Microsoft Store sätter press på Steam, sänker provisionen till Epic-nivå

Robot
Microsoft Store sätter press på Steam, sänker provisionen till Epic-nivå

Går från att ta ta 30 % till 12 % av intäkterna

#microsoft, #microsoft-store


Medlem

Riktigt bra, mer till utvecklarna.

Vilken uppoffring. Nu kommer de bara tjäna 12% gånger noll kronor istället för 30% gånger noll kronor.
Microsoft Store är en mardröm som jag inte kan tänka mig att många utsätter sig för.

Medlem

Grymt, kul att se Epics agerande ger sådana här effekter. Hoppas det fortsätter och Steam ger med sig. Men misstänker att det skulle bli en del sänkta löner. Det är ju typ att halvera intäkterna via Steam. Bo lite mindre lyxvilla kanske? I alla fall för några. Oh well.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Problemet med ms-store är ju det helt horribla guit. Kör xbox appen som är lite bättre men fan va de alltid bökar till det, det känns som man vill vara smart och de är integrerat med windows men det faller så platt, gör om skiten i frontend.

Medlem

Fast frågan är hur många gamers använder sig utav MS store? Valve känner nog ingen press alls om största användarbasen är företag och inte vanliga konsumenter.

Kan säga att jag personligen har inga spel köpte från MS Store förutom Sea of Thieves (när den inte fanns att få tag på någon annanstans).

Dessutom verkar detta bara gälla MS Store på PC om jag inte misstförstår det, så vad tar Microsoft utav spel som säljs genom t.ex. Xbox?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Dessutom verkar detta bara gälla MS Store på PC om jag inte misstförstår det, så vad tar Microsoft utav spel som säljs genom t.ex. Xbox?

Både Playstation och Xbox tar 30% av intäkterna på konsol. Tycker dock det är skillnad på en hel plattform och bara en butik på PC.

Redaktör
Skrivet av Veonz:

Både Playstation och Xbox tar 30% av intäkterna på konsol. Tycker dock det är skillnad på en hel plattform och bara en butik på PC.

Men Steam ger ju rätt mycket för pengarna, som mod-stöd, community-grejer, kommunikation, ofta svinsnabb nedladdningshastighet, mm. På konsol tillkommer ofta prenumeration för att lira online och få vissa av de funktionerna. Mobilspel, däremot... som utvecklare hade jag inte varit jätteglad att betala Apple eller Google 30 procent av intäkterna (det har väl justerats i vissa fall nu).


signatur
Medlem
Skrivet av Veonz:

Både Playstation och Xbox tar 30% av intäkterna på konsol. Tycker dock det är skillnad på en hel plattform och bara en butik på PC.

Men eftersom konsollerna har OS och kan installera alla möjliga appar kanske man ska låta epic, steam, gog komma in där också eller är det en hemsk tanke ? x)

Medlem

Jag älskar personligen Steam som plattform och vill ha allt samlat till mitt bibliotek där. Steam innehåller massor med roliga funktioner och statistik som jag använder dagligen. Tycker dock att Valve tar för stor del av vinsten. Vet inte var procenten borde ligga. Kanske 15-20% nånstans.

Bra att MicroSoft sänker procenten. Däremot är deras butik gräslig att använda med noll funktioner och svårnavigerat som i en tornado storm. Även om mina spelköp skulle bli billigare där så lägger jag hellre till extra cash för att kunna få köpa spelet hos Steam.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

I dagsläget ska man se Steam som en platform, precis som Xbox och Playstation.
Det är ju inte bara en affär, det är ett ekosystem.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Själv finner jag att Steam är överlägsen alla de andra plattformarna men 30% låter verkligen för mycket.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Men eftersom konsollerna har OS och kan installera alla möjliga appar kanske man ska låta epic, steam, gog komma in där också eller är det en hemsk tanke ? x)

Vinner Epic stämningen mot Apple så är säkert konsoler deras nästa mål. Så man vet aldrig. Tror det är stor risk at konsolerna blir dyrare om detta skulle hända eftersom dom säljs till förlust och pengarna tjänas sedan in på spelen.

Har själv aldrig köpt ett spel på Epic osv. Äger alla mina PC spel på steam eller GoG.

