Nya OLED-versionen av Nintendo Switch kostar bara $10 mer att tillverka

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Den enda Nintendokonsol jag köpt och varit helnöjd med är Gamecube. Men då var det mot slutet av dess livstid och nypriset låg på 600 kr, ska tilläggas. Nu har jag nyss köpt en Switch så vi får se hur det blir. På tok för dyr var den i vilket fall.

Den är riktigt bra.
Köpte den bara några få år efter att den hade släppts och då var nypriset 900 kr någonting plus att det följde med ett spel.
Vissa spel följde endast med konsolen så jag köpte på mig några Gamecube, gav bort konsolerna till kompisar och behöll spelen.

Medlem

Värdelös nyhet lol. Nintendo kanske är smarta som säljer med vinst gentemot förlust?

Skribent
Skrivet av Kexchexx:

Värdelös nyhet lol. Nintendo kanske är smarta som säljer med vinst gentemot förlust?

Ja? Det står inget i nyheten om att det skulle vara negativt att de säljer med vinst. Det är mest en intressant observation att de kan göra det med tanke på att de andra aktörerna känner sig tvingade att sälja med förlust.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Varför skulle Nintendo inte ta den extra vinstmarginalen om enheten ändå kommer sälja? Om de kan få den såld enligt deras forecast så gör ju Nintendo, som företag, helt rätt med prissättningen.

Många som klagar här om att de borde sänka priset, de borde göra det ena eller det andra. Men det känns som man har missat poängen; Nintendo är ett företag. Deras syfte är att tjäna pengar. De är ett etablerat varumärke att de behöver inte sälja sina produkter med förlust för att få sina produkter sålda. Deras viktigaste prioritet är att göra vinst, sen är det väl att se till att sälja spel som kommer slå igenom/lyckas med stor sannolikhet (inte ofta man ser Nintendo-spel som floppar). Långt, långt ner i listan ligger väl att vara konsumentvänlig, om den nu skulle existera i deras lista.

Samma när t.ex. Apple säljer deras produkter så klagas det och gör narr om deras prissättningar på iPhones/tillbehör, men i slutändan så säljs produkterna ändå. Så länge det säljs så behöver de inte sänka priset, och just detta är Nintendo mycket väl medvetna om när det kommer till deras egna produkter.

Varför sänka priset på deras spel om de kan sälja t.ex. Mario Kart 8 Deluxe för 600kr även idag och fortfarande kommer det vara konsumenter som kommer köpa spelet för det priset. De har redan sålt 35M kopior av spelet. De behöver aldrig ens sänka priset och vara glad över den vinst de redan har gjort. Likaså med många andra av deras spel.

Vad försöker du säga med detta?
Att företag tjänar pengar är det ingen som ifrågasätter, men att det görs på ett relativt girigt sätt kan ju vara bra att uppmärksamma för kunderna.
Ifall det är som du säger att nöjda kunder och att ge högt mervärde ligger lågt eller inte ens finns med på listan så är det väl jättebra att det sprids så att folk vet om det när de handlar från Nintendo, då kan de potentiellt förlora försäljning vilket bidrar till att de måste prioritera detta högre, vilket är väldigt bra.

Som kund så bör du inte förespråka att det är helt ok att företag tar så stora marginaler som möjligt.
Ifall du är inne på det spåret så måste du älska EA som verkligen är mästare på vinstmaximering?
Det finns ju också ett värde i att ha ett varumärke där fokus ligger på kunden, det är svårt att mäta, men kan ha stor påverkan på försäljning över tid.

Skrivet av Jonny Myrén:

Ja? Det står inget i nyheten om att det skulle vara negativt att de säljer med vinst. Det är mest en intressant observation att de kan göra det med tanke på att de andra aktörerna känner sig tvingade att sälja med förlust.

Medlem

Det är ju ytterst märkligt med nya Switch-priset. 299$ blir ca 3500 kr, men 350$ blir 4700 kr? Dessutom är det inte så mycket kemikalieskatt med tanke på att vikten inte kommer upp i så mycket. Lägger Bergsala till några extra hundralappar på priset - bara för att dom kan?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_326145:

Den är riktigt bra.
Köpte den bara några få år efter att den hade släppts och då var nypriset 900 kr någonting plus att det följde med ett spel.
Vissa spel följde endast med konsolen så jag köpte på mig några Gamecube, gav bort konsolerna till kompisar och behöll spelen.

