Medlem
Göra musik

Hej, hej!
Sitter och inte kollar på eurovision så tänkte slänga in en snabb fråga:
Tänkte det skulle vara kul att testa på att göra lite elektronisk/house-musik. Vad finns det för bra mjukvara för noobs? Är tondöv, taktlös och helt oerfaren

Medlem
Skrivet av thordan:

Är tondöv, taktlös och helt oerfaren

Stämmer det så hjälper knappast alla program i världen dig att göra musik.

Men ifall du vill komma igång så är FL Studio och Reason ganska simpla program att komma igång med. Relativt begränsade efter ett tag men det finns VSTi plug-ins, ljudbanker etc att använda ifall man börjar känna sig begränsad. Finns trail/demo-versioner av dom bägge programmet att ladda hem och testa vilket som faller dig bäst i smaken.

Själv föredrar jag Ableton Live.

Medlem
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av thordan:

Är tondöv, taktlös och helt oerfaren

Stämmer det så hjälper knappast alla program i världen dig att göra musik.

Fast han ska ju göra eletronisk musik, då behövs ingen talang alls!

Reason har jag hört ska vara riktigt bra för nybörjare, får kolla med brorsan som gillar att hålla på med liknande program.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Oh snabba svar. Tack, ska kolla upp Reason då.

Medlem

Eller så springer du ner till närmsta musik-affär, köper dig första bästa elgitarren/basen/trumsettet och börjar spela, kommer bli myyycket bättre i slutändan!


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Och om du vill "göra musik" utan att förstå musik kan du alltid använda looparna i typ GarageBand (om du har eller orkar skaffa en mac) eller typ "musikskaparen" i din mobiltelefon.

Men som zelaxe sa. Satsa på att antingen lära dig något instrument eller plugga in lite musikteori om du faktiskt vill förstå vad du pysslar med.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Börja med att hämta ett blankt papper. Hämta sedan en linjal. Använd en penna till att rita 5 horisontella streck. Mät upp 1 cm mellan varje varje "5 strecks-sekvens".

Börja skriva ut noter till ditt musikstycke. Glöm inte pauser och notvärden. Tänk på vilken tonart du skriver i, och i vilken taktart. Använd dig av G-klav och F-klav när du skriver. Och du får gärna transponera stycket till alla taktarter när du är färdig så varenda liten jävel på denna planet kan sjunga till.
Sedan kan du göra om allting i Sibelius och jämföra arbetet...............
MUSIKTEORI AGRESSIONER!!!!!!!

OnT: FL studio har jag hört är simpelt. Finns säkert många tutorials till det programmet

Medlem

kör på FL studio det är enkelt och bra! har själv använt det i 3 år snart, och det går att jag göra lika bra musik där som på reason lr dylikt


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Fler tips, trevligt. Kollar upp programmen lite mer så fort sista inlämningarna för skolan är snart. Kan posta mitt första "mästerverk" här sen

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av thordan:

Är tondöv, taktlös och helt oerfaren

Stämmer det så hjälper knappast alla program i världen dig att göra musik.

Fast han ska ju göra eletronisk musik, då behövs ingen talang alls!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Greger:
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av thordan:

Är tondöv, taktlös och helt oerfaren

Stämmer det så hjälper knappast alla program i världen dig att göra musik.

Fast han ska ju göra eletronisk musik, då behövs ingen talang alls!

http://i240.photobucket.com/albums/ff244/ubercomments/funny/6...

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av thordan:

Är tondöv, taktlös och helt oerfaren

Stämmer det så hjälper knappast alla program i världen dig att göra musik.

Fast han ska ju göra eletronisk musik, då behövs ingen talang alls!

Haha... jo, du måste välja ljud från en samling och sedan kopiera detta ljud.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Greger:
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av thordan:

Är tondöv, taktlös och helt oerfaren

Stämmer det så hjälper knappast alla program i världen dig att göra musik.

Fast han ska ju göra eletronisk musik, då behövs ingen talang alls!

Haha... jo, du måste välja ljud från en samling och sedan kopiera detta ljud.

Om man heter Basshunter eller någon annan random som tror att Cascada är Techno. Det är en riktig process att skapa egna ljud i en synth om man är ute efter elektronisk musik, mfing trött på folk som tror man bara trycker på en knapp så är det klart. alla använder inte färdigkomprimerade ljud som man bara slänger in i en hop för att sedan slänga in "DJ" i sitt namn och tror man är kungen av Hardstyle


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Eller så gör man allt med munnen:
[http://www.liveleak.com/view?i=046_1242687507]


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av impact:
Skrivet av CastorFiber:

Haha... jo, du måste välja ljud från en samling och sedan kopiera detta ljud.

Om man heter Basshunter eller någon annan random som tror att Cascada är Techno.

Om man heter vad som tror att vad är vad?

Skrivet av impact:

Det är en riktig process att skapa egna ljud i en synth om man är ute efter elektronisk musik, mfing trött på folk som tror man bara trycker på en knapp så är det klart.

