Horizon Forbidden West - se vrålsnygga gameplay-premiären

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Visst är de olika, men nu är Horizon ett enormt "Open World"-spel medan Halo är en linjär FPS, sistnämnda har alla förutsättningar för (och har tidigare alltid) levererat snyggare spel. När nya generationens Xbox dessutom är objektivt starkare än Sonys motsvarighet kan man ju fråga sig varför Infinite såg ut som det gjorde. Fast det är väl en diskussion för en annan tråd, blir intressant att se hur Halo uppdaterats sedan första visningen när det väl visas igen.

Hela den här uppvisningen var ju dock en ren korridor. Du hade ju inte kunnat lämnat stranden och sprungit in i djungeln var du ville. Hela djungeln var en vägg. Eller om nån hade programmerat in en helikopter, så hade du inte kunnat flyga iväg nånstans. Detta var en sluten karta i ett uppdrag.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Hela den här uppvisningen var ju dock en ren korridor. Du hade ju inte kunnat lämnat stranden och sprungit in i djungeln var du ville. Hela djungeln var en vägg. Eller om nån hade programmerat in en helikopter, så hade du inte kunnat flyga iväg nånstans. Detta var en sluten karta i ett uppdrag.

Med en sådan kommentar så misstänker jag att du aldrig har spelat första spelet om du tror att det är "en ren korridor". Om det följer samma upplägg som i originalet, där alla uppdrag utspelas i den öppna världen, ges spelaren oftast flera vägval och angreppsmetoder för att slutföra sitt uppdrag. Valfrihet, som även innebär att du kan avbryta uppdraget helt och lämna området. De enda "slutna" kartorna jag minns från HZD var de som utspelade sig under marken (bunkrar, fabriker etc), i övrigt var de OW.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av emilakered:

Ser riktigt bra ut. Enda jag kan känna är att de gått lite overboard med abilities, effekter etc. I HZD känns det på något sätt "förankrat", här blev det en himla massa ljus- och partikeleffekter - nästan lite magi.

Jag förväntar mig att det finns alternativ bland inställningarna som justerar mängden "hjälp" man kan få. Dvs. om sårbara områden ska belysas eller inte, likaså visar hennes focus hur hon kan klättra upp för pelarna i videoklippet, sådana saker kommer förmodligen också försvinna vid en mer "hardcore"-inställning. Ungefär som God of War och Tomb Raider mfl. gör i sina spel.

I övrigt hade jag önskat att det var exklusivt utvecklat till PS5 för att maximera utnyttjande av handkontroll och prestanda.
Nu hoppas jag att vi inte kommer få en sämre upplevelse på PS5 på grund av kompromisser gjorda för att spelet ska fungera på PS4 också.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Det där såg inte alls kul ut, det var dock vansinnigt snyggt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

NuZ
Testpilot

Om det där var i native 4K&60fps (slutprodukten), så är det sjukt tekniskt imponerande på en konsol


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

känns som ettan, snyggt men meh...


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

KoP
Medlem

Bara det inte dras utav samma mediokra gameplay som 1:an så. 🤔 Får vara hur snyggt som helst, men utan gameplay så är det inte värt något.

Inaktiv

Ser ruskigt bra ut, speciellt för att vara ett crossgen-spel.

Medlem

Det första spelet är enligt mig det bästa spelet som finns till föregående generations konsoler (även om det här också släpps på PS4:an iofs). Och efter det man fick se igår minskade ju inte direkt suget :-).


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av ZF:

Antar att det blir 30 FPS på fyran och 60 på femman. Kanske med det typiska prestanda eller grafik på den senare.

Alloy snackade helt enkelt ihop sig med Lara Craft när de spelade Fornight ihop. Sen fortsatte hon av bara farten. Actual true lore btw.

Lara är ju en känd vardagskommentator sen Tombraider rebooten.

ah hehe. Det är såpass


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Väldigt snyggt och detta blir ett köp till min ps5. Jag gillar open world spel och detta ser minst lika bra ut som första horizon.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Ser ruskigt snyggt ut men känner inte att gameplayen är riktigt min smak. Gav ettan ett försök men klarade inte mer än några timmar. Får ge detta ett nytt försök när det släpps.

Medlem

Nyss klarat första. Har Frozen wilds kvar.
Sjukt bra och lore är en stor del av spelet för mig. Visst att vissa karaktärer er "bleka" men utan storyn hade jag absolut inte spelat klart det.

Ser fram emot detta men skulle vilja se videon på typ Vimeo utan YT's komprimering som även sker i 4K.
Blir dock köp dag 1 helt klart!

Nu är frågan bara om det blir 4k60 eller vad som är tanken. Hoppas på 4k60 eller checkerboard 4k60 där det inte är så lätt att se skillnad.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Redan nu av streamen så är jag inte imponerad grafiskt. vi får se när gameplay kommer hur det ser ut, men det stör mig endel att det inte är exklusivt för ps5. Ps4an drar spelen bakåt så förbannat.

Mm det gör den men ni lyckliga nextgen ägare får va bittra 2 år till sen kanske ni får bli missnöjda över hur priserna på en PS5 sjunkit när spelen äntligen kommit 😆 Forbidden West var nog redan under utveckling när Zero Dawn Complete Ed släpptes så det hade ju inte blivit populärt att slopa 100m + spelare för att göra några "få" miljoner lite extra nöjda.
Samt att detta är en rätt unik och tillika exklusiv IP som jag tror Sony kommer fortsätta med i framtiden så det lär nog komma ett Horizon med ett hyggligt meleecombat i framtiden. DET ser de inte ut som att de nailat än men vi får se👍

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu är det ju inte grafik som räknas utan gameplay. Open world kan inte bli hur snygga som helst och gällande generationerna så går det mycket väl att göra bättre saker med nyare gen. Det handlar om hur motiverade utvecklarna är och tid.