What a friend to have!

Vilka spel var det som endast följde med konsolen?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad försöker du säga med detta?

Att Nintendo är ett vinstdrivande företag, inte konsumenternas vän eller välgörenhet.

Skrivet av Fearnox:

Att företag tjänar pengar är det ingen som ifrågasätter, men att det görs på ett relativt girigt sätt kan ju vara bra att uppmärksamma för kunderna.

Girigt hur? Att de tar större vinstmarginaler? Om det är girigt, så hoppas jag verkligen att du inte äger ett enda produkt som inte är köpt genom välgörenheter. Eller menar du att det finns en gräns på hur girig man får vara? Om så, vem sätter och förespråkar den gränsen? Du? För konsumenter så ska vinstmarginalerna inte spela någon roll över huvud taget. Det som ska spela roll är slutpriset på produkten och vad det är du får för pengarna.

Skrivet av Fearnox:

Ifall det är som du säger att nöjda kunder och att ge högt mervärde ligger lågt eller inte ens finns med på listan så är det väl jättebra att det sprids så att folk vet om det när de handlar från Nintendo, då kan de potentiellt förlora försäljning vilket bidrar till att de måste prioritera detta högre, vilket är väldigt bra.

De vill ha nöjda kunder, men det betyder inte att företaget prioriterar att vara konsumentvänlig. Titta på deras refund-policy t.ex. Du måste kunna skilja sakerna. Ett spel som fungerar och är väldigt underhållande är en stor prioritet för Nintendo, titta bara på Mario Odyssey, Breath of the Wild, Mario Kart etc. Underhållande spel genererar nöjda kunder. Däremot om någon inte är nöjd med deras spel så hade de förut non-refund policy, vilket inte är konsumentvänligt.

Vill du bojkotta ett företag för att de inte vill vara din vän, så kommer du få bojkotta en extremt många företag. Du inser väl att majoriteten av produkter du äger har du aldrig behövt kontakta tillverkarna? Apple är inte heller väldigt konsumentvänliga, men många kommer aldrig uppleva det då de köper en produkt som fungerar och behöver inte kontakta Apple för hjälp.

Ser ingen anledning att sprida något som är uppenbart så fort man sätter sig ner och tänker lite. Sony är inte heller konsumentvänlig. Ps5 med 17-blads fläktar som låter. De pressar fortfarande ut dessa konsoler som har fått kritik, och även om du skickar in den till Sony för utbyte så finns det risk att du får en 17-blads fläkt tillbaka.

Microsoft, Xbox 360, du kunde skicka in din enhet om den fick RRoD, men det var inte garanterat att utbytesenheten aldrig skulle få samma problem. Finns flera fall där även utbytesenheten skulle ut för samma problem. Och då var det bara att byta ut det igen.

Så med det sagt, jag antar att du inte äger någon konsol?

Skrivet av Fearnox:

Som kund så bör du inte förespråka att det är helt ok att företag tar så stora marginaler som möjligt.

Som kund? Jag sa att Nintendo som företag gör rätt att ta ut vinstmarginaler då de är ett vinstdrivande företag. Vad spelar det roll för dig om de tjänar 1% vinstmarginal eller 5%? I slutändan så är det priset på produkten du köper som ska spela roll för dig och bara för dig. Om någon annan anser att Nintendo Switch OLED är värt 4500kr, vad spelar det då roll för dig om den personen tycker så?

Väldigt konstig inställning du har. Om man skriver på forum så kan man inte titta saker objektivt där man kan se från andra parter än bara sig själv tydligen.
I slutändan, gillar du inte det, köp inte. Det är pengarna och säljsiffror som påverkar vad företag kan och inte kan göra. Ta Apple och iPhone X (om jag kommer ihåg rätt), där priset var skyhögt på telefonerna, att deras försäljningssiffror för 2018 gick ner med 15%. Efter det så hade nästa modell lägre instegspris och konsumenterna började köpa igen.

