Horizon Forbidden West - se vrålsnygga gameplay-premiären

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ribcage:

Ja verkligen! Däremot gissar jag att de gör nån slags uppskalning med dynamisk upplösning. Kanske inte renderar så lågt som Returnal men då kanske inte heller kör det i 60? Förhoppningsvis flera lägen, valfrihet är bäst. Sjukt snyggt hur som helst.

Ja galet tekniskt snyggt! Finns väl ingen som vill nöta actionäventyr i 30fps nu, så hoppas det finns ett 60 läge. Gameplay är ju viktigare än grafik


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Redaktör
Skrivet av anon_118566:

Hehe, litar inte artikelförfattaren på att läsaren själv ska se att spelet är snyggt?

Ser tjusigt ut! Kanske ska göra ett nytt försök på första.

Jodå, men man måste få besökarna att läsa nyheten också, då drar man på det som lockar. I detta fallet - svinsnyggt spel.

För övrigt var det någon som innan detta visades klagade på att grafiken kommer hållas tillbaka av att det släpps till PS4 också. Verkar inte riktigt bli så.


signatur
Medlem

Det här ser jag verkligen fram emot. Storyn och all lore man kunde hitta var det bästa med Zero Dawn för mig, men jag tyckte att storyn hade lite halvtaskig pacing (kanske är vanligt i open world iofs?). Blir kul att se vad de hittar på här.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Men dra åt skogen så snyggt, tyckte Ratchet & Clank var en fin visning om vad next-gen innebär men det här tog det till en heeelt ny nivå!! Vågar knappt föreställa mig vad God of War kommer leverera...

Bara skummat igenom några sekvenser hittills, men blev tyvärr orolig över hur pass ofta kameran klippte, t.ex i en strid mot människor då det mitt i en attack klippte över till en annan vinkel där hon prepade spjutet och gjorde nån stor "finisher" typ. Tycker alltid sånt rycker ut en ur ögonblicket, men jag hoppas det bara är i början av spelet då man vill introducera spelet och att det avtar senare.

God of War's helt klippfria kamera genom hela spelet gjorde ju oerhört mycket för att inte rycka en ur ögonblicket.

Inaktiv
Skrivet av Lidodido:

Men dra åt skogen så snyggt, tyckte Ratchet & Clank var en fin visning om vad next-gen innebär men det här tog det till en heeelt ny nivå!! Vågar knappt föreställa mig vad God of War kommer leverera...

Visst är det väldigt snyggt men R&C är ändå strået vassare. Det är ju snudd på Pixar-nivå.

Avstängd
Skrivet av matt76:

Med en sådan kommentar så misstänker jag att du aldrig har spelat första spelet om du tror att det är "en ren korridor". Om det följer samma upplägg som i originalet, där alla uppdrag utspelas i den öppna världen, ges spelaren oftast flera vägval och angreppsmetoder för att slutföra sitt uppdrag. Valfrihet, som även innebär att du kan avbryta uppdraget helt och lämna området. De enda "slutna" kartorna jag minns från HZD var de som utspelade sig under marken (bunkrar, fabriker etc), i övrigt var de OW.

Nej, det har jag inte. Och jag sa inte att hela spelet var en ren korridor. Men detta som visades var inte en del av nån öppen värld så som en öppen värld definieras. Detta var en specifik karta med djungelkorridorer där de laddade in nya kartsektioner. Nåt annat kan du inte påstå.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Blir spännande att se hur snygg den verkligt öppna världen i spelet är, som jämförelse. För, var det bara jag som tyckte det här kändes mer som en klassisk, snitslad bana? En sorts set piece, som kanske är extra genomarbetat pga bossfight? Är det samma produktionsvärden i random skog som jag bara rider runt planlöst i så blir jag mäkta imponerad.

Men ja, det ser oavsett apbra ut.

Håller helt med, kändes väldigt trångt och scriptat, hade vart kul att se lite "vanlig" gameplay där dom bara strövade runt och i open world, för en mer reell bild så att säga.
För det klart att det kan bli problem om dom lägger allt grafiskt krut på en sån här vissning som visar en snitslad bana när dom sen ska få konsolen att hantera stora öppna ytor, speciellt med åtanke att dom ska göra det spelbart på PS4 också, för skulle ju bli mindre skadal om en Sony-studio blir utelåsta från PS-store likt CDPR

Medlem

Blir ett givet köp 👍

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Nej, det har jag inte. Och jag sa inte att hela spelet var en ren korridor. Men detta som visades var inte en del av nån öppen värld så som en öppen värld definieras. Detta var en specifik karta med djungelkorridorer där de laddade in nya kartsektioner. Nåt annat kan du inte påstå.

