Nier Replicant ver. 1.22474487139…

Robot
Nier Replicant ver. 1.22474487139…

Oslipade original-Nier kläs om i Automatas mer polerade skrud.

#nier-replicant


Medlem

Fantastiskt jäkla bra musik i originalet. Gillar inte nytolkningen lika mycket, än. Får se vad jag tycker efter att jag har spelat igenom remaken


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skribent

Så, för en som är nyfiken på serien men aldrig spelat ett spel förut. Vilken ordning ska man spela spelen?

1. Nier Replicant ver. 1.22474487139
2. Nier Automata

Är det rätt uppfattat, eller finns det fler spel?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Så, för en som är nyfiken på serien men aldrig spelat ett spel förut. Vilken ordning ska man spela spelen?

1. Nier Replicant ver. 1.22474487139
2. Nier Automata

Är det rätt uppfattat, eller finns det fler spel?

Det stämmer


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Shadee:

Så, för en som är nyfiken på serien men aldrig spelat ett spel förut. Vilken ordning ska man spela spelen?

1. Nier Replicant ver. 1.22474487139
2. Nier Automata

Är det rätt uppfattat, eller finns det fler spel?

Korrekt rätt! Nier (Replicant) och Automata har lösa kopplingar till varandra, men berättelserna hänger inte ihop så du kan spela spelen i vilken ordning du vill, men jag skulle ändå rekommendera Replicant först. Vill du uppleva hela seriens rötter skulle du behöva spela igenom Drakengard 3 och få det femte slutet, där en händelse får sjukdomen i Nier att bryta ut på jorden. Men det är bara om man verkligen vill uppleva allt, det behövs verkligen inte för att uppskatta berättelsen i Replicant eller Automata 🙂


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Vill inte läsa recensionen för jag vill inte spoila något då jag endast har lite koll på vad storyn handlar om. Men såg att spelet fick betyg 4 🙂

Jag tycker att Nier: Automata är ett fantastiskt spel och ser fram emot att få spela detta spelet nu😀👍🏽

Backloggens befriare
Skrivet av Loevet:

Korrekt rätt! Nier (Replicant) och Automata har lösa kopplingar till varandra, men berättelserna hänger inte ihop så du kan spela spelen i vilken ordning du vill, men jag skulle ändå rekommendera Replicant först. Vill du uppleva hela seriens rötter skulle du behöva spela igenom Drakengard 3 och få det femte slutet, där en händelse får sjukdomen i Nier att bryta ut på jorden. Men det är bara om man verkligen vill uppleva allt, det behövs verkligen inte för att uppskatta berättelsen i Replicant eller Automata 🙂

Hej japan-gurun,

Om jag har Nier till Xbox 360, är det då det som detta är en remaster/Remake på, eller hur förhåller sig det, om alls, egentligen?

För som jag hade löst uppfattat det så var detta en prequel, men det kanske bara är jag som snurrat ihop det?

Och bör man skaffa detta oavsett?
Frågor som kanske får svar i artikeln, men har inte tid att läsa nu så jag latar mig.

Mvh
Nyfiken-japan

Ps. Som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet.


signatur

Ad hoc addendum

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av keffkebab:

Hej japan-gurun,

Om jag har Nier till Xbox 360, är det då det som detta är en remaster/Remake på, eller hur förhåller sig det, om alls, egentligen?

För som jag hade löst uppfattat det så var detta en prequel, men det kanske bara är jag som snurrat ihop det?

Och bör man skaffa detta oavsett?
Frågor som kanske får svar i artikeln, men har inte tid att läsa nu så jag latar mig.

Mvh
Nyfiken-japan

Ps. Som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet.

😄 Nier till Xbox 360 är det som kallades Nier Gestalt i Japan, och den här nyversionen baseras på en annan japansk version som hette Nier Replicant. Men det är samma spel, bara att huvudpersonerna är syskon i Replicant och far/dotter i Gestalt.

