Brukar ni spontanhandla?

It's not a lake, it's an ocean
Brukar ni spontanhandla?

Jag ser mig själv som en tämligen organiserad, kontrollerad och planerande person. Jag gör sällan saker spontant, och när jag spontanbokade en weekendresa med frun en gång utan att i förväg planera besöket noggrant blev det inte särskilt bra. Vilket bara stärkte mig i föreställningen att saker ska planeras för att bli så bra som möjligt.

Så. Jag spontanköper sällan något, ej heller spel eller konsoler. Men det har förstås hänt, i synnerhet när det fanns spelbutiker som man kunde vandra in i för att sedan komma ut med något helt oväntat. Och det är ju så löjligt lätt att klickhandla något på nätet.

Jag vet inte hur många gånger jag lagt en Nintendo Switch i kundvagnen, nu senast den rödblå Mario Edition som ju är så fin. Jag vill ha den, men jag behöver den verkligen inte. Det gick så långt så att jag fick ångra köpet.

När spontanköpte ni senast något spelrelaterat? Och blev det bra?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Spontanköpte PS5 faktiskt. Hade inte planerat att köpa PS förrän senare i år men såg att cdon hade beställning öppen i slutet på november och lyckades knipa en. Har inte spelat mycket på den än men jag brukar inte ångra köp, jag vet att jag kommer spendera många timmar med den i framtiden.

Tillägg: Var väldigt spontan i min ungdom. Spontanköpt en Gibson Les Paul bland annat. Menar så länge man inte lånar till köpen och man har råd att betala räkningar efter så kör.

It's not a lake, it's an ocean

En kompis från gymnasietiden gick, påverkad av alkohol, in och spontanköpte en cykel. Han skämdes för mycket för att våga gå in och ångra köpet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag är en spontan person, jag gillar att ha friheten att göra vad som faller mig in på en gång. Jag hatar boka/planera saker. Senast gjorde jag ett spontanköp i pokemon go,

Medlem

Spontanhandlar väldigt mycket, spelrelaterat och övrigt.

Har hundratals spel som inte avklarats, många av dem införskaffade på reor eller från genrer jag inte har tid eller intresse kring egentligen men vill tro att jag har.

Har nog fyra X-boxkontroller som ligger oanvända i en låda, vet inte varför jag köpt dem när jag ändå aldrig skulle använda något annat än min elite. Men visst är de snygga, det är diverse specialutgåvor jag ansåg mig vilja ha vid tillfället.

Nintendo New3DS har jag köpt endast för att lira igenom Zelda på. Två gånger. Köpte Zelda-specialutgåvan samt alla släppta Zelda som fanns, spelade ett par timmar innan jag insåg att det bärbara formatet inte var för mig och jag sålde därefter paketet på Tradera med brakförlust. Något år senare kände jag att jag ändå ville lira igenom dem så jag köpte en på nytt och spelade inte igenom spelen den gången heller... Det värsta är nog ändå att jag för bara ca ett år sedan fick samma idé igen, men turligt nog har den inte realiserats den här gången.

Har även skaffat ett gäng spelrelaterade böcker, då tänker jag inte på romaner och de som berättar en story utspelad i spelens värld utan t.ex. Designworks från Dark Souls, Bloodborne och sådana ”behind the scenes”-prylar. Bläddrade lite i dem som hastigast innan de kastades. När fan ska man kolla i dem liksom...

Icke spelrelaterat: tyckte att snurrorna på foreverspin.com var ganska snygga så jag köpte en samling med ställ och grejer för ca 2500:-. Vi pratar alltså små snurror i metall för 2500:-. Sambon tycker dessutom att de är fula och onödiga så de får inte stå framme utan ligger i en låda. Sladdlös dammsugare lät fräckt, slog till på en sådan för 3999:- som inte används. Så sent som förra året gick jag förbi en musikaffär och fick för mig att jag ville lära mig spela gitarr så det fick bli en sådan i farten. Den står oanvänd hemma. Även köksredskap brukar slinka med när jag är på humör. Köttkvarnstillsats till köksassistenten, en extra kniv till samlingen och annat trillar lätt med när jag ska handla något helt orelaterat.

Detta är ett axplock av sådant jag handlat utan att ha planerat det eller ibland ens känt till produkterna innan jag såg dem den här första och enda gången, endast för att en situation och möjlighet uppenbarade sig. Ofta blir det kanske inget perfekt utfall men det finns även tillfällen där jag upptäckt en ny favorit-spelserie, författare, hobby eller liknande bara för att jag spontanade. Förstår att det låter övervägande negativt men det är nog bara för att man kommer igång de inköpen bättre än de man blivit nöjd med.

