Ett rent gamerliv

Medlem
Ett rent gamerliv

Sitter här och funderar över hur otroligt skitigt mitt tangentbord är. Det är dags att rengöra det ordentligt.
Inser att jag allt som oftast är rätt dålig på att hålla rent runt min rigg.

Det ligger damm/katthår och lite godispapper slängda i skrivande stund runt tangentbordet.
Skärmen har någon lite fläck på sig, fläktarna i burken är säkert mer dammiga än vad de mår bra av.

För att inte tala om kabelhantering. Nu när man jobbar hemifrån och helt plötsligt har dubbla uppsättningar av allt är det svårt att inte trassla in något i en kabel som ligger i vägen.

Hur ser det ut hos er andra, är det fler som är lika slarviga som mig (eller kanske till och med värre)?

Vad brukar ni göra för att hålla platsen ren och prydlig, den som har tips får gärna dela med sig!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skribent

Jag försöker att ha så mycket grejer som möjligt i lådor snarare än liggandes på bord och dylikt. Det gör rätt mycket för att det ska kännas lite prydligare och fräschare, även om det råder mer eller mindre kaos i själva lådorna.

Sedan är våtservetter (utan alkohol) en skänk från ovan för att hålla rent på bord, tangentbord, mus etc. Det blir så enkelt att bara ta en och torka av för att få bort det där lagret av fett och annat mög.

Medlem

Jag är duktig på att hålla "prylar" på sina korrekta platser, i lådor, på hyllor etc samt hålla mig från att ha kläder och tvätt framme samt att diskbänken nästan alltid är ren och fri från disk mm.
Det gör mycket för att ge intrycket av ett städat hem.

Men jag fuskar med dammtorkning och liknande och har ofta ganska "skitigt" här hemma. Jag är inte stolt över det men inte heller särskilt besvärad så det får va helt enkelt
Det hjälper verkligen inte att ha hund just nu heller, håret har börjat fällas och då allt mest efterliknar sumpmark ute just nu räcker det med en promenad så drar gubben in så mycket sand och skit att man inte vill gå barfota över hallen


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag försöker att ha så mycket grejer som möjligt i lådor snarare än liggandes på bord och dylikt. Det gör rätt mycket för att det ska kännas lite prydligare och fräschare, även om det råder mer eller mindre kaos i själva lådorna.

Sedan är våtservetter (utan alkohol) en skänk från ovan för att hålla rent på bord, tangentbord, mus etc. Det blir så enkelt att bara ta en och torka av för att få bort det där lagret av fett och annat mög.

Har faktiskt en låda på skrivbordet där jag gömmer undan diverse handkontroller och kablage som inte används, och det gör en hel del.
Våtservetter var ett bra tips, det ska jag ta till mig! Snabbt och enkelt för att göra det lite fräschare.

Skrivet av Soulless:

Jag är duktig på att hålla "prylar" på sina korrekta platser, i lådor, på hyllor etc samt hålla mig från att ha kläder och tvätt framme samt att diskbänken nästan alltid är ren och fri från disk mm.
Det gör mycket för att ge intrycket av ett städat hem.

Men jag fuskar med dammtorkning och liknande och har ofta ganska "skitigt" här hemma. Jag är inte stolt över det men inte heller särskilt besvärad så det får va helt enkelt
Det hjälper verkligen inte att ha hund just nu heller, håret har börjat fällas och då allt mest efterliknar sumpmark ute just nu räcker det med en promenad så drar gubben in så mycket sand och skit att man inte vill gå barfota över hallen

Köket brukar jag också vara rätt duktig på att hålla rent, håller man bara på att plocka lite medans man lagar mat och väntar på något som kokar så blir det så mycket enklare när man väl är klar med maten.

Känner igen mig i att vara dålig på att dammtorka dock, det krävs en rejäl ansträngning för att komma igång med en sådan städning här hemma.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag dammsuger ofta, men annars fick jag en tröja i julklapp som jag har haft var enda dag sedan julafton.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Skaffade mig en monitor-arm för att få bort den stora foten som tog upp en massa plats så jag kunde ha min ritplatta där lättare.
Det gjorde samtidigt att det kändes mycket mindre 'cluttered' på bordet och det blev även mycket lättare att damma av. Rekommenderas.

Jag håller allting rent och fint; tänker att jag respekterar mina prylar och min hälsa


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Brukar försöka städa bordet nån gång i veckan i alla fall, men iom. att jag har som hobby att skapa spel, allt mellan 3D modeller och animation till kodning, plus att jag av någon outgrundlig anledning helst skissar och skriver ner anteckningar på papper... så ja... det går fortare än en grisblink innan mitt skrivbord ser ut som sju års olycka igen. >,<

Medlem

Jadu. Jag har något problem iaf.
Men det finns inte ens ett dammkorn. Och det som finns på skrivbordet är musmatta, trådlös mus och trådlöst tangentbord. Allt stoppas i en låda när jag stänger av datorn.
jag har också en Swiffer Duster redo i en låda bredvid

Medlem

dammsuger tangentbord, högtalare, monitor och skrivbord generellt varje vecka ungefär. håller även skrivbordet rent från skräp och läskflaskor osv. det är ändå min arbetsplats, och jag vill trivas när jag sitter här i flera timmar om dagen.

monitor-arm. som någon nämnde, rekommenderar jag också.

om jag nu bara kunde lära mig att ge samma TLC till resten av lägenheten...

Medlem
Skrivet av 4liv3:

För att inte tala om kabelhantering. Nu när man jobbar hemifrån och helt plötsligt har dubbla uppsättningar av allt är det svårt att inte trassla in något i en kabel som ligger i vägen.

Jag hade samma problem. Dubbelt av allting och lite till!

Det löste sig med kardborreband (finns massa varianter på olika ställen, jag köpte det här). Bara att klippa lagom långa bitar av kardborreband och binda kablarna snyggt. Det är även enkelt att binda fast kablarna längs med bordsben och liknande om du vill. Om du behöver flytta, lägga till eller ta bort någon kabel så är det bara att lossa på banden och binda om. Easy peasy.

Jag kunde säga ajöss till trasslet med kabelhärvan. Numera har jag enbart smidiga kabeldragningar som går exakt där jag vill ha dem vilket känns mycket trevligare och till och med snyggt att titta på.

Medlem

Monitorarm, KVM switch för att växla mellan jobb o privat, kabelkorg under skrivbordet för att få upp alla sladdar (fruktansvärt mycket sladd nu med 1x stationär o 1x laptop). Har en sån där liten monitor bord (med inbyggd trådlös laddare för mobil) under skärmen för extra yta att placera snusdosor/mobiler/anteckningar som inte då är i vägen för tbord o mus.


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Brukar ha det hyffsat rent och snyggt iaf ovanpå skrivbordet, men man får torka av det ganska ofta då man har katter som gärna vill vara med och vara i vägen

Under skrivbordet är det rörigt med kabeldragningen just nu och av samma anledning som många andra, att man jobbar hemifrån som kräver en extra skärm, webbkamera, jobb headset osv.

Medlem

Många bra tips här!

Monitorarm står nog närmast på tur, och det passar ju bra när jag ändå tänkt att nästa inköp är en ny monitor.
Kabelkorg har jag funderat på några gånger, och det lutar nog mer och mer åt att det blir en liknande lösning.
Kardborreband ska jag försöka få till också för att rensa upp skrivbordet lite och göra det mer hanterbart


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Quake-konnässsör

Om man sitter i så mörkt rum som möjligt så ser man minst skit.

Men annars så städar man någon gång i veckan, försöker alltid ha en papperskorg bredvid eller omkring där man sitter så inte allt skräp samlas på skrivbordet.

Monitorarmar hjälper att hålla lite renare då det blir lättare och städa under.

Skrivbordshurts är ett bra sätt och gömma saker som man inte vill ha på skrivbordet, plus att man har ändå nära till dem.

Tangetbord och mus, eller ja alla tillbehör brukar jag försöka rengöra minst en gång i månaden med någon forma av spritlösning, Isopropyl brukar rengöra det mesta, men se till att inte använda det på gummi eller mjukare plast då det kan torka ut dem ganska fort.

Medlem

Städar den dom jag städar allt annat i huset
Men äter aldrig eller dricker då jag spelar iaf inte på min gaming plats Vore blasfemi att göra det

Medlem

Förvarar allt i skåp som ej används allt för ofta, själva städningen sker med fuktig trasa på bords ytor, Själva datorn samt tangentbord så kör jag med en kompressor köpt på Jula, med avfuktningskopp givetvis samt stryp munstycke, och testblåser då före varje användning, samt tömmer själva lufttanken på kondensvatten före användning. Har gjort så i 8 år snart och det går alldeles utmärkt bara man är lite försiktig och använder sunt förnuft. Rent blir det.

Testpilot

Jag har köpt skärmrengöringsspray & medföljande mjuk trasa som jag gör rent skärmarna med och sen har jag en micofiberduk att torka tangenbord möss och skrivbordet med.
Brukar borsta rent tangentbordet med en borste som följer med rakapparaten för att få bort det mellan tangenterna.

Räddaren i nöden gällande kablage:
Kardborreband
Dessa kardborreband är det jag kör stenhårt med för att få ordning på alla kablar med.

Sen har jag också skaffat plastlådor från IKEA som jag har all bråte i vilket gör stor skillnad.
Plastlådor

Sist men inte minst har jag som många andra nu skaffat monitorarmar till mina 2 skärmar för att få mer fritt utrymme på skrivbordet.
Monitorarmar 2 skärmar

Medlem

På jobbet fick vi nya Dell skärmar med inbyggd KVM switch. Det blev så mycket simplare att jobba hemifrån med en skärm som har stöd för KVM så man bara behöver trycka på en knapp för att switcha mellan jobbdatorn och privatdatorn och använda samma mus och tangentbord. Sjukt smidigt och mycket mindre kablar.

Medlem

Överlag rätt skitigt tyvärr.. men försöker torka av då och då, blåser ur datorn med kompressor osv. Men delar mitt skrivbord med 3 barn och två katter.

Ren ? Den va rolig du


signatur

New life, New hope

Dammsugare och mikrofiberduk för dammet och fuktig trasa för spill. Samma för hela hemmet, behövs egentligen inget mer.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Tryckluft på burk är bra att ha för rengöring av dammig dator, blåsa rent tangentbord m.m.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Nej, har inte dammsugit alls i år.

Medlem

Jag kanske är överpedandisk när det kommer till min elektronik!?
Min laptop, mina konsoler och övriga surround utrustning dammas av minst två gånger i veckan.
Mina handkontroller tvättas av minst en gång i veckan.
Ligger en av våra katter i vår racingstol och sover så får jag spelet totalt.

Jag dammar till och med av alla fodral (CD, DVD, Bluray, spel) en gång varje vecka.

Tycker så här.
Har jag lagt så mycket pengar på något så ska jag väl ta hand om det också?

Glömde. En gång i månaden, minst, tas alla vinyler ner från väggarna och dammas av. 🙂


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Kazzim:

På jobbet fick vi nya Dell skärmar med inbyggd KVM switch. Det blev så mycket simplare att jobba hemifrån med en skärm som har stöd för KVM så man bara behöver trycka på en knapp för att switcha mellan jobbdatorn och privatdatorn och använda samma mus och tangentbord. Sjukt smidigt och mycket mindre kablar.

Oh, vilken modell är skärmarna?

Medlem

Då jag är allergiker så har jag en luftrenare modell större. Den drar åt sig ganska mycket damm så lär den året runt så slipper datorn damma igen på samma sätt.

Medlem

Ren? Nu förstår jag inte vad ni pratar om


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag diskar tangentbordet när det blir alldeles för skitigt,en gång i veckan dammsugar jag det.
Annars är det ett organiserat kaos,måste tillägga att tangentborden är billiga utan massa bling i dom så får dom bara torka ordentligt så håller dom i åravis.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Dricker tills man inte ser det längre 😋

12
Skriv svar