Inget Dota 2-mästerskap i Stockholm – anses inte vara ett elitsportevenemang

Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Problemet kan helt klart ligga här. Ansökningsprocessen i Sverige är krånglig, byråkratisk och minsta lilla fel i ansökan ger avslag direkt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av inkui:

Är schack idrott?

Schack och Bridge är föreslagna att få avslag också dock.

"SISU Idrottsutbildarnas förbundsstyrelses (FS) bedömning är att det fysiska momentet i schackspelandet är underordnat det tankemässiga momentet, vilket gäller så väl spelandet, prestationen som resultatet. Sveriges Schackförbund har i sin ansökan inte heller visat att det fysiska momentet är av mer än försumbar betydelse för spelandet, prestationen eller resultatet. Därför anses Sveriges Schackförbund inte bedriva idrott enligt idrottsrörelsens definition."

Edit: Sorry det var visst redan omröstat och jag kan inte hitta något schackförbund i RF.

Medlem

Många här verkar veta det här riktigt bra, som påstår att det skulle gå igenom om den snävade till begräppet "e-sport", så skulle de få tillåtelse.

Om det hade varit så lätt så tror jag teamet som anordnar TI-turneringen skulle göra så istället för att leta efter nytt ställe att ha finalen på.

Så, med tanke på att de letar efter ett annat land så får jag en känsla att nekelsen har mer än bara termen som står i vägen.

Självklart extremt trist, finns säkert väldigt många som såg fram emot att gå och se matchen live. Man kan bara hoppas att det hinner bli en ändring och att det går att hålla det i Sverige trotsallt innan de har hittat ett nytt ställe.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast nejet kan ju handla om att säkerställa just det - säkra och professionella tävlingar - och att RF inte anser att ansökan uppfyller det. Det kan förstås också handla om att det sitter stofiler i RF som tycker det där med "dataspel" bara är nåt för finniga nördar. Jag vet inte, men jag ville lyfta ett annat möjligt perspektiv än att det automatiskt är inkompetens som ligger bakom när nåt man gillar röstas ner.

Ja jag fattar att du vill lyfta ett annat perspektiv och det är bra. Jag bara läser motivationen av RF och blir irriterad, besviken och ledsen. Jag såg fram emot att åka upp till Stockholm med min kusin och se på finalen. Stå och vifta med en kartongbit med sitt favoritlag och vråla så fort de gör nåt bra. Fälla en tår av stolthet när GabeN står på svensk mark inför tusentals i publiken och drar sin: "Welcome...To The International!".

Medlem

Ingen som orkar dra igång en petition? Känns som ett område där man skulle vilja samla ihop en redig namnlista som stöder e-sport och skicka in till Riksidrottsförbundet. Det kommer inte rädda denna turnering, men det kanske skapar en förändring på sikt?

Medlem
Skrivet av bronie:

Ingen som orkar dra igång en petition? Känns som ett område där man skulle vilja samla ihop en redig namnlista som stöder e-sport och skicka in till Riksidrottsförbundet. Det kommer inte rädda denna turnering, men det kanske skapar en förändring på sikt?

Har svårt att se någon förändring hända innan man byter ut de som sitter och styr i förbundet. Det är ett generationsskifte som redan skett i andra länder, men tyvärr går extremt långsamt i Sverige.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur är den inte utdöende om ingen under 40 bryr sig om den?

Jag är under 40 och jag bryr mig om den, så bara där går din tes bort, ditt troll.
Både "gammelsport" och E-sport kan samexistera utan bekostnad av den andre.

Medlem
Skrivet av Tabula:

Jag är under 40 och jag bryr mig om den, så bara där går din tes bort, ditt troll.

Haha, fram med troll-kortet så fort någon inte håller med, bra jobbat
Gammelsport är helt klart utdöende när man jämför med esporten.

Skrivet av Tabula:

Både "gammelsport" och E-sport kan samexistera utan bekostnad av den andre.

Har inte påstått något annat, det var bara du som tog upp det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jahopp, skoj. Blir till att avboka hotell då. Hade fan sett fram emot detta som avslutning på semestern.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Haha, fram med troll-kortet så fort någon inte håller med, bra jobbat
Gammelsport är helt klart utdöende när man jämför med esporten.
Har inte påstått något annat, det var bara du som tog upp det.

Hehe du är ju definitionen av ett troll, läs igen vad jag skrev Ha en fin dag!

Medlem
Skrivet av Tabula:

Hehe du är ju definitionen av ett troll, läs igen vad jag skrev Ha en fin dag!

Haha okej, gissar på att de i RF argumenterar på samma sätt....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Blir äcklad, stenåldersland vi bor i.

Varför är ingen stor eSport organisation svensk ? (NiP är inte registrerat i Sverige)
Varför är alla stora svenska eSportare i utländska organisationer ?
Varför dog EYEBALLERS ?