EDIT: min första tatuering var också en spontanare på fyllan. Hade nyss gjort slut med mitt ex som hatade allt sådant och jag ville kanske, som sagt lite smakfullt småberusad vid lunchtid en dag, markera för mig själv att det nu var min vilja som gällde så jag åkte in till stan här utan att känna till varken studion eller ha ett motiv planerat.

Medlem

Det har blivit en hel del spontanköp av spel genom åren, speciellt när det är på rea. Som Dex för 17kr på Nintendo eShop igår.

Medlem

Jag har en regel som är som följande, om de är något jag vill ha som ja ser väntar jag minst i en månad (ju dyrare ju längre). Vill jag fortfarande ha de efter en månad köper jag de Spontan köper typ aldrig, lägger pengar på hög och köper nå dyrt istället Har inte super hög lön men på så sätt köper ja alltid bil kontant utan lån och finansierade många backpack resor i mina yngre dagar. Nu handlar ja ändå hellre till familjen än till mig själv och när de blir till mig själv är det oftast verktyg till jobb på hus eller tomt Planerar gärna mina köp långt innan t.ex. köp på hösten de du ska ha till Sommarn nästa år för då är det stora reor. Har sjukt stort tålamod och är inte särskilt pryltokig så de funkar för mig

Quake-konnässsör

Har förmodligen inte spontanköpt något på över 20 år.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag tror jag spontanköper saker, men i själva verket har jag gått och omkring i månader innan och sagt, jag vill nog ha en "sån där", jag borde köpa en.

Senast var nog en Open Source Scan Converter (OSSC) (linjedubblerare för retrokonsoler), som jag på nyårsafton tänkte, nej jag köper den! Vilket jag gjorde, men jag hade ju i själva verket tänkt på den i flera månader när jag hade bestämt mig att köpa en LG OLED. De funkar väldigt bra ihop, och ville kunna spela retro i vardagsrummet

Så nej, det var nog inte direkt ett spontanköp, utan mer "få tummen ur"-köp. Jag gör ofta den senare typen av inköp fast jag i stunden tror att det är spontanköp


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag gjorde ett jobb för FZ och filmade Webhallenreleasen för Wii U back in the day. Egentligen ganska ointresserad av konsollen, men när köerna var över så fanns det ex kvar. "Premium"-paketen var slut, men Webhallen-personalen satte ihop ett åt mig av lösa delar istället. Så det blev ett köp then and there Det blev en perfekt partykonsoll så tycker ändå det var värt i slutändan, men inte det mest genomtänkta köper jag gjort.


signatur

Videomupp

Medlem

Spontanköpte Xbox Series X för några veckor sedan.
Överlag är jag nöjd. Speciellt sedan mitt 3080 började hjälpa till med försörjningen.

För större köp brukar jag planera och efterfoska en hel del innan. Ett exempel är min LG Oled 65 c9 jag köpte för ca ett år sedan.

Men överlag blir det inte att köpa bara för att köpa och jag ställer mig alltid många frågor innan.
"Behöver jag produkten?"
"Har jag råd med produkten?"
"Kan jag göra något roligare med pengarna?"

Ska kanske tilläggas att jag har en livsstil som tillåter mig friheten att köpa saker om jag vill.
Ingen bil, jobbar hemifrån, bor i hyresrätt med låg hyra etc.
Sedan jag började investera i börsen har det blivit färre spontanköp. Nöjdhetskänslan är ungefär den samma när jag lägger x summa till mina investeringar som när jag spontanköpte något för x summa.
Vid närmare eftertanke blir jag nog något mer nöjd med en investering som kan ge avkastning framöver än en pryl som bara tappar i värde.

Kontentan av det hela är väl att jag mestadels planerar inköp men ibland blir det något spontant också.

Medlem

Jag jobbar på att faktiskt uppskatta mig själv, och det innebär att unna mig en del saker som jag ofta haft svårt för...
Dock spontanköpte jag en helt ny Abarth 595 Competizione då det varit en drömbil, sjukt med ångest efteråt men efter jag tvingat mig själv så fanns bara glädje kvar
Blev en del bankörning, förbättringar i bromsar, effekt och fjädring innan jag blev pappa och den mest stod i garaget till förmån för den stora kombin. Den såldes efter många tårar till någon med tid som kunde uppskatta den.

Dock är mina köp tämligen planerade och precis som ts, in i köpvagnen, ut ur köpvagnen. Dock en hel del spel på tradera där man oftast får samma peng tillbaka som man investerat.

Inaktiv

Spontanköper mycket fysiska inidespel. Lite med tankesättet att det inte spelar så stor roll om dom suger pga det billigare priset. AAA spel brukar jag tänka efter lite mer före köp, alternativt lägga in dom i prisjakt om jag bestämmer mig för att det inte är värt att ha på release.

