Windows 11 läckt – skulle avtäckas först nästa vecka

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Folk fortsätter ofta stt köra som gammalt och lär inte om...
*host* ta bilderna med nypa salt *host*

Men att det blir flashigare stämmer, folk älskar sådant, ser snyggt ut på elgiganten och mediamarkt.
Om man ska vara ärlig, hur många använder en startmeny? Win-tangent och tre första bokstäverna, är ju standard i alla os mer eller mindre...
Blir jämnt så nyfiken på dom som installerar startmeny-ersättare, sitter dom och klickar runt?
Sällan-användare kan jag förstå, men här?
Högerklick eller win+x , win o skriv, win+r....

De enda gångerna jag klickar på windows-knappen så är det när jag försöker komma tillbaka till skrivbordet från ett spel eller av misstag. Annars klickar jag alltid på Windows-knappen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av eld:

Hade varit konstigt om det blev under begränsad tid då windows 10 i princip sålts som det sista windows du behöver köpa.

Bäst att se det som en uppdatering till windows 10 med nytt namn.

Du kan än idag lagligt uppgradera till WIn 10 gratis. Via Microsofts egna sida.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Älskar när man läser kommentarer av vissa som redan har en åsikt färdig. Folk sitter redan och skriver att "vartannat" Windows är dåligt. Snacka om att vara fast i sitt tänk.

Windows 10 är inte så jäkla bra och jag tror verkligen det blir sämre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Windows 10 är inte så jäkla bra och jag tror verkligen det blir sämre.

Vad är det som är dåligt med Windows 10?
För mig personligen så tycker jag att det är det Windows som jag har bråkat allra minst med Sker o ting bara fungerar hur smidigt som helst tycker jag.
Visst, ett o annat äldre spel har jag fått sitta och hitta lösningar för och ladda ner filer som Die Hard fans av äldre titlar själva har kodat fram, och deras webläsare används inte

Kommer det att vara kompatibelt med Covid-vaccinet från start eller krävs det nya drivrutiner?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Som vanligt lite av en Kult av Negativitet här i kommentarerna, men det hade varit konstigt annars 😊 Tycker det ser spännande ut och har förtroende för Microsoft när det gäller 11:an. Windows 10 har i alla fall för mig fungerat perfekt de fem åren jag använt det (till huvudsakligen 3D produktion med mjukvara som Maya, Modo, Substance, ZBrush, etc + en hel del spelande), så vore kul att se vad det är egentligen folk klagar på. I vilket scenario är Windows 10 rent sagt dåligt?

Medlem

Haha rundade hörn, otroligt att de lyckas pricka in precis det man ogillar med modernitet. Jag vill ha fyrkantiga former och all data tillgänglig och exakt uppradad Att jämföra nya och gamla Windows är alltid som att jämföra Uncharted med Baldur's Gate. Det ena för användaren in på en utstakad bana där allt ska vara lite häftigt, det andra låter användaren själv förfoga över sitt öde.

Det blir att slänga sig på Classic Shell-nerladdningsknappen när den där versionen inte längre går att skjuta upp.

Medlem

Med andra ordl har dom tagit tillbaka aero från windows 7? Det är ju urtypiskt MS, 1 steg framåt, 3 steg bakåt, fast ofta dom där 3 stegen bakåt brukar sluta i dom mest älskade windows versionerna.. ala win7...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Subzero199:

Hade ingen aning om att jag ville ha det förrän du skrev den meningen. Hade ju vart grymt.

Verkligen! Blir lätt många fönster när man ska rota bland mappar.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Fan va sjukt sammanträffande. Satt igår och idag och funderade på hur skönt det skulle vara om program, spel och appar samlar i mitten på aktivitetsfältet istället för till vänster, så ser jag det på Windows 11. Gillar det redan!

Medlem

WTB windows xp remake

Medlem

Tyvärr så tror jag att samma skit ligger under huven medan utseendet är annorlunda. Det jag stör mig mest på i Windows 10 är dessa **** inställningar som ligger lite överallt. De måste ju få någon ordning på det snart..


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Maysay:

Älskar när man läser kommentarer av vissa som redan har en åsikt färdig. Folk sitter redan och skriver att "vartannat" Windows är dåligt. Snacka om att vara fast i sitt tänk.

Historien ger dem nästan rätt, långt bak i Windows historien.

Win 3.11 - stabilt som fan.
Win NT - stabilt.
Win 95 - instabilt.
Win 98 - OK stabilt, framförallt Win 98 SE.
Win 2k - stabilt.
Windows Millenium - instabilaste OS evar.
Win XP - Till en början sådär stabilt, klar förbättring efter SP2.
Win Vista - stabilt. Folks problem hade att göra med företag som inte ändrade hur deras drivisar fungerade, eftersom Vista förbjöd dem nu att dumpa allt i windowskatalogen om jag minns rätt. (eller var det C:\ roten?)
Win 7 - stabilt som fan.
Win 8 - stabilt men designat för touchpad, väldigt oanvändarvänligt på vanliga PC.
Win 10 - stabilt som fan.


signatur

I drank what?