Konsumenterna "bojkottade" den iPhone-modellen pga priset på varan, inte pga vad Apple tog för vinstmarginaler.

Skrivet av Fearnox:

Ifall du är inne på det spåret så måste du älska EA som verkligen är mästare på vinstmaximering?
Det finns ju också ett värde i att ha ett varumärke där fokus ligger på kunden, det är svårt att mäta, men kan ha stor påverkan på försäljning över tid.

Varför måste jag älska något för att göra ett påstående? EA är smarta om inget annat, oavsett hur mycket hat de får. Även med all hat, så köper miljontals konsumenter deras spel. Även med all hat, så köper miljontals konsumenter deras MTX/DLC. Hur många år har inte EA kommit undan med MTX nu, som har genererat miljontals, om inte miljarder, med dollar?
Med det sagt, så betyder det inte att jag älskar företaget. Återigen, man kan se saker objektivt och inte enbart som en konsument.

Ja, det finns värde att ha varumärke där fokus ligger på kunden, men det är sällan dessa företag är lika vinstdrivande. Ett exempel är gamla Blizzard vs ActivisionBlizzard. Gamla Blizzard var gamers som gjorde spel för gamers. De gjorde spel för sig själva, där deras fokus var att skapa spel som skulle resonera med andra gamers. Sen har Blizzard förändrats med åren genom att ha blivit uppköpta, och fokuset har skiftats från att ha gamers som första prioritet och istället fokusera på pengar.
Vilken version av Blizzard tror du, från ett företags perspektiv, lyckats bäst? Om vi tittar på Blizzards värde idag jämfört med Blizzard innan de köptes upp av Vivendi eller Activision, så är det enorma skillnader.
Även från konsument-perspektivet så är det enorma skillnader, däremot åt det andra hållet. Företaget är inte lika omtyckt längre, men miljontals spelare spelar fortfarande WoW, Overwatch, Hearthstone osv.

Fotnot: Jag tar Apple som exempel då det är ett lätt exempel på företag som försöker maximera vinstmarginalerna på deras produkter, då de vet att konsumenterna kommer störst sannolikt köpa det.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

What a friend to have!

Vilka spel var det som endast följde med konsolen?

Då var det Zelda: Wind Waker med extra skivan som innehöll Ocarina of Time samt Ocarina of Time Master Quest.
Sen var det Pokémon Colosseum som hade extra skivan Pokémon Box Ruby and Sapphire.
Den sista Gamecuben jag köpte var en som hade The Legend of Zelda: Collector’s Edition med The Legend of Zelda, Zelda II: The Adventure of Link, Ocarina of Time och Majora’s Mask.

Funderar på om inte den sista var en extra skiva som följde med Mario Kart: Double Dash men jag hade redan Zelda: Collector’s Edition som jag fick när jag började prenumerera på en tidning men när jag köpte den till Gamecube så fick jag med en manual på svenska så jag lade ner den manualen i den Collector’s Edition som jag redan hade och sen lade jag den andra Collector’s Edition skivan i ett tomt fodral som jag gav till min granne som jag visste hade en Gamecube sen tidigare.

Inaktiv
Skrivet av anon_326145:

Det enda som jag skulle kunna tänka mig att köpa är den nya dockningsstationen.

Men den kommer kosta 1000:-, ett hån.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Att Nintendo är ett vinstdrivande företag, inte konsumenternas vän eller välgörenhet.

Det vet vi alla, men de ger ju alltid en helt annan bild av de när de pratar om sina fans och allt de vill göra för dessa.
Vinstdrivande företag kan absolut göra saker som att sänka priser på sina produkter utan att det går emot jakten på vinst.

Har du helt glömt när de sänkte priset på 3ds'en?

Så jag vänder på det: Varför sänker de inte priset så att de kan få mer kunder som köper deras spel, varför har de inte rea på sina gamla spel så att de får in ännu flera kunder som köper deras nya spel när en uppföljare kommer ut?

Medlem
Skrivet av eld:

Det vet vi alla, men de ger ju alltid en helt annan bild av de när de pratar om sina fans och allt de vill göra för dessa.
Vinstdrivande företag kan absolut göra saker som att sänka priser på sina produkter utan att det går emot jakten på vinst.

Har du helt glömt när de sänkte priset på 3ds'en?

Så jag vänder på det: Varför sänker de inte priset så att de kan få mer kunder som köper deras spel, varför har de inte rea på sina gamla spel så att de får in ännu flera kunder som köper deras nya spel när en uppföljare kommer ut?

3dsen var i ett helt annat läge, försäljningen tog inte fart helt enkelt, de sänkte priset och den började sälja, detta problem har definitivt inte Switch, det är fortfarande brist i både Nordamerika och Japan, allt säljs slut.

eld
Medlem
Skrivet av lasselason:

3dsen var i ett helt annat läge, försäljningen tog inte fart helt enkelt, de sänkte priset och den började sälja, detta problem har definitivt inte Switch, det är fortfarande brist i både Nordamerika och Japan, allt säljs slut.

Precis, de kan höja så länge folk köper, och som i fallet med 3ds så sänkte de för att inte kunde sälja den. Men det visade ju bara att de inte hade något problem med att sänka priset, och faktiskt mådde bättre av det.

Folk klagar på att istället för att göra det mer tillgängligt så går vinsten före kunderna, vilket bara skulle ändras om folk faktiskt känner att de inte orkar med nintedos prissättningar längre.

Företag mår bra att vara snällare mot kunderna, att klämma kunderna på vartenda krona är inte den enda vägen till vinst.

Medlem
Skrivet av eld:

Det vet vi alla, men de ger ju alltid en helt annan bild av de när de pratar om sina fans och allt de vill göra för dessa.
Vinstdrivande företag kan absolut göra saker som att sänka priser på sina produkter utan att det går emot jakten på vinst.

Har du helt glömt när de sänkte priset på 3ds'en?

Så jag vänder på det: Varför sänker de inte priset så att de kan få mer kunder som köper deras spel, varför har de inte rea på sina gamla spel så att de får in ännu flera kunder som köper deras nya spel när en uppföljare kommer ut?

Klart Nintendo ger en annan bild när de pratar om sina fans och allt de vill göra för dessa. Det gör ju alla företag? Kan inte på rak arm komma på ett företag som är enorm som går ut med "Vi bryr oss inte om konsumenter alls, vi vill bara åt deras pengar". PR-snack handlar ju bara om att vinna konsumenternas intresse. Vore konstigt PR annars

Prissänkning på produkter är oftast för att för att försäljningar av produkter svalnat eller intresset för produkten svalnat, och de vill få några fler enheter sålda. Men Nintendo har inte det problemet, eller? Att ha 35M kopior sålda för Mario Kart 8 Deluxe som inte är cross-platform säger ju en hel del t.ex..

Sen finns de som sänker priset fastän produkten kanske är populärt, men då återgår vi tillbaka till min fråga; vem bestämmer hur girigt ett företag får vara? Vem bestämmer vart gränsen går för vilken vinstmarginal man vill ta? Vill man inte äga produkter som är sålda med vinstmarginal eller företag som försöker göra vinst genom produkten så kommer du inte äga många produkter i slutändan.

Gällande sänka priset för att få fler kunder; jag har ingen aning. Jag kan bara gissa mig varför de inte sänker priset. Befinner du dig med någon data och analys om att Nintendo skulle gynnas av att sänka priserna på deras produkter i något märkvärdigt sätt, eller är det ren gissning från din sida att de skulle få fler kunder som i sin tur kommer köpa uppföljare?
Av de säljsiffror jag kunde hitta så har Nintendo sålt 84.6M konsoler, vilket är mycket. Sen har de sålt 35M kopior av Mario Kart 8 Deluxe. Det betyder alltså att mer än 1/3 av Nintendo-Switch ägare äger det spelet. Rätt bra siffror. Vet inte om sänka priset permanent skulle gynna det så mycket vid det här laget. Men vem vet, som sagt, jag kan bara gissa mig varför de väljer deras strategi

Orginala poängen var att Nintendo är ett vinstdrivande företag, så det är inte konstigt att ta större vinstmarginaler om det visar sig att de kan sälja tillräckligt många enheter som de har forecastat.

Medlem
Skrivet av eld:

Precis, de kan höja så länge folk köper, och som i fallet med 3ds så sänkte de för att inte kunde sälja den. Men det visade ju bara att de inte hade något problem med att sänka priset, och faktiskt mådde bättre av det.

Folk klagar på att istället för att göra det mer tillgängligt så går vinsten före kunderna, vilket bara skulle ändras om folk faktiskt känner att de inte orkar med nintedos prissättningar längre.

Företag mår bra att vara snällare mot kunderna, att klämma kunderna på vartenda krona är inte den enda vägen till vinst.

Mådde bättre av det pga att 3dsen uppenbarligen var för högt prissatt för att kunderna skulle acceptera detta, så är ju inte fallet med Switch.

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Klart Nintendo ger en annan bild när de pratar om sina fans och allt de vill göra för dessa. Det gör ju alla företag? Kan inte på rak arm komma på ett företag som är enorm som går ut med "Vi bryr oss inte om konsumenter alls, vi vill bara åt deras pengar". PR-snack handlar ju bara om att vinna konsumenternas intresse. Vore konstigt PR annars

Prissänkning på produkter är oftast för att för att försäljningar av produkter svalnat eller intresset för produkten svalnat, och de vill få några fler enheter sålda. Men Nintendo har inte det problemet, eller? Att ha 35M kopior sålda för Mario Kart 8 Deluxe som inte är cross-platform säger ju en hel del t.ex..

Sen finns de som sänker priset fastän produkten kanske är populärt, men då återgår vi tillbaka till min fråga; vem bestämmer hur girigt ett företag får vara? Vem bestämmer vart gränsen går för vilken vinstmarginal man vill ta? Vill man inte äga produkter som är sålda med vinstmarginal eller företag som försöker göra vinst genom produkten så kommer du inte äga många produkter i slutändan.

Gällande sänka priset för att få fler kunder; jag har ingen aning. Jag kan bara gissa mig varför de inte sänker priset. Befinner du dig med någon data och analys om att Nintendo skulle gynnas av att sänka priserna på deras produkter i något märkvärdigt sätt, eller är det ren gissning från din sida att de skulle få fler kunder som i sin tur kommer köpa uppföljare?
Av de säljsiffror jag kunde hitta så har Nintendo sålt 84.6M konsoler, vilket är mycket. Sen har de sålt 35M kopior av Mario Kart 8 Deluxe. Det betyder alltså att mer än 1/3 av Nintendo-Switch ägare äger det spelet. Rätt bra siffror. Vet inte om sänka priset permanent skulle gynna det så mycket vid det här laget. Men vem vet, som sagt, jag kan bara gissa mig varför de väljer deras strategi

Orginala poängen var att Nintendo är ett vinstdrivande företag, så det är inte konstigt att ta större vinstmarginaler om det visar sig att de kan sälja tillräckligt många enheter som de har forecastat.

Precis. Ser de att de kan göra vinst på något så gör de ju det.
Som nu senast när deras VD sade att de är intresserade av att börja göra mini konsoler igen. Han vet att det finns väldigt många fans som vill ha dessa konsoler. Inte för att jag tror att han bryr sig om fansen personligen men han vet att det säljer och att de kan tjäna väldigt mycket pengar på det.

Skulle OLED modellen sälja dåligt för att den är för dyr så tror jag att Nintendo bara kommer välja att sluta tillverka den och sälja de modeller som finns ute till samma höga pris och sen satsa på den vanliga modellen av Switch som de vet säljer.

Medlem

Vänta. Är det 4 500:- för Switch OLED? 3 500:- är inte Switch värt. Garanterat inte 4 500:- heller.

Medlem

Ingen anledning att byta till den, väntar hellre på en version med kraftigare hårdvara.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vänta. Är det 4 500:- för Switch OLED? 3 500:- är inte Switch värt. Garanterat inte 4 500:- heller.