Du får det att låta som att det är ett faktum, när det egentligen enbart är en personlig gissning. Får återkomma till den kommentaren när spelet väl har släppts istället, så får vi se vem som hade rätt. För övrigt så var detta en "gameplay trailer", vilket innebär att den är till för att maximera upplevelsen av vissa sekvenser och funktioner, inte för att visa upp hela spelvärlden och alla möjliga vägval.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Flakmonkey
Skrivet av Lepr:

Håller helt med, kändes väldigt trångt och scriptat, hade vart kul att se lite "vanlig" gameplay där dom bara strövade runt och i open world, för en mer reell bild så att säga.
För det klart att det kan bli problem om dom lägger allt grafiskt krut på en sån här vissning som visar en snitslad bana när dom sen ska få konsolen att hantera stora öppna ytor, speciellt med åtanke att dom ska göra det spelbart på PS4 också, för skulle ju bli mindre skadal om en Sony-studio blir utelåsta från PS-store likt CDPR

Tror det scriptade beror på samma sak som det konstanta kommenterandet, det är en första gameplay-trailer för att visa upp vad man kan göra. Då är det nog mer bang for the buck att göra såhär än att se någon rida runt på en mechdinosaurie i 10 minuter, vilket jag skulle tycka var underbart, men kanske inte så bra ur ett PR-perspektiv om du vill gör en big splash så att säga. Förhoppningsvis släpper de fler filmer som visar andra aspekter av spelet, för de som inte har något emot att bli spoilade

Sen gällande PS4-versionen. Hur tror ni de skulle agera om PS4-versionen släpa efter för mycket och vandrar på den där gränsen av att vara ospelbart? Personligen så tror jag att de inte kommer försöka lura någon utan visa upp PS4-versionerna såsom de är, helt enkelt för att de har så otroligt mycket mer att förlora på en Cyberpunk-affär än vad CD Project Red har. Då tror nog jag att de isf skulle välja att skippa PS4-versionerna och köra helt på PS5. Visst hade folk blivit sura på det också, men det är nog ändå ett bättre alternativ än att släppa en i princip ospelbar version. Men som sagt, tror inte vi hamnar där utan snarare att ambitionerna kring PS4-versionen är så pass realistiska att det kommer flyta på bra där, även om det såklart inte blir lika snyggt som PS5-varianten. Gnäller vi gamers på det (vilket vi såklart kommer göra för vi är gamers och vi gnäller på allt) så är det vårt problem inte Guerillas.

Medlem

Första spelet var kanske förra generationens bästa spel i mina ögon. Hoppas tvåan är minst lika bra.

Medlem

Vet inte om det var youtube, att jag var lite trött igår eller om det är spelet, men jag upplevde att det såg suddigt ut.
Hoppas verkligen inte detta beror på motion blur, då blir det nog att vänta på PS versionen eller någotliknande(ifall det inte går att stänga av.

Ett 60FPS läge bör vara obligatoriskt denna generation, var svårt att se vad som hände under detta gameplay när det rörde på sig mycket.

Annars så gillar jag miljöer, grafik och storyn verkar bra.

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Självklart kommer det inte se ut sådär på PS4, men det är ju inte det som visas heller utan det är PS5.
Men jag tror inte det blir som Cyberpunk med alla buggar. Bara lägre upplösning samt lägre fps.

Vad jag menade är bara att Cyberpunk på last-gen konsolerna såg ut som helt annat spel. Lägre upplösning, mycket sämre texturer, mindre effekter, nästintill ospelbar FPS. Listan är hur lång som helst. Slutresultatet blev ju att spelet var något helt annat på last-gen konsoler. Drar man ner på allt tekniskt så blir det mer än "bara" efter ett tag, det påverkar spelupplevelsen drastiskt.

Inaktiv
Skrivet av Fletchett:

Vad jag menade är bara att Cyberpunk på last-gen konsolerna såg ut som helt annat spel. Lägre upplösning, mycket sämre texturer, mindre effekter, nästintill ospelbar FPS. Listan är hur lång som helst. Slutresultatet blev ju att spelet var något helt annat på last-gen konsoler. Drar man ner på allt tekniskt så blir det mer än "bara" efter ett tag, det påverkar spelupplevelsen drastiskt.

Tror det kommer landa på samma prestanda som första spelet levererade, och det såg ju bra ut.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vet inte om det var youtube, att jag var lite trött igår eller om det är spelet, men jag upplevde att det såg suddigt ut.
Hoppas verkligen inte detta beror på motion blur, då blir det nog att vänta på PS versionen eller någotliknande(ifall det inte går att stänga av.