Grejen är ju dock att en kille utan erfarenhet, taktkänsla eller annan musikalisk aptitud skulle kunna klämma fram en elektronisk låt utan större problem - du och några andra som gillar denna musiken skulle kanske känna igen standardljuden
och kanske inte uppskatta avsaknaden av kreativa beats men faktum kvarstår, den stora massan skulle inte höra skillnad på ditt "bra" exempel och en total nybörjare.

Ge samma kille en gitarr, ett piano eller en flöjt så blir skillnaden natt och dag.

Man kan tröttna på detta snack om att trycka på en knapp som fanboi av musiken MEN... det är i princip bara att trycka på en knapp, i alla fall i jämförelse med att kunna spela ett instrument.

Allt går att göra komplicerat och visst finns det bra musik på elsidan, jag tror dock att de bästa är "riktiga" musiker bakom alla datorer men man får förstå de som inte förstår.

Skrivet av impact:

Alla använder inte färdigkomprimerade ljud som man bara slänger in i en hop för att sedan slänga in "DJ" i sitt namn och tror man är kungen av Hardstyle

De flesta som trådstartaren gör nog det dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Man kan tröttna på detta snack om att trycka på en knapp som fanboi av musiken MEN... det är i princip bara att trycka på en knapp, i alla fall i jämförelse med att kunna spela ett instrument.

lol?

Medlem
Skrivet av DreadX:
Skrivet av CastorFiber:

Man kan tröttna på detta snack om att trycka på en knapp som fanboi av musiken MEN... det är i princip bara att trycka på en knapp, i alla fall i jämförelse med att kunna spela ett instrument.

lol?

Fanboi, I presume?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av DreadX:
Skrivet av CastorFiber:

Man kan tröttna på detta snack om att trycka på en knapp som fanboi av musiken MEN... det är i princip bara att trycka på en knapp, i alla fall i jämförelse med att kunna spela ett instrument.

lol?

Fanboi, I presume?

jo, jag antar det

Medlem

Fast Reason är inte så simpelt, inte om man ska få det att låta bra.

(Steg 1). Dance Ejay (Hah!)
Steg 2. FL alt. Ableton alt. Garageband
Steg 3. Cubase, Reason, Logic, Pro Tools

Det finns många bra instruktionsvideor till alla programmen på internet överallt, pröva att google eller sök på youtube. När jag spelar in live-instrument föredrar jag Cubase eller ProTools.

Logic börjar eller är numera standard bland världens hip-hop, pop och radiomusik världen över. Kräver Mac som sagt. Väldigt smidigt, och riktigt bra ljudbanker och plug-ins följer med.

Cubase har förbättrat sin mididel avsevärt med Cubase 5, men är fortfarande efter Logic i ljudbanker och bra plug-ins. Själv föredrar jag Cubase, för den smidiga trumprogrammeringen i Drum Map. Arbetar helst i Cubase när jag spelar in liveinstrument också. Finns till Mac och PC.

Pro Tools är väl det mest avancerade Sequenserprogrammet egentligen. Är skitbra när man ska mastra eller bara equalize:a låtar tycker jag. Dock suger mididelen. Hårt! Finns till Mac och PC.

Reason har jag inte testat mycket, men om man tar sig tid att lära det kan man få feta synth och hip-hop ljud. Mycket pill med det där, och jag gillar inte riktigt gränssnittet i det. Men det är väl inte sämre än de andra kan jag tänka mig. Finns till Mac och PC.

Några förkortningar du kan stöta på:

EQ= Equalizer
RMS= Root Mean Square
BPM= Beats Per Minute

Tänk också på att ett bra ljudkort, och ett bra par monitorer eller hörlurar behövs om du ska mixa rätt. Så att du hör alla frekvenser någorlunda neutralt. Eller helt enkelt så att du hör alla frekvenser. Man brukar säga att en människa (ca. 20 år) hör från 100Hz-20Khz. Men det varierar mycket på grund av ålder, hörselskador etc.

Länkar till respektive program.
Cubase
Logic
Pro Tools
Reason

Alla kan göra låtar, det finns många producenter där ute som inte ens vet hur man sätter på en dator, utan har en assistent till det.

Ett basic "komma igång paket"
Behringer Podcaststudio USB

Om du har fler frågor angående hårdvara eller mjukvara eller så, så fråga på.

GLHF!

/ Andreas

EDIT: Lite sen såg jag. Lycka till i alla fall!

Jee
Medlem

Finns också ett program som heter Cakewalk Sonar som jag använder. Tycker det fungerar bra. Men det är nog lite mer inriktat på att spela in och komponera musik med en midi-kontroller eller riktigt instrument. Men det går nog att lägga in lite beats och sånt.

Tror att nu för tiden så har dom flesta stora DAW's nästan samma funktioner.


signatur

Eller inte?

Medlem

Ja, de börjar likna varandra mer och mer faktiskt:)

Medlem

För en ton döv o takt döv, skulle E-jay funka kanon Där är alla ljud färdiga!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Oh, jag minns min första låt någonsin! Gjorde en rocktechnolåt i Dance Ejay 3 Markoolio Edition! Det var tider det.

Medlem

Rekomenderar Fruity loops då back in the days när jag testade Reason så fattade jag nada Går inte faila i FL ^^

1
Skriv svar