Hade köpt ett Switch direkt om det kostat typ 2000 max. Billigaste (inte begagnad) som jag kan hitta är 3100 typ från cdon. Behöver bara ett Switch nu så har jag alla 3 konsoler

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Hade köpt ett Switch direkt om det kostat typ 2000 max. Billigaste (inte begagnad) som jag kan hitta är 3100 typ från cdon. Behöver bara ett Switch nu så har jag alla 3 konsoler

3100 kr är bra pris för den ju, ligger vanligtvis runt 3600-4000kr.
Jag lyckades hugga en för runt 3300 i vintras. Det var första gången på säkert två år som priset varit så lågt. Elgiganten hade en endags rea.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Då var det Zelda: Wind Waker med extra skivan som innehöll Ocarina of Time samt Ocarina of Time Master Quest.
Sen var det Pokémon Colosseum som hade extra skivan Pokémon Box Ruby and Sapphire.
Den sista Gamecuben jag köpte var en som hade The Legend of Zelda: Collector’s Edition med The Legend of Zelda, Zelda II: The Adventure of Link, Ocarina of Time och Majora’s Mask.

Funderar på om inte den sista var en extra skiva som följde med Mario Kart: Double Dash men jag hade redan Zelda: Collector’s Edition som jag fick när jag började prenumerera på en tidning men när jag köpte den till Gamecube så fick jag med en manual på svenska så jag lade ner den manualen i den Collector’s Edition som jag redan hade och sen lade jag den andra Collector’s Edition skivan i ett tomt fodral som jag gav till min granne som jag visste hade en Gamecube sen tidigare.

Wind Waker släpptes i en limited edition med den extra skivan, så det hade du inte behövt köpa en konsol för.
Zelda-samlingen gavs bort till medlemmar i Club Nintendo, så var nog den tidningen du började prenumerera på (även om ett medlemskap gav mer än så).

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Wind Waker släpptes i en limited edition med den extra skivan, så det hade du inte behövt köpa en konsol för.
Zelda-samlingen gavs bort till medlemmar i Club Nintendo, så var nog den tidningen du började prenumerera på (även om ett medlemskap gav mer än så).

De hade inte den limited edition versionen löst på Game då om jag minns rätt, sen var det den första Gamecuben jag köpte med har jag för mig så jag behövde ändå en konsol för att kunna spela spelen.

Ja just det. Club Nintendo var det den tidningen hette.
Jag funderar på om jag inte fortfarande prenumerade på den tidningen när Wii kom. För jag minns att det var en tidning som listade alla nya Virtual Console spel i slutet av tidningen och det var det som fick mig att åka in till Game i januari 2007 och köpa mig en Wii.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Inte konstigt alls, de vet att deras produkt är het och säljer som smör, vilket företag skulle inte ta ordentligt betalt om de kunde? Switch är en helt fantastisk maskin med fantastiska spel enligt väldigt många, och fler finns det, Oled Switch kommer sälja som fasen den också.

Japp och tillverkningskostnanden är ju inte allt. R&D, reklam etc kostar också.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_326145:

Då var det Zelda: Wind Waker med extra skivan som innehöll Ocarina of Time samt Ocarina of Time Master Quest.
Sen var det Pokémon Colosseum som hade extra skivan Pokémon Box Ruby and Sapphire.
Den sista Gamecuben jag köpte var en som hade The Legend of Zelda: Collector’s Edition med The Legend of Zelda, Zelda II: The Adventure of Link, Ocarina of Time och Majora’s Mask.

Funderar på om inte den sista var en extra skiva som följde med Mario Kart: Double Dash men jag hade redan Zelda: Collector’s Edition som jag fick när jag började prenumerera på en tidning men när jag köpte den till Gamecube så fick jag med en manual på svenska så jag lade ner den manualen i den Collector’s Edition som jag redan hade och sen lade jag den andra Collector’s Edition skivan i ett tomt fodral som jag gav till min granne som jag visste hade en Gamecube sen tidigare.

Aha, det visste jag inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Aha, det visste jag inte.

Har för mig att Nintendo även hade satt lapp på dessa spelen som följde med konsolen där det stod att de inte fick säljas separat.

Sen kan det ju som den personen nämnde ovan att det kan ha funnits limited edition versioner av dessa spel som såldes separat som jag inte kände till men o andra sidan så tyckte jag att det blev mer som att man fick konsolen på köpet ändå eftersom den var så billig.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Varför skulle Nintendo inte ta den extra vinstmarginalen om enheten ändå kommer sälja? Om de kan få den såld enligt deras forecast så gör ju Nintendo, som företag, helt rätt med prissättningen.

Många som klagar här om att de borde sänka priset, de borde göra det ena eller det andra. Men det känns som man har missat poängen; Nintendo är ett företag. Deras syfte är att tjäna pengar. De är ett etablerat varumärke att de behöver inte sälja sina produkter med förlust för att få sina produkter sålda. Deras viktigaste prioritet är att göra vinst, sen är det väl att se till att sälja spel som kommer slå igenom/lyckas med stor sannolikhet (inte ofta man ser Nintendo-spel som floppar). Långt, långt ner i listan ligger väl att vara konsumentvänlig, om den nu skulle existera i deras lista.

Samma när t.ex. Apple säljer deras produkter så klagas det och gör narr om deras prissättningar på iPhones/tillbehör, men i slutändan så säljs produkterna ändå. Så länge det säljs så behöver de inte sänka priset, och just detta är Nintendo mycket väl medvetna om när det kommer till deras egna produkter.

Varför sänka priset på deras spel om de kan sälja t.ex. Mario Kart 8 Deluxe för 600kr även idag och fortfarande kommer det vara konsumenter som kommer köpa spelet för det priset. De har redan sålt 35M kopior av spelet. De behöver aldrig ens sänka priset och vara glad över den vinst de redan har gjort. Likaså med många andra av deras spel.

Sony och Microsoft är också företag, dom säljer sina konsoler med förlust och går med vinst på spelen dom säljer, Nintendo kör med vinst på konsol, sen höjer man framerate på 10år gamla spel och sätter ett fullpris på 599kr, det min vän, det är Nintendo det 😄


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Inaktiv
Skrivet av ivanhoe68:

Sony och Microsoft är också företag, dom säljer sina konsoler med förlust och går med vinst på spelen dom säljer, Nintendo kör med vinst på konsol, sen höjer man framerate på 10år gamla spel och sätter ett fullpris på 599kr, det min vän, det är Nintendo det 😄

Sony går numera plusminus noll på PS5.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Sony och Microsoft är också företag, dom säljer sina konsoler med förlust och går med vinst på spelen dom säljer, Nintendo kör med vinst på konsol, sen höjer man framerate på 10år gamla spel och sätter ett fullpris på 599kr, det min vän, det är Nintendo det 😄

Om Sony och MS kunde ta högre priser på deras konsoler så skulle de nog göra det. Hela din kommentar svarade jag egentligen med mina 2 första meningar på inlägget jag skrev. Och som du skriver, Sony och MS tar igen förlusten genom andra sätt, vilket betyder att deras spel och tjänster har relativt hög vinstmarginal, eller hur? Så i slutändan så är alla företag alltså vinstdrivande och försöker ha vinstmarginaler i det de försöker sälja.

Priset på Ps5 är högt som det är, och skulle de sälja konsolen med samma vinstmarginaler som Nintendo gör med Switchen så vet jag inte hur många det är som skulle köpa det. Jag själv har Ps5, men att betala 6000kr för en konsol är lite på gränsen av vad jag är villig att betala för det. Nintendo Switch i jämförelse kostar 3500kr.

Som jag skrev tidigare, vem är det som bestämmer hur girig får man vara? Nintendo är girigast utav Sony/MS/Nintendo då de inte sänker priserna på deras spel förutom 2-3 ggr per år, och även då så är reorna inte på samma skala som Sony/MS har. Men även Sony och MS i sig är giriga till en viss grad.

Sen som en annan skrev tidigare, Sony har vid något tillfälle visat en presentationsflik där deras forecast var att i April i år så skulle komponenterna ha gått ner i pris så pass att konsolen inte längre säljs i förlust. Om det stämmer så borde Sony alltså nu sälja varenda konsol med vinst. Kanske dags och bojkotta Sony då konsolpriset i sig har inte sjunkit?

12
Skriv svar