Snabbkollen – Släpps Starfield till Playstation 5?

Inaktiv
Skrivet av Proximately:

That's fair. Men då förstår jag fortfarande inte varför detta skulle vara något kontroversiellt. Alla är väl ändå fullt medvetna om vilka positioner gällande multiplattformstitlar som både Sony och Microsoft har tagit? Många gånger har man sett nyheter om ett spel hit och ett annat dit där Sony inte ville ge med sig gällande multiplattform, däremot Microsoft håller ju en brinnande fackla där.

Hade Sony köpt Bethesda hade jag blivit grymt ledsen, men de hade mycket väl kunnat släppa Elder Scrolls till Windows. Microsoft ifrågasätts här därför att det blir en redig käftsmäll mot dem själva ifall de ska hålla facklan för multiplattformstitlar samtidigt som de väljer att radera en av de absolut största spelfranchiserna för alla plattformar och göra den exklusiv till endast sina egna plattformar istället.

Är jag ensam i denna ståndpunkten? Jag förstår verkligen inte varför detta med att exklusiviteten lyfts upp som något konstigt eller kontroversiellt när det gäller Microsoft. "Frågan är om folk hade tvivlat så hårt på att det skulle bli exklusivt till PS?" Nä, men inte fan har Sony gjort något frågetecken om den saken på samma sätt som Microsoft har gjort. De får gott stå ut med denna kontroversen och debatten om de ska behålla sin position som kämpe för multiplattformstitlar. Jag har inte mycket till övers för den konspirationsteori-liknande nivå som man behöver tillskriva sig om man menar att det är konstigt att diskutera detta när Microsoft håller i pinnen mer än om Sony skulle göra det.

Fast har Microsoft utgett sig för att vara en förkämpe för multiplattform? Jag ser det som att MS jobbar för att bredda sin egen plattform från att vara en konsol till att även innefatta PC och i stort sett alla enheter som accepterar Game pass via streaming.

Jag håller med om att MS inte varit tydliga för varje enskilt spel men detta gissar jag kommer när man visar officiell information på typ E3. Men generellt tycker jag det där frågetecknet har blåsts upp i onödan av fans och spelmedia. Spencer sa kortfattat att syftet med köpet var exklusiva titlar till game pass. Inget frågetecken tycker jag.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Bethesda gör The Elder Scrolls, det är det kontroversiella. Skyrim har sålt i 30 miljoner ex, lika med de största CoD, GTA San Andreas och Diablo 3. Jag kommer på rak arm inte på nåt spel av den digniteten som upphört att komma till en plattform pga uppköp.

Final Fantasy har sålt i ca 150 miljoner exemplar genom åren. Sony betalar för att jag inte ska kunna spela de senaste av dessa titlar på PC. Ungefär samma nivå kan jag tycka.

Redaktör
Skrivet av anon_118566:

Final Fantasy har sålt i ca 150 miljoner exemplar genom åren. Sony betalar för att jag inte ska kunna spela de senaste av dessa titlar på PC. Ungefär samma nivå kan jag tycka.

Fast ändå inte. Samtliga stora Bethesda-spel sen Oblivion har släppts till pc, Xbox och Playstation, medan det varierat vilka plattformar olika FF-spel släpps till.

Edit: my bad, många FF har släppts till pc, ja. Men ofta efter andra versioner, så det kan väl bli samma sak igen: först bara PS5, andra plattformar senare.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_118566:

Fast har Microsoft utgett sig för att vara en förkämpe för multiplattform? Jag ser det som att MS jobbar för att bredda sin egen plattform från att vara en konsol till att även innefatta PC och i stort sett alla enheter som accepterar Game pass via streaming.

Jag håller med om att MS inte varit tydliga för varje enskilt spel men detta gissar jag kommer när man visar officiell information på typ E3. Men generellt tycker jag det där frågetecknet har blåsts upp i onödan av fans och spelmedia. Spencer sa att syftet med köpet var exklusiva titlar till game pass plattformen. Inget frågetecken tycker jag.

Man har varit väldigt försiktig med hur man yttrat sig, uppenbarligen för att inte försöka skapa blåsväder. Men medan de inte har utgett sig rakt ut så har de definitivt skapat sig en image kring stöd för utvecklare och de har även tidigare pratat om multiplattformstitlar även från sina egna studios (https://wccftech.com/microsoft-xbox-game-studios-multiplatfor...).

Man har sagt att huvudsyftet är att få exklusiva titlar, men de håller också fast vid att man tar beslut beroende på spel vilket ju det då blir ett jädra yrväder omkring när det gäller något så stort som Elder Scrolls. Frågar du mig har de inte alls varit särskilt tydliga om exklusiviteten, de har valt att inte svara på raka frågor som om vi kommer se Elder Scrolls på andra plattformar. Att de inte vill säga öppet att spelet kommer bli exklusivt till Microsoft tror jag har mycket att göra med att de är väl medvetna om hur folk uppfattar dem när det kommer till stöd mellan plattformar i motsvarighet till Sony.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

123
Skriv svar