Medlem

Jag tycker 30% är löjligt högt. Valve borde sänka det till max 15%.

Medlem

Med tanke på hur många kunder och spelare Steam når ut till kanske 30% är rättfärdigat?

Jag vet ärligt talat inte, men någon har säkert räknat på detta.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Bra av Microsoft!

Visst finns det förbättringspotential för Microsoft Store, men spelar ofta vissa spel därifrån och har aldrig haft något strul.

Dom ska ju dessutom förbättra användargränssnittet tills i höst exempelvis.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag älskar personligen Steam som plattform och vill ha allt samlat till mitt bibliotek där. Steam innehåller massor med roliga funktioner och statistik som jag använder dagligen. Tycker dock att Valve tar för stor del av vinsten. Vet inte var procenten borde ligga. Kanske 15-20% nånstans.

Bra att MicroSoft sänker procenten. Däremot är deras butik gräslig att använda med noll funktioner och svårnavigerat som i en tornado storm. Även om mina spelköp skulle bli billigare där så lägger jag hellre till extra cash för att kunna få köpa spelet hos Steam.

Många steam spel går att köpa utanför steam, då tas inga 30% om jag inte är ute och cyklar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Konstigt att de utannonserar detta nu då MS bara har tagit 12 procent i många år redan..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Många steam spel går att köpa utanför steam, då tas inga 30% om jag inte är ute och cyklar?

Det stämmer. Om du säljer ditt spel på steam så har du också möjlighet att generera steamnycklar som du kan sälja själv på egen hemsida för 100% av intäkterna eller till en tredjeparts butik som tex humble bundle eller green man gaming.
Steam tar inte heller någon extra avgift för olika betalningsätt vilket EGS gjorde i början (har inte koll på vad dom gör nu). Vissa betalningssätt är betydligt dyrare än dom vanliga visa/paypal betalningsalternativen och det är en kostnad dom tar från sin procent istället för att lägga på kund.
Steam tillför väldigt mycket till PC marknaden som plattform, sen finns det dom som inte bryr sig om alla funktioner dom tillför och för dom känns 30% givetvis ganska mycket, och det kanske det är. Men det är svårt att veta hur mycket spelrum dom har eftersom dom faktiskt inte tar 30% rakt av som konversationen ofta går. Det är en variabel som går från så långt som 0% till så högt som 30%.

För microsofts del så känns detta som en ganska liten ändring för dom. Deras butik är nästan universellt hatad och alla deras kunder verkar snarare gå mot gamepass än att köpa individuella spel. Ska snarare bli intressant om dom också tar nästa steg och ändrar sin procent på xbox också för att pressa sony och nintendo.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Både Playstation och Xbox tar 30% av intäkterna på konsol. Tycker dock det är skillnad på en hel plattform och bara en butik på PC.

Vad är skillnaden förutom att de har inte konkurrens på sitt egna platform?
Steam erbjuder mer än bara en butik. De har extremt många funktioner som både Sony och Microsoft erbjuder på deras konsoler när det kommer till Gaming.
Du har friendlist, lobby, achievements, store, news feed etc.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Många steam spel går att köpa utanför steam, då tas inga 30% om jag inte är ute och cyklar?

Jo så är det ju. Köper många Steam CD-Key via Kinguin™ t.ex.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vad är skillnaden förutom att de har inte konkurrens på sitt egna platform?
Steam erbjuder mer än bara en butik. De har extremt många funktioner som både Sony och Microsoft erbjuder på deras konsoler när det kommer till Gaming.
Du har friendlist, lobby, achievements, store, news feed etc.

Jag håller med dig om att Steam känns mer som en plattform än en butik, speciellt med sin workshop som jag använder till många spel. Syftade mer på t.ex Epic games osv som känns mer bara som en ren butik.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag älskar personligen Steam som plattform och vill ha allt samlat till mitt bibliotek där. Steam innehåller massor med roliga funktioner och statistik som jag använder dagligen. Tycker dock att Valve tar för stor del av vinsten. Vet inte var procenten borde ligga. Kanske 15-20% nånstans.