Medlem

Kanske köpt en dubbeljapp på statoil någon gång.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Det har nog blivit en del spontanköp under åren, ja. På rak arm så minns jag att min Playstation 4 Pro var ett spontanköp, och så även mina nya Sony-hörlurar.

Jag brukar dock försöka lägga band på mig och göra lite ordentlig research under åtminstone ett par dagar för att verkligen hitta det bästa för pengarna samt för att se om köpbegäret försvinner.

Medlem

Spontanhandlade Battlepass och Halo-bundle i Fortnite för ett par veckor sedan.

Medlem

Förutom en kanske enstaka korv när man tankat har jag troligen aldrig spontanhandlat någonting i mitt vuxna liv. Lönen behandlas med formler där saker går till räkningar, investeringar etc. Allt ”roligt” såsom just spel är alltid inköp via önskelistor när det blir rea etc. Vet inte varför jag är så, jag har råd att köpa 20x nya spel till releasepris varje månad utan att egentligen behöva tumma på annat.

Snål mot mig själv, givmild mot familjen

Edit: glömde säga att jag t.o.m. försökt skapa en ”gör vad du vill med”-budgetpost som måste vara 0 när månaden är slut. Har gått åt skogen, den har bara sparats...

Medlem

En stor del av Steam-biblioteket får nog anses vara impuls-köp. De där reorna kan vara farliga.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

FM-guru
F.d. Sisyr

Nej, med undantag av smågrejer så är det sällan jag impulshandlar. Har väl hänt någon enstaka gång att jag på infall köpt ett fullprisspel, men that's it.

phi
Medlem

Hela tiden. Den med högst kreditskuld när man dör vinner!

Medlem

Jag har lagt alldeles för många pengar på TLoU-collectibles

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av jeppe109:

Men överlag blir det inte att köpa bara för att köpa och jag ställer mig alltid många frågor innan.
"Behöver jag produkten?"
"Har jag råd med produkten?"
"Kan jag göra något roligare med pengarna?"

Det är förstås så här man ska göra, och så jag också brukar göra. Men ibland vinner begäret över förnuftet. Villhöver, som det kallas.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har jag råd, och jag vill ha det så köper jag det.
Planerar så lite som möjligt.

Medlem

Spontanköpte en Framemeister från Solaris Japan, har vart i tankarna länge dock.
Men när sparkontot såg friskt ut så tänkte jag mer, äh va fan, och jag har inte blivit missnöjd
En ren fröjd att spela Ps2 och Gamecube bland annat på 65" tv'n.

Medlem

Inte ofta alls när det gäller hårdvara men har hänt kanske 3-4 gånger i livet.

En extra handkontroll till konsol när jag ville spela med någon.
Eller någon konsol när man hade tråkigt och ville testa ett spel.

Jag älskar göra spontonsaker men inte när det gäller köpa hårdvara. Kan lätt spontant resa iväg och sånt

Medlem

Kan leva väldigt snålt (eller inte slösaktigt) en längre tid för att sedan få ett ryck och spontantköpa något dyrt, Blev en 20 000kr dator i december, 10 000kr gitarr förra året m.,m Någon annan som lever på samma sätt ?

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Kan leva väldigt snålt (eller inte slösaktigt) en längre tid för att sedan få ett ryck och spontantköpa något dyrt, Blev en 20 000kr dator i december, 10 000kr gitarr förra året m.,m Någon annan som lever på samma sätt ?

Samma här typ. Men oftast har tanken legat och ruvat en längre tid då. Byggde också en dator för runt 18k nu i december, blev lockad av 30xx seriens prestanda och kände att "nu får det bannemig va dags att byta ut min 7 år gamla dator". Bara 1.5 år innan spontanköpte jag en "ny" bil (kostade 20.000).

I normala fall brukar jag stirra mig blind på kilopris på affären, återanvända påsarna och leva allmänt sparsamt. Ibland kan det gå till överdrift. Brukar dock se det som att det är tack vare min snåla natur som jag känner att jag kan unna mig dessa spontanköp. Jag vill dock tro att jag njuter mer av mina köp när de kommer mer sällan.

Medlem

Brädspel och figurspel är mitt bane...
Speciellt brädspel, har svårt att gå in på lokala spelbutiken utan att komma därifrån med nått. Vågar knappt dit längre


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Brukar aldrig spontanhandla men när tanken väl dyker upp att ”Jag kanske skulle köpa...” spelar det dock sällan roll om det är en vecka senare eller två månader, brukar sluta i köp ändå.

Fragtjuv

Japp, det händer absolut att jag spontanhandla grejer. Nu senast blev det en ny kamera. Jag försöker emellertid alltid ha en rejäl buffert så mina spontanköp brukar fungera trots allt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

12
Skriv svar