Ett 60FPS läge bör vara obligatoriskt denna generation, var svårt att se vad som hände under detta gameplay när det rörde på sig mycket.

Annars så gillar jag miljöer, grafik och storyn verkar bra.

Kolla in 4K versionen på Youtube som jag länkade på andra sidan eller så finns den på Playstations Youtube sida också. Jag upplevde ingen motion blur direkt där.

Tyvärr har Youtube fortfarande problem med kvalitén när dom kör livesändningar så det är alltid klokt att kolla in en 4K version som nästan alltid släpps efter sändningen.

Jag länkade ändå

Avstängd
Skrivet av matt76:

Du får det att låta som att det är ett faktum, när det egentligen enbart är en personlig gissning. Får återkomma till den kommentaren när spelet väl har släppts istället, så får vi se vem som hade rätt. För övrigt så var detta en "gameplay trailer", vilket innebär att den är till för att maximera upplevelsen av vissa sekvenser och funktioner, inte för att visa upp hela spelvärlden och alla möjliga vägval.

Det är ju inte en gissning på måfå direkt. Du såg väl att djungeln var lika tät som en kurdisk skäggväxt?

Medlem

Decima Engine <3

Day one, preorder, dyraste versionen, ta semester. Enda rätta för en HZD fanboy.

Blev glad över att se att man hade fått nya verktyg för att ta sig an miljöerna. Pre-streamen var ett häftigt initiativ, och man såg där att spelet kan bli väldigt vertikalt dessutom.

Fick lite Animevibbar. Tänkte när hon slammar spjutet i marken och det exploderar och blir close-up i ansiktet. Ganska tuff grej, men är det kul när man finishar sin 250e gubbe med en liten minicutscene?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tror det scriptade beror på samma sak som det konstanta kommenterandet, det är en första gameplay-trailer för att visa upp vad man kan göra. Då är det nog mer bang for the buck att göra såhär än att se någon rida runt på en mechdinosaurie i 10 minuter, vilket jag skulle tycka var underbart, men kanske inte så bra ur ett PR-perspektiv om du vill gör en big splash så att säga. Förhoppningsvis släpper de fler filmer som visar andra aspekter av spelet, för de som inte har något emot att bli spoilade

Sen gällande PS4-versionen. Hur tror ni de skulle agera om PS4-versionen släpa efter för mycket och vandrar på den där gränsen av att vara ospelbart? Personligen så tror jag att de inte kommer försöka lura någon utan visa upp PS4-versionerna såsom de är, helt enkelt för att de har så otroligt mycket mer att förlora på en Cyberpunk-affär än vad CD Project Red har. Då tror nog jag att de isf skulle välja att skippa PS4-versionerna och köra helt på PS5. Visst hade folk blivit sura på det också, men det är nog ändå ett bättre alternativ än att släppa en i princip ospelbar version. Men som sagt, tror inte vi hamnar där utan snarare att ambitionerna kring PS4-versionen är så pass realistiska att det kommer flyta på bra där, även om det såklart inte blir lika snyggt som PS5-varianten. Gnäller vi gamers på det (vilket vi såklart kommer göra för vi är gamers och vi gnäller på allt) så är det vårt problem inte Guerillas.

Självklart är det så, alla vill såklart få ett förstaintryck som den här visningen faktiskt fått, alltså överlag väldigt positiv. Det är såklart bra i sig själv, men tar också fram skeptikerna som mig. För detta har gjorts så otaligt många gånger förr i större eller mindre grad, tex Witcher 3 eller Guerillas egna Killzone 2(?), som hade en jävelsnygg förstavisning från ett dropship, när spelet sen släpptes var det inte alls i samma kaliber dessvärre.
Hoppas verkligen det ser ut såhär i hela spelet, men är som sagt väldigt skeptisk när det inte visas någon "generell" gameplay, i kombination med att dom måste göra en version spelbar på gamla PS4 som inte heller ska vara totalt gimpad.
Det hade helt klart känts tryggare om dom utvecklat det exklusivt till PS5 istället.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Känns som det finns rätt stor chans att de "Cyberpunkar" Playstation 4 versionen dock. Finns ju inte en chans att den versionen ser ut som vad visades i gameplay trailern.

Njae, den risken tror jag inte är stor. Det lär se ut som förra horizon o spela minst lika bra skulle jag tro.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det är ju inte en gissning på måfå direkt. Du såg väl att djungeln var lika tät som en kurdisk skäggväxt?

Let's Agree to Disagree.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Dex:

Med tanke på att Horizon Zero Dawn kom i februari 2017 och Sekiro kom 2019 och Breath of the Wild kom i mars 2017 så är nog din kommentar lite felaktig och i så fall är det nog tvärtom

Hade Zero Dawn grappling hooken och glidarlövet som vertikala verktyg? Isåfall är jag motbevisad.

eld
Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det är ju inte en gissning på måfå direkt. Du såg väl att djungeln var lika tät som en kurdisk skäggväxt?