Det är inte en prequel till handlingen i Automata, även om det finns kopplingar mellan spelen, så du behöver inte ha spelat Replicant för att förstå Automatas berättelse.

Men ja, definitivt ett köp! Du får vara beredd på att handlingen förklarar sig långsamt under resans gång, och hela bilden visar sig först när du kört igenom minst två av sluten. Men det är värt tålamodet, ett mycket fint äventyr!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot

Det här är faktiskt mitt mest emotsedda spel i år (även om det säkert tillkommer något på E3 med). Nier Automata var otroligt fascinerande och hade väldigt bra variation i gameplay och intressant berättelse. Hoppas på något liknande här!

Trevligt att @Loevet är tillbaka också trodde att du hade lämnat skeppet. Dessvärre verkar återigen PC versionen lite skakig, men hoppas på in eller officiella patchar som fixar de problemen.

Skribent
Skrivet av keffkebab:

Hej japan-gurun,

Om jag har Nier till Xbox 360, är det då det som detta är en remaster/Remake på, eller hur förhåller sig det, om alls, egentligen?

För som jag hade löst uppfattat det så var detta en prequel, men det kanske bara är jag som snurrat ihop det?

Och bör man skaffa detta oavsett?
Frågor som kanske får svar i artikeln, men har inte tid att läsa nu så jag latar mig.

Mvh
Nyfiken-japan

Ps. Som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet.

Nier till 360 kom i två versioner. En för japanska marknaden och en för amerikanska. Det är samma story bara den amerikanska hade en äldre huvudperson och har relationen pappa/dotter, istället för bror/syster. Det var något om att de trodde vi västerlänningar skulle förstå oss på pappa/dotter mer än bror/syster-relationen (don't even ask me).

Nier - Automata som kom sen är en fristående uppföljare. Det har samma DNA som första spelet och det har några små kopplingar, men skulle nästan kunna ses som relationen mellan Final Fantasy-spelen.

Det Nier som släpps nu är en remake på första Nier, men lånar även delar av Automata för att det ska kännas mer bekant för dem som bara spelat det spelet. Så det skulle kunna argumenteras för att det är mer vad man kallar en "re-imagination".

Och ska du köpa det? Ja det ska du!! Nier är nog världens mest underskattade spel och med denna re-imagination så ger det dig chansen att uppleva ett fantastiskt äventyr i en modernare tappning.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bra recension! Jag ser fram emot att spela spelet.

Backloggens befriare
Skrivet av Loevet:

😄 Nier till Xbox 360 är det som kallades Nier Gestalt i Japan, och den här nyversionen baseras på en annan japansk version som hette Nier Replicant. Men det är samma spel, bara att huvudpersonerna är syskon i Replicant och far/dotter i Gestalt.

Det är inte en prequel till handlingen i Automata, även om det finns kopplingar mellan spelen, så du behöver inte ha spelat Replicant för att förstå Automatas berättelse.

Men ja, definitivt ett köp! Du får vara beredd på att handlingen förklarar sig långsamt under resans gång, och hela bilden visar sig först när du kört igenom minst två av sluten. Men det är värt tålamodet, ett mycket fint äventyr!

Skrivet av Johlor:

Nier till 360 kom i två versioner. En för japanska marknaden och en för amerikanska. Det är samma story bara den amerikanska hade en äldre huvudperson och har relationen pappa/dotter, istället för bror/syster. Det var något om att de trodde vi västerlänningar skulle förstå oss på pappa/dotter mer än bror/syster-relationen (don't even ask me).

Nier - Automata som kom sen är en fristående uppföljare. Det har samma DNA som första spelet och det har några små kopplingar, men skulle nästan kunna ses som relationen mellan Final Fantasy-spelen.

Det Nier som släpps nu är en remake på första Nier, men lånar även delar av Automata för att det ska kännas mer bekant för dem som bara spelat det spelet. Så det skulle kunna argumenteras för att det är mer vad man kallar en "re-imagination".

Och ska du köpa det? Ja det ska du!! Nier är nog världens mest underskattade spel och med denna re-imagination så ger det dig chansen att uppleva ett fantastiskt äventyr i en modernare tappning.

Tack!

Håller mig till Nier till 360 som jag har för närvarande, och Automata äger jag redan till Xbox One!


signatur

Ad hoc addendum

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Mutumba:

Det här är faktiskt mitt mest emotsedda spel i år (även om det säkert tillkommer något på E3 med). Nier Automata var otroligt fascinerande och hade väldigt bra variation i gameplay och intressant berättelse. Hoppas på något liknande här!

Trevligt att @Loevet är tillbaka också trodde att du hade lämnat skeppet. Dessvärre verkar återigen PC versionen lite skakig, men hoppas på in eller officiella patchar som fixar de problemen.

Samma här, jag hade blivit nöjd om de bara lyckats uppdatera spelet för att kunna avnjutas på moderna plattformar, men här har de även lagt till nytt innehåll som är kul att köra igenom. Har kört recensionskod den gångna veckan, men idag dök den här pärlan upp. Samlarboxen White Snow Edition, är som ett jrpg-frälst barn på julafton

Haha, du kan ta jrpg-nörden ur speljournalistiken men inte jrpg ur nörden! Eller något Jag övergav ju skeppet i det att jag inte jobbar hos Geeks längre, men när redaktionen sänder ut den Japan-formade batsignalen kommer jag ridande på min chocobo! PC-versionen av Nier: Automata var ju svajig och den fixade de aldrig helt, hoppas det blir ändring på det med Replicant.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

ZF
Medlem
Skrivet av Shadee:

Så, för en som är nyfiken på serien men aldrig spelat ett spel förut. Vilken ordning ska man spela spelen?

1. Nier Replicant ver. 1.22474487139
2. Nier Automata

Är det rätt uppfattat, eller finns det fler spel?

Det finns en ganska solid tolkning att de spelen, samt Drakengard, är cykliska. Och att Nier Automata då alltså urspelas innan Drakengard, samt såklart även före Replicant, som fortfarande hamnar i mitten antar jag. ?

Men eftersom kopplingarna ändå är rätt diffusa och prequels ändå är tänkta att upplevas med vissa historiska händelser i minnet, så.. är det kanske lika bra att trots allt spela i samma ordning. Om inte annat för att kontroller och annat ska upplevas bäst utvecklingsording.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

Samma här, jag hade blivit nöjd om de bara lyckats uppdatera spelet för att kunna avnjutas på moderna plattformar, men här har de även lagt till nytt innehåll som är kul att köra igenom. Har kört recensionskod den gångna veckan, men idag dök den här pärlan upp. Samlarboxen White Snow Edition, är som ett jrpg-frälst barn på julafton

https://i.pinimg.com/564x/fe/c2/8d/fec28da721981b1ec8ea3e7b6c...

Haha, du kan ta jrpg-nörden ur speljournalistiken men inte jrpg ur nörden! Eller något Jag övergav ju skeppet i det att jag inte jobbar hos Geeks längre, men när redaktionen sänder ut den Japan-formade batsignalen kommer jag ridande på min chocobo! PC-versionen av Nier: Automata var ju svajig och den fixade de aldrig helt, hoppas det blir ändring på det med Replicant.

Wow! Snyggt

Det låter bra det! Jag tror att du har aningen bättre koll på genren än övriga på redaktionen. Det roliga är att Square-Enix twittrade ut att det kommer att komma en ny PC patch till Nier Automata sisådär fyra år efter release, jag förmodar att Microsoft har något med det att göra då Gamepass versionen ryktades vara aningen bättre än Steam, om det är sant eller inte vet jag dock inte.

Tog 100% i PC versionen så får se om jag gör detsamma med Replicant.

ZF
Medlem
Skrivet av Johlor:

Nier till 360 kom i två versioner. En för japanska marknaden och en för amerikanska. Det är samma story bara den amerikanska hade en äldre huvudperson och har relationen pappa/dotter, istället för bror/syster. Det var något om att de trodde vi västerlänningar skulle förstå oss på pappa/dotter mer än bror/syster-relationen (don't even ask me).

Det var bara en version till 360 i Japan, och den var samma som alla format fick i resten av världen. Gestalt.

Det var bara PS3 i Japan som hade Replicant. Den som alltså dagens remake är baserad på.

Jag har också hört den rationalisering. Men men den verkliga förklaringen till det hela är nog troligare att marknadsavdelningen trodde att västerländska spelare hellre ser en gruffig gammel grågubbe än en ohängd pöjkslyngel.

Och kollar man igenom alla spelomslag från tiden så var det säkert en helt korrekt analys..

Skribent
Skrivet av ZF:

Det var bara en version till 360 i Japan, och den var samma som alla format fick i resten av världen. Gestalt.

Det var bara PS3 i Japan som hade Replicant. Den som alltså dagens remake är baserad på.

Jag har också hört den rationalisering. Men men den verkliga förklaringen till det hela är nog troligare att marknadsavdelningen trodde att västerländska spelare hellre ser en gruffig gammel grågubbe än en ohängd pöjkslyngel.

Och kollar man igenom alla spelomslag från tiden så var det säkert en helt korrekt analys..

I stand corrected!


signatur

"Writer and Fighter"

Ook
Bibliotekarie (UU)

Har Nier replicant lika mycket backtracking, återbesök av tidigare spelmiljöer, som Nier Automata? Hade lite svårt med Automata på grund av all backtracking men det är kanske ett speltypiskt drag som jRPG har?

ZF
Medlem
Skrivet av Ook:

Har Nier replicant lika mycket backtracking, återbesök av tidigare spelmiljöer, som Nier Automata? Hade lite svårt med Automata på grund av all backtracking men det är kanske ett speltypiskt drag som jRPG har?

Japp. Eller mer snarare. Särskilt om alla sidouppdrag vill göras.

TINY SPOILERS:

Men å andra sidan så har det också områden du garanterat slipper återvända till.

Samt att en stor del av den inledande handlingen bara kan spelas en gång per nyspel. Spelet börjar alltså inte om helt på varje NG+.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Ook:

Har Nier replicant lika mycket backtracking, återbesök av tidigare spelmiljöer, som Nier Automata? Hade lite svårt med Automata på grund av all backtracking men det är kanske ett speltypiskt drag som jRPG har?

Bara som komplement till det @ZF skriver ovan: områdena du besöker är inte så värst stora så även när du backtrackar under genomspelningarnas gång tar det inte särskilt lång tid att ränna fram och tillbaka. Det gör att du kan spela igenom de olika omgångarna av handlingen ganska snabbt, första rundan kan du nog köra klart på en 16-17 timmar om du inte kör sidouppdrag i någon större utsträckning.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Ook:

Har Nier replicant lika mycket backtracking, återbesök av tidigare spelmiljöer, som Nier Automata? Hade lite svårt med Automata på grund av all backtracking men det är kanske ett speltypiskt drag som jRPG har?

Du ska nog hålla dig undan. Om jag inte minns helt fel så springer man fram och tillbaka 5-6ggr till det förbannade biblioteket redan i första uppdraget. Spelet är helt fantastiskt och väldigt japanskt.

Medlem

Ibland så blir jsg så trött på folk som ska spela dom gamla spelen först. Bsra för att dom missat dom. I det här fallet och många fler så tror jag att fet är onödigt. Spelen har ett glapp på 1000 tals år. Har bara kört Nier automata och kände inte att jag behövde körs något spel innan. Det här spelet köper jag(om) för kvinnor i underkläder musiken och den förhoppningsvis lite groteska historien.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Tack för förvarningen från er ovan. Har en viss mättnadskänsla av Nier och är inte riktigt redo att återuppta Nier världen ännu. Kanske någon gång i framtiden...

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ibland så blir jsg så trött på folk som ska spela dom gamla spelen först. Bsra för att dom missat dom. I det här fallet och många fler så tror jag att fet är onödigt. Spelen har ett glapp på 1000 tals år. Har bara kört Nier automata och kände inte att jag behövde körs något spel innan. Det här spelet köper jag(om) för kvinnor i underkläder musiken och den förhoppningsvis lite groteska historien.

Automata baseras på ett av sluten i detta spel, som i sin tur baseras på ett av sluten i Drakengard. Vissa älskar att gå kronologiskt igenom en episk handling, för att få en bättre förståelse av den.

Medlem

Är det någon som vet om det kommer komma en patch för de nya konsolerna?
Lite oroad av att köpa det här spelet o börja köra för att sedan mitt uppe så släpper de en patch o så får man starta om från början för savefilen inte längre är valid till den patchade versionen (finns andra spel som har haft det problemet och det är gött irriterande).


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

ZF
Medlem
Skrivet av SunShine:

Är det någon som vet om det kommer komma en patch för de nya konsolerna?
Lite oroad av att köpa det här spelet o börja köra för att sedan mitt uppe så släpper de en patch o så får man starta om från början för savefilen inte längre är valid till den patchade versionen (finns andra spel som har haft det problemet och det är gött irriterande).

Fast brukar det inte åtminstone oftast gå att överföra sparfilen? Det kan visserligen vara en mindre procedur ibland har jag hört.

I vilket tror jag inte det kommer bli någon ren next gen version. Grafiken nyttjar ju knappt formaten det släpps på, och patch för upplåst FPS är i de fallen då det mesta man kan hoppas på, vilket spelet redan har.

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast brukar det inte åtminstone oftast gå att överföra sparfilen? Det kan visserligen vara en mindre procedur ibland har jag hört.

I vilket tror jag inte det kommer bli någon ren next gen version. Grafiken nyttjar ju knappt formaten det släpps på, och patch för upplåst FPS är i de fallen då det mesta man kan hoppas på, vilket spelet redan har.

Har råkat ut för några ggr nu där det inte går. Man får snällt börja om från början alt. skippa att uppgradera spelet.
Men ja, det lär inte direkt bli något som skulle påverka spelet alls. Man kanske är trygg i att köra på.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Fantastisk vacker spel. Tekniskt är grafiken kanske inte det mest imponerande, men estetiken är underbar. Köpt en del av början nu och det känns lika bra som Automata kändes första gången. Inte kört genom Nier 1 innan så ser fram emot detta

Medlem

"Apropå trött som jag skrev ovanför". Självklar så gillar folk det. Men det är ju det jag är trött på. Förklaring=-Ska vi spela det nya GoW spelet? -Ja visst ska bara spela alla som kom ut till ps2 & 3 först. Och självklart dom på psp. Så vi syns om ett år eller två. Sen kan vi prata om nya GoW när du inte längre kommer ihåg vad du spelade. Jag säger skit i det gamla och spela nytt. Annars så kommer ni ju aldrig kunna spela nya spel(många). Medans dom är färska.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Mutumba:

Wow! Snyggt

Det låter bra det! Jag tror att du har aningen bättre koll på genren än övriga på redaktionen. Det roliga är att Square-Enix twittrade ut att det kommer att komma en ny PC patch till Nier Automata sisådär fyra år efter release, jag förmodar att Microsoft har något med det att göra då Gamepass versionen ryktades vara aningen bättre än Steam, om det är sant eller inte vet jag dock inte.

Tog 100% i PC versionen så får se om jag gör detsamma med Replicant.

Det ser ut som att communityn kommer till undsättning med PC-versionen även denna gång 😄

https://www.pcgamer.com/the-community-is-already-fixing-issue...


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

12
Skriv svar