Medlem

Suck...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Trevligt med centrerad startmeny/aktivitetsfält Hoppas utforskaren får stöd för flikar.

Skrivet av Subzero199:

Hade ingen aning om att jag ville ha det förrän du skrev den meningen. Hade ju vart grymt.

Kan rekommendera programmet Total Commander som gör precis den grejen, bland annat.. Jag har kört det sedan det glada 90-talet, då det dock hette Windows Commander.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Jag som suttit med alla versioner sen windows 3.1 säger lär dig att leva med utseendet och lägg negativ fokus på annat.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mirage:

Historien ger dem nästan rätt, långt bak i Windows historien.

Win 3.11 - stabilt som fan.
Win NT - stabilt.
Win 95 - instabilt.
Win 98 - OK stabilt, framförallt Win 98 SE.
Win 2k - stabilt.
Windows Millenium - instabilaste OS evar.
Win XP - Till en början sådär stabilt, klar förbättring efter SP2.
Win Vista - stabilt. Folks problem hade att göra med företag som inte ändrade hur deras drivisar fungerade, eftersom Vista förbjöd dem nu att dumpa allt i windowskatalogen om jag minns rätt. (eller var det C:\ roten?)
Win 7 - stabilt som fan.
Win 8 - stabilt men designat för touchpad, väldigt oanvändarvänligt på vanliga PC.
Win 10 - stabilt som fan.

De e stabilt. //Dr.Alban

Medlem
Skrivet av Dex:

Ah ja det hade ju varit trevligt om uppgraderingen är gratis som 10:an var

Känns dock som att man snart måste skaffa någon "subscription" då det mesta av deras tjänster har gått över till det så snart blir det väl samma för Windows!
Hoppas man får mer svar nästa vecka!

Är knappt något annat OS som tar ut licens avgift. Kan finns nån enstaka Linux version kanske? Men Mac OS får du ju tex med datorn och det är gratis och alla uppdateringar, precis som Android, ios mm.

Medlem

mac os o större builds uppgraderingar är inte gratis.

Men ja det följer med datorn men dom tar betalt därefter

Angående windows next så får vi se om det kommer kosta pengar vilket jag inte tror.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Waliant:

Kan rekommendera programmet Total Commander som gör precis den grejen, bland annat.. Jag har kört det sedan det glada 90-talet, då det dock hette Windows Commander.

Norton Commander var det väl först och sen Windows commander? (tänker på dos varianten dvs) eller det kanske var ett liknande program helt enkelt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Sille:

WTB windows xp remake

Windows XP Classic!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag har en liten hypotes om att "W11" kommer te sig mer som en obligatorisk gratisuppdatering för W10-användare, att den sker per tvång utanför aktiva tider.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Folk fortsätter ofta stt köra som gammalt och lär inte om...
*host* ta bilderna med nypa salt *host*

Men att det blir flashigare stämmer, folk älskar sådant, ser snyggt ut på elgiganten och mediamarkt.
Om man ska vara ärlig, hur många använder en startmeny? Win-tangent och tre första bokstäverna, är ju standard i alla os mer eller mindre...
Blir jämnt så nyfiken på dom som installerar startmeny-ersättare, sitter dom och klickar runt?
Sällan-användare kan jag förstå, men här?
Högerklick eller win+x , win o skriv, win+r....

Tror det finns en hel del personer som föredrar att ligga i soffan med en mus i handen..

Medlem
Skrivet av snubben:

Bra att tiles försvinner, startmenyn för win 10 är bedrövlig tycker jag

Tycker tiles i startmenyn var det bästa med Windows 10. Kommer bli svårt att gå bort från den menyn för egen del.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Bara dom fixar så att kopierings-fönstret inte längre hamnar uppe i vänster hörn så är jag nöjd (Fniss).

Medlem
Skrivet av PontusT:

Vad är det som är dåligt med Windows 10?
För mig personligen så tycker jag att det är det Windows som jag har bråkat allra minst med Sker o ting bara fungerar hur smidigt som helst tycker jag.
Visst, ett o annat äldre spel har jag fått sitta och hitta lösningar för och ladda ner filer som Die Hard fans av äldre titlar själva har kodat fram, och deras webläsare används inte

Inbyggd spyware och informationsinsamling man behöver stänga av. Och har man inte Win Pro eller Enterprise går vissa saker inte stänga av alls men även där måste viss obligatorisk diagnostikdata skickas. Va fan.

