Läskigaste fienden i ett spel?

Lirar inte mycket skräckspel så har väl inget riktigt creepy exempel. Men den enda fiende jag varit med om som skapat total panik var första gången jag och polarna stötte på en tank i Left4Dead 1 när det var nytt. Var en bit framför resten av gänget, gick runt ett hörn rakt in i den jäkeln. Vänder fort som fan och springer panikskrikandes tillbaka mot polarna med tanken efter mig. Polarna får ett kort wtf moment, sen börjar alla skrika och springa åt olika håll följt av ond bråd död. Not our proudest moment

Medlem

Deadspace har flera minnesvärda monster och The Ubermorph som @My2nd nämnde är helt klart en favorit.

Ett annat spel med minnesvärda monster är The Evil Within 2, framför allt "charmiga" The Guardian.

Medlem

Garrett Mason i L.A. Noire.

Medlem

Allt utanför startområdet i Subnautica är ren panikartad skräck. Jag spelade förvisso med hörlurar vilket bara förstärkte min panik. Det finns bara tre spel som fått mig att stänga av, främst knutna till fienden.

Butcher i Diablo 1, jag spelade vid release och var då ca 8 år gammal.

Ormen i Resident Evil 1, samma sak här spelade det 98 så tio år gammal.

Allt som gömmer sig i mörkret i Subnautica. Här kan jag nog inte skylla på åldern...

Medlem

Helga von Bulow i RTCW skrämde skiten ur mig när jag var yngre, uppbyggnaden, hennes tunga steg och dem där andarna som gör en förblindad var hemskt. Minns att jag bad min far som introducerat spelet till mig spela igenom den bossfighten för att jag inte vågade, haha.

HSB
Avstängd

Mr X från remaken av Resident Evil 2 samt Gargen i första Half Life.

Inaktiv

Han i Resident Evil 2 som under andra rundan slår sig igenom väggar för att få tag på mig.
Länge sedan jag spelade det så kommer inte ihåg namnen.

Medlem

Tyckte the Crones/Ladies of the Wood i Witcher 3 var jäkligt obehagliga, var något speciellt med hela stämningen som gjorde det läskigt..brr!

Medlem

Cyberdemon i Doom. De gamla spelen. Sjukt läskig när man var liten och hörde han gå runt…

Medlem
Skrivet av Joewson:

Allt utanför startområdet i Subnautica är ren panikartad skräck. Jag spelade förvisso med hörlurar vilket bara förstärkte min panik.

100%

Jag älskar det spelet såååå mycket. Kan gå på jobbet och få ångest över att jag vet att jag efter att ha kommit hem måste bege mig till ett jäkla vrak på 600 meters djup i någon gudsförgäten biome. Fantastiskt.

F.ö är jag ett stort fan av Regenerators. Både i RE4 och svinen som jagar en i Dead Space-spelen. Hurra!

Den galna doktorn i Bioschock (1 eller 2?). Höll på att dö av skräck. Även häxan i första The Longest Journey var en hemsk överraskning. Annars håller jag med om den första zombien i RE1. Hade mardrömmar hela min barndom efter att ha sett den scenen.

Medlem

Spelar inte skräckspel själv så det läskigaste jag stött på är nog The Flood i Halo.

Medlem

Jag hade ett för mig förvånandsvärt högt sympatikuspåslag av att bli jagad av Gonarch i Black Mesa (fanskapade remaken). Klart nämnvärt!

Och för att inte glömma hur många tegelstenar man bajsade efter att ha stiftat bekantskap med Alma i första F.E.A.R. Stackars lilla 13-åriga jag tyckte att pangandet var alldeles för skoj, så det fick helt enkelt bli att tappert tvinga sig igenom de där skräcksektionerna. Huvaligen!

Medlem

Velociraptorerna i Dino Crisis. Var dock 9 år när jag spelade det så kan inte stå för hur hotfulla de framstår idag.