Bra att MicroSoft sänker procenten. Däremot är deras butik gräslig att använda med noll funktioner och svårnavigerat som i en tornado storm. Även om mina spelköp skulle bli billigare där så lägger jag hellre till extra cash för att kunna få köpa spelet hos Steam.

Skrivet av Ravenknight:

Själv finner jag att Steam är överlägsen alla de andra plattformarna men 30% låter verkligen för mycket.

Skrivet av Cooling23:

Jag tycker 30% är löjligt högt. Valve borde sänka det till max 15%.

Som föregående talare säger, 30% är för mycket, och Epic borde titta på MS. Det är SÅHÄR man konkurrerar. Inte via oschyssta exklusivitetsköp. Erbjud något bättre, inte monopolisera.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Veonz:

Vinner Epic stämningen mot Apple så är säkert konsoler deras nästa mål. Så man vet aldrig. Tror det är stor risk at konsolerna blir dyrare om detta skulle hända eftersom dom säljs till förlust och pengarna tjänas sedan in på spelen.

Har själv aldrig köpt ett spel på Epic osv. Äger alla mina PC spel på steam eller GoG.

dom kanske kommer på något nifty, typ som att den är helt bricked utan en månadskostnad, istället för hälften bricked >_> hehe.
Har något enstaka spel på epic, men inget nämnvärt direkt.

Tycker faktiskt steam får ta det dev's skriver under att ge, det är ju deras val att lansera något på steam, eller göra det helt själva eller någon annanstans.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men Steam ger ju rätt mycket för pengarna, som mod-stöd, community-grejer, kommunikation, ofta svinsnabb nedladdningshastighet, mm. På konsol tillkommer ofta prenumeration för att lira online och få vissa av de funktionerna. Mobilspel, däremot... som utvecklare hade jag inte varit jätteglad att betala Apple eller Google 30 procent av intäkterna (det har väl justerats i vissa fall nu).

Fast det är ändå lite intressant vart pengarna egentligen tar vägen.
Valve är väl privatägt och bör väl blöda mindre pengar till exempel?

Återinvesteras deras vinster eller bygger Gaben ett slott av sedlar?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jo så är det ju. Köper många Steam CD-Key via Kinguin™ t.ex.

Nja, kinguin är en andrahandsmarknad som inte ger betalt till utvecklarna.
Tänkte mer på Humble bundle, green man gaming osv. Utvecklare kan även själva sälja sina Steam spel via sin egna sida.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast det är ändå lite intressant vart pengarna egentligen tar vägen.
Valve är väl privatägt och bör väl blöda mindre pengar till exempel?

Återinvesteras deras vinster eller bygger Gaben ett slott av sedlar?

Både gaben och Mike Harrington bygger nog slott tillsammans ska du se.
Eftersom steam är etablerat med servrar i hela världen så kan man ju tänka sig att dom faktiskt återinvesterar en hel del, underhåll och donande och löner till dom stackars satarna som får kräla runt bland spindelnäten av kablar. Steam är nog inte gratis direkt att ha i rullning så att säga.

Medlem

Och sen blev spelen så där 20-30% dyrare!
Its a trap! 🪤😆


signatur

🐖💨💩

Avstängd
Skrivet av Thundervic:

Konstigt att de utannonserar detta nu då MS bara har tagit 12 procent i många år redan..

Det tror jag inte. Men jag vet att de har varit lite sjysstare mot småutvecklare från början och det gällde inte bara spel, utan appar i allmänhet. De tog inte nån avgift förrän man hade tjänat några hundra tusen. Men det var längesen jag höll koll på allt sånt, så minns inte exakt, och jag vet inte vilka förändringar de gjort senaste åren.

Men MS Store har varit lite moment 22 sen det kom. Det slog inte igenom, så det får ingen budget, och sen kan de inte utveckla det som de vill, för de har ingen budget.

Men som jag har förstått det så ska man få skapa egna butiker inom plattformen, så speldivisionen har fått budget att bygga sin egen butik specifikt för spel.

Gen
Medlem

Smått otroligt hur ett företag som Microsoft kan ha en så otroligt kass produkt som Microsoft Store, skönt att en ny är på gång enligt ryktet. Xbox appen till PC är däremot helt okej, bättre än EGS iaf.

123
Skriv svar