Ett betal-OS som utöver informationsinsamling, dessutom har massa jävla reklam och annat förinstallerat bloatware skräp. Candy Crush, Xbox, Xbox Nätverk, Xbox Game Bar, Spotify, Disney bajs, windows-store osv osv. Och betala för att lira Harpan? Vad i helvette!? Massa dynga som dessutom kan återinstalleras ibland vid större uppdateringar. Alltså fans jävla förbannade rövskit!

Dussintals inställningar utspridda överallt man behöver pilla med och stänga av för OS inte ska råka dra ner prestandan, ha någon jävla gamebar overlay skit, positionering, kameraskräp, cortana eller någon annan bloatware app som kan fucka up micen eller högtalarna, eller uppdatera datorn mitt i en spelsession eller dylikt.

Behöva ett jävla konto för att logga in?! Dra åt helvette säger jag!

Sedan att Windows generellt blivit allt mer likt Apple, där man anpassar efter minsta gemensamma nämnaren, där användaren får allt mindre kontroll. Exempelvis nu är det extremt begränsat hur man kan förändra skrivbordet, genvägar ikoner osv. Ross Scott gjorde en stor genomgång om just detta och hur allt blivit mer låst sedan Win 7 och framåt.

Det är säkert ett bra operativsystem för de som inte vill ha kontroll över sitt OS, eller bryr sig att man betalar för att hora ut sig till storföretagen genom informationsinsamling och reklam. Men för oss andra kan det vara extremt frustrerande och ge en riktigt bitter eftersmak av storbolagsballe. Hade det inte varit för spelen hade jag nog aldrig stått ut med Windows.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Behöva ett jävla konto för att logga in?! Dra åt helvette säger jag!

Det behöver man inte alls. Du kan köra lokalt konto. Men om man vill kunna ha med alla sina inställningar med mera mellan datorer så krävs ett konto.

Inget konstigt alls.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av Dinskugga:

Det behöver man inte alls. Du kan köra lokalt konto. Men om man vill kunna ha med alla sina inställningar med mera mellan datorer så krävs ett konto.

Inget konstigt alls.

Men jag vill inte ha ett konto alls, punkt. Inget lokalt eller annat skit. Gick fan bra innan och ville man ha konton fick man ställa in det efterhand för de som ville ha det. Inget påtvingat skit.

Ärligt talat vet jag inte ens om jag fick möjlighet att installera OS med lokalt konto. Då missade jag det första gången jag installerade eller var det dolt någonstans.

Sedan tänkte jag när jag skaffa ny dator med förinstallerat OS (var typ enda alternativet för att få senaste CPU och GPU), att oj nu kanske det finns en fördel med att jag faktiskt har ett konto, för min Pro-version kan aktiveras enklare då. Nope. Fuck You! Den hittas inte lägre och nu kunde jag inte ens få igång det med nyckeln. So much for that...

Så, joraså att ehm... dra åt helvette Microsoft.

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men jag vill inte ha ett konto alls, punkt. Inget lokalt eller annat skit. Gick fan bra innan och ville man ha konton fick man ställa in det efterhand för de som ville ha det. Inget påtvingat skit.

Ärligt talat vet jag inte ens om jag fick möjlighet att installera OS med lokalt konto. Då missade jag det första gången jag installerade eller var det dolt någonstans.

Sedan tänkte jag när jag skaffa ny dator med förinstallerat OS (var typ enda alternativet för att få senaste CPU och GPU), att oj nu kanske det finns en fördel med att jag faktiskt har ett konto, för min Pro-version kan aktiveras enklare då. Nope. Fuck You! Den hittas inte lägre och nu kunde jag inte ens få igång det med nyckeln. So much for that...

Så, joraså att ehm... dra åt helvette Microsoft.

Du har alltid haft ett konto i windows, och även i 10 kan datorn starta upp direkt i ditt konto så du kommer glömma bort att det existerar, precis som du alltid verkar ha gjort.

Verkligen den konstigaste saken jag sett någon haka upp sig på, konton är ju något som ett operativsystem absolut ska ha, det har ju att göra med säkerhet också.

Medlem
Skrivet av eld:

Du har alltid haft ett konto i windows, och även i 10 kan datorn starta upp direkt i ditt konto så du kommer glömma bort att det existerar, precis som du alltid verkar ha gjort.

Verkligen den konstigaste saken jag sett någon haka upp sig på, konton är ju något som ett operativsystem absolut ska ha, det har ju att göra med säkerhet också.

Ja alltså suck man har ju alltid haft sitt "admin-konto" by default eller vad man ska säga. Men det jag stör mig på med just senaste windows är att man ska behöva tvingas in i ett generellt online-konto man aldrig behövt innan när man installerar första gången.

Och jag kan som sagt inte minnas att jag fick något alternativ vid installationen att köra enbart lokalt. Jag kunde inte gå vidare utan ett konto.

Men jag kanske är en idiot som missa något uppenbart 🤷‍♂

123
Skriv svar