De har absolut blockers på kartan i horizon zero dawn på många ställen, som berg och sådant, men det gör det inte till mindre av en open world, de streamar ju världen och har inga laddningszoner. Du hade absolut kunnat flyga en helikopter över djungeln om de lagt in en sådan.

Och om vi kollar tillbaka på horizon zero dawn så kan vi inte utgå från ifall detta är ett mer linjärt område eller en del av den öppna världen då uppdragen existerade i båda två och den visuella skillnaden var noll.

Medlem

Ser verkligen otroligt snyggt ut, förmodligen det snyggaste jag sett i spelväg hittils.
Dock kan jag ju inte påstå att gameplay ser speciellt roligt ut, det känns ganska stelt, speciellt movement. Det var typ det jag störde mig mest på i det första också. Hoppas jag har fel!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Har aldrig brytt mig om tekniskt grafiskt snyggt, det viktigaste är att det är bra designat. Gillar verkligen färgerna i detta och föregångaren. Blir ett självklart köp, när jag väl fått tag på en PS5...

En annan viktig sak är gameplay-känslan, eftersom detta är ett action-orienterat spel måste spelkänslan sitta 100%, vilket den gjorde i första spelet.

Håller bara tummarna att de fixar ett problem som alla open-world spel har, den där känslan att man MÅSTE gå tillbaka 100 gånger och leta upp sjuttielva X för att uppgradera mer. Efter en viss tid, så fastnar så gott som alla openworld spel i sin egen design; det är för mycket som ska göras, och det mesta känns som fetch-quests. Ett bra exempel är fjolårets Ghost of Tsushima, ett mkt bra spel, men efter 60-70% av spelet så händer det inte mycket nytt; inga nya fiender, bara fler och fler av samma ställen att gå till, "rensa" fiender, samla på X och Y etc etc. Ge mig ett Open World spel, med minimal repetition och mer variation

Medlem

Missade streamern igår men såg 4k trailern på kvalitets TV nu.

Var det fler än jag som fick gåshud?

ELF
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Passa på nu när Epic har sin rea. Klicka att du vill ha veckans spel i deras shop så får du en voucher på 95:- som du kan använda till spelet.

Na, känns onödigt att köpa det en gång till


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jävligt snyggt, var redan imponerad av Ratchet and Clank, detta ser ju om möjligt ännu bättre ut.

Bägge spelen blir Day 1


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ser lite snyggare ut än halo infinite iaf

Ja, men å andra sidan mest troligt nedskalad 4K30 (möjligen 1440p30) vs native 4K60.

Medlem
Skrivet av eld:

De har absolut blockers på kartan i horizon zero dawn på många ställen, som berg och sådant, men det gör det inte till mindre av en open world, de streamar ju världen och har inga laddningszoner. Du hade absolut kunnat flyga en helikopter över djungeln om de lagt in en sådan.

Och om vi kollar tillbaka på horizon zero dawn så kan vi inte utgå från ifall detta är ett mer linjärt område eller en del av den öppna världen då uppdragen existerade i båda två och den visuella skillnaden var noll.

Med förbehållet att hastigheten man kan röra sig över denna värld sätts av hur snabbt hårdvaran kan strömma in assets. HZD har helt riktigt en öppen värld, men att flyga helikopter över den hade nog inte funkat så bra. Lite som Spider-Man på PS4 där hastigheten på svingandet genom staden sattes med tanke på hur snabbt maskinen kunde strömma in data.

Angående mina intryck av klippet så är jag imponerad, väldigt snyggt och deras skin shaders måste vara något av det bästa jag sett. Väldigt fin representation som får karaktärerna att se verkliga ut. En rejäl uppgradering ställt mot HZD som jag precis spelat klart på PC. Överlag otroligt snyggt.

Dock syns en hel del begränsningar från last gen. Hårfysik, att saker som krossas "försvinner" mer eller mindre omedelbart och att mycket fortfarande är statiskt. Sedan finns det säkert en hel del annat som begränsats av hårdvaran i PS4 (främst CPU och snurrdisk) som kommer visa sig sen. Sedan är det 30-fps tyvärr i klippet, sjukt mycket motion blur och chromatic aberration och annat trams som gör att jag väntar in en eventuell PC-release.

HSB
Avstängd

Varför envisas utvecklare med att ha spelkaraktärer som hela tiden skall prata med sig själva? Stör mig som fan på det, så löjligt.

Skriv svar