Medlem

Som andra sagt: Pyramid Head. Silent Hill 2. Fy fan. Av någon anledning kallade vi honom "badkaret". Jag har för mig att en av hans värsta scener var i ett nedgånget lägenhetskomplex i närheten av ett badkar. Plus att han såg ut som om han hade svalt ett. Nemesis är liknande. Men sen, för oss som troligen hade RE1 till PS som den första riktigt ordentliga skräckupplevelsen tror jag många kan komma ihåg något så enkelt som hundarna i början. Det var ju något helt nytt. Kameravinklarna. Skvättscenerna. När de jävlarna hoppade in genomfönstret fattade man att det skulle bli ett svettigt spel.

FM-guru
F.d. Sisyr

Subnautica gör ett fantastiskt jobb med läskiga fiender, och detta utan skriptade events. Så underbart atmosfäriskt spel, och det är just atmosfären som avgör om en fiende eller inte är läskig - tycker jag. Precis som i filmer så är det ju alltid innan det tar fart och blir action som det är som mest pulshöjande, och där tycker jag Subnautica med sitt bokstavliga djup och fantastiska ljudkuliss lyckas grymt bra. När man sedan väl blir attackerad så ger man ifrån sig ett Homer-tjut och lägger benen på ryggen (eftersom man inte kan döda fienderna i Subnautica) medan man bävar inför nästa räd i mörkret...

Hur sen monster är designade rent visuellt etc tycker jag är av försumbar betydelse. Såg någon nämna sjukhusmonstret i The Last of Us 2, och där har vi väl ett bra exempel på ett monster jag inte tycker är läskigt. Det beror ju helt på att det är en bossfight - och en bossfight är aldrig läskig! Att däremot smyga runt i sjukhuset och fatta att något finns där men inte vad eller när man kommer stöta på det - det är desto mer spännande.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Regeneratorn och dess alternativa version, Iron Maiden, i RE4! Det var hemska grejer. Svåra att döda, i början omöjliga till och med, med ett sjukt läskigt ansikte och ryckiga rörelser. Det var panik när man var ung asså!

Håller med till 100%! 200%! Första gången jag tampades med en Regenerator i det där laboratoriet i RE4 fick jag total panik. Pausade spelet och tände alla lampor i hela huset! De där äckliga ljuden den ger ifrån sig kombinerat med de ryckiga rörelserna... fyyyyyy faaaaan!


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

HSB
Avstängd
Skrivet av Necroluster:

Håller med till 100%! 200%! Första gången jag tampades med en Regenerator i det där laboratoriet i RE4 fick jag total panik. Pausade spelet och tände alla lampor i hela huset! De där äckliga ljuden den ger ifrån sig kombinerat med de ryckiga rörelserna... fyyyyyy faaaaan!

https://static.wikia.nocookie.net/residentevil/images/8/89/Re...

Här har ni ljudeffekterna för de som inte vet: https://www.youtube.com/watch?v=r9UXtm_TbJk

Medlem

Monsterna från deadspace serien.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Galningarna i Outlast var riktigt läskiga eftersom man inte hade någonting att freda sig med, bara den där videokameran.

Medlem
Medlem

Den elaka onda A.I:n i CP2077... Obehaglig, ett exempel, ett råd, kaxa inte emot asiatiska joytoyn som är fast på JigJig street, hon kan bli riktigt hämningsfull, hpn började t.om följa efter mig, eller den "modellen", men hennes galna blick, förutom när hon fejkar sin glada naiva " ansikte"? Har ni sett att dom kan gömma sina ansikten varsomhelst. Dom exempel, en hel höghus vägg kan dölja nån som spionerar på er? Är man inte medveten om det, så missar man 99 av 100ggr?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Joewson:

Allt utanför startområdet i Subnautica är ren panikartad skräck. Jag spelade förvisso med hörlurar vilket bara förstärkte min panik. Det finns bara tre spel som fått mig att stänga av, främst knutna till fienden.

Citat:

Allt som gömmer sig i mörkret i Subnautica. Här kan jag nog inte skylla på åldern...

Definitivt Subnautica, men bara Reaper Leviathons, de andra har jag slutat bry mig om.

