Ytterligare 74 Xbox-spel har fått högre framerate

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jag förstår det (men inte varför du antyder det motsatta). Men varje gång du talar om MS affärsmodell bortser du från konsolförsäljningen, som att den inte betyder nåt. Ja, Game Pass och molnet minskar dess betydelse och ger säkert nya kunder, och det är möjligt att det går plus - jag vet inte. Men jag vet att hög konsolförsäljning ger flera fördelar, t.ex. bygger varumärket (konsol = PS på kidsens skolgård) och drar in pengar (på spel, och även konsolerna senare i generationen.). Så jag tror det är viktigt, vad MS än säger.

Det är skitkul att se den entusiasm du argumenterar med, sånt skapar glädje och framtidstro. Att jag drar in med lite tvivel ibland betyder inte att jag inte tror och hoppas på MS och Xbox, bara att jag tycker det behövs lite motargument ibland. 🙂

Jag bortser inte från konsolförsäljningen och det gör inte MS heller för den delen, jag påpekar att det inte är den enda pelaren som Xbox står på. Dess betydelse för Xbox är mindre än för de andra två stora. Då blir jämförelser med det som enda parameter lite vanskliga. Det framgår ganska tydligt av det jag skriver.

Diskussion är alltid trevligt, vi behöver inte vara överens


signatur

Jump in.

Medlem

Helt uppenbart är konsolförsäljningen den viktigaste pelaren, inte bara för att bibehålla deras gamla varumärke "Xbox" på allas läppar, men även för att introducera deras nya "Game Pass". Kan hända att de skiftar fokus i framtiden beroende på hur framgångsrikt Game Pass konceptet blir, men just idag är så klart konsolförsäljning riktigt viktig. Finns ju en anledning till att de kallar det "Xbox Game Pass". De hade så klart inte alls haft samma genomslagskraft med Game Pass om de enbart hade fått förlita sig på PC och mobila enheter.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Vet inte exakt hur viktigt det är för Xbox. Men Sony tycker tydligen att aktiva användare är viktigare än sålda konsoler.

"
the business should be judged by the number of active users, not the number of hardware units sold."

https://seasonedgaming.com/2020/02/14/sony-ceo-yoshida-says-p...

Så inte den viktigaste pelaren för Sony. Tvivlar på att det är det för MS heller.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jag förstår det (men inte varför du antyder det motsatta). Men varje gång du talar om MS affärsmodell bortser du från konsolförsäljningen, som att den inte betyder nåt. Ja, Game Pass och molnet minskar dess betydelse och ger säkert nya kunder, och det är möjligt att det går plus - jag vet inte. Men jag vet att hög konsolförsäljning ger flera fördelar, t.ex. bygger varumärket (konsol = PS på kidsens skolgård) och drar in pengar (på spel, och även konsolerna senare i generationen.). Så jag tror det är viktigt, vad MS än säger.

Det är skitkul att se den entusiasm du argumenterar med, sånt skapar glädje och framtidstro. Att jag drar in med lite tvivel ibland betyder inte att jag inte tror och hoppas på MS och Xbox, bara att jag tycker det behövs lite motargument ibland. 🙂

Idag och historiskt har konsolförsäljningen absolut betydelse, men alla företag som bygger sin strategi på en produkt snarare än en tjänst är redan i dag på väg att avvecklas. Det finns bara två alternativ för vinstdrivande företag och det är utveckling eller avveckling. Även om Sony säljer fler Playstation både igår och idag kan de inte vila i det. En strid ström av små inkomster är alltid att föredra mot en större summa mer sällan och där är tjänster överlägsna produkter i så gott som alla avseenden. De företag som har en modern syn på affärsutveckling (oavsett bransch) vill hellre tjäna pengar mellan köpen än under köpen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av matt76:

Helt uppenbart är konsolförsäljningen den viktigaste pelaren, inte bara för att bibehålla deras gamla varumärke "Xbox" på allas läppar, men även för att introducera deras nya "Game Pass". Kan hända att de skiftar fokus i framtiden beroende på hur framgångsrikt Game Pass konceptet blir, men just idag är så klart konsolförsäljning riktigt viktig. Finns ju en anledning till att de kallar det "Xbox Game Pass". De hade så klart inte alls haft samma genomslagskraft med Game Pass om de enbart hade fått förlita sig på PC och mobila enheter.

Men "Xbox" är inte bara konsolen. Det är ett ekosystem, där konsol är ett av flera sätt att ta sig in i det ekosystemet. Det viktigaste just nu? Absolut. I framtiden? Nja. Xbox Game Pass heter så oavsett enhet, av en anledning. PS Now heter så oavsett enhet, av en anledning. Förstår inte hur det ska vara så svårt ärligt talat.

Återigen, "Xbox" är inte en enskild plastlåda. PlayStation är inte heller det. Den ena lutar sig mindre på sin, den andre mer.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

Vet inte exakt hur viktigt det är för Xbox. Men Sony tycker tydligen att aktiva användare är viktigare än sålda konsoler.

"
the business should be judged by the number of active users, not the number of hardware units sold."

https://seasonedgaming.com/2020/02/14/sony-ceo-yoshida-says-p...

Så inte den viktigaste pelaren för Sony. Tvivlar på att det är det för MS heller.

Precis. PlayStation kommer också vandra den vägen, det är oundvikligt. Hjälper inte att sitta och vara nostalgisk över svunna tider och tro att allt kommer att förbli som det varit. Precis som @Vamp säger ovan så är det kontinuerliga inkomster i en stadig ström som gäller. Xbox och Microsoft satte igång processen tidigare bara.

Stadia försökte men de saknade något som både Xbox och PlayStation har: varumärke, studios och en vilja att satsa. I övrigt var de på helt rätt spår.


signatur

Jump in.

Medlem

Vi får hoppas att alla spelutgivare går samma väg framöver och startar sin egna variant av Game Pass, precis som de flesta nu verkar göra inom film/tv (med Amazon, Netflix, Disney, Paramount, HBO etc etc). Blir nog bra i slutändan.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Men "Xbox" är inte bara konsolen. Det är ett ekosystem, där konsol är ett av flera sätt att ta sig in i det ekosystemet. Det viktigaste just nu? Absolut. I framtiden? Nja. Xbox Game Pass heter så oavsett enhet, av en anledning. PS Now heter så oavsett enhet, av en anledning. Förstår inte hur det ska vara så svårt ärligt talat.

Återigen, "Xbox" är inte en enskild plastlåda. PlayStation är inte heller det. Den ena lutar sig mindre på sin, den andre mer.

För MS är det kanske så, men de flesta i världen associerar troligen fortfarande varumärket "Xbox" till själva konsolerna, inte Game Pass eller dess ekosystem (som är relativt nytt). Detta är inget som kommer att ändras den närmaste framtiden, vilket innebär att konsolförsäljning fortfarande är en viktig del i deras nuvarande och framtida planer. Samma sak med Playstation. Det är varumärken som byggts upp under lång tid, som alltid associerats till själva hårdvaran.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Nu hade en tv med HDMI 2.1 port och 100/120hz panel önskats 😶

Medlem
Skrivet av JonnyBravo:

Nu hade en tv med HDMI 2.1 port och 100/120hz panel önskats 😶

Det är himla trevligt att ha, men jag kör ändå sällan i 120 fps p.g.a är konstig och oftast föredrar högre upplösning/ögongodis vilket då brukar erbjudas i lägre framerates.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av JonnyBravo:

Nu hade en tv med HDMI 2.1 port och 100/120hz panel önskats 😶

I många fall går det att ställa ner upplösningen till 1080p och få 120 fps utan HDMI 2.1. Testa!

Skrivet av Balunan:

Det är himla trevligt att ha, men jag kör ändå sällan i 120 fps p.g.a är konstig och oftast föredrar högre upplösning/ögongodis vilket då brukar erbjudas i lägre framerates.

Samma här faktiskt. Är en sån som gärna går runt lite och kollar in grafiken, kanske tar lite screenshots och så. Flyt är väl jättefint såklart men är svag för ögongodiset.

Medlem

[quote postid="4130274" userid="326094" name="Ribcage"]
I många fall går det att ställa ner upplösningen till 1080p och få 120 fps utan HDMI 2.1. Testa!

Omöjligt att få 120hz på en 50hz panel

Medlem
Medlem
Skrivet av JonnyBravo:

[quote postid="4130274" userid="326094" name="Ribcage"]
I många fall går det att ställa ner upplösningen till 1080p och få 120 fps utan HDMI 2.1. Testa!

Omöjligt att få 120hz på en 50hz panel

Självfallet inte på en 50 Hz-panel, men det finns apparater med 120 Hz-paneler utan HDMI 2.1 specs. Du behöver inte ha HDMI 2.1 för 4K@120 Hz, det är en vida spridd felaktighet...
Med HDMI 2.0 har du bandbredd upp till 18Gbps/s som räcker till 4K@120 hz med 4:2:0 subsampling (8 bit), eller 1440p@120hz i HDR (10bit).

EDIT: Never mind, såg att det var JonnyBravo själv som skrev att han hade 50 Hz!
Nej, då är det kört...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Självfallet inte på en 50 Hz-panel, men det finns apparater med 120 Hz-paneler utan HDMI 2.1 specs. Du behöver inte ha HDMI 2.1 för 4K@120 Hz, det är en vida spridd felaktighet...
Med HDMI 2.0 har du bandbredd upp till 18Gbps/s som räcker till 4K@120 hz med 4:2:0 subsampling (8 bit), eller 1440p@120hz i HDR (10bit).

EDIT: Never mind, såg att det var JonnyBravo själv som skrev att han hade 50 Hz!
Nej, då är det kört...

👍🏻 Japp, kört för min del. Men du har helt rätt med 100/120hz panel på hdmi 2.0, ofta inte med HDR stöd och DTS har jag för mig, blir för hög bandbredd då

123
Skriv svar