Bygga tillräckligt kraftfull dator för att skapa strömavbrott?

Medlem
Bygga tillräckligt kraftfull dator för att skapa strömavbrott?

En gång i tiden, kanske runt 2002 - 2003, så bestämde sig jag och några vänner för att dra ihop ett hyfsat stort lan i deras uthus. Vi kopplar in fetburkarna och tjockskärmarna. Nu jäklar ska det liras! Det är sportlov. Polaren kommer förbi med routnern. En riktig stor en. Alla kopplar in sig. Ägaren av huset sätter sig vid sin dator och börjar mecka med inställningar. Delar internet. Öppnar upp. Är ni redo? Vi är redo. Allt ska vara klart. Alla slår på datorerna för att lira. Poff. Kvarteret slocknar. Hela gatan. Vi fattar inget. Går och köper pizza och hoppas på det bästa. När vi kommer tillbaka så fungerar allt igen. Vi försöker igen, men nu lite mer försiktigt. Allt fungerar, lanet är en succé.

Nu till min fråga. Skulle det vara möjligt att bygga en så kraftfull dator att den ensamt skulle kunna skapa ett strömavbrott i ett helt eller halvt kvarter? Jag har länge drömt om att kunna återskapa det vi lyckades med av misstag, men då on-demand.

Tänk er själva. Den störiga grannen har en fest. Man kopplar in datorn, drar på något krävande, och poff. No more fest.

Medlem

Nej


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Megadelux
Backloggens befriare

Nej. Det mesta som kommer att hända är att din säkring går eller att du i värsta fall blåser proppen.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nej. Sen ska du aldrig ge tillbaka med att själv bli en skitstövel. Det finns inte någon situation där du vinner på att sänka dej själv. Du förlorar det i ögonblick där du tillåter dej förlora ditt lugn till följd av en provokation. Eftersom du ger provokationen dignitet.

Om grannen röker på eller beter sig högljutt efter 22 så ska du ringa eller sms:a hyresvärden. Det är din plikt. Det är den bästa handlingen för dej och dina grannar. Fortsätter dem så får de snart flytta. Det går att ringa polisen också.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Nej. Det mesta som kommer att hända är att din säkring går eller att du i värsta fall blåser proppen.

Om jag bor i ett lägenhetshus, kan jag potentiellt släcka ner huset?

Inaktiv
Skrivet av N0S4A2:

Om jag bor i ett lägenhetshus, kan jag potentiellt släcka ner huset?

Tveksamt och det låter inte helt lagligt heller för den delen.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Om jag bor i ett lägenhetshus, kan jag potentiellt släcka ner huset?

Du har säkringar i din elcentral som rimligtvis löser ut först, din lägenhet har också egna huvudsäkringar som löser ut före något större drabbas.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sätter en arg lapp i trappan om att de ska sluta festa hela tiden.

Quake-konnässsör

Som de flesta så kommer det inte att gå, inte så som elnätet är upp byggt.

Oftast så har elkunderna en gruppsäkringar i huset till diverse olika rum och prylar, oftast ligger mellan 6-16 ampere, de säkringarna kommer gå först.

Om inte gruppsäkringarna tar han som avbrottet eller överbelastningen, så kommer husets / lägenhetens säkring lösa, säkringarna brukar ligga mellan 16-35A beroende på hur man har uppvärmningen i huset, och diverse andra stuff, svets exempelvis.

Sen så kommer eldistributörens nät, oftast så kanske det sitter något elskåp innan elen kommer in till fastigheten, och det brukar vara ett steg högre än vad huvudsäkringen i fastigheten är. Om det är 25A i fastigheten, är det 35A i elskåpet för distributören, och om det är 35A i fastigheten, är det 50A i elskåpet, etc etc.

Sen kan du ha olika avgreningsäkringar för samma grupp från transformatorstationen som kan lösa, och sen tillslut så har du säkringen för hela utgången från transformatorn och den kan variera beroende på hur elnätet är uppbyggt mellan 63A - 250A.

Så ja, du kan bygga en så ofantligt stor dator för att slå ut hela grannskapet, men dina egna säkringar kommer lösa innan du belastar nätet så pass mycket så att säkringarna för hela grannskapet löser och gör allt strömlöst.

Backloggens befriare
Skrivet av N0S4A2:

Om jag bor i ett lägenhetshus, kan jag potentiellt släcka ner huset?

Nej.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Om du jobbar för Putin så tror jag nog att han förväntar sig lite större ingrepp än ett sketet lägenhetshus men det är ju bra att börja öva på något mindre kanske.

Svenska kraftnäts transmissionskarta ger dig nog en bättre bild av var du skall sikta in dig för att få högre lön.

1
Skriv svar