett spel!
Jump in.
Kanske dags med en liten uppdatering sedan förra tråden då.
Klarat ut - Alien: Isolation, Ion Fury och Hitman (2016) plus en Bretonnia kampanj i TWH1.
Lirat lite Red Dead 2 innan jul men har ett uppehåll nu. Är lite fram och tillbaka vad man kör härnäst, har vissa förbehåll som ställer till det med en del spel. Ska jag spela exempelvis Batman Arkham Knight från backloggen så måste jag spela igenom föregångarna igen, och de tar ju bekant lite tid Samma med Dishonored, Wolfenstein. Är det så att det gått tillräckligt med tid sedan jag spelade föregångarna så känner jag mig nödd och tvungen att göra så, precis som när man skulle ta sig an The Witcher 3, plus böckerna.... Känns lite autistiskt Vill jag dock lira Metro Exodus så kan jag hoppa på den direkt fast.
Antal avklarade spel 2021: 4
Antal avklarade spel från backloggen: 3
Antal köpta spel: 0
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Början av 2021 har gått lite segt för mig med spelandet, endast spelat två spel hittills: Shardlight och Technobabylon. Gjorde dock upptäckten att P&C-spel är väldigt bra när man har en lågintensiv period!
Avklarade spel i januari: 2
Avklarade spel 2021: 2
Avklarade spel från backloggen: 2
Är igång med lite kamp mot backloggen här också:
RESULTAT - 2021: +0st
Spel - Inköpta: 2st
Spel - Avklarade: 2st
Spel - Platinum eller 100%: 0st
Spel avklarade från backloggen (inte köpta i år): 2st
Köpta spel:
- Demon's Souls (PS5)
- XCOM 2: The Collection (PC)
Avklarade spel:
- Into the Breach (PC)
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Switch)
Har alltså redan hunnit med att köpa två spel i år (XCOM 2: The Collection skulle väl kunna räknas som två eftersom det även inkluderar War of the Chosen, men jag räknar det som ett spel). Framför allt så har jag ju spelat Zelda: BotW i lugn takt under hösten och klarat det nu i Januari. Har varit en fröjd att äntligen få spela igenom detta underbara spel! Nu får det bli dags att dra igång med Demon's Souls (eller Control: Ultimate Edition som lyxigt nog ramlade ner till PS Plus idag och ta smällen med att lägga till en extra i backloggen).
Life is kickin'
Så fort jag är klar med backloggen ska jag spela ett spel jag köpt av @keffkebab. Jag ser fram emot att spela lite Enternal Sonata igen. Fick plötsligt sådant otrolig sug efter musik av Chopin.
Ah, det är ett fint spel det
Ad hoc addendum
Kanske dags med en liten uppdatering sedan förra tråden då.
Klarat ut - Alien: Isolation, Ion Fury och Hitman (2016) plus en Bretonnia kampanj i TWH1.
Lirat lite Red Dead 2 innan jul men har ett uppehåll nu. Är lite fram och tillbaka vad man kör härnäst, har vissa förbehåll som ställer till det med en del spel. Ska jag spela exempelvis Batman Arkham Knight från backloggen så måste jag spela igenom föregångarna igen, och de tar ju bekant lite tid Samma med Dishonored, Wolfenstein. Är det så att det gått tillräckligt med tid sedan jag spelade föregångarna så känner jag mig nödd och tvungen att göra så, precis som när man skulle ta sig an The Witcher 3, plus böckerna.... Känns lite autistiskt Vill jag dock lira Metro Exodus så kan jag hoppa på den direkt fast.
Antal avklarade spel 2021: 4
Antal avklarade spel från backloggen: 3
Mm, jag är ju likadan... Försöker träna bort det dock, men det tar emot... Går absolut inte att hoppa in mitt i en spelserie...
Ad hoc addendum
Phew. Efter lite drygt ett år fick jag nog och slog av mailutskick för spelreor på Steam. Vet egentligen inte varför jag inte gjorde detta tidigare. Detta blir nog rätt skönt!
Spelar fortfarande Zelda: BOTW och jag har gjort en comeback på Rocket League och spelat det i mängder. Sjukt kul, men fruktansvärt frustrerande när det går dåligt...
I'm like you, I have no name.
Så kan jag lägga Terminator: Resistance och Rayman Origins till handlingarna. Gillade båda spelen, blev dock överraskad av hur mycket jag trivdes med Terminator: Resistance. När man väl accepterat att det inte är ett nytt Titanfall eller Halo och att det har ett väldigt avskalat gameplay och föråldrad grafik så rullar det på bra. Bra story och en del roliga strider.