Skrivet av Sisyr:

(eftersom man inte kan döda fienderna i Subnautica)

Fast det kan man, thermoblade (en fiende är dock immun så då får det bli en vanlig kniv) och Statis Rifle.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Idag blir Resident Evil Village-demot till slut tillgängligt på alla plattformar efter att i två delar ha gjorts tillgängligt för Playstation-spelare i två tidsbegränsade vändor.

Personligen är jag inget jättefan av skräckspel, även om jag skulle vilja, men jag ska ändå försöka tvinga mig igenom Village eftersom miljöer och dylikt ser jäkligt inbjudande ut. För att inte tala om karaktärerna, med Lady Dimitrescu i spetsen.

Det är läskigt att bli jagad, speciellt av fiender man inte kan döda oavsett hur mycket bly man pumpar dem med. Spel som Resident Evil 7 och Amnesia har också skrämt livet av oss med detta koncept, men den spelfiende som skrämt mig mest (även om jag som sagt inte lirar jättemånga skräckspel) är helt klart allas vår xenomorph i Alien: Isolation.

Det oberäkneliga beteendet och den sabla, pipande rörelsedetektorn får verkligen pulsen att pumpa.

Vilken spelfiende tycker ni är allra läskigast?

Håller med om Alien Isolation, tror jag såg aliens första gången för ung, blev traumatised, jag kan inte špela Alien isolation längre perioder, jag får sån hög blodtryck, slutar med mig gömd i ett skåp med pip maskinen på högsta alert. Det spelet har fsttat hur ljuden o musiken eller bristen på musik kan göra hela stämningen. Hafr varit liga läskig på Nintendo 8nbit, om ljuden värit de samma?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Håller med om Alien Isolation, tror jag såg aliens första gången för ung, blev traumatised, jag kan inte špela Alien isolation längre perioder, jag får sån hög blodtryck, slutar med mig gömd i ett skåp med pip maskinen på högsta alert. Det spelet har fsttat hur ljuden o musiken eller bristen på musik kan göra hela stämningen. Hafr varit liga läskig på Nintendo 8nbit, om ljuden värit de samma?

De som gjort Isolation har fattat varför den första filmen ger en rysningar genom ryggraden. En obehagligt "tyst" film med lite knirr och knarr här och där. Xenomorphen i Isolation hade varit mitt val om jag inte hade lirat Alyx och stött på Jeff. Fy fan asså.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Slender-man.

Skrivet av rmpyro:

Monsterna från deadspace serien.

Ja slender har något mystiskt över sig. Jo fan äckliga mutanter för hela slanten. Själv vet jag inte men creepypasta x Majora's mask om Ben Drowned är redigt obehaglig fast fiende vet jag ej men ormfesterna i Bloodborne är också ganska spyframkallande.Läs ser cowboys lets play.

Håller med om LIsa från P.T.

Mr X (Resident Evil 2 Remake)

Alien och Androids (Alien Isolation)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Ljudet av Cyberdemon i Doom 1 fick mig att svettas ordentligt som 10åring


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

P.T. Demot är det enda spel som fått mig att på riktigt tappa playstationkontrollen i golvet i ren skräck

Sedan tycker jag ni missar "The Flesher" i SOMA. Atmosfären slår t.o.m. Alien Isolation.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av filbunke:

Definitivt Subnautica, men bara Reaper Leviathons, de andra har jag slutat bry mig om.

Fast det kan man, thermoblade (en fiende är dock immun så då får det bli en vanlig kniv) och Statis Rifle.

Det tar för fan över 100 slag att ha ihjäl farligare fiender med en thermoblade (och stasis rifle gör ingen skada alls). Dessutom är det rätt mycket meta över det - jag kanske har fel, men jag tror inte det är många spelare som ens försöker sig på det utan att ha googlat på nätet först.

Men visst, det är teoretiskt möjligt att döda fienderna, och rätt långt in i spelet när man låst upp en viss räkkostym så dyker ytterligare ett (ineffektivt) alternativ upp. Kanske skulle lagt in en brasklapp.

Skriv svar