Grafik är väl en minst lika viktigt del, dock tycker jag det ser löjligt snyggt ut med följsamma fina animationer typiskt för ps-exclusives.

Lägsta gemensamma nämnare sätter ändå käppar för eventuell design, ett bra exempel är ju nya Ratchet & Clank som låter dig flyga mellan världar sömlöst, något man inte kunde gjort på samma sätt om spelet fanns på äldre generationer.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Nyss klarat första. Har Frozen wilds kvar.
Sjukt bra och lore är en stor del av spelet för mig. Visst att vissa karaktärer er "bleka" men utan storyn hade jag absolut inte spelat klart det.

Intressant, huvudstoryn är ok för mig men resten gav ja blanka fan i då karaktärer va bleka och cringe i många interaktioner. Men det som höll mig kvar va gameplay mot maskinerna samt att det inte var oändligt. Men ett bra spel som underhöll alla timmar man ville lägga.En av de lättaste platinum man kan skaffa om man vill jaga 🏆

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Intressant, huvudstoryn är ok för mig men resten gav ja blanka fan i då karaktärer va bleka och cringe i många interaktioner. Men det som höll mig kvar va gameplay mot maskinerna samt att det inte var oändligt. Men ett bra spel som underhöll alla timmar man ville lägga.En av de lättaste platinum man kan skaffa om man vill jaga 🏆

Tillägga att frozen wilds är ett bra dlc,lite mer fokuserat såklart och nya utmaningar 👍

Medlem

Hahahaha nä jag är inte psykopat som citerar mig själv och sen svarar😆 Denna nya tech asså

Medlem

Om man ska gå efter ettan och det man ser av det här, så är det för handhållande. Jämt få spelaren att förstå vad som händer och slussa in denne i inte alltför sandlådiga saker. Utropstecken-spel à la Assassin's Creed. Av det jag minns av ettan var det väl dock inte fullt lika fasad-artat som AC.

Gen
Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Tillägga att frozen wilds är ett bra dlc,lite mer fokuserat såklart och nya utmaningar 👍

Personligen tycker jag att DLCn var sämre än vanilla. Dock håller jag med om att det var mer utmanande.

Inaktiv

Hehe, litar inte artikelförfattaren på att läsaren själv ska se att spelet är snyggt?

Ser tjusigt ut! Kanske ska göra ett nytt försök på första.

Medlem
Skrivet av KoP:

Bara det inte dras utav samma mediokra gameplay som 1:an så. 🤔 Får vara hur snyggt som helst, men utan gameplay så är det inte värt något.

Maskinerna va väl ok? Meleecombat mot människor var ju ett skämt men ser ut som de lagt till några element där frågan är om det räcker.
Sen de där förbannade skuttandet asså,har de inte gjort något åt det så blir ja tokig om tanken är att ja ska hopprulla i 50+ timmar igen.
Sen va det lite för lätt att piska stora maskiner med ropecaster samt att de hade rätt begränsade områden och taktiker/förmågor i längden.
Frozen wilds bjöd på lite mer som sig bör men hoppas att de verkligen tagit till sig bristerna från 1an nu.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

Såg ut som de har skapat all form av gameplay genom att kopiera andra spel som Breath of the wild och Sekiro.
Och fyfan vad det osade anime om dialogen och den där konstiga cutscenen när hon gjorde om sin båge

Med tanke på att Horizon Zero Dawn kom i februari 2017 och Sekiro kom 2019 och Breath of the Wild kom i mars 2017 så är nog din kommentar lite felaktig och i så fall är det nog tvärtom

Medlem

Vrålsnygg grafik men inte min cup of tea alls. Alldeles för futuristiskt och overkligt för min smak.

Medlem

Trodde att det var en remake av första xD
Inte haft så högt intresse för horizon så det är nog det, hela mech dinosaurie grejen tilltalar mig inte alls.

Tycker i regel om sci-fi men någonstans måste jag sätta ribban, haha.
Alldeles för mycket michael bay över det.

Medlem

Gött, köpte PS4 Pro enbart för ettan. Har en PS5 som bara samlar damm i väntan på två:an, så hoppas spelet inte är för långt borta.

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Ser ruskigt bra ut, speciellt för att vara ett crossgen-spel.

Känns som det finns rätt stor chans att de "Cyberpunkar" Playstation 4 versionen dock. Finns ju inte en chans att den versionen ser ut som vad visades i gameplay trailern.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om det där var i native 4K&60fps (slutprodukten), så är det sjukt tekniskt imponerande på en konsol

Ja verkligen! Däremot gissar jag att de gör nån slags uppskalning med dynamisk upplösning. Kanske inte renderar så lågt som Returnal men då kanske inte heller kör det i 60? Förhoppningsvis flera lägen, valfrihet är bäst. Sjukt snyggt hur som helst.

Frilansare

Blir spännande att se hur snygg den verkligt öppna världen i spelet är, som jämförelse. För, var det bara jag som tyckte det här kändes mer som en klassisk, snitslad bana? En sorts set piece, som kanske är extra genomarbetat pga bossfight? Är det samma produktionsvärden i random skog som jag bara rider runt planlöst i så blir jag mäkta imponerad.

Men ja, det ser oavsett apbra ut.

Inaktiv
Skrivet av Fletchett:

Känns som det finns rätt stor chans att de "Cyberpunkar" Playstation 4 versionen dock. Finns ju inte en chans att den versionen ser ut som vad visades i gameplay trailern.

Självklart kommer det inte se ut sådär på PS4, men det är ju inte det som visas heller utan det är PS5.
Men jag tror inte det blir som Cyberpunk med alla buggar. Bara lägre upplösning samt lägre fps.

Skriv svar