Era favoritzoner/områden i spel
Ett väldigt litet "område", men när det var nytt så tyckte jag att Liaras lägenhet i Mass Effect 2 (kan ha varit en del av ett DLC och inte grundspelet? minns inte riktigt) var förbannat mysig med regnet och trafiken utanför. Har kanske inte riktigt samma effekt såhär ett decennium (jisses) senare, men fortfarande mysigt.
Katakomberna i RtCW är fortfarande en favorit

Sen fastnade jag mycket för miljöerna i Dead Space 3, fastän att jag tyckte spelet i sig var lite sämre än de två tidigare så uppskattade jag miljöerna bättre i trean. Har inget solklart favoritkapitel men rent generellt

Finns så många så det är svårt att begränsa sig.
Tex Stargazers tower från The Last Story:

Eller ta bara Xenoblade Chronicles X. Vart man än tittar så är det minnesvärda platser och vyer. Speciellt då det finns full flight i spelet så alla platser man ser kan man besöka oavsett hur högt upp de är. Fantastiskt spel. Monolith har alltid varit bra på att skapa alien worlds. Det var även deras world team som hjälpte Zelda teamet att skapa världen i Breath of the wild.
Jag skulle gärna tillbringa en del tid i Dreamfalls Marcuria, särskilt puben The Journeymann Inn som är supermysig (tyvärr var den stängd i Dreamfall Chapters).

Annars återbesöker jag gärna landskapet utanför Guilin i Shenmue II. Området var ungefär lika magiskt när jag besökte det i verkliga livet för snart fem år sedan.

Finns verkligen en hel del, bra bidrag hittills!
- Castle Town i Ocarina of Time
- Stranglethorn vale (+ booty bay) i WoW
- Arni Village i Chrono Cross
- Balamb Garden i FFVIII
- Rogue Encampment i Diablo 2
- Lawson Delta i Hunt Showdown
- Polisstationen i Resident Evil 2
- Q3DM17 i Quake 3
- Introskogen i Legend of Kyrandia
M.fl
Är svårt att komma ihåg dom allra bästa när man spelat hela livet, men här är favoritplatserna som dyker upp i minnet
7. arcanum - tarant
6. deus ex - cathedral
5. doom eternal - super gore nest
4. vampire the masquerade bloodlines - santa monica
3. grim fandango - rubacava
2. team fortress 2 - badwater basin
1. planescape torment - civic festhall & smoldering corpse bar
Nattklubben Afterlife i Mass Effect 2. Världskänsla.
Älskar att ränna omkring här inne i både original och remake.
https://miro.medium.com/max/1920/1*B1TGIOjJkg7ed89b4JBWSg.jpe...
Samma här. Fantastisk atmosfär.
Ännu en dag i paradiset.
3 favoriter som jag kommer på:
Ashenvale i WOW, finns många bra zoner i wow, men just denna ligger mig varmt om hjärtat. Älskar musiken och miljön:
Research Hall i Bloodborne. Lore, klocktornet, uppbyggnaden mot Lady Maria. Underbart
Prison of hope i Demons souls remake. Bara så vackert.....
Stranglethorn Vale i klassiska WoW! När man knallar iväg från mysrysliga Duskwood till en lummig grön djungel fylld av faror är det svårt att inte häpna.
Dantooine i Knights of the Old Republic bjuder på fina, stillsamma prärielandskap som kontrast till de karga öknarna på Tatooine och Taris storstadsmetropol. Underbar plats.
Och typ alla platser i Super Mario Odyssey. Hela spelet är så omsorgsfullt designat att man har svårt att välja en plats som är mer spektakulär än resten.
4. vampire the masquerade bloodlines - santa monica
Ouff skäms nästan att jag missade denna, den är given!
Hela spelet är otroligt mysigt (och ångestframkallande) men jag trivs som allra bäst när jag tuffar runt i min lilla Seamoth i Blood Kelp Zone och Jellyshroom Caves. Spelet är naturligtvis Subnautica. Ett mästerverk.
Eftersom jag gillar att vara ständigt i fara så är det även jämnt skägg mellan Alien: Isolations Sevastopol och USG Ishimura från Dead Space. Det är något speciellt med att irra runt i jättelika rymdskepp där allt vill dig illa. Mycket trevligt. Slänger nog in Von Braun från System Shock 2 med. <3
Finns mycket mer i hjärnbanken, Återkommer med detta.
Valheims ängar...kan bli helt förlorad i det spelets grafiska realism, pixligheten till trots. Klar rival till all natur i The Withcher 3 som i sin tur slår allt annat. Ljussättningen i valheim är det bästa jag sett i ett spel, och det visar på hur otroligt viktig den är för ett spels känsla och realism.
De flesta spel jag spelat så finns det alltid någon plats jag gillar komma tillbaka och bara chilla och lyssna på bakgrundsmusiken.
Senaste sån ställe är Dawn's Winery i Genshin Impact.
Hela spelets OST är så gudomlig, synd bara att jag brände ut mig, så kommer nog vara ett tag innan jag hoppar in dit igen. Men musiken, speciellt vid Dawn Winery, får mig bli så extremt sugen på att skaffa mig en akustisk gitarr.