Sverige som i princip skapade eSport, som dominerat eSporten sedan start, med en stenålders regering

Medlem

Det hela kan ha med denna artikel att göra: https://www.expressen.se/sport/e-sport/forbundet-anklagas-ar-...

Två förbund som söker samma sak vilket riskerar att ingen blir accepterad. Kanske själva målat in sig i ett hörn?
Någon som vet mer?

Medlem

Jag blir så besviken och förbannad när jag ser det här igen. Att neka världens största esport-event pga förlegad byråkrati, och samtidigt bränna alla broar för framtida events... Avgå.

Medlem

Nu när man tänker lite.
Att detta går i stöpet är typiskt svensk byråkrati.
Men det är fel från båda sidor.
Riksidrottsförbundet har regler, det får inte vara luddigt och opreciserat.
Samtidigt varför startar inte dota spelarna, CSGO spelarna svenska dota/CSGO förbundet?
Nej det är lite "nån annan måste fixa" menatlititet.
Felet ligger i båda läger.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Att Riksidrottförbundet inte vill ha medlemmar som inte är idrott är inget konstigt. Det är därför ansvarigt statsråd, inrikesministern, hade kunnat lösa problemet med det ville inte Mikael Damberg.

Medlem
Skrivet av Subzero199:

Jahopp, skoj. Blir till att avboka hotell då. Hade fan sett fram emot detta som avslutning på semestern.

Det finns ju något ännu bättre att se fram emot. SGDQ och ESA

Medlem

Är väldigt besviken på hur Svenska Idrottsförbundet har hanterad detta.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur är den inte utdöende om ingen under 40 bryr sig om den?

Det beror väl helt på vad du har för vänner? I min bekantskapskrets så är det jävligt få som bryr sig om e-sport, gentemot riktiga idrotter, även om de är gamers.

Medlem

signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nä tror inte att någon sagt det. Schack är en sport dock

Kanske inte. Men det ifrågasattes ju varför e-sport skulle vara med, trots att det också bör klassas, liksom schack, som sport. E-sport. E. Sport.

Medlem
Skrivet av wololo:

Det beror väl helt på vad du har för vänner? I min bekantskapskrets så är det jävligt få som bryr sig om e-sport, gentemot riktiga idrotter, även om de är gamers.

Njae, det tror jag inte, såvida man inte baserar hela sin personlighet på sina vänners.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det borde gå att anordna ett sådant här arrangemang ändå tycker jag, det finns ju fullt med mässor, event och konserter som folk åker hit från andra länder...är det en viss typ av visumfråga som kommer i kläm? Förstår inte riktigt

KoP
Medlem

E-sport är inte idrott, så det är väl inte så värst konstigt om dom nekades att bli medlemmar i Riksidrottsförbundet.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur är den inte utdöende om ingen under 40 bryr sig om den?

Har du någon källa till det där påståendet eller är det bara något du känner på dig?

Medlem

Fan vad ledsen man blir. Har planerat semester, bokat hotell (som tur är går att avboka) för att åka och se på detta storslagna event. Fy fan alltså..

Redaktör
Skrivet av Dunder:

Njae, det tror jag inte, såvida man inte baserar hela sin personlighet på sina vänners.

Så länge gruppen vänner inte utgör ett statistiskt representativt urval så säger deras intressen ingenting om läget i verkligheten. Det får man söka på andra sätt.


signatur
Medlem
Skrivet av Gregerory:

Det borde gå att anordna ett sådant här arrangemang ändå tycker jag, det finns ju fullt med mässor, event och konserter som folk åker hit från andra länder...är det en viss typ av visumfråga som kommer i kläm? Förstår inte riktigt

Jupp, spelare osv får inga visum om det inte klassas som en sport.

"With the Minister of the Interior failing to recognize The International - Dota 2 Championships as an elite sporting event, anyone attempting to procure a visa for travel into Sweden for TI10 (including players, talent, and staff) would be denied."


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Njae, det tror jag inte, såvida man inte baserar hela sin personlighet på sina vänners.

Det har väl inget med personlighet att göra, du hävdade väl att gammelsport var utgöende bland folk under 40? Så då antar jag att du pratar om dig och de runt omkring dig? Inget med personlighet alls att göra.

Som sagt, E-sport är fortfarande jävligt nischat, även bland folk som faktiskt är gamers.

Medlem
Skrivet av wololo:

Det har väl inget med personlighet att göra, du hävdade väl att gammelsport var utgöende bland folk under 40? Så då antar jag att du pratar om dig och de runt omkring dig? Inget med personlighet alls att göra.

Som sagt, E-sport är fortfarande jävligt nischat, även bland folk som faktiskt är gamers.

Hur har ens intressen inget med ens personlighet att göra? Det trodde jag var självklart.

Hur är det nischat om det är större än de flesta gammelsporter sammanlagt?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar