Japansk vd ger anställda ledigt så de kan spela Monster Hunter Rise

Robot
Japansk vd ger anställda ledigt så de kan spela Monster Hunter Rise
Medlem

Jävligt coolt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Frilansare

Den som ändå kunde få betalt för att spela games

Inaktiv

Riktigt snyggt! Den "kostnaden" kommer de att få tillbaka snabbt, synd att fler inte inte förstår.

Medlem

På tal om det, har någon koll på vilken tid det faktiskt släpps i vår tidszon?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Den som ändå kunde få betalt för att spela games


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Den som ändå kunde få betalt för att spela games

Du är helt tokig! Det skulle aldrig gå att tjäna pengar på att spela tv-spel.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Riktigt snyggt! Den "kostnaden" kommer de att få tillbaka snabbt, synd att fler inte inte förstår.

Spanien gör något jag hoppas verkligen går hem också.

Jag håller verkligen inte med om vårat nuvarande system, med vissa undantag givetvis.

Inaktiv
Skrivet av Luciphear:

Spanien gör något jag hoppas verkligen går hem också.

Jag håller verkligen inte med om vårat nuvarande system, med vissa undantag givetvis.

Testade dom inte det inom sjukvården i Göteborg?

Har för mig jag läste att sjukfrånvaron minskade medan effektiviteten samt välmåendet ökade.

Håller med dig i övrigt, häftigt om det implementeras!

monster fever?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Testade dom inte det inom sjukvården i Göteborg?

Har för mig jag läste att sjukfrånvaron minskade medan effektiviteten samt välmåendet ökade.

Vad hände med resultatet? Blev det bättre eller sämre för patienterna?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Testade dom inte det inom sjukvården i Göteborg?

Har för mig jag läste att sjukfrånvaron minskade medan effektiviteten samt välmåendet ökade.

Håller med dig i övrigt, häftigt om det implementeras!

För några år sedan testade man att korta ner arbetstiden för vård och omsorg i Göteborg. Man minskade inte antal dagar, men gick ner till 6 timmar per dag istället för 8. Lönen var kvar på motsvarande heltidslön.

Det man såg på dessa boenden var att sjukfrånvaron minskade ganska drastiskt under det första året. Såpass mycket att det till stor del kompenserade för ökade kostnader eftersom man behövde fler personal. Det var väldigt positiva resultat. Därför förlängdes det ytterligare ett år.

När år två var klart märkte man att sjuktalen hade återgått till normala nivåer. Då blev det bara att man betalade heltidslön till folk som nu gjorde motsvarande en deltid. Plus de ökade kostnaderna av den övriga personalen man hade anställt för att täcka en 24-timmarsverksamhet.

Funkade inte så bra i just denna typ av verksamhet, men kan säkert funka i andra typer av verksamheter.

Medlem
Skrivet av Thomas:

För några år sedan testade man att korta ner arbetstiden för vård och omsorg i Göteborg. Man minskade inte antal dagar, men gick ner till 6 timmar per dag istället för 8. Lönen var kvar på motsvarande heltidslön.

Det man såg på dessa boenden var att sjukfrånvaron minskade ganska drastiskt under det första året. Såpass mycket att det till stor del kompenserade för ökade kostnader eftersom man behövde fler personal. Det var väldigt positiva resultat. Därför förlängdes det ytterligare ett år.

När år två var klart märkte man att sjuktalen hade återgått till normala nivåer. Då blev det bara att man betalade heltidslön till folk som nu gjorde motsvarande en deltid. Plus de ökade kostnaderna av den övriga personalen man hade anställt för att täcka en 24-timmarsverksamhet.

Funkade inte så bra i just denna typ av verksamhet, men kan säkert funka i andra typer av verksamheter.

Det känns väl dock som ett ganska bristande underlag om det lades ner direkt år två för att det återgick till mer normala nivåer då. Men jag kollade upp ärendet och från ett större socioekonomiskt perspektiv så sades det fortfarande ha halverat kostnaderna då fler kunde komma in på arbetsmarknaden.

Länk: https://www.hbl.fi/artikel/sex-timmars-arbetsdag-tidsexperime...

Jag ställer mig fortfarande frågvis till att det stängdes ner så snabbt dock. Att det gav grymma resultat första året visat ju ändå på att det finns ett värde i det på någon nivå även för arbetsplatsen. Då kan man ju fråga sig om det inte hade varit värt att prova at ha i omgångar för att testa vidare. Jag vil se betydligt fler tester för att komma till någon form av säker slutsats, just nu känns det som att man bara doppat stortån i vattnet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar