Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

Ash vs Evil Dead.
Mycket underhållande och allt annat än subtil

Medlem

Familjen Bridgerton

Netflix, en säsong.

Ett ganska förutsägbart, och stundtals ostigt kostymdrama. som jag började titta på mest för att jag inte hade någontingt bättre för mig. Serien var dock tillräckligt välgjord för att jag skulle se färdigt den.

Eftersom ett välgjort kostymdrama (uppenbarligen) kan vara underhållande, så ger jag den, trots viss tvekan,
Tre skvallermagasin av fem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Solar Opposites

Disney+, en säsong.

Tecknad serie som handlar om ett gäng helknäppa utomjordingar som tvingats fly från hemplaneten Shlorp som blivit obeboelig efter ett asteroidnedlag. De har hittat till jorden och bor numera i ett villaområde någonstans i Nordamerika. Huruvida det var bra eller dåligt beslut att bosätta sig på jorden kan de inte bestämma sig för, de tycker att alla människorna bara är konstiga, men de gör ändå sitt bästa för att smälta in vilket brukar resultera i mer eller mindre katastrofala händelser i stan.

En sjukt rolig serie av Rick and Morty-skaparen Justin Roiland tillsammans med kollegan Mike McMahan.

Jag hade maximalt kul när jag tittade på serien så betyget blir givetvis
Fem av fem flygande tefat.

Medlem

El Candidato - 4/5
Amazon (1 säsong)

Påminner lite om Narcos, då det kretsar kring kriminalitet och drogkarteller i Mexico city.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

The Drew Carrey Show ... Gammal goding...

Medlem

Happy! Helt knäpp serie. Rolig, men också ganska mörk.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av scaryfoot:

Happy! Helt knäpp serie. Rolig, men också ganska mörk.

Mycket underhållande och skruvad serie. Synd att den inte var populär nog för att få fler än två säsonger. Christopher Meloni har inte varit så grym sedan Oz, och han var nog ännu vassare i Happy!.

Medlem

Om du gillar/gillade de två nedan och sett dem har du kanske också sett serien jag just såg igen, men om inte så har du något trevligt att titta på, förutsatt att du gillar "gebitet", serien sist i posten.

Stardust (2007)
Score 7,6
https://www.imdb.com/title/tt0486655/

The Princess Bride (1987)
Score 8,0
https://www.imdb.com/title/tt0093779

---

The 10th Kingdom (2000)
Respektabla 8,3
https://www.imdb.com/title/tt0207275

Så,
Hade The 10th Kingdom på DVD sedan många år tillbaka, men shoppade om den nu på bluray och har nu sett om serien, en ambitiös produktion som i alla fall jag verkligen gillar.

Går att se med text och i hög upplösning på en av de största video site'rna, tydligen sedan några år tillbaka, själv vill jag äga serien så därav bluray shoppingen.

Väl värd att se IMO.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag såg Snabba Cash-serien på netflix idag, rätt kort serie och inga långa avsnitt.

Jag tyckte det var bra skådespelare men karaktärerna var inte så välskrivna som serier brukar innehålla, Leya var välskriven, men realistisk skildring kring förorten och möjligen även en del av företagsvärlden där du, oavsett om du är knarkkung i Hagalund, Solna, eller VD för ett företag (det var oklart vad hon egentligen jobbade med, Storm skrek ju mest om pengar) så gör han/han allt för att få sina pengar och det var en snygg The Wire-känsla ändå. Världen kändes också lite rå och osympatisk där en enda fråga kanske hade gjort att de andra karaktärerna hade tagit andra vägar, men då blir det ju ingen film om man säger så. (jag gör min reflektion i spoilern eftersom det kan spoila lite.

Jag har också hängt en del i Solna och har gått genom Hagalund, blåkulla, där det utspelar sig så det var lite kul det med, lite skumt att Solna C blev ett gängs näste för där de gick ned är en ICA-butik i verkligheten, om jag inte minns fel för det var väldigt länge sen jag var där. Flera scener är också inspirerade av verkliga händelser och även karaktärerna kan jag tänka mig. Det var också lite konstigt att det framställdes som orten i serien, för mig är orten Tensta/Rinkeby men det kan ju bero på att jag har band till Solna. Blåkulla är väldigt centralt också. (I Solna förstås)

Gänget gestaltades av olika typer, en klassisk person som egentligen vill något annat, en som kändes som en kopia av Snoop från The Wire, två oklara personer till och en ledare som fick mig att tänka på Mr T med tanke på hans frilla. Bra skådespelare och bra skrivna karaktärer. Så har vi Tim som får för sig att bränna upp en vespa med sina kompisar och dras in i droghandeln, som jag tror är allt för vanligt tyvärr.

Så har vi Leya som vill bli rik på sitt företagande, hon försöker få en deal med her Storm som verkar vara smått galen men ändå trovärdig som en klassisk VD som bara suger efter pengar. Hon har också en arbetskamrat om bara verkar prata om jobbet, men de är ju på jobbet.

Det är ett rivaliserande gäng med en oklar snubbe vid namn Marco vid sin sida som mest skriker, oklart vad han ens är för något om jag ska vara ärlig, en maffia-snubbe eller korrupt advokat? Ursäkta om jag har spoilat lite men jag tycker serien är sevärt men de borde ha kunnat fördjupa det lite mer och det hade varit roligare om man hade fått följa karaktärerna på företaget i sina roller där de måste lyda under Storm. På samma sett som att man får följa karaktärerna i gänget (varför inte orten?) mer ingående än att en verkar tycka om att sjunga, tror det hade kunnat blivit en svensk The Wire helt enkelt.

Frågan som jag pratar om är "Hur mår du?", pappan till Tim verkade inte veta hur han skulle få kontakt med sin son, vilket han fick till slut när han jagade ikapp honom. Det är samma sak med Leyas arbetskamrat som aldrig pratade om Leya eller henne själv utan enbart om jobbet. Sedan var det lite konstigt att hon inte på en gång var ärlig med att Storm inte ville dela med sig av sitt bolag redan från början, men press är en press.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Jag såg Snabba Cash-serien på netflix idag, rätt kort serie och inga långa avsnitt.

Jag tyckte det var bra skådespelare men karaktärerna var inte så välskrivna som serier brukar innehålla, Leya var välskriven, men realistisk skildring kring förorten och möjligen även en del av företagsvärlden där du, oavsett om du är knarkkung i Hagalund, Solna, eller VD för ett företag (det var oklart vad hon egentligen jobbade med, Storm skrek ju mest om pengar) så gör han/han allt för att få sina pengar och det var en snygg The Wire-känsla ändå. Världen kändes också lite rå och osympatisk där en enda fråga kanske hade gjort att de andra karaktärerna hade tagit andra vägar, men då blir det ju ingen film om man säger så. (jag gör min reflektion i spoilern eftersom det kan spoila lite.

Jag har också hängt en del i Solna och har gått genom Hagalund, blåkulla, där det utspelar sig så det var lite kul det med, lite skumt att Solna C blev ett gängs näste för där de gick ned är en ICA-butik i verkligheten, om jag inte minns fel för det var väldigt länge sen jag var där. Flera scener är också inspirerade av verkliga händelser och även karaktärerna kan jag tänka mig. Det var också lite konstigt att det framställdes som orten i serien, för mig är orten Tensta/Rinkeby men det kan ju bero på att jag har band till Solna. Blåkulla är väldigt centralt också. (I Solna förstås)

Gänget gestaltades av olika typer, en klassisk person som egentligen vill något annat, en som kändes som en kopia av Snoop från The Wire, två oklara personer till och en ledare som fick mig att tänka på Mr T med tanke på hans frilla. Bra skådespelare och bra skrivna karaktärer. Så har vi Tim som får för sig att bränna upp en vespa med sina kompisar och dras in i droghandeln, som jag tror är allt för vanligt tyvärr.

Så har vi Leya som vill bli rik på sitt företagande, hon försöker få en deal med her Storm som verkar vara smått galen men ändå trovärdig som en klassisk VD som bara suger efter pengar. Hon har också en arbetskamrat om bara verkar prata om jobbet, men de är ju på jobbet.

Det är ett rivaliserande gäng med en oklar snubbe vid namn Marco vid sin sida som mest skriker, oklart vad han ens är för något om jag ska vara ärlig, en maffia-snubbe eller korrupt advokat? Ursäkta om jag har spoilat lite men jag tycker serien är sevärt men de borde ha kunnat fördjupa det lite mer och det hade varit roligare om man hade fått följa karaktärerna på företaget i sina roller där de måste lyda under Storm. På samma sett som att man får följa karaktärerna i gänget (varför inte orten?) mer ingående än att en verkar tycka om att sjunga, tror det hade kunnat blivit en svensk The Wire helt enkelt.

Frågan som jag pratar om är "Hur mår du?", pappan till Tim verkade inte veta hur han skulle få kontakt med sin son, vilket han fick till slut när han jagade ikapp honom. Det är samma sak med Leyas arbetskamrat som aldrig pratade om Leya eller henne själv utan enbart om jobbet. Sedan var det lite konstigt att hon inte på en gång var ärlig med att Storm inte ville dela med sig av sitt bolag redan från början, men press är en press.

Intressant att läsa Zontos. Jag har inte sett The Wire så jag kan inte relatera till den serien, men jag har tidigare bott i Solna så det är välbekanta trakter. Jag brukade ofta jogga genom Hagalund när jag skulle till Hagaparken och löpträna. Även Solna C och alla ställen runtomkring är förstås bekanta områden så det är kul att Snabba Cash-serien utspelas där, och det du skrev om handlingen låter spännande så nu måste jag givetvis kolla in serien. 😊

Medlem
Skrivet av Nemo:

Intressant att läsa Zontos. Jag har inte sett The Wire så jag kan inte relatera till den serien, men jag har tidigare bott i Solna så det är välbekanta trakter. Jag brukade ofta jogga genom Hagalund när jag skulle till Hagaparken och löpträna. Även Solna C och alla ställen runtomkring är förstås bekanta områden så det är kul att Snabba Cash-serien utspelas där, och det du skrev om handlingen låter spännande så nu måste jag givetvis kolla in serien. 😊

Du ska absolut se den serien! Det kan ju vara ett annat köpcentrum också och jag tror det har spelat in i lite i Kista och söderort också.

Du kommer att känna igen dig det tror jag ^^

Medlem

The Serpent på Netflix.
Mini serie i 8a delar som bygger på en verklig historia.
var grymt bra måste jag säga.

https://www.imdb.com/title/tt7985576/reference


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SunShine:

The Serpent på Netflix.
Mini serie i 8a delar som bygger på en verklig historia.
var grymt bra måste jag säga.

https://www.imdb.com/title/tt7985576/reference

Har ett avsnitt kvar. Lite långdragen, men sevärd ändå.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Snabba Cash (Netflix)

Oväntat bra. Det har hänt något sedan alla betalstreamingtjänster har börjat tävla i vem som kan göra mest eget innehåll på svenska. Kul att de likt filmerna satsade relativt okända skådespelare, jag spår en framgångsrik skådespelarkarriär åt till exempel Alexander Abdallah som spelar Salim.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ett avsnitt kvar. Lite långdragen, men sevärd ändå.

Ah, jag tyckte den var bland de bättre på netflix just nu. Blev såld på hur enormt autentiskt 70 tal den kändes. Inget hade lämnats åt slumpen och mkt skön musik hehe. Och usch vilken horrbiel typ. Skrämmande vad för typer det ändå finns där ute i världen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SunShine:

Ah, jag tyckte den var bland de bättre på netflix just nu. Blev såld på hur enormt autentiskt 70 tal den kändes. Inget hade lämnats åt slumpen och mkt skön musik hehe. Och usch vilken horrbiel typ. Skrämmande vad för typer det ändå finns där ute i världen.

Ja, de hade ju till och med lyckats filma det på 70-talsvis. Eloge till fotoansvarige. Mitt enda skav var att den var lite för lång, hade lätt kunnat kortas till sex avsnitt, samt att tidshoppandet var rörigt till och från.


signatur
Medlem
Skrivet av Zontos:

Du ska absolut se den serien! Det kan ju vara ett annat köpcentrum också och jag tror det har spelat in i lite i Kista och söderort också.

Du kommer att känna igen dig det tror jag ^^

Jag såg precis klart Snabba Cash. Tack för tipset! En riktigt bra serie och fantastiskt bra jobbat av skådisarna.

Och extra plus för alla bekanta ställen som dök upp här och där. Väldigt kul att se! 😊

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag såg precis klart Snabba Cash. Tack för tipset! En riktigt bra serie och fantastiskt bra jobbat av skådisarna.

Och extra plus för alla bekanta ställen som dök upp här och där. Väldigt kul att se! 😊

Nice!

Jag hoppas att det blir en till säsong, på temat åtminstone.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Snabba Cash (Netflix)

Oväntat bra. Det har hänt något sedan alla betalstreamingtjänster har börjat tävla i vem som kan göra mest eget innehåll på svenska. Kul att de likt filmerna satsade relativt okända skådespelare, jag spår en framgångsrik skådespelarkarriär åt till exempel Alexander Abdallah som spelar Salim.

Det är verkligen bra att de satsar på serier från andra länder än USA och UK som det brukar bli, musiken är också bra även om somliga låtar kändes lite malplacerade. Typ att de hade Håkan Hellström - Nu är alla drömmar uppfyllda i en scen, när jag läste texten så förstod jag delvis kopplingen men ändå.

Medlem

GLOW såg jag klart för nån månad sen. Charmig serie, och Alison Brie är fantastisk.

Avstängd

The Wire. Jisses vilken långtråkig smörja om korrumperade politiker, poliser, pundare, knarklangare. The Boys, godkänd, sett dom två första säsongerna, skall komma en tredje, en serie om superhjältarna som i denna serie är narcissistiska, manipulativa, välgjord action överlag med bra cgi, finns en del väl melodramatiska scener som onödigt dras ut.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Vet inte om man kan säga att jag sett klart dom, men jag har sett dom säsonger som finns hittills.

Bosch. Spännande och lite annorlunda snutserie.

Billions. Underhållande om rika svin som beter sig som svin.

Medlem

Snart färdig med Drive to Survive på netflix. Här följer man den circus som är Formula 1! Är själv inte intresserad av F1 men här lyckas dom verkligen suga in en! 3 säsonger ligger ute!

https://www.imdb.com/title/tt8289930/

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Vet inte om man kan säga att jag sett klart dom, men jag har sett dom säsonger som finns hittills.

Bosch. Spännande och lite annorlunda snutserie.

Billions. Underhållande om rika svin som beter sig som svin.

Två riktigt fina serier! Bägge ska fortsätta i 2021 sägs det!

Medlem

Har till sist sett Dark

Netflix, tre säsonger.

Om du ger dig på den här serien, sluta då för allt i världen inte titta på serien innan du åtminstone har sett färdigt avsnitt två.

Hela avsnitt ett, och halva avsnitt två (ungefär) känns som en medioker tysk polisserie. Men sen börjar det hända intressanta saker av Arkiv X anda.

Serien har, i mitt tycke, en riktigt genomtänkt intrig, någolunda bra (om än sparsmakad) CGI, och helt OK skådisar.

Satt och velade länge, men jag tänker trots avsnitt ett (och halva avsnitt två) ändå ge den Fem av Fem.

Spoilers som vanligt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Bosch. Spännande och lite annorlunda snutserie.

Nördfakta: Jeffrey Pierce, Tommy's röst i The Last of Us-spelen, är med i säsong 3

Medlem

Falsk identitet (Le Bureau des Légendes), handlar om franska underrättelsetjänsten. Jag tycker den var väldigt bra, tar lite tid att komma in i att den är på franska, man behöver verkligen ha 100% uppmärksamhet för att inte missa något då dialogerna gör serien. Den tar sig nog in på min topp 5-lista med The Wire, Breaking Bad, The Sopranos och Peaky Blinders.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Snart färdig med Drive to Survive på netflix. Här följer man den circus som är Formula 1! Är själv inte intresserad av F1 men här lyckas dom verkligen suga in en! 3 säsonger ligger ute!

https://www.imdb.com/title/tt8289930/

Från ett F1-fan: kul med lite mer insikter men gaaaaalet vad de ska överdriva och dramatisera saker. T.ex Norris vs Sainz avsnittet där Netflix får dem att se ut som värsta rivaler men i verkligheten är de bästa vänner. Men serien är mer som en reklamfilm och främst till för de som inte följer F1.

Medlem
Skrivet av Thane:

Från ett F1-fan: kul med lite mer insikter men gaaaaalet vad de ska överdriva och dramatisera saker. T.ex Norris vs Sainz avsnittet där Netflix får dem att se ut som värsta rivaler men i verkligheten är de bästa vänner. Men serien är mer som en reklamfilm och främst till för de som inte följer F1.

Ja, jag var på ett lopp i Monaco för några år sen, så vet att det mest dom visar, iaf när det race:as är bara det mest spektakulära.

Tyckte väl att som framställde dom som goda vänner? Eller jag som kanske missförstod det

Oavsett väldigt rolig serie! Gillar speciellt dom som är Team Principals, Toto Wolff, Christian Horner och han Gunther Steigler!

Medlem

Blev klar med Chilling Adventures of Sabrina i helgen. Grymt bra serie!

Skriv svar