RESULTAT 2021: +2
Avklarade: 2st
Inköpta: 0st
Nu kommer det bli ett inköp i februari (Little Nightmares 2), men sedan bör det dröja till maj och Resident Evil Village innan jag köper något nytt igen.
Mm, jag är ju likadan... Försöker träna bort det dock, men det tar emot... Går absolut inte att hoppa in mitt i en spelserie...
Nej det är som det är. Kul att man har en frände
Brukar också kolla en del filmer innan för att komma i "rätt stämning" på vissa spel, exempelvis Alien 1 innan Alien: Isolation, iofs väldigt givet.
Måste ju även bli någon Batman film innan den spelserien samtidigt...
Kollade annars Kingdom of Heaven innan Kingdom Come för en mer annorlunda variant.
Clintan-rullar innan Red Dead 2...
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Nej det är som det är. Kul att man har en frände
Brukar också kolla en del filmer innan för att komma i "rätt stämning" på vissa spel, exempelvis Alien 1 innan Alien: Isolation, iofs väldigt givet.
Måste ju även bli någon Batman film innan den spelserien samtidigt...
Kollade annars Kingdom of Heaven innan Kingdom Come för en mer annorlunda variant.
Clintan-rullar innan Red Dead 2...
Hehe, ja, det kan vara skönt med lite stämningsmarkerare sådär, även om det inte direkt är något jag själv brukar göra. Ser alldeles för spretigt på film för det.
Ad hoc addendum
Idag tog jag beslutet att inte köpa ett spel som finns på min radar, fast att det var rea. Jag känner mig stark! Jag har under en längre tid känt ett inre behov av att leva ett "enklare liv" och det är kanske det som äntligen får mig att sluta köpa massa spel som jag kommer ha svårt att hinna spela.
Nu har jag gett mig in i Metro Exodus och är väl någon timme in eller så. Det är en befriande känsla att beta av i stället för att bygga på, och jag inser att jag har haft fel perspektiv på backloggen hela tiden. Den är ju ett privilegium, inte en börda. Att kunna välja och vraka bland massor av gamla och mestadel bra spel, spel jag själv valt och köpt en gång i tiden för att jag vill spela dem, är något av en ynnest.

Never again!
Idag tog jag beslutet att inte köpa ett spel som finns på min radar, fast att det var rea. Jag känner mig stark! Jag har under en längre tid känt ett inre behov av att leva ett "enklare liv" och det är kanske det som äntligen får mig att sluta köpa massa spel som jag kommer ha svårt att hinna spela.
Snyggt jobbat!
Får man fråga vilket spel det är frågan om? Eller är det för jobbigt att prata om?
Ad hoc addendum
Snyggt jobbat!
Får man fråga vilket spel det är frågan om? Eller är det för jobbigt att prata om?
Det får man. I och med att man erkänt sina fel och brister är det mycket enklare att tackla och prata om det :). Spelet var nya Larry, Dry Dreams 2. Kanske inte bästa spelet, men en serie jag har spelat hårt.
Det får man. I och med att man erkänt sina fel och brister är det mycket enklare att tackla och prata om det :). Spelet var nya Larry, Dry Dreams 2. Kanske inte bästa spelet, men en serie jag har spelat hårt.
Ah! Jag dömer ingen!
Ad hoc addendum
Ah! Jag dömer ingen!
Ha! Det vet jag nog att du innerst inne gör!
Men, jag är för gammal för att bry mig om vad folk tycker Alla borde spela Larry. Det är ytlig underhållning. Ingen mår bra av att enbart läsa Dostoevsky!
Nu har jag gett mig in i Metro Exodus och är väl någon timme in eller så. Det är en befriande känsla att beta av i stället för att bygga på, och jag inser att jag har haft fel perspektiv på backloggen hela tiden. Den är ju ett privilegium, inte en börda. Att kunna välja och vraka bland massor av gamla och mestadel bra spel, spel jag själv valt och köpt en gång i tiden för att jag vill spela dem, är något av en ynnest.
Bra där. Men när jag tittar på min önskelista på Steam undrar jag varför jag inte har lika spännande spel på min backlog. Det borde ju vara så. Men det beror säkert på den mänskliga naturen i att man dras till det man inte har tillgång till. Och där kommer ju den här kampen in i bilden.
Enligt HowLongToBeat skulle det ta knappt 1000 timmar att varva min backlog, det tycker jag känns bra, borde vara klar med den inom två år.
I'm like you, I have no name.
Klarat fem spel so far och köpt noll för året.
Cyberpunk 2077
Darksiders: Genesis
Dishonored 2
DOOM 64
Steamworld Heist
Blev farsa för två veckor sedan, så har annat för mig nu kan man lugnt säga, fått spelat två timmar på den tiden så lär inte bli allt för många spel denna våren. Men vi får se
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Klarade precis av Metal Gear Revengannce med all DLC, något som gäckat mig i år Det var skönt!
En favorit hos mig. Men har inte spelat DLCt. Är de värda pengen/tiden?
En favorit hos mig. Men har inte spelat DLCt. Är de värda pengen/tiden?
Om du menar DLCn i sig så njae. Jag körde det på PC och då kom det med. I den ena spelar du Sam, och spelar om en av levelsarna fast som han. Typ inget nytt, till och med bossarna är rehashes. I den andra spelar du Bladewolf och den var lite bättre. Lite rehashes där också, men en ny boss iaf. Jag rushade igenom dom, var ganska less på konceptet by then, så ett riktigt fan kanske får mer ut av dom. Overall ganska korta, klarade båda på under timmen typ.
Men får man dom på köpet med originalspelet som på PC som man dessutom kanske tar upp på en rea, så why not liksom
Videomupp
Om du menar DLCn i sig så njae. Jag körde det på PC och då kom det med. I den ena spelar du Sam, och spelar om en av levelsarna fast som han. Typ inget nytt, till och med bossarna är rehashes. I den andra spelar du Bladewolf och den var lite bättre. Lite rehashes där också, men en ny boss iaf. Jag rushade igenom dom, var ganska less på konceptet by then, så ett riktigt fan kanske får mer ut av dom. Overall ganska korta, klarade båda på under timmen typ.
Men får man dom på köpet med originalspelet som på PC som man dessutom kanske tar upp på en rea, så why not liksom
Äger spelet på 360n. Det skall till ngt alldeles extra om jag ska packa upp den, köpa DLCn på gamla marketplace, etc. Tack för info'n i alla fall.
Uppdatering:
Tomb Raider 4 - Avklarat!!!
Det blev bättre mot slutet. De sista templen är riktigt roliga. Jobbigt att komma dit dock.
Lara dör i sista scenen. Hört att Core Design inte ville göra fler tb's därav det grymma slutet. Inte spelat 5an, men det ska visst vara krystat som faen att hon "återuppstår".
Nu har jag enbart ett spel kvar på min en gång enorma backlog. Känns nice! Ska dock spela lite mer Medium innan jag påbörjar Quest For Glory 2, igen. Kommer börja om från början. Den sparfil jag har på gamla datorn är ändå bara enstaka timme in i spelet.
Jag har dessutom passat på att spela igenom följande, som inte var en del av backloggen innan:
- Scott Pilgrim: da game komplett - Minirecension: Roligt, men Castle Crasher är fortfarande bäst i klassen! Inte så bra musik som alla påstår.
- Cyber Shadow - Minirecension: Helt ok. Gillar man genren är det ett måste. Lite segt och utdraget innan man hittar rätt power-ups som gör att man kan traversera roligare!
Uppdatering:
Tomb Raider 4 - Avklarat!!!
Det blev bättre mot slutet. De sista templen är riktigt roliga. Jobbigt att komma dit dock.
Lara dör i sista scenen. Hört att Core Design inte ville göra fler tb's därav det grymma slutet. Inte spelat 5an, men det ska visst vara krystat som faen att hon "återuppstår".
Nu har jag enbart ett spel kvar på min en gång enorma backlog. Känns nice! Ska dock spela lite mer Medium innan jag påbörjar Quest For Glory 2, igen. Kommer börja om från början. Den sparfil jag har på gamla datorn är ändå bara enstaka timme in i spelet.
Jag har dessutom passat på att spela igenom följande, som inte var en del av backloggen innan:
- Scott Pilgrim: da game komplett - Minirecension: Roligt, men Castle Crasher är fortfarande bäst i klassen! Inte så bra musik som alla påstår.
- Cyber Shadow - Minirecension: Helt ok. Gillar man genren är det ett måste. Lite segt och utdraget innan man hittar rätt power-ups som gör att man kan traversera roligare!
Nice!
Ad hoc addendum